بیشترین فعالیت شیطان این است تا فیض و برکتهای این ماه را از شما بگیرد. لذا عموماً در این ماه اختلافات و دستهبندیها، وقتکشیها و شبنشینیهای بیمحتوی زیاد میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر برشی از کتاب «روزه دریچهای به عالم معنا» اثر اصغر طاهر زاده است که در ادامه میخوانید؛
برای روشن شدن معنای این فرمایش پیامبر (ص) که شیاطین را میبندند شما به حالات خودتان در روزهای اول ماه مبارک رمضان توجه کنید. در این روزها یک حال خاص و یک آمادگی قلبی خاص در خود احساس میکنید که نباید از این مطلب ساده بگذرید. این یک روحانیت قلبی است که به جهت آن، آماده بندگی خداوند شدهاید. اگر به حالات قلبتان دقت کنید این یک آماده شدن برای ارتباط با عالم غیب است تا لطف خداوند بر جانتان ریزش کند. حتی ممکن است خودتان ندانید که الآن قلبتان در چه حالی است، ولی ملاحظه میکنید که این روحانیت قلبی را پیامبر (ص) به ما خبر دادهاند! همیشه این حالت را ندارید و این به یک اعتبار به معنی باز شدن درهای بهشت است. و در این حال میبینید وسوسه شیطان در جانتان فعّال نیست، آرمانهای معنوی برایتان مطلوب شده است، مگر کار شیطان وسوسه نیست؟ ملاحظه کنید الآن وسوسههای شیطانی تا حدی که خودتان آماده باشید و به دنبال آن نروید، بر قلبتان حکومت نمیکند، در این ماه چنین حالتی را بر قلب هر بندهای حاکم میکنند و این لطف خداوند است. سپس پیامبر (ص) میفرمایند: مواظب باشید شیطانی را که پروردگارتان بست، باز نکنید، و درهای بهشتی را که باز کرد نبندید!
باز به خودتان رجوع کنید: گاهی ممکن است خدای ناکرده در روزهای آخر ماه مبارک رمضان حالتی برایتان پیش آید که احساس کنید از دست عبادت این ماه خسته شدهاید، این حالت یعنی چه؟ یعنی بهشتی که برای ما باز کردند و از آن طریق حالتِ میلِ به بندگی در ما ایجاد شد، با خوب استفاده نکردن از ماه رمضان، آن بهشت را برروی قلب خود بستهایم!
باز ملاحظه بفرمائید؛ گاهی مواقع نگران فقر خود نیستید، نگران از این نیستید که نکند از مال دنیا کم بهدست آورم و اینگونه اضطرابها را ندارید این حالت، معنی بازکردن دریچه بهشت به قلب شما است و اگر دیدید این آرامش رشد کرده، بدانید نگذاشتهاید دریچه بهشت بسته شود. اگر دیدید بعد از مدتی دوباره حرص به دنیا در شما پدید آمد و دلتان میخواهد فقط دنبال دنیا بدوید و دنیای بیشتر را میخواهید، بدانید درِ بهشت را به قلبتان بستهاید.
«بهشت»؛ مسیر بنده است به سوی خدا، و این شور و شعفی که امروز نسبت به بندگی خدا در خود حس میکنید اگر پایدارش کنید فردا در قیامت بهصورت بهشت ظهور میکند و بهواقع شما را در خود جای میدهد. بهشت و جهنم هر دو از قلب ظهور میکند، پس اگر خواستید ببینید الآن اگر مُردید در چه حالی هستید، یکی از راههایش این است که به قلبتان نظر کنید و ببینید در چه حالی است، روی هم رفته حالات قلبی شما، مقام شما را نشان میدهد، اگر قلب شما جهنمی شد و به تعبیر قرآن از درون آن جهنم طلوع و ظهور کرده باشد ،[۱] غضب، احساس فقر و شهوت بر شما حکومت میکند، و لذا پردهها که عقب رفت خودتان را در جهنم میبینید. ولی اگر دیدید آرامش، خوشبینی به بندگان خدا، حلم، حیا و عفت، روحتان را سیراب کرده، راه بهشت به روحتان باز شده است، و اگر چنین باشد تلاش کنید، که این راه بسته نشود.
نمیدانم متوجه شدهاید یا نه که بیشترین فعالیت شیطان این است تا فیض و برکتهای این ماه را از شما بگیرد، اگر توجهی بفرمائید میبینید که عموماً در این ماه اختلافات و دستهبندیها، وقتکشیها و شبنشینیهای بیمحتوی زیاد میشود، شیطان به کمک یاران خود در این ماه اختلاف و فتنه درست میکند، تا توفیق مردم را در استفاده از ماه رمضان بگیرد، یا کم کند. کار شیطان در سلب توفیق از انسان در زمانها و مکانهای مقدس، چیز مهمی است. مثلاً اگر آدم بخواهد در خانه نماز بخواند وسوسههای شیطان کمتر است، ولی اگر خواست به مسجد برود وسوسههای شیطانی بیشتر میشود. شیطان وقتی نتوانست ما را از نماز منصرف کند، ما را از نمازِ بهتر، که همان نماز در مسجد است، محروم میکند، و باز اگر نتوانست، کاری میکند که در مسجد به آن نتیجه نهایی نرسیم. ماه رمضان هم همین طور است درهای جهنم بسته است ولی از یکجهت هم شیطان بیکار نیست و دنبال فرصت است. اگر شما شروع کردید به بدی کردن، و مواظب نبودید که او همواره بسته بماند و سهلانگاری کردید، آن شیطانِ بسته شده، بهسوی شما باز میشود و توفیق بسیار بزرگی را از دست میدهید، و در این صورت خود شما هستید که راه وسوسه شیطان را به قلب خودتان باز کردهاید .[۲]
[۱] - «نارُاللهِ الْمُوْقَدَه، اَلَّتی تَطلَِّعُ عَلَی الْاَفْئِدَةِ»، سوره همزه، آیات ۶ و ۷.
[۲] - در روایت داریم؛ شیطانِ عصیانگر بسته میشود ولی شیطان وسوسهگر میماند. یعنی وسوسه هست ولی روح انسان از آن متأثر نمیشود تا اراده کند تحت تأثیر آن وسوسه آن عمل نماید.