ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 بهمن 1398     |     کد : 191030

حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد:

وجوه نوآورانه و منظومه‌ای بیانیه گام دوم/ معرفی سه راهکار برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه اگر نگاه ما به بیانیه گام دوم کل‌نگر باشد، در آن صورت به نوآوری منظومه‌ای بیانیه پی خواهیم برد، تأکید کرد: این بیانیه به لحاظ سیستمی و منظومه‌ای کاملاً جدید است.

 حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه اگر نگاه ما به بیانیه گام دوم کل‌نگر باشد، در آن صورت به نوآوری منظومه‌ای بیانیه پی خواهیم برد، تأکید کرد: این بیانیه به لحاظ سیستمی و منظومه‌ای کاملاً جدید است.

به گزارش ایکنا؛ نشست «بررسی وجوه و مفاهیم نوآورانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، عصر امروز دوشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه در دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد.
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: ما می‌توانیم دو نگاه به این بیانیه داشته باشیم. یک نگاه جزء‌نگرانه که دستاوردش کشف نوآوری‌ها و برجستگی‌های جزء‌نگرانه است. نگاه دوم نگاه کل‌نگرانه و منظومه‌ای است. اگر ما نگاه کل‌نگرانه و منظومه‌ای داشته باشیم، آنگاه نوآوری هم سیستمی خواهد بود؛ یعنی می‌بینیم این بیانیه یک سیستم و نظام نو را در اختیار ما قرار می‌دهد. من می‌خواهم به شما نشان دهم که این منظومه است و بر نو بودن آن تأکید کنم؛ چون بنده توفیق داشتم منظومه فکری مقام معظم رهبری را تدوین کردم، می‌خواهم بگویم این بیانیه شامل نکاتی است که حتی در آن منظومه نیامده است؛ یعنی به لحاظ سیستمی کاملاً جدید است. این سیستم نو بر پایه یک نظام انقلابی مبتنی است که با سه مؤلفه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و شعارهای جهانی و فطری شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: رکن دیگر منظومه این است که نشان می‌دهد نظریه نظام انقلابی یک نظریه انتزاعی محض نیست که فقط در کتب علوم اجتماعی قرار بگیرد. هرچند بعداً باید در کتب درسی مندرج بشود؛ بلکه نشان می‌دهد عینیت خارجی پیدا کرده است. این بیانیه یک توصیف واقع‌بینانه از انقلاب اسلامی ارائه می‌کند. این توصیف مجموعی از انقلاب چهل ساله، کار نویی است که بودن در دل این منظومه، نو بودنش را مضاعف کرده است. خیلی اوقات توصیفات حاوی غلو است، یعنی برخی که طرفدار انقلاب هستند، غلو می‌کنند و در مقابل، برخی که از انقلاب فاصله دارند، آن‌قدر سیاه‌نمایی می‌کنند که انگار انقلاب کاری انجام نداده است؛ ولی توصیف در این بیانیه واقع‌بینانه است.

خسروپناه در ادامه تصریح کرد: رکن سوم این منظومه که عینیت این نظریه را نشان می‌دهد، این است که این نقائص و کمبودهای موجود و این فاصله که بین واقعیت و آرمان است، چطور برطرف بشود. حضرت آقا در این بیانیه سه راهکار بیان می‌کنند. یک راهکار محوریت قرار دادن جوانان است؛ یعنی جوان انقلابی متعهد توانمند را باید به کار گرفت. در این چهل سال هر وقت کار به دست جوانان متعهد سپرده شده، به نتیجه رسیده است.

وی یادآور شد: راهکار دوم این است که به فرصت‌های مادی و معنوی کشور توجه بشود. کشور ما از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخودار است. راهکار سوم تأکید بر هفت محور پیشرفت و تمدن است. هفت محور پیشرفت و تمدن یعنی معرفت، معنویت، معیشت، عدالت، حریّت، عزت و سبک زندگی. اینها هفت محور کلیدی پیشرفت است. ایشان می‌فرمایند ای جوانان، با این ظرفیت‌های موجود در کشور، در این هفت محور کار کنید.

پژوهشگر فلسفه اسلامی تأکید کرد: نکته نوآورانه دیگری که در این بیانیه وجود دارد این است که در آن اصطلاحات نویی به کار رفته است. ایشان با جعل این واژگان در این منظومه گفتمان‌سازی کرده است. از جمله این واژگان، اصطلاح «نظریه نظام انقلابی» است که تاکنون ندیده‌ام. یا «جوانمردی و مروت انقلابی» که در مفاهیم اخلاقی ما به این صورت مطرح نشده است. یا اصطلاح «انحطاط تاریخی طولانی» خیلی حرف نویی است. یا «ظرفیت امیدبخش» که اصطلاح جدیدی است.

وی در پایان گفت: بنده در پایان دو تا پیشنهاد دارم: یکی اینکه این گفتمان‌سازی ادامه پیدا کند و دوم اینکه اگر بخواهیم این بیانیه عینیت پیدا کند، مهم‌ترین کار، کشف ساختارهای انقلابی است. توصیه‌ها و مفاهیم انقلابی تحققش منوط به ساختارها و نهادهای انقلابی است. ساختار علمی حوزوی و دانشگاهی ما اگر علمی انقلابی نباشد، اثربخش نیست. برخی می‌گویند ما حوزه علمیه هستیم، نه حوزه انقلابی، برخی می‌گویند ما حوزه انقلابی هستیم. ساختار حوزه علمیه و دانشگاه باید انقلابی باشد. الآن رشته‌هایی که در دانشگاه است، ناظر به نسل اول انقلاب و آموزش‌محور است. به نظر من برای عینیت بیانیه گام دوم، باید محققین بنشینند و ساختارهای انقلابی را در حوزه‌های مختلف ترسیم کنند.


نوشته شده در   سه شنبه 15 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode