ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 آبان 1398     |     کد : 189833

حسن خلق از ویژگی‌های بارز امام رضا(ع)

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از خصایص بارز امام هشتم شیعیان(ع) اخلاق نیکو در برخوردهای اجتماعی و خانوادگی بود که اگر امروز سرلوحه قرار گیرد تمامی مشکلات جامعه اسلامی مرتفع خواهد شد.

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از خصایص بارز امام هشتم شیعیان(ع) اخلاق نیکو در برخوردهای اجتماعی و خانوادگی بود که اگر امروز سرلوحه قرار گیرد تمامی مشکلات جامعه اسلامی مرتفع خواهد شد.

حجت الاسلام محسن کاتبی در گفت‌وگو با ایسنا، اخلاق نیک را ویژگی بارز امام رضا(ع) معرفی و اظهار کرد: مراقبت و احترام به اهل خانواده و خوشرویی در ارتباطات اجتماعی و برخورد مناسب با مردم از جمله خصایص امام رئوف(ع) است که از نیازهای ضروری جامعه کنونی است.

وی بی‌توجهی به اهل خانه را از آسیب‌های امروزی جامعه اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: اگر توجه به اهل خانه، مراقبت در امور دینی و مذهبی خانواده و نیز احترام متقابل در بین اعضای خانواده سرلوحه زندگی قرار گیرد بسیاری از آسیب‌های جوامع امروز ریشه‌کن خواهد شد.

این کارشناس مذهبی به برخی از خصوصیات بارز شخصیت امام هشتم شیعیان حضرت رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان هرگز با مردم با درشتی و صدای بلند سخن نمی‌گفتند و برای مخاطبان خویش احترام قائل بودند و رعایت ادب، تبسم و تواضع در رفتار ایشان همواره سرمشق بود.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه حضرت همواره سفره طعام خویش را با اهل بیت و غلامان همزمان می‌گسترانید، گفت: یکی از مشکلاتی که جامعه امروز به آن مبتلا شده بحث شئون کاذب است اینکه برخی افراد برای خود شأن و منزلت نسبت به دیگران قائلند در حالیکه امام رضا(ع) در کمال فروتنی با غلامان خویش نشست و برخاست داشتند.

کاتبی دیگر خصیصه امام هشتم شیعیان(ع) که مبتلا به جامعه کنونی است را رعایت ادب در کلام دانست و بیان کرد: حضرت هرگز اهل بدگویی حتی نسبت به فرودستان نبودند، موضوعی که جامعه امروز به آن دچار شده معضل بدگویی، بی‌احترامی، بی‌ادبی و هتک حرمت است.

وی بخشندگی و سخاوتمندی به ویژه انفاق مخفیانه را دیگر ویژگی‌های بارز امام رضا(ع) معرفی و تاکید کرد: ایران اسلامی اکنون در شرایط تحریم نیاز حیاتی به این خصیصه دارد اینکه اغنیا به فکر فقرا بوده و همه اقشار جامعه دست به دست هم دهند تا بتوانیم مشکلات اقتصادی فعلی را پشت سر بگذاریم.

این کارشناس مذهبی به روایتی از امام هفتم شعیان امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و افزود: از ایشان نقل است که زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) برابر 70 هزار حج قبول است و اگر کسی یک شب در حرم مطهر و یا اطراف حرم بیتوته کند و با زیارت به صبح برساند گویی خداوند تبارک و تعالی را در عرش ملاقات کرده است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون سپاه کربلای مازندران با اشاره به کلام نورانی امام رضا(ع) مبنی بر سه ویژگی بارزی که باید مومن داشته تا ادعای ایمان کند، گفت: یک شخص مومن باید یک خصلت از خدا، یک خصیصه از رسول خدا(ص) و یک ویژگی از خصوصیات ائمه را دارا بوده تا بتواند ادعا کند، مومن است.

کاتبی خاطرنشان کرد: فرد با ایمان باید در پوشاندن اسرار مردم کوشا باشد، امروز متاسفانه در فضای مجازی شاهد آن هستیم که هر فعلی بدون صحت و سقم منتشر شده و علاوه بر نا امن جلوه دادن جامعه آبروی مومنان نیز در معرض خطر قرار دارد.

وی مدارا و تعامل با مردم را خصوصیت نبی خدا(ص) برای مومنان دانست و تصریح کرد: سعه صدر در برخوردهای اجتماعی و تعامل مناسب برای همه اقشار جامعه به ویژه همسایگان، کاسبان بازار و در نظام تعلیم و تربیت مصداق بارز این خصیصه است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه صبر در سختی و مشکلات ویژگی ائمه اطهار (ع) است که هر مومنی باید آن را رعایت کند، اظهار کرد: نقل محافل امروز گلایه و شکایت از وضع نامناسب اقتصادی و کفران نعمات است، اینکه دین‌داران بیشتر از سایرین در معرض ابتلا و آسیب‌اند، باید به یاد داشته باشیم که هنر انسان مومن به یاد خدا بودن در مصائب و سختی ها است.

کاتبی یادآور شد: اگر سیره عملی و شیوه زندگی ائمه معصومین علیه السلام در دستور کار و سرلوحه زندگی مومنین قرار گیرد هرگز مشکلات کنونی جامعه بوجود نیامده و آسیب‌های اجتماعی بروز نخواهند کرد.


نوشته شده در   سه شنبه 7 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode