ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 13 مرداد 1398     |     کد : 188825

روز شمار تاريخ

یکشنبه13مرداد1398-2ذی الحجه1440-4آگوست 2019

درگذشت "طنطاوي جوهري" عالم و شاعر مصري(1358 ق)

درگذشت "طنطاوي جوهري" عالم و شاعر مصري(1358 ق)

درگذشت "طنطاوي جوهري" عالم و شاعر مصري(1358 ق)
استاد طنطاوي جوهري عالم و شاعر مسلمان مصريِ قرن چهاردهم هجري، در علوم متداول عصر، مهارت داشت و از استادان لغت به شمار مي‏رفت. طنطاوي حافظ قرآن بود وبه تفسير و تحليل آن نيز مي‏پرداخت. اين حكيم فرزانه به زبان انگليسي نيز تسلط كامل داشت و همواره به تعليم و تدريس علوم اسلامي مشغول بود. ميزان الجواهر، تفسيرقرآن و جمالُ العلمِ از جمله آثار اين دانشمندِ مسلمانِ مصري به شمار مي‏رود.

رحلت آيت ‏اللَّه "سيدمحمد محقق داماد" استاد بزرگ حوزه‏ ي علميه‏ ي قم(1388ق)

رحلت آيت ‏اللَّه "سيدمحمد محقق داماد" استاد بزرگ حوزه‏ ي علميه‏ ي قم(1388ق)
سيدمحمد محقق داماد، فرزند سيدجعفر موسوي در سال 1325 قمري در احمدآباد اردكان يزد متولد گرديد. وي پدرش را پيش از تولد و مادرش را در 6 سالگي از دست داد. علي رغم چنين حادثه‏ي غم‏انگيزي، آغاز به تحصيل نمود. آن‏گاه به يزد مهاجرت كرد و نزد اساتيد آن شهر به تكميل ادبيات و سطح پرداخت. سپس با توصيه‏ي استاد گراميش شيخ غلامرضا يزدي، به قم مهاجرت كرد و در درس اساتيد بزرگ حوزه، بهره‏ها گرفت. آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي ارادت خاصي به ايشان داشت و با وجود چنين شاگرداني، به آينده‏ي حوزه دلگرم بود. همين ارادت موجب شد كه او را به دامادي خود بپذيرد و به لقب "داماد" ملقب گردد. ايشان بسيار به تدريس اهميت مي‏داد. هنگامي كه در روزهاي آخر عمر در بستر بيماري قرار داشت ازاين كه نمي‏توانست در جلسه‏ي درس شركت كند، مي‏گريست. اين بزرگوار پس از 75 روز بيماري، سرانجام بر اثر سكته‏ي قلبي در 63 سالگي دار فاني را وداع كرد و در صحن حرم حضرت معصومه(ع) به خاك سپرده شد.

تشكيل پليس جنوب در پي انعقاد قرارداد 1915 ميان روسيه و انگليس (1294 ش)

تشكيل پليس جنوب در پي انعقاد قرارداد 1915 ميان روسيه و انگليس (1294 ش)
با گسترش شعله‏هاي جنگ جهاني اول، دولت‏هاي روس و انگليس كه نفوذ آلمان‏ها را در ايران بر خلاف منافع خود مي‏ديدند، در قراردادي محرمانه، منطقه بي‏طرف ايران را كه در قرارداد 1907 م پيش‏بيني شده بود، ميان خود تقسيم و توافق كردند براي حفظ منافع خود در ايران، قشوني تشكيل دهند. از اين رو، روس‏ها نيروي قزاق را به استعداد يازده هزار نفر با فرماندهي خود ايجاد كردند و دولت انگلستان، قوايي درجنوب كشور به نام پليس جنوب تشكيل داد. افسران انگليسي در رأس پليس جنوب و افراد داوطلب هندي و ايراني، سربازان آن را تشكيل مي‏دادند. وظيفه اصلي اين پليس، تخليه جنوب ايران از آلمان‏ها و عوامل آنها بود. پس از اين قرارداد محرمانه، روس‏ها تا اصفهان پيش روي كردند و قلمرو نفوذ خود را از تهران به اصفهان گسترش دادند.

