ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 آبان 1398     |     کد : 189774

روز شمار تاريخ

پنجشنبه2آبان 1398-25صفر 1441-24اكتبر2019

به زمين زده شدن اولين كلنگ پالايشگاه نفت تهران (1344 ش)

به زمين زده شدن اولين كلنگ پالايشگاه نفت تهران (1344 ش)

به زمين زده شدن اولين كلنگ پالايشگاه نفت تهران (1344 ش)
اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران در سال 1344 هجری شمسی نزدیکی شهرری به زمین زده شد.

پايان دوره‏ي حكومت پانصد ساله‏ ي خلافت عباسي (656 ق)

پايان دوره‏ي حكومت پانصد ساله‏ ي خلافت عباسي (656 ق)
پس از تسخير بغداد، پايتختِ حكومت عباسيان توسط مغولان و كشتار مردم و تسليم شدن خليفه وبزرگان شهر و نيز غارت و ويران كردن آن، هلاكوخان مغول در 24 صفر 656 ق المستعصم باللَّه، خليفه‏ي وقت را به حضور طلبيد و او را به همراه پسر بزرگش به قتل رسانيد. به اين ترتيب دولت پانصد و چند ساله‏ي بني عباس سرنگون گرديد. دولت بني‏عباس با قيام ابومسلم خراساني عليه بني‏اميه و با روي كار آمدن عبداللَّه سَفّاح در سال 132 ق، آغاز شده بود و پس از به قدرت رسيدن 38 تن از اين خاندان در مدت 524 سال، سرانجام در سال 656 ق با قتل مستعصم، به زوال رفت. بني‏عباس در ابتداي كار همانند بني‏اميه، از وجود امامان معصوم در هراس بودند و هر كدام را به طريقي از سر راه خود برداشتند.

شهادت آيت‏ اللَّه ميرزا "علي غروي تبريزي" توسط مزدوران بعث (1419 ق/ 29 خرداد 1377 ش)

شهادت آيت‏ اللَّه ميرزا "علي غروي تبريزي" توسط مزدوران بعث (1419 ق/ 29 خرداد 1377 ش)
در چنین روزی در سال 1419 ه ق حاج میرزا علی غروی تبریزی از بزرگان شیعه در بازگشت از زیارت کربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به در جه شهادت نایل آمد . ایشان یکی از بزرگترین علمای شیعه در عصر خویش بود .

آغاز به كار سازمان ملل متحد معروف به پارلمان جهاني و روز ملل متحد(1945م)

آغاز به كار سازمان ملل متحد معروف به پارلمان جهاني و روز ملل متحد(1945م)
پس از جنگ جهاني دوم سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ‏ترين سازمان بين‏المللي دنيا، جانشين جامعه ملل شد كه در فاصله بين دو جنگ جهاني، فعاليت مي‏كرد. نمايندگان دولت‏هاي متفقين در جنگ جهاني دوم شامل امريكا، شوروي، انگلستان و فرانسه، در مذاكراتي كه در زمان جنگ انجام داده بودند، مقدمات تشكيل سازمان ملل متحد را فراهم آوردند. بعدها در جلساتي كه در واشينگتن، يالتا و مسكو تشكيل شد، زمينه تشكيل اين سازمان فراهم گرديد. سرانجام در كنفرانس سانفرانسيسكو در امريكا، نمايندگان پنجاه كشور جهان، تأسيس سازمان ملل متحد و اساسنامه آن را تصويب كردند. منشور سازمان ملل كه در 26 ژوئن 1945م تنظيم شد اعلام داشت كه سازمان مزبورْ كانوني از كشورهايى خواهد بود كه هدفشان حفظ صلح و ثبات و همكاري بين‏المللي است. و سرانجام در 24 اكتبر 1945 با تأييد منشور آن، توسط 29 كشور جهان، تحقق پيدا نمود. مقرّ سازمان ملل متحد در نيويورك و داراي شش ركن اصلي است كه عبارتند از: مجمع عمومي، شوراي امنيت، شوراي اقتصادي و اجتماعي، شوراي قيموميت، ديوان بين‏المللي دادگستري و دبيرخانه. در حالي كه مجمع عمومي اين سازمان در برگيرنده تمام كشورهاي عضو است اختيارات چنداني ندارد، در همان حالْ شوراي امنيت با پنج عضو ثابت و ده عضو موقت، قدرت فراواني دارد و وجود حق وتو آن را ابزاري جهت اعمال زور و فشار اعضاي آن قرار داده است. 24 اكتبر برابر با دوم آبان هر سال، سال‏روز تأسيس سازمان ملل‏متحد، در سراسر جهان با نام روز ملل متحد ناميده شده است.

پذيرش ايران به عضويت سازمان ملل متحد (1945م)

پذيرش ايران به عضويت سازمان ملل متحد (1945م)
سازمان ملل متحد در تاریخ 24 اکتبر 1945 هنگامیکه اتحاد جماهیر شوروی ، ایالات متحده آمریکا ، بریتانیا ، چین ، فرانسه و اکثریتی از امضاء کنندگان دیگر منشور ملل متحد را مورد تصویب قرار دادند، رسما موجودیت پیدا کرد. منشور ملل متحد اعلام داشت که عضویت سازمان ملل متحد به روی همه ملت های صلح دوست که الزامات و داوری آن را می پذیرفتند ، گشوده است. در ايران سازمان ملل دارای چهارده دفتر نمايندگی و برنامه اجرائی می باشد. اين واحدهای اجرائی و آژانس ها جمعاً "تيم کشوری سازمان ملل متحد" را در ايران تشکيل ميدهند و تحت سرپرستی "هماهنگ کننده مقيم" سازمان ملل که در عين حال سمت "نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل متحد" را نيز عهده دار می باشد، وظائف خود را انجام مي دهد.


نوشته شده در   پنجشنبه 2 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode