تغيير نام خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي (1360ش)
خبرگزاري يا آژانس خبري پارس به عنوان خبرگزاري رسمي ايران، در سال 1313 ش به عنوان يكي از واحدهاي تحت نظر وزارت امور خارجه تأسيس شد. آژانس پارس در سال 1319 ش كه اداره كل انتشارات و راديو به وجود آمد، از آن وزارت به اين اداره منتقل گرديد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نام خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير يافت و كار خود را وسعت بيشتري بخشيد. اين خبرگزاري در آغاز دفتري بيش نبود ولي در حال حاضر دستگاهي مجهز است كه آخرين خبرهاي ايران و جهان را اعلام مينمايد.
تصويب قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران (1359ش)
در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانی است مستقل و مستقیماً زیر نظر قوای سهگانه: قضاییه، مقننه و مجریه و بدین منظور هر یک از قوا یک نماینده تعیین و به صورت شورای سرپرستی سازمان را اداره خواهند نمود. (ماده 1 قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 8/10/1359)
رحلت عالم زاهد شيخ علي اكبر نهاوندي(1369 ق)
علياكبر بن ملا محمد حسين نهاوندي، در اصل از اهالي نهاوند بود، اما خود در مشهد به دنيا آمد. وي در تهران نزد حاج ميرزا حسن آشتياني و در نجف نزد حاج ميرزا حبيب اللَّه رشتي و شريعت اصفهاني تلمذ كرد. نهاوندي در 1328 ق راهي مشهد مقدس گرديد و ساكن آن ديار شد. البَيانُ الرَّفيع في احوال خواجِه ربيع، گلزار اكبري و لاله زار از آثار اوست. سرانجام اين عالم رباني در نودسالگي دار فاني را وداع گفت و در مشهد مقدس به خاك سپرده شد.
مرگ "رايْنِر ماريا ريلْكه" بزرگترين شاعر آلماني قرن بيستم (1926م)
راينر ماريا ريلْكِه، اديب شهير آلماني در چهارم دسامبر 1875م در پراگ پايتخت چك از پدر و مادري آلماني به دنيا آمد. او در اوايل عمر به سفرهاي متعدد رفت و از روسيه، بالكان و فرانسه ديدن كرد. ريلكه در 21 سالگي در دانشگاه مونيخ به تحصيل در رشته فلسفه و تاريخ هنر پرداخت و با شركت در جريانهاي اجتماعي و ادبي آخر قرن نوزدهم، در مجلههاي آلماني و اتريشي مقالههايى انتشار داد. وي در سال 1898م كتاب يادداشتهاي فلورانس را نوشت كه در آن هيچگونه آثار فعاليت هنري به چشم نميخورد، بلكه احساس شاعر را در برابر هنر ايتاليا و انديشههاي او درباره هنرمندان آن ديار را نشان ميدهد. ريلكه در سال 1906م اولين اثر خود را با نام كتاب ساعتها منتشر ساخت و نخستين مجموعه اشعارش را به نام اشعار نو، انتشار داد. او همچنين در سراسر ديوان دعاي اموات، موضوع مرگ را حكمفرما كرده است؛ موضوعي كه بر بيشتر آثار وي تسلط دارد و به صورتي گوناگون پرورش مييابد. وي در سال 1913م قسمت اول قطعه بسيار معروف خود با نام اليژي را سرود اما به قول خودش، الهام شاعرانه او در نيمه راه او را ترك كرد و درست ده سال طول كشيد تا ريلكه توانست در سال 1922م، قسمت دوم اين قطعه را تحت تاثير الهامي تازه بسرايد. اين اثر شاعرانه او بسيار عالي، ولي فوق العاده پيچيده و مشكل است؛ زيرا در آن غالباً يك فكر فلسفي و عميق در چند كلمه خلاصه شده است. به سبب سبك خاص وي در ادبيات و شعر، او را شاعر انديشههاي والا لقب دادهاند. راينر كه دهها سال، يكه تاز ادبيات آلمان بود، به عنوان بزرگترين شاعر اين كشور در قرن بيستم نيز شناخته شده است، به طوري كه هيچ شاعر آلماني بعد از نيچه، شهرت و مقام ريلكه را ندارد. شهرت ريلكه نه تنها اتريش و آلمان، بلكه ساير كشورهاي اروپايى را فرا گرفت و در محيط ادبي فرانسه، شخصيت بسيار آشنا و ستايشانگيزي به شمار ميآمد. آثار ريلكه از چنان محبوبيتي برخوردار بود كه هيچ شاعري در زمان حيات، تا اين حد محبوبيت را به چشم نديده بود. ريلكه در شعر به مقامي رفيع دست يافت و در ادبيات آلمانِ نسل بعد نفوذ فراوان باقي گذارد. ريلكه را به طور مسلم ميتوان از درخشانترين چهرههاي شعر غنايى آخر قرن نوزده و ربع اول قرن بيستم به شمار آورد. وي آثاري به زبانهاي آلماني و فرانسه به نگارش درآورده است كه رباعيات، گلهاي سرخ و پنجرهها به فرانسه و دخترهاي مالت، زمزمههاي قرون و كتاب زيارت به آلماني از آن جملهاند. ماينر ماريا ريلكه سرانجام در 29 دسامبر 1926م در 51 سالگي درگذشت.
آزمايش اولين ماشين بخار توسط "ژوزف كونيو" مبتكر فرانسوي (1770م)
نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازندهٔ آن یک مهندس فرانسوی بود بهنام ”ژوزف کونیو“ که در ارتش خدمت میکرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشینآلات داشت. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری میشود، بهمنظور حملونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخهای گاری بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب میریختند و بهوسیله ذغالسنگ بخارآب تولید میکردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمیآورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر میتوانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و بهعلاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار میشد، هر ۱۵ دقیقه یک بار میبایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!
تأسيس صندوق بين المللي توسعه كشاورزي وابسته به سازمان ملل متحد (1977م)
نخستين اقدام براي تأسيس صندوق بينالمللي توسعه كشاورزي در جريان كنفرانس جهاني خواربار در رُم ايتاليا در سال 1974م انجام يافت. در 29 دسامبر 1977م، با تصويب مجمع عمومي و شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل، بينالمللي توسعه كشاوري صندوق موسوم به ايفاد، به عنوان يكي از كارگزاريهاي تخصصي سازمان ملل تأسيس گرديد. از جمله اهداف ايفاد، مبارزه با گرسنگي و فقر روستاييان در كشورهاي در حال توسعه از طريق ارائه وام و كمكهاي بلاعوض به منظور رشد و توسعه امور كشاورزي در اينگونه كشورها عنوان شده است. منابع مالي اين صندوق توسط بانك جهاني، بانكهاي عمران منطقهاي و ساير مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد و همچنين كمكهاي داوطلبانه برخي كشورها، باز پرداخت وامها و درآمد حاصل از سرمايهگذاريهاي صندوق تامين ميشود. مقر اين صندوق در شهر رُم پايتخت ايتاليا است. اعضاي صندوق در سه دسته قرار گرفتهاند: كشورهاي پيشرفته صنعتي، كشورهاي عضو اوپك و كشورهاي در حال توسعه. اين صندوق داراي يك شوراي حكام، يك هيأت مديره و رئيس دبيرخانه ميباشد و هيأت مديره صندوق مسئول عمليات كلي صندوق ميباشد.