تولد "نيلْسْ هنريك آبِلْ" رياضي‏دان نابغه نروژي (1802م)

تولد "نيلْسْ هنريك آبِلْ" رياضي‏دان نابغه نروژي (1802م)
نيلْسْ هنريك آبل، رياضي دان نروژي در چهارم اوت 1802م در خانواده‏اي فقير در شهر فيندو در كشور نروژ به دنيا آمد. او از كودكي به رياضي علاقه زيادي داشت و از همان زمان به حل مسائل دشوار رياضي مي‏پرداخت به طوري كه در 20 سالگي به تدريس در رياضي مشغول شد. در اين ميان، فقر و بيماري در طول زندگي آبل، خللي در همت و كوشش وي وارد نساخت و علم تحليل رياضي را بدان پايه از دقت رسانيد كه به اتفاق، او را از پديدآورندگان رياضيات جديد مي‏شمارند. آبل به دليل تحقيقاتش در زمينه حساب استدلالي، توابع بيضوي و عالي يا توابع آبلي، شهرت يافته است. يكي از عمده‏ترين اكتشافات وي، اثبات حل معادلات درجه چهار و بالاتر به طريق معمولي جبر بود. نيلس هنريك آبل سرانجام در سيزدهم اوت 1829م در 27 سالگي درگذشت.

درگذشت "هانس كريستين آندرسُن" نويسنده شهير كتاب كودكان (1875م)

درگذشت "هانس كريستين آندرسُن" نويسنده شهير كتاب كودكان (1875م)
هانْسْ كريستين آندرسُن نويسنده دانماركي كتاب كودكان در دوم آوريل 1805م در دانمارك، و در خانواده‏اي فقيربه دنيا آمد. وي در كودكي پدر را از دست داد و سختي‏هاي زيادي متحمل گرديد. آندرسن از همان كودكي قيافه‏اي زشت و كريه داشت و مورد تمسخر همسالان خويش قرار مي‏گرفت. وي از مدرسه بيزار بود و با همان سواد كمي كه داشت كتابهاي زيادي مطالعه كرد و مي‏خواست كه تراژدي‏نويس شود. آندرسن در 14 سالگي راهي كپنهاك، پايتخت دانمارك شد و با زحمت زياد به بازيگري در تئاتر سلطنتي پرداخت. اما چون درآن‏جا او را بسيار با استعداد يافتند به ترقي او همت گماشتند و مقدمات تحصيل او را فراهم آوردند. وي دروس دبيرستان و دانشگاه را به زودي به پايان رساند و سپس به نگارش كتاب و داستان روي آورد. اما چون موفقيتي كسب نكرد، تصميم گرفت رمان‏هايى براي كودكان بنويسد. اين امر با استقبال وسيع همگان مواجه شد و شهرتي جهاني براي آندرسن به ارمغان آورد. با اين حال، وي خاطرات تلخ دوران كودكي خود را در برخي داستان‏هايش منعكس مي‏كرد كه رمان جوجه اردك زشت سرگذشتي از زندگي اوست. آندرسن از سال 1835 تا 1872م به مدت 37 سال، به طور متوسط سالي يك قصه از قصه‏هاي موسوم به پريان را براي كودكان نوشت. آثاري كه به نثري جالب در شمار بهترين آثار ادبيات جهان قرار دارند. هم‏چنين سوزن، لباس تازه امپراتور و پري دريايى از ديگر رمان‏هاي اوست. هانس كريستين آندرسن سرانجام در 4 اوت 1875م در 75 سالگي درگذشت. لازم به ذكر است كه به منظور ارج نهادن به كوشش‏هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، روز دوم آوريل، سال‏روز تولد آندرسن، به عنوان روز جهاني كتاب كودك نام‏گذاري شده است.

 


نوشته شده در   يکشنبه 13 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode