ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 ارديبهشت 1390     |     کد : 19164

بهره‌برداري از موزه علماي آذربايجان شرقي در تبريز

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و معنوي آذربايجان شرقي گفت: همزمان با روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي موزه علم، فقاهت و علماي آذربايجان در تبريز مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

 رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و معنوي آذربايجان شرقي گفت: همزمان با روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي موزه علم، فقاهت و علماي آذربايجان در تبريز مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

تراب محمدي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز اظهار داشت: با اتمام مرمت خانه مشكيان در جوار مسجد جامع تبريز و با افتتاح بخشي از اين خانه به عنوان خانه بازار تبريز در ايام دهه مبارك فجر يك گام اساسي براي بهره‌برداري از موزه علم، فقاهت و علماي آذربايجان در تبريز برداشته شد.
وي افزود: سابقه درخشان آذربايجان‌شرقي، به ويژه تبريز در توسعه علوم ديني و پرورش طلاب با وجود مدارس علوم ديني متعدد و علماي اعلام ضرورت ايجاد يك موزه با موضوع علم، فقاهت و علماي آذربايجان را صد چندان كرده است.
محمدي تصريح كرد: به تاكيد رئيس سازمان مهندس بقايي، مجتهدان و علما جزو ميراث معنوي كشور ما هستند و مراجع در تاريخ ما مسايل متعددي را مديريت كرده و همواره مسير حركت كشور را در بسياري موارد تغيير داده و يا اصلاح كرده‌اند و انتظار مردم، توجه ويژه سازمان ميراث فرهنگي به اين موضوع است.
رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و معنوي آذربايجان شرقي تصريح كرد: براي ايجاد اين موزه ابتدا در يكي از مناسب‌ترين نقاط شهر خانه‌اي تاريخي تملك شد و همجواري اين خانه با مسجد جامع، مدارس علوم ديني تاريخي موجود در بازار تبريز و خود بازار تبريز از نقاط شاخص اين مركز بودند.
محمدي افزود: در اين موزه كه در نوع خود بي‌نظير است، تاريخ فقه و فقاهت آذربايجان و نقش حوزه‌هاي علميه و علماي آذربايجان در جهان تشيع به نمايش گذاشته مي‌شود، مطالعه ايجاد اين موزه بيش از دو سال به طول انجاميده و با اتمام آماده‌سازي اقلام و تجهيز اين موزه، به زودي و در ايام هفته ميراث فرهنگي شاهد بهره‌بردار ي از بخش عمده اين موزه خواهيم بود.

* بهره‌برداري از 4 موزه جديد در آذربايجان شرقي
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان‌شرقي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بيش از 60 بناي مذهبي در آذربايجان شرقي بازسازي شده است، گفت: اين بناها شامل مساجد و امامزاده‌ها و مدارس علوم ديني بوده‌اند كه برخي از اين اماكن تا 80 درصد تخريب شده بودند و بازسازي اساسي در مورد برخي از آنها صورت گرفت.
وي ادامه داد: تلاش سازمان ميراث فرهنگي بر آن است كه امسال در سطح استان چهار موزه ديگر را نيز به بهره‌برداري برساند.

* وجود 17 موزه در آذربايجان شرقي
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تاكيد كرد: در حال حاضر بيش از 17 موزه مختلف در آذربايجان شرقي وجود دارد كه همه ساله ميزبان خيل كثيري از علاقه‌مندان و گردشگران داخلي و خارجي است.
وي يادآور شد: استان آذربايجان شرقي با دارا بودن بيشترين تعداد موزه بعد از تهران از جايگاه ويژه‌اي در كشور برخوردار است .

* 8موزه تخصصي در تبريز
دبير كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي در مورد موزه‌هاي استان گفت: در شهر تبريز هشت موزه تحت مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي است و از اين ميان موزه آذربايجان كه در خيابان امام خميني(ره) و جنب مسجد كبود واقع شده و بيشترين آمار بازديد كننده در طول سال نسبت به ديگر موزه‌ها را دارد، يكي از مهم‌ترين و قديمي‌ترين موزه كشور است كه بيش از 50 سال فعاليت درخشان و ارزشمند را در كارنامه فعاليتي خود ثبت كرده است.
وي ادامه داد: موزه آذربايجان در سه طبقه آثار و اشياي مختلفي از دوران‌هاي تاريخي كشور را در خود جاي داده و در زيرزمين موزه هم آثار حجمي استاد احد حسيني هنرمند معاصر آماده بازديد هموطنان است.
محمدي اضافه كرد: موزه سنگ نگاره‌ها نيز در جنب موزه آذربايجان، تاريخ سنگ‌نگاري را به شكل مجسم به گردشگران نشان مي‌دهد.
وي افزود: تبريز از مراكز بسيار مهم در زمان انقلاب مشروطه بوده و از اين رو آثار و مدارك و مستندات زيادي از مشروطه و مشروطه خواهان در تبريز موجود است و علاقه‌مندان مي‌توانند اين آثار را در محل خانه حاج مهدي كوزه كناني كه به موزه مشروطه مشهور است، ببينيد.
محمدي خاطرنشان كرد: مسجد زيباي صاحب‌الامر هم كه در شرق ميدان صاحب‌آباد در كنار مهران رود با گنبد و دو مناره بلند خود واقع شده، آثار بسيار گران سنگي از دست نوشته‌ها و كتابت‌هاي مختلف قرآن را داراست و به موزه قرآن و كتابت مشهور است.
محمدي گفت: موزه سنجش تبريز كه پشت عمارت شهرداري در كوچه مقصوديه واقع است، انواع و اقسام ادوات سنجيدن طول و وزن و مسافت و زمان را در مجموعه‌اي كامل گرد آورده و بازديدكنندگان علاوه بر ديدن اين مجموعه منحصربفرد مي‌توانند نمونه زيباي ساختمان سازي چهارفصلي آذربايجان را در خانه سلماسي كه به موزه سنجش تبديل شده ببينند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار داشت: وليعهد نشين دوران قاجار آثار به جا مانده از اين دوران را در خانه اميرنظام گروسي در قالب موزه قاجار به نمايش گذاشته و بناي زيباي اين موزه در خيابان ششگلان آماده پذيرش مهمانان و علاقمندان است.
محمدي با اشاره به پيشينه ساخت سفال در منطقه، موزه زنده سفال را كه در خانه صرافلار در خيابان شمس تبريزي برپاست، مكان خوبي براي علاقه‌مندان به اين هنر كهن دانست و افزود: علاقه‌مندان به تاريخ كهن نيز مي‌توانند با بازديد از سايت موزه عصر آهن تبريز، از روند تحول اين شهر مطلع شوند و آثار مكشوفه عصر آهن تبريز را نيز ببينند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اضافه شدن موزه محرم به مجموعه موزه‌هاي شهر را هم با توجه به سابقه غني مراسم ماه محرم در استان اقدام مثبتي براي حفظ و معرفي فرهنگ غني منطقه دانست و گفت: موزه محرم نيز در خيابان استاد مطهري( راسته كوچه )، كوچه آتش نشاني و در محل خانه دكتر صحتي همه روزه پذيراي علاقمندان خواهد بود.
دبير ستاد دايمي تسهيلات سفر استان با اشاره به موزه‌هاي ساير شهرستان‌ها گفت: موزه دوران ايلخاني در محل مقبره اوحدي مراغه‌اي حاوي آثار متنوعي از دوران ايلخاني است و توانمندي‌هاي پايتخت ايلخانان را به نمايش مي‌گذارد و بازديدكنندگان از شهر زيبا و تاريخي مراغه، علاوه بر بازديد از گنبدها و برج‌هاي فراوان اين شهرستان، مي‌توانند سنگ نگاره‌هاي اين شهرستان را هم در قالب موزه سنگ نگاره‌ها در مقبره آقالار مشاهده كنند و بر دستان هنرمند پديدآورندگان اين آثار آفرين بگويند.
وي افزود: شهرستان اهر با وجود عالم بزرگواري چون شيخ شهاب‌الدين اهري، داراي موزه‌اي با نام ادب و عرفان در مقبره اين شخصيت برجسته علمي و عرفاني است و مسافران شهرستان اهر مي‌توانند علاوه بر اشياي درون موزه، از ديدن معماري خارق‌العاده معماري بناي مقبره لذت وافر ببرند.
محمدي افزود: همچنين شهرستان بناب و بازديد از حمام مهرآباد بناب و موزه مردم شناسي جنوب سهند را به عموم گردشگران و شهروندان هم استاني توصيه مي‌كنيم، در اين مكان مجموعه كاملي از وسايل و ادوات و لباس‌ها و آثار مرتبط با مردم جنوب سهند آماده بازديد علاقه‌مندان است.
محمدي گفت : شهرستان سراب هم با توجه به منطقه جغرافيايي خود آثار عشاير استان را در قالب موزه عشاير به نمايش گذاشته است و در محل حمام جلال كه از دوران قاجار به جا مانده، نخستين موزه عشايري كشور را شكل داده و در اين موزه بخش‌هاي كتابخانه تخصصي، فضاي مرتع و چوپان،فرآوري سنتي و بومي لبنيات، فرآوري سنتي پشم، دست بافته‌هاي عشايري، موسيقي، آلاچيق و ساير جلوه‌هاي زندگي عشايري آماده حضور علاقه‌مندان است.


نوشته شده در   يکشنبه 18 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode