شهادت ابوسلمه اسدي در سال چهارم هجري قمري
ابوسلمه، عبدالله بن عبدالأسد بن هلال مخزومي، پيش از هجرت، در مكه معظمه از برة بنت عبدالمطلب ديده به جهان گشود. وي پسر عمه رسول خدا(ص) و برادر رضاعي آن حضرت بود. زيرا هر دوي آن ها، مدتي از ثويبه، كنيز ابولهب شير نوشيده و آن زن مكرمه، مقام دايه گري آن دو را بر عهده داشت.
وي، در مكه معظمه با بانوي شريف و نجيب، به نام امّ سلمه (رض) ازدواج كرد و از او داراي فرزنداني شد. ابوسلمه، پس از هجرت به مدينه منوره از دلاورمردان مجاهد و ياران نزديك رسول خدا(ص) بود. او در جنگ احد، به دست يكي از مشركان به نام ابواسامه جشمي، زخمي گرديد و پس از پايان جنگ و بازگشت به مدينه منوره، به مداواي زخم خويش پرداخت و پس از مدتي بهبودي حاصل شد. پيامبر(ص)، پس از حصول سلامت و بهبودي وي، او را در رأس سپاهيان مسلمان به سريه اي اعزام فرمود، كه به سريه ابي سلمه معروف گرديده است.
وي در اين سريه، با دشمنان پيامبر(ص) جنگيد و برخي از آنان را هلاك و تعدادي را زخمي و عده اي را اسير كرد و اسيران را به همراه غنايم فراوان به مدينه بازگردانيد و مورد تشويق و تحسين رسول خدا(ص) قرار گرفت.
اما از بازگشت مجدد او به مدينه منوره، بيش از هفده روز نگذشته بود، كه زخم بازويش دوباره شدت گرفت و وي را در بستر بيماري انداخت.
اين بار، مداواي وي و تلاش هاي همسرش ام سلمه(رض) براي بهبودي و حصول سلامتي، نتيجه اي نداد و هم چنان در رنج و آزار بود، تا اين كه در اواخر جمادي الاولیي، يعني سه روز مانده به پايان اين ماه، در سال چهارم قمري، روح شريفش به ملكوت اعلي پرواز و شهد شهادت را نوش جان كرد.
پيامبر اكرم(ص) كه به وي و خانواده اش بسيار علاقمند بود، پس از شهادت وي، نگذاشت خانواده اش بي سرپرست باقي بمانند و با پيشنهاد پسرش عمر بن ابي سلمه، پس از پايان عده وفات، با همسرش ام سلمه (رض) ازدواج كرد و از اين طريق، خانواده آن شهيد عالي مقام را در پناه خويش درآورد.
درگذشت « محمّد بن موسي بن حازم» دانشمند در سال 584 هجري قمري
« محمّد بن موسي بن حازم» از دانشمندان در سال 584 هجري قمري در جواني درگذشت. حازم از اهالي همدان بود او از اوايل نوجواني به بغداد رفت وتاهنگام رمگ در شهر بغداد سكونت داشت. حازم همداني به زين الدين شهرت داشت. و از جملخ محدثان وحافظان قرآن بشمار مي رفت وي تاليفات بسياري دارد كه« سلسله الذهب و الناسخ والمنسوخ» از آن جمله اند.
درگذشت عبد الكريم بن احمد حلبي معروف به شراباتي فاضل محدث در سال 1178هجري قمري
عبد الكريم بن احمد حلبي معروف به شراباتي فاضل محدث پر آوازه در سال 1178هجري قمري دارفاني راوداع گفت او از مشاهير محدثان حلب بود وفقه، اصول، تفسير، حديثو ديگر علوم متداول زمان را از پدرش وديگر بزرگان آن دوران آموخت. شراباتي بعد از فوت پدرش نا بينا شد اما اين نقص او را نا اميد نكرد وبيش از ازپيش به علم حديث پرداخت. ادعيه السفر؛ و الحاشيه علي الشفا ازآثار حلبي شمار مي روند .
در گذشت استاد اسماعيل آشتياني شاعر در سال1349هجري شمسي
استاد اسماعيل آشتياني شاعر، اديب و نقاش معاصرايراني در سال1349هجري شمسي ديده ازجهان فروبست. او درمدرسه صنايع مستَظرفه به سرپرستي كمال الملك به هنرجويي پرداخت و سرانجام معلم و مديرهمين مدرسه شد. دردوران مديريت آشتياني آموزش درسهايي تازه چون تاريخ هنر، رياضيات دراين مدرسه آغازشد. ازبرجسته ترين آثاراستاد آشتياني نامه نويس، پرنده هاي تيرخورده را مي توان نام برد. ازآثارادبي اين هنرمند بزرگ ديوان اشعاربا تخلص شعله، سفرنامه اروپا و و تاريخ حيات كمال الملك را مي توان ذكركرد. استاد آشتياني به پاس خدمات بي دريغ خود درعرصه هنر به دريافت درجه دكتراي افتخاري و نشان درجه اول هنري نايل آمد.
آغاز عمليات سراسري بيت المقدس در سال1361هجري شمسي
اولین مرحله عملیات بیت المقدس در ساعت 30 دقیقه بامداد دهم اردیبهشت سال 1361 با رمز مبارک "یا علی بن ابیطالب (ع)" در منطقه عملیاتی جنوب و غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر آغاز شد.
به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر به نقل از کارنامه توصیفی عملیات ها: بعد از پایان عملیات فتح المبین، کار آماده سازی نیروها برای عملیاتی دیگر با قدرت و سرعت خارق العادهای انجام گرفت و لشکرهای سپاه و ارتش به مناطق عملیات اعزام شدند. هوانیروز و نیروی هوایی نیز آماده شدند تا عملیات را با تعداد پروازهای بیشتر حمایت کنند.
با اعزام های گسترده، مناطق عملیاتی مملو از نیرو شد و دست فرماندهان اسلام برای انجام بزرگترین عملیات درون مرزی باز گردید. قرارگاههای قدس، فتح و نصر تحت رهبری قرارگاه عملیاتی مشترک سپاه و ارتش ( قرارگاه کربلا ) در مکانهای موردنظر متمرکز شدند و آخرین راهها و چگونگی تهاجم مورد بررسی قرار گرفت. چند نقطه از رود کارون برای نصب پل در نظر گرفته شد و پس از مشورتهای فراوان، سرانجام عملیات به صورت گسترده غیر کلاسیک پیش بینی شده و ابتکارات و تجارب و خلاقیتهای رزمندگان اسلام نقش واقعی خود را در این عملیات باز یافت. خطوط جنگی ایران زیباترین اوقات خود را میگذراند. در شبهای فراموش نشدنی منطقه، آوای مناجات و دعاهای توسل و کمیل زاهدان شب از هر طرف به گوش میرسید و رزمندگان اسلام بیصبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات بودند.
عملیات بیتالمقدس _ مرحله اول
در ساعت 30 دقیقه بامداد 10/2/61 رمز عملیات با نام مبارک "یا علی بن ابیطالب (ع)" توسط برادر محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سرتیپ صیاد شیرازی، فرماندهء نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه کربلا به نیروهای تحت امر صادر شد. بدین ترتیب عملیات بیت المقدس در منطقه عملیاتی جنوب و غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر، با هدف آزادسازی خرمشهر، هویزه، جفیر، ایستگاه حسینیه، جاده اهواز - خرمشهر و در نهایت انهدام و اخراج دشمن از خاک ایران اسلامی و رسیدن به مرزهای بینالمللی آغاز شد.
رزمندگان اسلام که از روزهای قبل با استتار کامل در چند کیلومتری رودخانه کارون موضع گرفته بودند، حرکت خود را برای عبور از کارون آغاز کردند و به دنبال آن، نیروهای زرهی از روی جادههایی که از قبل توسط واحد مهندسی سپاه، ارتش و جهاد احداث شده بود، به حرکت درآمدند تا از پلهای شناور عبور کنند. نیروهای پیاده با سرعت فراوان و عبور از مواضع مختلف، خود را به سنگرهای دشمن رساندند و با یک یورش برق آسا به انهدام جنگ افزارها و استعدادهای ارتش متجاوز پرداختند. رزمندگان اسلام با تصرف 800 کیلومتر از خاک اشغال شده، از شرق به غرب کارون حملهور شده و با عبور از میدانهای مین و دیوارهای دفاعی، قسمت عظیمی از نیروهای دشمن را هدف تهاجم خود قرار دادند. به لحاظ گستردگی منطقه عملیاتی، ژنرالهای عراق گیج شده و تنها پیامشان این بود که مقاومت کنید و ایرانیان را عقب برانید. زمانی که نیروهای پیاده ایران مشغول درگیری با دشمن و انهدام آنها بودند، یگانهای زرهی از پلهای شناور بر روی کارون عبور کرده و خود را به غرب کارون رساندند. نفرات پیاده و شکارچیان تانک با حمایت یگانهای زرهی و با قدرت هرچه تمامتر راه جاده اهواز - خرمشهر را در پیش گرفتند.
پس از نبردهای جانانه در حالی که تعداد زیادی از نیروهای مزدور بعث عراق کشته و زخمی و اسیر شده بودند، رزمندگان اسلام با یک خیز بلند، خود را به قسمتهایی از جاده مهم اهواز -خرمشهر رساندند. در اطراف این جاده که استحکامات و امکانات دشمن فراوان بود و تیر بارها به سمت نیروهای ایرانی آتش میگشود، با روشن شدن هوا، رزمندگان با مشکل مواجه شدند. طول خاکریز شرق جاده که منطقه وسیعی را در زیر دید و سلطه دشمن میگذاشت و همچنین مسطح بودن زمین (برخلاف عملیات فتحالمبین که زمین ناهموار بود) مشکل عملیات را دوچندان کرد. به دلیل مشکلات یاد شده کارایی نیروهای پیاده کم شد و دور شدن تانکها از نیروهای پیاده، این کندی را افزایش داد.
دشمن هم با آگاهی به این امر با تمام قوا تلاش کرد جاده را حفظ کند و به این تصور، آتش انواع سلاح های خود را به روی نیروهای پیاده و زرهی گشود. از سوی دیگر با روشن شدن هوا، نیروی هوایی دشمن نیز وارد عمل شد و با بمبارانهای پیاپی، منطقه را در پوششی از آتش و دود فرو برد. در زیر این بمبارانها، تانکهای عراق حرکت خود را به سوی نیروهای ایرانی آغاز کردند. نبرد شدیدی میان شکارچیان تانک و ادوات زرهی عراق درگرفت و خساراتی به طرفین وارد شد که با سماجت رزمندگان، قسمتهای دیگری از جاده اهواز - خرمشهر آزاد و نیروهای زرهی عراق عقب نشینی کردند.
رزمندگان اسلام چند قسمت از دژهای دفاعی شرق جاده را به تصرف درآورده و از آنجا به تثبیت مواضع پرداختند. عراق با وارد کردن نیروهای زرهی جدید، بار دیگر اقدام به پاتک نمود. نبرد مجدداً اوج گرفت. تانکهای دشمن و دوشکاها با شلیک بی امان، مواضع نیروهای اسلام را به شدت کوبیدند. بمبارانهای وحشتناک جنگندههای عراق و اصابت پی در پی راکتها و بمبارانهای مهیب منطقه را به لرزه درآورد و صدای شلیک توپخانه و خمپاره اندازها یک دم قطع نمیشد.
تانکهای عراق به خیال انهدام نفرات و تجهیزات ایران، هجوم خود را به مواضع نیروهای ایران گسترش دادند. پس از رسیدن به تیررس رزمندگان ناگهان آر پی جی زنها قیام کرده و با شلیک دقیق تانکها را به آتش کشیدند و دود ناشی از سوختن تانکهای دشمن منطقه درگیری را فرا گرفت. پس از انهدام چند تانک، بقیه راه فرار را در پیش گرفته که چند تانک دیگر هم از پشت هدف قرار گرفتند. نیروهای پیاده که مدتی زمین گیر شده بودند، با ایجاد موقعیت به سمت نیروهای عراق یورش برده و برای دومین بار مقر لشکر 10 زرهی عراق را مورد تهاجم قرار دادند. این لشکر پس از دریافت ضربات سخت، دوباره راه فرار را در پیش گرفت و در منطقه کرخه نور، رزمندگان اسلام با وجود استحکامات سنگین، موفق شدند دژ دفاعی آنها را شکسته و خود را به خاکریزهای دشمن برسانند.
در تکمیل آن، هوانیروز و نیروی هوایی نیز با تمامی قوا به یاری رزمندگان نیروی زمینی شتافته و آتش دشمن را با شلیک بی امان راکت و بمب و موشک پاسخ دادند. در این میان هوانیروز علاوه بر شرکت درعملیات تهاجمی، بخش عظیمی از کمک رسانی و نقل و انتقالات را بر عهده گرفت. رزمندگان اسلام که با عنایات خداوند پیش میرفتند، توانستند بر قسمتهایی از جاده مسلط شده و در همان مناطق به تثبیت موضع بپردازند؛ اما در منطقه کرخه نور، رزمندگان اسلام به خاطر تامین نبودن اطراف خود، ناچار به تغییر مواضع پرداخته و منتظر آغاز مرحله بعد شدند. با آغاز عملیات بیتالمقدس، رادیو بغداد طبق معمول دم از پیروزی زده و مدعی شد که منطقه عملیاتی انباشته از اجساد و مملو از جنگ افزارهای ایرانیان است. سربازان شجاع عراق کاملاً بر اوضاع مسلط و آماده اند تا شکستی دیگر چون غرب دزفول و شوش را بر ایرانیان وارد سازند. این در حالی است که تعداد زیادی از بعثیان کشته، زخمی و اسیر شده بودند و تعداد زیادی از ادوات زرهی آنان نیز منهدم و به غنیمت درآمده بود و رزمندگان اسلام با نصب پل از شرق به غرب کارون انتقال یافته و در اطراف جادهء خرمشهر در حال تثبیت موضع بودند و آماده میشدند که به طور کامل جاده را آزاد و به اهداف بعدی نایل آیند.
استقلال كشور نيكاراگوآ در سال1838ميلادي
كشور نيكاراگوآ در سال1838ميلادي به استقلال رسيد. زبان رايج اين كشوراسپانيايي و انگليسي است و مردم آن مذهب كاتوليك دارند. نيكاراگوآ دراِمريكاي مركزي واقع است و با كشورهاي هندوراس و كاستاريكا مرزمشترك دارد. همچنين مرز شرقي اين كشورساحل درياي كاراييب و مرز غربي آن اقيانوس آرام است. مهمترين محصولات اين سرزمين موز، قهوه، ذرت، كاكائو، شكرو توتون است. همچنين اين كشورمعادن طلا و نقره و مس غني دارد.
روز جهانی کار و کارگر
کار و کارگر در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی
من به کارگران سفارش می کنم در هر بخشی و هر جايی مشغول هستند، اين روزها را روز کار بدانند، اين دوران را دوران کار جدی تلقی کنند و کار را هم عبادت بدانند. اين کاری که شما برای توسعه و پيشرفت کشور می کنيد يک عبادت قطعی است. به مسئولان هم سفارش می کنم که پاس طبقات کارگر و محروم و مستضعف و اين مردم مومن را بدارند. کارگران قدر خود را بشناسند و بفهمند که وجود آن ها چه قدر در سرنوشت يک ملت موثر است.
روز جهانی کارگر امسال
امسال نيز در کشور عزيزمان ايران همراه با ديگر کشورهای جهان؛ مراسم روز جهانی کارگر برگزار می گردد. در تهران مراسم روز جهانی کارگر با گردهمايي کارگران ساعی و زحمت کش کشورمان برگزار می گردد. در اولين روز از هفته كارگر امسال، كارگران با حضور در مرقد حضرت امام خميني (ره)، با آرمان هاي انقلاب تجديد ميثاق خواهند کرد.
پيام وزراي کار و امور اجتماعي، صنايع، رفاه و تعاون به مناسب روز کارگر
تاريخچه
در اول ماه مه 1886 ميلادي، پليس شيكاگو با حمله به تظاهرات گسترده كارگران، كه براي هشت ساعت كار در روز، وحق تشكيل اتحاديه هاي كارگري برپا شده بود، آنان را به خاك و خون كشيدند. چند روز بعد از اين واقعه دادگاه چندتن از رهبران كارگران را محاكمه و به مرگ محكوم كرد. يكي از رهبران كارگران اعتصابي، پس از اعلام رأي، در برابردادگاه چنين گفت: " كارگران اينك دريافته اند كه مي توانند با اتحاد و همبستگي، و مبارزه جمعي بر مشكلات خود فائق آيند. آنان مي دانند كه چه قدرت عظيمي در اتحاد ايشان نهفته است، به همين علت است كه كارفرمايان با تمام توان مي كوشند تا اتحاد كارگران را بشكنند، و ميتينگ كارگران را به خاك و خون بكشانند. ما كارگران گردهم آمديم تا اندكي از حقوق خود را باز پس بگيريم؛ اما اكنون از دادگاه و زندان سر در آورده ايم. آيا اين است معناي برابري و عدالت در جامعه ما؟ امروز اگر صداي حق طلبانه ما را با گلوله خفه مي كنيد، مطمئن باشيد كه اين صداها از اين پس خاموش شدني نيست، بلكه هر روز طنين آن رساتر خواهد شد." رهبران كارگران شيكاگو به دست مستكبران جان باختند؛ اما حقانيت گفته هايشان به تدريج بر همگان مسلم شد. در سال 1889 ميلادي، كنگره بين المللي كارگران در پاريس، به پيشنهاد نماينده كارگران امريكا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهاني كارگربرگزيد و در پي آن در بسياري از كشورهاي دنيا، كارگران، با برپايي اعتصاب و تظاهرات گسترده، اين روز را گرامي مي دارند. وياد و خاطره كارگران به خاك و خون كشيده شده آن روز تاريخي را ارج مي نهند.
کار و اهميت آن در جوامع بشری
در فرهنگ غني اسلامي ما، سلوك الهي داراي دو بخش است بخش مادي و بخش معنوي، بخش مادي آن كار است و بخش معنوي آن نماز و از اينجا مي توان به اهميت كار در جامعه اسلامي پي برد چرا كه از كار مي توان دنيا و زندگي دنيوي را آباد كرد و با نماز به آخرت خود رسيدگي كرد كار هم كفو همه مسائل معنوي است كه براي يك انسان مسلمان سفارش شده است.
كار بخشي بزرگ و شايد زيربنايي ترين قسمت زندگي انساني باشد چرا كه از كار مي توان به جوهره دروني افراد پي برد و وقتي اين جوهره هاي دروني آشكار شوند و استعدادهاي بالقوه به منصه ظهور رسد مي توان به حضور جامعه اي پويا اميدوار بود و همين جوهره هاي دروني اند که لازمه ايجاد يك زندگي معقول و ايده آل براي انسان و انسانيت هستند.
كليد گشايش هر استعدادي در درون انسان، كار است و وقتي با اين كار گنجينه بسته، باز شود هر لحظه كه كار تداوم داشته باشد، اين استعداد شكوفاتر مي شود،اين بدان معناست كه همه وجود انسان بايد روي كار متمركز شود حتي زماني كه به طور فيزيكي به كار نمي پردازد.به عبارتي هميشه انسان بايد روي بهترين شكل انجام كار تفكر نمايد تا هم از بهره وري برخوردار شود و هم موجب پيشرفت كار تا سطوح عالي باشد.
در ژاپن در طي يك تحقيق از كارگران كه از سوي محققان امريكايي انجام شد از قول يكي از كارگران ژاپني علت بهره وري در صنايع ژاپن چنين است: «وقتي كار روزانه ما تمام مي شود و از كارخانه بيرون مي آييم، تازه كارمان شروع مي شود. به اين صورت كه به كتابفروشي ها مي رويم و كتابي كه مربوط به شغل ماست مي خريم و در اوقات فراغت آنرا مطالعه مي كنيم تا ببينيم چه راه جديدي براي انجام بهتر كارمان كشف شده است و فردا كه به سركار حاضر شديم راههاي جديدي را به كار مي بنديم.» امريكايي ها يكي از علل بالا بودن بهره وري در ژاپن را همين علاقه به انجام كار و بهتر انجام دادن وظايف شغلي افراد ژاپني مي دانند.
از طرفي ديگر بنا بر يكي از مهمترين تئوري هاي علم اقتصاد: «ارزش هر چيزي به كاري بستگي دارد كه در آن متبلور است» اين تئوري (ارزش كار) مي رساند كه كيفيت و كميت كار در زمينه اقتصاد ارزش آفرين است.
به عبارت ساده تر اين كار است كه ارزش انسان را مشخص مي كند در حالي كه ارزش كار را هم انسان تعيين مي نمايد. پس بايد ديد كه كاري را كه ما انجام مي دهيم چگونه است، آيا كارمان فقط جنبه مادي دارد؟ آيا جنبه هاي مادي كار ما آنقدر بالاست كه جنبه هاي ديگر فراموش شده است؟ و. ....... آنچه مهم به نظر مي آيد اين است كه افزايش بهره وري ناشي از وجود عشق و علاقه به كار به نوبه خود سبب افزايش حجم كالا و خدمات توليدي و كاهش هزينه هاي توليد مي شود. همين امر موجب كاهش در نرخ تورم و از بين رفتن تدريجي آن مي شود. نبودن تورم و وفور كالاها و خدمات مورد نياز مردم شرايط را چنان با آرامش و رفاه ترين مي سازد كه نامي جز بهشت را بر اجتماع مذكور نمي توان گذاشت. در مقابل عدم وجود عشق به كار و روحيه تن پروري و فرار از كار و كاستن از كار و. ..... سبب مي شود بهره وري كاهش يابد و همين امر موجب افزايش نرخ تورم، بيكاري، كاهش توليد و. ..... شده كه اجتماع مذكور نامي جز جهنم ندارد.
اما نتيجه مهم مباحث بالا اين است كه:«كار كه جنبه مادي سلوك الهي در فرهنگ غني ما معرفي شده است چگونه مي تواند مانند جنبه هاي معنوي آن جامعه را به پيشرفت منتهي كند يا سير نزولي را طي کند ؟ پس ديده مي شود كه فرهنگ ما اهميت فراواني كه به كار مي دهد از كجا نشات مي گيرد؟»
اسلام و حقوق کارگر و کارفرما
امامان و پيشوايان دين (ع)، در سخن و در عمل، به کار و اشتغال تأکيد داشته و از بيکاري به شدت دوري کرده اند. در روايات آمده است کسي که به کار و تلاش مشغول است، از کسي که کار را رها کرده و به عبادت خدا مشغول است اجر و پاداشي فزونتر دارد و نيز در روايات است که دعاي بيکار هرچند عابد باشد مستجاب نميشود. همچنين در روايات است که پيامبر اکرم (ص) کارهاي خانه را انجام ميداد و نيز در خبر است که امام صادق (ع) فرمود:
«هر آنکس که جامه خود را بدوزد و نعلينش را وصله زند و کالاي مورد نياز خانه را خود حمل کند، از تکبر ايمن باشد.»
از حضرت علي (ع) نقل شده است که فرمود:
«روزي در مدينه سخت گرسنه بودم، از شهر بيرون شدم تا کاري پيدا کنم و مزدي به دست آورم. مقداري از شهر دور شدم به کنار خانه زني رسيدم و ديدم مقداري گل خشک انباشته است دانستم که وي ميخواهد آن گلها را جهت ساختمان، تر کند، به نزد او رفتم و با وي قرار بستم که در ازاي هر دلو بزرگ آب که بر آن گلها بريزم يک دانه خرما بستانم. شانزده دلو کشيدم و از سنگيني دلوها دستم تاول زد. وي شانزده دانه خرما به من داد و من خرماها را به نزد پيامبر (ص) بردم و دو نفري آنها را خورديم»
در روايات اسلامي از امير المومنين (ع)، در باره احياي زمين، ايجاد باغها، حفر قنوات، کارگري براي ديگران و. .. بسيار سخن به ميان آمده است
امام صادق (ع) فرمود:
« امير المومنين (ع) بيل ميزد و زمين را احيا ميکرد و از در آمد و دسترنج خويش هزار بنده را آزاد کرد» تمام اينها حاکي از ارزشمندي کار و کارگري و مذموم بودن تنبلي و کسالت و بيکاري است.
در احاديث و روايات اسلامي از کار کردن به عنوان عملي دنيوي و اخروي که داراي اجر و ثواب بسيار است ياد و نسبت به آن توصيه هاي بسيار شده است به طوري که عنوان جهاد کننده در راه خدا بر کارگري که براي اداره زندگي خانواده اش سعي و تلاش ميکند اطلاق شده است.
حضرت علي (ع) فرموده است:
«خداوند به حضرت داود (ع) وحي فرستاد که تو بنده بسيار خوب من هستي و تنها نقطه ضعفي که در تو وجود دارد اين است که کار نميکني و از دسترنج خود امرار معاش نميکني، بلکه از بيت المال حقوق ميگيري. داود چهل روز گريست و سپس به شغل آهنگري روي آورد و از آن طريق مخارج خود را تأمين نمود»
امام صادق (ع) فرمود:
«برو کار کن، بار بر سر بگذار و آن را حمل نما و مزد بگير تا از دست دراز کردن به سوي مردم بي نياز باشي» شخصي گفت: ديدم امام صادق (ع) در زميني کار ميکند و از شدت گرما پيوسته عرق مي ريزد. عرض کردم فدايت شوم بيل را به من بدهيد تا اين کار را انجام دهم. فرمود: دوست دارم در طلب رزق و روزي گرماي خورشيد مرا آزار دهد و من اجر و پاداش ببرم. در روايت است که حضرت علي (ع) هيزم جمع ميکرد، چشمه و قنات حفر مي نمود، باغ و مزرعه آبياري مي کرد و حضرت زهرا گندم آرد مي کرد و خمير و نان درست مي کرد.
حضرت صادق (ع) فرمود:
«خداوند انساني را که خواب و بيکاري او زياد باشد، مبغوض ميدارد»
يکي از صوفيها به نام محمد بن منکدر گفت:
در يک روز گرم تابستان ديدم امام باقر (ع) مشغول زراعت است و عرق از سرا پاي او جاري است، به او گفتم: اگر شما در اين حال بميريد در چه حالي از دنيا رفته ايد؟ آيا براي حرص زدن براي مال دنيا نمرده ايد؟ فرمود: «اگر در اين حال بميرم در حال عبادت و اطاعت خدا مرده ام، چون من عرق ميريزم و کار مي کنم تا محتاج تو و امثال تو نباشم»
کارگري نزد امام صادق (ع) آمد و گفت من کارگري هستم که ديگر توان کار کردن ندارم و دستم قدرت ندارد. حضرت فرمود:
«برو کار کن، اگر با دست نمي تواني كار كني بار بر روي سرت بگذار و ببر و با اين کار عزت خود را حفظ کن و زن و بچه ات را در آسايش و رفاه قرار بده.»
پيامبر اکرم (ص) فرمود:
«کسي که از راه حلال در طلب دنيا باشد و قصد او ( کار کردن) توسعه دادن زندگي زن و بچه، و بي نيازي از تقاضا کردن از ديگران، و نيز رسيدگي به همسايگان و مستمندان باشد در حالي که صورتش چون ماه شب چهارده درخشندگي دارد به ديدار خداوند مي شتابد.»
و نيز فرمود:
«خداوند بنده اي را که سختي بکشد تا درامدي کسب کند و بي نياز از ديگران شود دوست دارد»
کارگر و حقوق او
کارگر از نظر قانون کار کسي است که به هر عنوان در مقابل دريافت حق السعي، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و ساير مزايا به در خواست کارفرما کار مي کند.
کارگر در ديدگاه اسلام بسيار محترم و ارزشمند است، بطوري که رسول گرامي اسلام (ص) و امير المومنين (ع) و ساير امامان معصوم (ع) از کار و کارگر تجليل کرده و خود نيز کار ميکردند و خود را کارگر مي دانستند، و در تاريخ منقول است که حضرت علي (ع) باغهاي ديگران را آبياري ميکرد ودر ازاي آنها دستمزد ميگرفت.
و چون چنين است در معارف و احکام اسلامي، حقوق براي کارگر معين شده و نسبت به اجراي دقيق آن تأکيد بسيار شده است، تا جايي که امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود مي فرمايد:
«حق زير دستان بر تو آن است که بداني ضعف آنها و قدرت تو (از نظر مالي، بدني و فکري) دليل تسلط تو بر آنها شده است. پس بايد با آنها به عدالت رفتار کني و مانند پدري مهربان براي آنها باشي، از ناداني و جهل و اشتباه آنها در گذري و در عقوبت آنها تعجيل نکني و بر اين کار فرمايي که خدا به تو داده است سپاسگذار باشي»
و در سخني ديگر از اذيت و آزار کردن نسبت به کارگران نهي فرموده است و صريحاً دستور مراعات حق آنها را صادر کرده، مي فرمايد:
«حق کسي که کارهاي (خانه، مغازه، کارگاه، کارخانه) تو را انجام ميدهد، آن است که بداني او را خدا خلق کرده و در حقيقت از پدر و مادر تو است(آدم و حوا) تو مالک و خالق او نيستي و روزي او نيز در دست تو نيست. پس به او نيکي کن و آزارش مده.»
به عبارت ديگر ميتوان گفت در روايات اسلامي حقوق براي زير دستان ذکر شده است؛ که چون در اين زمان آن تعبير ها تا حدي بر کارگر و خدمتگذار تطبيق ميشود، مناسب است در اينجا نمونه هايي را تحت عنوان حقوق کارگران ياد آور شويم.
پيامبر اکرم (ع) فرمود:
«حق کارگر بر کارفرما آن است که لباس و غذاي خوب به او بدهد، بيش از حد طاقت او را به کار وا ندارد.»
شخصي نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: تا چه مقدار اشتباهات و نافرمانيهاي کارگر را مورد عفو قرار دهيم؟ حضرت پس از مدتي سکوت فرمودند: «روزي هفتاد مرتبه از او درگذر.» و نيز فرمود:
«همه شما نسبت به زير دستان و کارگزاران خود مسئول هستيد.»
در روايت هست که يکي از خدمتکاران و کارگران زن که در منزل امام سجاد (ع) کار ميکرد، روزي براي وضوي حضرت آب از چاه آورده بود، اما ناگهان ظرف آب از دستش افتاد؛ آبها بر آن حضرت ريخت. حضرت نگاهي بر او کرد؛ اما قبل از آنکه صحبتي بفرمايد، آن زن تقاضاي عفو و بخشش نمود و آياتي از قرآن را خواند و امام سجاد فوراً از تقصير او در گذشت....
حنان بن شبيب گويد:
چند نفر کارگر را در يکي از باغهاي امام صادق (ع) اجير کرده بوديم که تا عصر کار کنند؛ چون کارشان به اتمام رسيد، حضرت به نماينده خود فرمود: «پيش از آنکه عرقشان خشک شود مزدشان را بپردازيد»
پيامبر اکرم (ص) فرمود:
«خداوند تبارک و تعالي از هر گناهي ميگذرد (با توبه) جز اينکه کسي مهريه زني را منکر شود و يا حقوق کارگري را غصب کند و ادا ننمايد»
به هر حال حقوق کارگر بر کارفرما به طور خلاصه به اين شرح است:
1- خوراک و پوشاک او را به نحو مطلوب تأمين کند.
2- بيش از اندازه طاقت از او کار نکشد.
3- متکبرانه با او رفتار ننمايد.
4- از خطا ها و نافرمانيهاي او درگذرد.
5- دستمزد و حقوق او را کاملاً بپردازد.
کارفرما و حقوق او
کارفرما کسي است حقيقي يا حقوقي که کارگر بنا به درخواست و به حساب او در قبال دريافت حق السعي کار ميکند.
مديران و مسئولان بطور عموم تمام کساني که عهده دار اداره کارگاه هستند نماينده کارفرما محسوب ميشوند، و کارفرما مسئول کليه تعهداتي است که نمايندگان مذکور در قبال کارگر به عهده مي گيرند.
نقل شده است که امام صادق (ع) خدمتکارش را براي انجام کاري فرستاد، مدتي گذشت اما آن کارگر باز نگشت، حضرت به دنبال او رفت و ديد در گوشه اي خوابيده است، بالاي سرش نشست و او را باد ميزد تا آنکه از خواب بيدار شد.
وقتي که از خواب برخواست امام بدون اين که عصباني شود فرمود:
«فلاني اين درست نيست که تو هم شبها استراحت کني و هم روزها؛ شبها خوب بخواب و کارهاي روزانه را هم خوب انجام بده.»
يعني از ساعاتي که طبق قرار داد بايد کار کني کم مگذار و کاملاً در اوقات کاري به انجام وظيفه ات مشغول باش.
در منطق اسلام کار کردن عبادت است و اگر با انگيزه کسب درآمد حلال به جهت اداره آبرو مندانه زندگي همراه باشد اجر و ثواب جهاد در راه خدا را در پي دارد و لذا نقل شده است که پيامبر دست کارگر را مي بوسيد؛ چون دست مجاهد في سبيل الله بود.
و اگر چنين است و هدف و انگيزه کارکردن، الهي و خدايي باشدپس کم کاري و تلف کردن وقت، هدر دادن ساعت کار و انجام کارهاي ناقص خلاف قرار داد کاري ميباشد و در نتيجه حرام است و اگر کسي مرتکب اين حرام شود، حقوقي که در قبال آن دريافت ميکند، نيز حرام خواهد بود و تفاوتي با مال دزدي ندارد
رسول خدا (ص) ميفرمايد:
«خداوند آن کارگري را دوست دارد که چون کاري به وي محول شود آن را نيکو انجام دهد»