ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 اسفند 1398     |     کد : 191532

آنچه کرونا بر سر آذربایجان شرقی آورده است

در پی شیوع کرونا ویروس در کشورمان، آذربایجان شرقی نیز از همان اوایل ماجرا و زمانی که هیچ مورد کرونا مثبتی در استان مشاهده نشده بود، اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه خود را آغاز کرد.

ایسنا/آذربایجان شرقی :در پی شیوع کرونا ویروس در کشورمان، آذربایجان شرقی نیز از همان اوایل ماجرا و زمانی که هیچ مورد کرونا مثبتی در استان مشاهده نشده بود، اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه خود را آغاز کرد.

بعد از این‌که اولین نمونه کرونا مثبت در قم شناسایی شد، اقدامات مقابله‌ای بسیاری در استان‌های سراسر کشور و به ویژه آذربایجان شرقی که یکی از استان‌های پرتردد است، انجام شد و در اولین قدم مسئولان استانی اقدام به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کرده و تمامی محیط‌های آموزشی، اداری، عمومی و... را ضدعفونی کردند. همچنین سیستم آموزش مجازی را نیز در دستور کار خود قرار دادند.

در این راستا دستگاه‌های مختلف استان چون سازمان جهاددانشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت توزیع نیروی برق، ادارات و سازمان‌های تابعه شهرداری تبریز و ... تمامی مراسم‌ها و تجمعات خود را لغو کرده و بعد از ضدعفونی و گندزدایی مراکز خود اقدامات پیشگیرانه‌ای را در این خصوص اعمال کردند.

در این رابطه اماکن عمومی، معابر، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، گرمخانه‌ها، باشگاه‌ها و تمامی تجهیزاتی که به نوعی با شهروندان مرتبط بود، به طور مستمر ضدعفونی می‌شود. بر این اساس، از ناوگان حمل و نقل عمومی گرفته تا مترو، خطوط ریلی و پروزاها همه و همه برای مقابله با کرونا ضدعفونی شده و تدابیر بسیاری در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری به کار بستند که غربالگری در ترمینال و فرودگاه تبریز نمونه‌ای از آن است.

شهرداری تبریز نیز اقدام به برپایی ایستگاه‌های ضدعفونی برای تاکسی‌ها و همچنین تونل ضدعفونی در سطح شهر کرد تا عابران و رانندگان به صورت مرتب ضدعفونی شوند.

برخی از سازمان‌ها نیز از مردم خواستند تا از تجمعات پرهیز کرده و مراسم‌ها، جشن‌ها و ... را تعطیل کرده و در اجتماعات حاضر نشوند، چراکه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز 90 درصد مبتلایان به کرونا در اجتماعات درگیر شده‌اند.

مشاهده اولین نمونه کرونا مثبت در آذربایجان شرقی در 8 اسفند

بعد از مشاهده اولین نمونه مثبت کرونا در آذربایجان شرقی در هشتم اسفند، اقدامات و برنامه‌ها بسیار جدی‌تر و پیشگیرانه‌تر دنبال شد تا این بیماری مسری ریشه کن شود. ستاد استانی مقابله با کرونا نیز به ریاست استاندار آذربایجان شرقی در استان کار خود را آغاز کرد تا به صورت جدی و ساماندهی شده با این ویروس مقابله شود.

اینگونه بود که بسیاری از مردم آذربایجان شرقی و به ویژه شهروندان تبریزی به توصیه مسئولان امر خود را قرنطینه خانگی کردند تا این ویروس هرچه سریعتر از بین برود، اما همچنان برخی از افراد به اجبار کار و یا برخی نیز به دلیل بی توجهی و سهل انگاری از اجتماعات پرهیز نکردند تا این ویروس در آذربایجان شرقی تا به امروز 17 فوتی و 175 مبتلا داشته باشد.

بعد از این ماجرا، کمبود اقلام بهداشتی چون ماسک و ضدعفونی کننده نمایان شد که در این خصوص بسیاری از واحدهای تولیدی، دانشگاه‌ها و مراکز کمر همت به تولید این اقلام بستند و همچنین پلیس آذربایجان شرقی و سایر نهادهای اطلاعاتی و نظامی نیز در مقابله با سودجویان به میدان آمده و از اقلام غیرمجاز و غیربهداشتی گرفته تا اقلام احتکاری به مقابله با سودجویان پرداخته و مقادیر بسیاری نیز در رابطه کشف کردند. در این رابطه سازمان اطلاعات سپاه عاشورا نیز جهادگرانه حضور دارد.

در ادامه این روند، برخی از مراکز که ناقل بیماری شناخته می‌شدند مثل قلیان‌سراها، آرایشگاه‌ها و... در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان تعطیل شده و بسیاری از رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌های لباس و... نیز به تبع کم شدن مشتری، روزهای کم کاری را پشت سر گذاشته و برخی مشاغل نیز تعطیل شدند.

برخی از مراسم‌های مذهبی چون اعتکاف رجبیه و همچنین نماز جمعه و... نیز در شهر تبریز لغو و یا به زمان دیگری موکول شد و حتی برخی هیات مذهبی نیز هزینه‌ی مراسم‌های خود را صرف تهیه اقلام بهداشتی و... کردند تا در راستای خدمت رسانی به خلق خدا قدم بردارند.

ممنوعیت ملاقات در بیمارستان‌های استان، دیگر اقدامی بود که در این رابطه انجام شد تا مردم از این فضا دور باشند، چراکه طبق بررسی‌ها، بیمارستان‌ها نیز یکی از اماکن ناقل بیماری به شمار می‌آیند. همچنین هفته‌بازارهای تبریز ازجمله هفته بازار اندیشه نیز در راستای پیشگیری از کرونا تعطیل شد.

نهادهای نظامی و انتظامی نیز از پلیس گرفته تا ارتش، سپاه و... امکانات خود را جهت ضدعفونی شهر و پیشگیری از شیوع کرونا به کار گرفتند. دراین میان بسیجی‌ها نیز از پای ننشسته و در قالب رزمایش یاوران بهداشت به کمک کادر درمانی استان شتافتند.

در دهم اسفند نیز مسئولان ارشد استان در راستای کنترل این بیماری اقدام به تغییر و کاهش ساعات اداری در استان تا پایان هفته کرده و مجددا از روز شنبه ساعات کاری به روال عادی خود بازگشت.

در ادامه این روند، تردد مسافر در پایانه مرزی نوردوز و همچنین جلفا متوقف شد و منطقه آزاد ارس نیز طی روزهای اخیر اعلام کرد که پذیرای گردشگران نخواهد بود.

در 12 اسفند نیز رییس کل دادگستری استان از برخورد جدی دستگاه استان با محترکان و سودجویان تاکید کرده و از تشکیل 60 فقره  پرونده احتکار و گرانفروشی اقلام پزشکی در استان خبر داد. در این میان 11 داروخانه نیز که اقدام به سودجویی کرده بودند، پلمب شدند.

شهرداری تبریز نیز در راستای مقابله با شیوع این بیماری علاوه بر اقدامات پیشگیرانه چون ضدعفونی و...، اقدام به جلوگیری از فعالیت تفکیک ‌کنندگان غیرمجاز زباله کرده و واحدهای بازیافت کننده ضایعات و مواد غیربهداشتی را پلمب کرد.

در این میان اورژانس نیز در خط مقدم مقابله با بیماری قرار داشته و با تیم‌های ویژه‌ ساماندهی‌شده و تجهیزات لازم به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌دهد.

آذربایجان شرقی و شهر تبریز پذیرای گردشگران نوروزی نیست

در ادامه این اقدامات پیشگیرانه، مسولان ستاد استانی مقابله با کرونا نیز طی روزهای اخیر اعلام کردند که آذربایجان شرقی و شهر تبریز پذیرای گردشگران نوروزی نیست. پلیس راهور استان نیز اعلام کرد که خودروهای غیربومی در مبادی ورودی استان کنترل خواهد شد.

با توجه به قرارگیری در آستانه عید نوروز، هنوز هم عده‌ای بی توجه به وضعیت شیوع بیماری، بازار تبریز را در برنامه گردشی خود می‌گذاشتند که در این رابطه بازاریان تبریز بار دیگر پیشقدم شده و برای پیشگیری از شیوع این بیماری، به مدت سه روز متوالی تا روز جمعه، بازار تبریز را تعطیل کردند.

برخی ارگان‌ها نیز جهت کاهش مراجعات، مجوزها، اقساط، عقد قرارداد و... را تا ماه‌های آتی تمدید کردند تا شهروندان به ادارات مراجعه نکنند.

مدیرکل امور اداری و مالی استانداری آذربایجان شرقی نیز از انجام تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در مجموعه استانداری و واحدهای تابعه خبر داد و گفت: به تمام دستگاه‌های اجرایی استان نیز تأکید شده است که برای کاهش مراجعات حضوری شهروندان برنامه‌ریزی کرده و جلسات و برنامه‌های غیرضروری خود را حذف کنند.

محمد حسن‌زاده خانمیری با اشاره به این‌که پس از تشکیل ستاد استانی مقابله با کرونا، اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه با این پدیده در مجموعه اداری استانداری آغاز شد، افزود: با همکاری دفاتر ستادی و فرمانداری‌های تابعه، اقدامات موثری در این راستا انجام شده است که طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا همچنان تداوم دارد. تمامی جلسات غیرضروری دفاتر استانداری برای پیشگیری از تجمع افراد حذف شده و برای کاهش مراجعات حضوری شهروندان نیز اقداماتی از جمله راه‌اندازی میز خدمت الکترونیکی در پرتال استانداری انجام شده است.

وی افزود: تعویض دستگاه‌های حضوروغیاب انگشتی و جایگزینی با دستگاه‌های چشمی، ضدعفونی کردن مستمر بخش‌های مختلف استانداری و سطوح تماس، کنترل‌های مراقبتی کارکنان و مراجعان و توزیع قرص‌های تقویتی بین کارکنان، تعطیلی رستوران استانداری و مهمان‌سراهای مشهد و تهران، ترخیص کارکنان دارای علائم بیماری یا بیماری‌های زمینه‌ای و تجهیز نیروهای خدماتی به مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و آموزش اصول بهداشتی به آنها از جمله اقدامات انجام شده است.

شهرداری تبریز نیز روز گذشته اعلام کرد که متوفیان کرونایی توسط شهرداری تبریز و بعد از تیمم در بیمارستان، با رعایت تدابیر بهداشتی دفن می‌شوند.

تعطیلی بازار قدیمی تبریز و مجتمع‌های تجاری

روز گذشته نیز اعضای شورای شهر تبریز در جلسه فوق العاده خود، لایحه تعطیلی بازار قدیمی تبریز و مجتمع‌های تجاری، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا پنجم فروردین ماه را با قید دوفوریت، به تصویب رسانده و اجاره بهای تمامی واحدهای تجاری و خدماتی با مالکیت شهرداری در اسفند و فروردین ماه را با پیشنهاد شهردار تبریز، مورد بخشودگی قرار دادند.

عدم همراهی مردم باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا شده است

محمدحسین صومی-رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روز گذشته در گفت‌وگوی زنده خبری اعلام کرد: عدم همراهی برخی هم استانی‌ها باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا شده است.

وی با ارائه آخرین آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌ شرقی، اظهار کرد: تعداد مبتلایان تا امروز، به ۱۷۵ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۱۷ نفر رسیده است. از سه فوتی امروز، دو نفر از سراب و یک نفر از ملکان است. هم اکنون بیش از ۳۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و با ادامه این روند و پر شدن چند برابری بیمارستان‌ها توانایی مدیریت شرایط را نخواهیم داشت.

وی متذکر شد: این افزایش، نشان دهنده این است که ویروس مسیر خودش را طی می‌کند. همچنان از همشهریان تقاضا می‌کنیم در خانه بمانند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

شایان ذکر است، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی استانی در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار داشته و به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به بیماران کرونایی و افراد مشکوک هستند.


نوشته شده در   پنجشنبه 22 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode