ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 خرداد 1398     |     کد : 188150

روز شمار تاريخ

پنجشنبه16خرداد1398-2شوال1440-6 ژوئن 2019

تشكيل دولت موقت جمهوري توسط "ميرزا كوچك‏ خان جنگلي" در گيلان (1299 ش)

تشكيل دولت موقت جمهوري توسط "ميرزا كوچك‏ خان جنگلي" در گيلان (1299 ش)

تشكيل دولت موقت جمهوري توسط "ميرزا كوچك‏ خان جنگلي" در گيلان (1299 ش)
در جريان نهضت جنگل به رهبري ميرزا كوچك‏خان، نيروهاي ارتش سرخ روسيه به بندر انزلي وارد شدند و در آنجا اردو زدند. در اين ميان، جنگلي‏ها به دعوت ميرزا احمدخان اشتري، حاكم رشت، راهي اين شهر شدند. ميرزا احمدخان، خود نزد ميرزا كوچك رفت و وي را براي به دست گرفتن زمام امور، به رشت فراخواند. ميرزا نيز پذيرفت و در 14 خرداد 1299ش، وارد اين شهر شد. چند روز پس از ورود ميرزا به رشت، وي حكومت موقت انقلابي و شوراي نظامي انقلاب را در گيلان تشكيل داد و حكومت جمهوري را اعلام كرد. در اعلاميه‏اي كه جمهوري را مطرح ساخت اصول انقلاب سرخ گيلان بيان شده بود: "جمعيت انقلاب سرخ ايران، اصول سلطنت را مُلغي كرده، جمهوري را رسماً اعلان مي‏نمايد؛ حكومت موقت جمهوري، حفاظت جان و مالِ عموم اهالي را به عهده مي‏گيرد؛ هر نوع معاهده و قراردادي كه به ضرر ايران، قديماً و جديداً با هر دولتي شده، لغو و باطل مي‏شناسد؛ حكومت موقت جمهوري، همه اقوام بشر را يكي دانسته، تساوي حقوق درباره آنان قائل و حفظ شعائر اسلامي را از فرايض مي‏داند." اين جمهوري بر اثر درگيري‏هاي شديد و مداوم با حكومت مركزي ديري نپاييد و با شهادت ميرزا در 11 آذر 1300، فروپاشيد.

تصويب قانون اجباري نظام وظيفه در ايران (1304 ش)

تصويب قانون اجباري نظام وظيفه در ايران (1304 ش)
نظام وظيفه يا خدمت اجباري افراد در ارتش از قديم وجود داشته و در يونان و روم معمول بوده است هر چند در تاريخ معاصر، براي اولين بار در انقلاب فرانسه، قانوني شد. در ايران در شانزدهم خرداد ماه سال 1304 ش قانون خدمت نظام اجباري، مشتمل بر سي و شش ماده به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. به موجب ماده اول اين قانون، كليه اتباعِ ذكور ايران اعم از ساكنان شهرها، روستاها، ايلات و عشاير و همچنين كساني كه در خارج از كشور اقامت دارند، از آغاز سن بيست و يك سالگي مكلّف به خدمت سربازي مي‏باشند. اين قانون پس از تصويب در همان زمان اجرا نگرديد ولي در ساليان بعد، به مورد اجرا گذاشته شد.

به خاك سپاري پيكر مطهر امام خميني(ره) در گلزار شهداي بهشت زهرا (1368 ش)

به خاك سپاري پيكر مطهر امام خميني(ره) در گلزار شهداي بهشت زهرا (1368 ش)
پس از انتقال بدن پاك حضرت امام خميني(ره) به مصلاي تهران، انبوه جمعيت به سمت مصلي حركت كردند و با رهبر عاليقدر خود وداع نمودند. سرانجام در يك همايش تاريخي و بي نظير از صبح شانزدهم خرداد 68، با حضور چند ميليوني امت عزادار، مراسم نماز بر پيكر حضرت امام، به امامت آيت‏اللَّه العظمي گلپايگاني برگزار شد. پس از آن، ملت مسلمان و عزادار ايران با غم و اندوه وصف ناشدني به دنبال پيكر مراد خويش تا بهشت زهرا حركت كردند و آن را مشايعت نمودند. حضور گسترده مردم سوگوار به حدي بود كه مراسم تدفين امام، چندين مرتبه به تعويق افتاد و سرانجام در ساعت 16/30 دقيقه روز شانزدهم خرداد 1368 در ميان ناله و اندوه عزاداران خميني، پيكر روح خدا در كنار شهيدان آرميد. امروزه، مرقد مطهر آن قائد كبير، در كنار تربت پاك شهدا، زيارت‏گاه عاشقان حضرت روح اللَّه و ميعادگاهي براي تجمع دوستداران ولايت و انقلاب اسلامي است.

ارتحال فقيه اصولي و مفسر قرآن آيت ‏اللَّه "محمدباقر ملكي ميانِجي" (1377ش)

ارتحال فقيه اصولي و مفسر قرآن آيت ‏اللَّه "محمدباقر ملكي ميانِجي" (1377ش)
آيت‏اللَّه شيخ محمدباقر ملكي ميانِجي در سال 1285 ش (1324ق) در يكي از روستاهاي توابع ميانه در آذربايجان شرقي به دنيا آمد و پس از فراگيري دروس مقدماتي راهي مشهد شد. وي در مشهد از محضر درس استاداني همچون شيخ هاشم قزويني، شيخ مجتبي قزويني، ميرزا محمد آقازاده خراساني و ميرزا مهدي غروي اصفهاني، سطوح عالي، فلسفه، كلام، خارج فقه و اصول عقايد و معارف اسلامي را آموخت و از ميرزاي غروي درجه اجتهاد گرفت كه آن اجازه‏نامه مورد تاييد آيت‏اللَّه سيد محمد حجت كوه كمره‏اي نيز قرار گرفت. ايشان سالياني در قم به درس و بحث و تدريس خارج اصول و تعليم تفسير نيز اشتغال داشت و مورد توجه آيت‏اللَّه بروجردي واقع شد. از اين فقيه بزرگوار تاليفات متعددي بر جاي مانده كه بدايع الكلام في تفسير آيات الاحكام، تفسير فاتحه الكتاب، تفسير قرآن كريم در 6 جلد، همگي در تفسير و نيز "الرّشاد" در توحيد و معاد و تقريرات درس ميرزا مهدي غروي از آن جمله‏اند. آيت‏اللَّه ملكي ميانِجي سرانجام در 16 خرداد 1377ش برابر با دهم صفر 1419ق به لقاءاللَّه پيوست.

درگذشت حكيم و متكلم شهير "امام فخر رازی" (606 ق)

درگذشت حكيم و متكلم شهير "امام فخر رازی" (606 ق)
فخرالدين محمد بن عمر رازي معروف به امام فخر رازي در سال 544 قمري در ري به دنيا آمد. او از علما، حكما و متكلمان معروف اسلام است. اعتراض‏ها و شك‏هاي فراوان وي در مورد مسائل مختلف سبب شد كه او را "امامُ المَشَكّكين" بنامند. فخر رازي با آن همه تبحّر علمي، شبهه‏هاي بسيار سختي در دين وارد مي‏كرد و خود از حلّ آن‏ها عاجز مي‏ماند. وي عاقبت به خوارزم رفت و با علماي آن سامان به مذاكرات ديني پرداخت. پس از طرح شبهات خود، از جانب بزرگان شهر، از آن ديار اخراج گرديد. فخر رازي سپس به ماوراءالنهر عزيمت نمود و باز به همان سبب تبعيد شد و سرانجام به ري رفت و در همان جا ماندگار گرديد. در حلقه‏ي درس فخر رازي بيش از دو هزار تن از فقها، به تحصيل علوم مي‏پرداختند. ايشان در علم كلام، از مذهب اشعري و در فقه، از مذهب شافعي پيروي مي‏نمود و به اكثر علوم زمان خود احاطه داشته، كسي توانايي مناظره با او را نداشت. از امام فخر رازي، ده‏ها اثر نفيس به جاي مانده كه مفاتيح الغَيب يا تفسير كبير، عِصمةُ الانبياء، اسرارُ النُّجوم و تحصيلُ الحَق و... از آن جمله‏اند. امام فخر رازي در سال 606 قمري در 62 سالگي در شهر هرات درگذشت.

روز ملي "سوئد"

روز ملي "سوئد"
كشور پادشاهي سوئد با 449/964 كيلومتر مربع مساحت در شمال اروپا در كنار درياي بالتيك و در همسايگي كشورهاي نروژ، فنلاند و دانمارك واقع شده است. جمعيت آن در حدود نه ميليون نفر كه حدود 90 درصد از نژاد سوئدي و پيرو مذهب پروتستان و داراي زبان رسمي سوئدي مي‏باشند. هم‏چنين پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت نروژ تا سال 2025م بيش از 9 ميليون نفر خواهد بود. پايتخت سوئد، استكهلم و ديگر شهرهاي آن يوته بوري، مالمو و اوپسالا و داراي واحد پول كرون است. نظام سياسي حاكم در سوئد مشروطه سلطنتي است و مقام سلطنت بيشتر تشريفاتي است. سوئد يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. ماشين آلات و محصولات صنعتي از عمده‏ترين اقلام صادراتي سوئد است. اين كشور صنعتي داراي قدمت تاريخي بوده و روز 6 ژوئن سال‏روز تأسيس سلسله پادشاهي واسا در سال 1523م به عنوان روز ملي اين كشور نام‏گذاري شده است.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 16 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode