برگزاري انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسي (1358 ش)
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و برگزاري اولين انتخاباتي كه منجر به تعيين نوع حكومت و تشكيل جمهوري اسلامي در ايران گرديد، بحث درباره تعيين قانون اساسي نظام در محافل مختلف گسترش يافت. از اين رو پيشنويس قانون اساسي كه از قبل به دستور امام خميني(ره) نگارش يافته و متن آن توسط شوراي انقلاب و هيئت دولت موقت مورد بحث و بررسي قرار گرفته بود جهت جلب آراء و نظرات مردم و انديشمندان در 24 خرداد 1358 در روزنامههاي كثيرالانتشار در 12 فصل و 151 ماده منتشر گرديد. پس از آن و با تاكيد حضرت امام مبني بر تشكيل مجلس خبرگان بررسي نهايي قانون اساسي، لايحه قانون انتخابات جهت تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسي به تصويب هيئت دولت و شوراي انقلاب رسيد. در نهايت بنا به تصويب دولت موقت، برگزاري انتخابات خبرگان قانونِ اساسي، در دوازدهم مرداد 1358 اعلام گرديد و اين انتخابات با شركت گسترده مردم و انتخاب 75 نفر نماينده، برگزار شد. سرانجام اين مجلس در 28 مرداد سال 58 با پيام حضرت امام افتتاح شد و به تدوين قانون اساسي پرداخت.
تأسيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي (1359 ش)
برگزاري مناسبتها، مراسم عمومي و راهپيماييهاي سراسري كشور، علاوه بر تعظيم شعائر مذهبي، ملي و انقلابي، داراي اثرات بالقوه بالاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي است كه با بازتابهاي گسترده بينالمللي، وجهه مردمي نظام مقدس جمهوري اسلامي را به نمايش ميگذارد. موضوع فعاليت مركزي توانا و پويا براي تقبل مسؤوليت ياد شده و اداره صحيح و سازماندهي در جريان حركت عمومي مردم، در قالب "شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي" رسميت يافت. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، به عنوان مركز هماهنگي، مشاركت و هم فكري تشكيلات فرهنگي - تبليغي نهادهاي انقلابي در حركتهاي عمومي و فراگير جامعه و اجراي طرحهاي تبليغي مشترك و عمومي، انقلاب اسلامي را ياري ميدهد. اين شورا با تأييد حضرت امام و سرپرستي شهيد حقاني تأسيس شد و در طول اين مدت، همراه با شور و شوق وصفناپذير آحاد ملت به وظيفه پاسداري از حضور امت مسلمان ايران در صحنه انقلاب پرداخته است. در طول هشت سال دفاع مقدس و تا هماكنون، اين شورا، اساسيترين نقش را در تدارك و برگزاري راهپيماييهاي عظيم و سرنوشت ساز و تقويت و تحكيم حضور مؤثر آحاد ملت در مراسمهاي عمومي، بزرگداشت اياماللَّه و مناسبتهاي متعدد انقلاب اسلامي داشته است. اين شورا با استفاده از اين فرصتها توانسته است به مقتضاي شرايط و ضروريات، در خدمت به انقلاب اسلامي و اعتلاي فرهنگ ملي، مستقل از جريانات و جناحهاي سياسي، تنها در خط امام، رهبري و نظام حركت كند.
ازدواج اميرالمؤمنين امام علي(ع) و حضرت فاطمه ي زهرا(س)(2 ق)
خواستگاران بسياري از شخصيتهاي بزرگ صدر اسلام، حضرت زهرا(س) را براي همسري خود، از پيامبر اكرم(ص) خواستگاري كردند. اما پيامبر(ص) به هيچ يك از آنها پاسخ مثبت نداد و از ايشان روي برميگردانيد. تا اين كه امام علي(ع) به محضر پيامبر(ص) آمد و خواستگاري نمود. پيامبر فرمود: يا علي! پيش از تو كساني از فاطمه خواستگاري كردهاند و او در همه، اظهار كراهت كرده است. اما تو منتظر باش تا برگردم. رسول اللَّه به اطاق حضرت زهرا رفت و فرمود: فاطمه جان، علي بن ابيطالب كسي است كه قرابت و فضل و اسلام او را شناختهاي. من از پروردگارم خواستهام، تو را به بهترين و محبوبترين خلقش تزويج كند. حال، علي از تو خواستگاري ميكند. نظرت چيست. فاطمه ساكت شد ولي روي برنگردانيد و رسول اللَّه در قيافهي فاطمه، نارضايتي احساس نكرد. آنگاه حضرت به پاخاست و فرمود: اللَّه اكبر. سكوت فاطمه حاكي از رضايت اوست. در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت: يا رسول اللَّه! فاطمه را به علي تزويج كن. خدا، فاطمه را براي علي و علي را براي فاطمه پسنديده است، آنگاه آن حضرت، فاطمه را به علي تزويج كرد. بعد از تهيهي مقدمات، آن دو بزرگوار با هم ازدواج كردند. مهريه حضرت زهرا (س) 500 درهم بود که علي (ع) با نيمي از آن براي خانه جهاز خريد. پيامبر در اين باره فرموده است: من فاطمه را به ازدواج علي(ع) در نياوردم مگر آن هنگام كه خدا، آن را به من فرمان داد. بدين ترتيب، نور به نور رسيد و صديقهي طاهره به منزل حضرت علي(ع) قدم گذاشت تا از آن وصلت مبارك، دو سيد جوانان اهل بهشت و زينَبين و پس از آنها ائمهي اطهار و راهنمايان توحيد، قدم به دنيا گذارند و ظلمت جهان را منور فرمايند.
تولد "ابن ابي الحديد" دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان(586 ق)
ابوحامد عبدالحميد بن محمد مدايني، معروف به ابن ابيالحديد معتزلي، از بزرگان علماي معتزله، فقيه، اصولي، حكيم، متكلم، شاعر و كاتب ميباشد. شرح نهج البلاغهي او كه شهرهي عام و خاص است، حاكي از مودت و دوستي وي نسبت به اميرالمؤمنين(ع) و خانوادهي رسالت(ص) ميباشد. اين اثر از كتب مهم و معتبر ادبي، تاريخي و كلامي است و از همان زمان تاليفش شهرت يافته و محل مراجعه و استفادهي دانشمندان قرار گرفته است. ابن ابي الحديد در مدائن به دنيا آمد و در سال 656 ق در هفتاد سالگي در بغداد وفات يافت. شرح ياقوت ابن نوبخت، شرح مُحَصّل فخر رازي و القصائدُ السَّبع في مدحِ سيّدنا علي(ع) از ديگر آثار اوست.
اعدام "آنيسيس بوئس" سياستمدار و فيلسوف معروف ايتاليايي (524م)
آنيسيس مانيلْيوس سورينوس بوئس سياستمدار و فيلسوف رومي در هفدهم ژانويه 475م در شهر رم كه در آن زمان يكي از مراكز عمده قدرت و ثروت و فرهنگ جهان محسوب ميشد متولد گرديد. او در جريان تحصيلات خود با فلسفه يوناني آشنا شد و قسمتهايى از آثار ارسطو و افلاطون را به لاتين ترجمه نمود. او همچنين سالها به عنوان وزير تئودوريك پادشاه ناحيه گوت ايتاليا خدمت كرد و چون در صدد مبارزه با فساد برآمد، دشمنيِ چند تن از مقامات فاسد را نسبت به خود برانگيخت. آنان سرانجام تئودوريك را متقاعد ساختند كه بوئس در خدمت به امپراتور روم شرقي به او خيانت ميكند. اين اتهامات باعث شد كه بوئس به زندان بيافتد. هنگامي كه بوئس در زندان، در انتظار روز مرگش بود، يكي از مشهورترين كتابهاي جهان به نام "درباره تسليبخشيِ فلسفه" را به رشته تحرير درآورد. در اين كتاب، سخن از آنجا آغاز ميشود كه سقراط، افلاطون و ارسطو معلمين واقعي بشر هستند و چكيده تعليمات آنها آن است كه آدمي بالاتر و برتر از تغييرات سرنوشت است. غايت حيات جز نيكي يعني تشبّه به خداوند نيست، خداوندْ اصلِ نيكي و محبت است و از اين رو، در وجود مرد حكيمْ جايى براي نفرت و رذيلت نيست. بوئس همچنين در اين كتاب كه بهترين اثر اوست ميخواهد ثابت كند كه ثروت و تموّل، ملاك سعادت و خوشبختي نيست. او همچنين در رساله خداشناسي، خدا را خير محض و غايت كمال ميداند. بوئس ميكوشد عظمت و جلال خدا را نيز ثابت كند. او عقيده داشت كه وظيفه اصلي فلسفه، تهذيب اخلاق است. آنيسيس بوئس سرانجام در سوم اوت 524 م به اتهام كفر و جادوگري در 49 سالگي به چوخه دار سپرده شد.
آغاز سفر "كريستُفْ كُلُمْبْ" دريانورد مكتشف بزرگ ايتاليايي (1492م)
كريستف كلمب دريانورد ايتاليايى كه در خدمت دولت اسپانيا بود در سال 1451م متولد گرديد و پس از آنكه به علت شكسته شدن كشتياش به اسپانيا رفت، با درخواستهاي مكرر او، فرديناند پنجم، شاه اسپانيا با نقشه او براي دريانوردي به سوي غرب و كشف نقاط جديد موافقت كرد. از اين رو در 3 اوت 1492م اين سفر از بندر پالوس اسپانيا و با سه كشتي بادباني آغاز شد. همراهان كلمب شامل 90 نفر ملاّح ميشدند كه اكثر آنان زندانيان محكوم به اعدام بودند. وي در جريان اين سفر بعد از هفتاد روز، در 12 اكتبر همان سال به جزيره سالوادور در شرق برزيل رسيد و گمان نمود كه به هندوستان رسيده است در حالي كه وي قاره امريكا را كشف نموده بود. پس از پايان سفر موفقيتآميز كلمب، وي سفرهاي دريايي ديگري انجام داد و در هر سفر نقاط ديگري را كشف نمود. كريستف كلمب سرانجام در 20 ماه مه 1506م در 55 سالگي درگذشت.