ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 ارديبهشت 1390     |     کد : 19030

اثر 20 درصدي بارورسازي ابرها در بارش‌هاي درياچه اروميه

مدير مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: باروري ابرها 20 درصد در افزايش بارش‌هاي اخير حوضه درياچه اروميه موثر بوده است.

 مدير مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: باروري ابرها 20 درصد در افزايش بارش‌هاي اخير حوضه درياچه اروميه موثر بوده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي، محمدمهدي جواديان‌زاده اظهار داشت: عمليات باروري ابرها كه در روزهاي اخير بر روي حوضه درياچه اروميه انجام شد بارش‌هاي اين حوضه را به صورت مشاهده‌اي و به طور متوسط بين 15 تا 20 درصد تشديد كرد.
مدير مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها با بيان اينكه ارايه گزارش و تحليل دقيق از اثر عملكرد باروري ابرها به زمان زيادي نياز دارد، افزود: پس از انجام عمليات نتايج بارش از طريق هواشناسي كشور به گروه‌هاي مشاور اعلام مي‌شود و آنان نيز براي بررسي نياز به زمان خواهند داشت.
وي ادامه داد: نتايج باروري ابرها در تهران و ساير استان‌ها كه در چند ماه اخير در سطح كشور صورت گرفته است به احتمال زياد در پاييز سال 90 اعلام خواهد شد.
جواديان‌زاده همچنين درباره عملكرد اين مركز در بارورسازي ابرها در سال گذشته افزود: در سال گذشته در بخش فلات مركزي شامل استان‌هاي اصفهان، يزد، فارس و كرمان، بخش شمال‌غرب شامل آذربايجان شرقي و اردبيل فعاليت‌هايي انجام شد.
مدير مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها سپس ادامه داد: در استان آذربايجان‌غربي نيز فعاليت‌هاي امكان سنجي و پرواز آزمايشي صورت گرفته است.
جواديان‌زاده با بيان اينكه زمستان 89 و با توجه به آلودگي هوا در استان تهران سه سورت پروازي صورت گرفت، تصريح كرد: مركز در حال پيگيري است تا در پاييز سال جاري عمليات بارورسازي ابرها در تهران اجرايي شود.
جواديان‌زاده همچنين اعلام كرد: در سال گذشته افزون بر 89 سورت پروازي جهت بارورسازي ابرها در كشور اجرا شد.
وي همچنين گفت: نتايج عمليات مركز در سال آبي 89 ـ 88 نشان مي‌دهد كه در فلات مركزي افزون بر 25 درصد تشديد بارش صورت گرفته است.
جواديان‌زاده اضافه كرد: در هر يك از استان‌هاي اصفهان، فارس و كرمان به ترتيب 40، 19 و 20 درصد افزايش بارش ثبت شده است.
مدير مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرهاي كشور با اشاره به قيمت تمام شده آب حاصل از بارورسازي ابرها در اين سه استان، افزود: اين رقم در اصفهان 149 ريال، فارس 148 ريال و در استان كرمان 286 ريال محاسبه شده است.
جواديان‌زاده متوسط قيمت تمام شده آب استحصالي از باروري ابرها در سال مورد بررسي در كشور را 175 ريال ذكر كرد.
وي بيان داشت: اين ارقام نشان مي‌دهد كه آب حاصل از اجراي بارورسازي ابرها در مقايسه با ساير روش هاي استحصال آب مقرون به صرفه‌تر است.
جواديان‌زاده نجات بخشي درياچه اروميه از بحران خشكسالي را يكي از اهداف مهم اين مركز عنوان كرد و گفت: چندين عمليات پرواز آزمايشي و اكتشافي در آذربايجان شرقي صورت گرفته است.
جواديان‌زاده خاطر نشان كرد: با اين وجود اثر بارورسازي تنها در تشديد كردن بارش بوده و بايد شرايطي چون دما، رطوبت، ارتفاع ابر و نيز براي حركت ابر آماده باشد.
وي همچنين گفت: در صورت مهيا بودن شرايط ابر و منطقه گاهي اثر بارورسازي تا 40 درصد نيز افزايش مي‌يابد.
جواديان‌زاده افزود: متوسط استاندارد جهاني بارش‌هاي حاصل از باروري ابرها در حدود 15 تا 20 درصد است.
مدير مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها با اشاره به اينكه بارورسازي در آذربايجان غربي و ارتفاعات آن از وضعيت خاصي پيروي مي‌كند، افزود: با توجه به مرزي بودن اين منطقه و عدم امكان پرواز در آن اين مركز از ژنراتورهاي زميني استفاده خواهد كرد.
جواديان‌زاده استفاده از ژنراتورهاي زميني را براي نخستين بار در كشور عنوان كرد و گفت: احتمال دارد كه اين عمليات تا پايان ارديبهشت ماه جاري اجرايي شود.
وي ادامه به افزايش اعتبار پيش‌بيني شده براي بارورسازي ابرها در بودجه سال 90 در مقايسه با سال‌هاي گذشته اشاره كرد و گفت: در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي اين اعتبار از افزايش چهار برابري برخوردار خواهد شد.
جواديان‌زاده افزود: اعتبار سال گذشته مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها نزديك به 15 ميليارد ريال بوده است.
وي با بيان اينكه اين مركز در سال گذشته آبي با كاهش اعتبار مواجه بوده است، تصريح كرد: با نظر مساعد معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو و ساير مسئولان امر، اين اعتبار در سال جديد با افزايش خوبي پيش‌بيني شده است.
جواديان‌زاده ابراز اميدواري كرد: با تصويب بودجه سال 90 در صحن مجلس شوراي اسلامي بخش عمده‌اي از كمبود اعتبار طرح‌هاي باروري ابرها جبران شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 14 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode