ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 بهمن 1387     |     کد : 1905

سر برتري قرآن بر ديگر كتب آسماني

چون رسالت هر پيامبري به تلقّي وحي تشريعي اوست كه متن پيام و گوهر رسالت است و شناخت رسالت هر پيامبري در گرو معرفت وحي تشريعي اوست؛ همان‏گونه كه نزول هر پيامي به اندازه ظرفيت هستي آن انسان متعالي است و از رهگذر تفاوت و امتياز انبيا با يكديگر؛ ﴿ولقد فضَّلْنا بَعْضَ النبيّين عَلي بَعْضٍ﴾(1) و ﴿تلك الرُّسل فضَّلنا بعضهم علي بعض﴾(2)مي‏توان به تمايز پيام‏هاي آنان پي‏برد. زيرا پيام‏ها هدف مشتركي دارند،

ليكن‏در سعه و ضيق معارف‏از هم‏جدا بوده، در انيق‏و عميق بودن‏همتاي‏هم نيستند.

بنابراين، كامل‏ترين انسان‏ها، جامع‏ترين پيام‏هاي خدا را دريافت مي‏كند و بر اثر كلّيت و دوام رسالت خويش، مُهر پايان‏بخش نبوّت را همراه دارد و نشان خاتميّت را هماره بر دوش مي‏كشد و شانه او زير بار مسئوليت ختم رسالت و مهر نبوّت، سنگيني توانفرساي آخرين پيام به جوامع بشري را در طول تاريخ، حس مي‏كند؛ ﴿إنّا سَنُلْقي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقيلاً﴾.(3) زيرا رسالت او نه تنها نسبت به حال و آينده معتبر است، بلكه بايد درباره ره‏آورد همه پيام‏آوران گذشته ميزان قويم باشد، نه در حدّ تصديق محض، بلكه در مرز سرپرستي و هَيْمنه و مديريت و حفاظت همه جانبه، تا باقيمانده آنها را از آسيب تحريف و گزند گزافه‏گويان مصون بدارد، و آنچه را از خاطره‏ها رخت بر بسته يا نابجا تفسير شده، براي خاطرها حاضر سازد و آن را درست بيان كند، تا سلسله پيام‏ها به رهبري قافله‏سالارشان قرآن كريم محفوظ بماند؛ همان‏گونه كه نام و ياد پيامبران با رهنمود سرورشان زنده و پابرجاست؛ ﴿وَاَنْزَلْنا اِلَيْكَ الكتاب بالحقّ مصدّقاً لما بين يديه من الكتاب و مهيمناً عليه﴾.(4)

انگيزه غائي هر پيامي به اندازه درجه وجودي مبدأ فاعلي و فرستنده پيام و نيز به مقدار هستي مبدأ صوري و محتواي آن، همچنين به ظرفيت مبدأ قابلي و روح مجرد انسان كاملي است كه پذيراي آن است. تمام پيام‏هاي آسماني از عظمت مبادي چهارگانه ياد شده برخوردارند، ليكن پس از تحليل نهائي روشن مي‏شود كه هيچ پيامي همتاي آخرين پيام الهي نيست و امتياز اين پيام نهائي بَرين، بر همه پيام‏هاي گذشته در تمام مبادي چهارگانه همچنان محفوظ است.

از لحاظ مبدأ فاعلي خداي سبحان مبدأ آغازين همه رسالت‏هاست، ولي در هر پيامي، با نام خاصي از اسماي حسناي خود ظهور مي‏كند كه آن نام‏ها يكسان

نيستند. در نتيجه مبدأ فاعلي پيام‏ها نيز در همه موارد همتاي هم نخواهند بود. زيرا رسالتي كه از اسم عظيم نشأت مي‏گيرد، همتاي پيامِ برآمده از اسم اعظم نيست. چون اسم عظيم همسان اسم اعظم نيست.

از جهت مبدأ صوري و محتواي پيام، مضمون دستوري كه از اسم اعظم نازل مي‏شود، برتر از محتواي فرماني است كه از اسم غيراعظم سرچشمه مي‏گيرد.

از لحاظ مبدأ قابلي و روح مجرّد انسان كامل كه قرارگاه وحي است، پيام دريافتي كامل‏ترين انسان‏ها، از هرگونه پيام ديگري، كامل‏تر است. چون اسلام ناب دين خداست؛ ﴿إنّ الدّين عندالله الاسلام﴾(5) و همه پيام‏آوران الهي همان را دريافته، به امّت‏ها رسانده‏اند، ليكن مراتبي دارد و تفاوت مراتب آن در بطن و عمق و نيز تعالي درجات آن در صعود و رُقِّي ترديدپذير نيست و عالي‏ترين مرتبه آن را كامل‏ترين وحي ياب و والاترين مهبط وحي تلقي مي‏كند.

از جهت مبدأ غائي و انگيزه نهائي و هدف وجودي‏اش نيز چنين است. چون ارزش آن به مقدار مبادي گذشته است كه در اوج كمال‏اند. پس مبدأ غائي آخرين پيام نيز در قلّه كمال بوده، مقامي برتر از آن ميسور صالحان سالك نيست، وگرنه آخرين دستور نمي‏شد. زيرا سنّت تبديل‏ناپذير حقّ بر اين است كه هر استعدادي را به فعليت برساند و به حِرمان هيچ جامعه شايسته‏اي رضا ندهد و اگر برتر از آن بود و جامعه بشري استحقاق دريافت آن را داشت، حتماً با ارسال پيامبر ديگر و كتابي جداگانه آن را نازل مي‏فرمود.

از اين رهگذر به راز تعبير دعاي شب بيست و هفتم رجب الاصبّ كه سالروز بعثت خاتم انبياي الهي است، مي‏توان پي برد؛ «اللّهمّ إنّي أسئلك بالتجلّي الأعظم في هذه الليلة»(6) زيرا متكلّم در كلام خود تجلّي مي‏كند؛ «فتجلّي لهم سبحانه في

كتابه من غير أن يكونوا رأوه»،(7) ليكن همه تجلّي‏هاي او همتاي هم نيست و كامل‏ترينش همان است كه بر قلب مطهّر كامل‏ترين فرستاده‏ها فرود آمده است؛ ﴿نزل به الروح الأمين ٭ علي قلبك لتكون من المنذرين﴾(8) يعني مرآت اعظم، مرئي اعظم خواهد داشت.

يادسپاري؛ مؤمنان موظّف‏اند به همه پيامبران ايمان بياورند و هيچ تفاوتي ميان آنان نگذارند؛ ﴿لا نفرّق بين أحد من رسله﴾(9) و ﴿و الّذين امنوا بالله و رُسُله ولم يفرّقوا بين أحد منهم أولئك سوف يؤتيهم أجورهم و كان الله غفوراً رحيماً﴾.(10)

اين عدم امتياز، درباره اصل رسالت و نبوّت است، نه به لحاظ درجه آن، و گرنه همان‏گونه كه ايمان به اصل سمت آنها لازم است، ايمان به تفاضل و به درجه خاصّ هر يك نيز بايسته است تا اولوالعزم از غير اولوالعزم ممتاز شود، و در نتيجه خاتم از ديگران و افضل از غير افضل امتياز يابد و بدين‏وسيله مزيّت پيام خاتم‏صلي الله عليه و آله و سلم به پيام‏هاي ديگران آشكار گردد، و مسئوليت صيانت و اطاعت و تعميم و تعميق آن هويدا شود.



1 ـ سوره اسراء، آيه 55.
2ـ سوره بقره، آيه 253.
3. سوره مزّمل، آيه 5.
4ـ سوره مائده، آيه 48.
5. سوره آل‏عمران، آيه 19.
6. مفاتيح الجنان.
7. نهج البلاغة، خطبه 147.
8. سوره شعراء، آيات 1 94 ـ 193.
9. سوره بقره، آيه 285.
10. سوره نساء، آيه 152.
هدايت در قرآن، ص 119-122.

سايت اسرا


نوشته شده در   چهارشنبه 16 بهمن 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode