ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 ارديبهشت 1398     |     کد : 187956

تشکیل انجمن های شعر آیینی در شهرهای آذربایجان شرقی یک ضرورت تمدنی است

شعر یکی از عناصر مهم تمدن اسلامی است و برای ایجاد تمدن اسلامی، باید موضوع شعر مورد توجه جدی قرار گرفته و در ابعاد مختلف برای آن برنامه ریزی شود.

 شعر یکی از عناصر مهم تمدن اسلامی است و برای ایجاد تمدن اسلامی، باید موضوع شعر مورد توجه جدی قرار گرفته و در ابعاد مختلف برای آن برنامه ریزی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به مناسبت  میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام جمعی از شاعران آذربایجانشرقی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

در این دیدار که به رسم سالهای گذشته توسط بسیج هنرمندان سپاه عاشورا تشکیل شده بود، شاعران انجمن شعر انقلاب و انجمن شاعران اهل بیت «علیهم السلام» آذربایجانشرقی در بیت نماینده ولی فقیه در استان، حجه الاسلام والمسلمین آل هاشم حضور یافتند.

در این دیدار علاوه بر شعر خوانی جمعی از شاعران، جلال محمدی طی بیاناتی ، خواستار توجه جدی شورای فرهنگ عمومی استان به موضوع شعر و تشکیل انجمن های شعر آیینی در شهرهای محتلف استان شد.

وی گفت : شعر یکی از عناصر برجسته تمدن اسلامی است، و وقتی آرمان انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن اسلامی است، نمی توان به موضوع شعر بی توجه بود.

وی افزود: انجمن های ادبی مراکز تربیت شاعران نوپا می باشد و برای تربیت شاعران متناسب با اهداف عالی انقلاب و ایجاد تمدن اسلامی، بایستی انجمن های ادبی متناسب با انجمن‌های شاعران اهل بیت علیهم السلام در شهرهای مختلف تشکیل شود که متاسفانه با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب، هنوز این موضوع مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار نگرفته است.

استاد محمدی نقش صدا و سیما را در ترویج شعر و ادب آیینی مهم ارزیابی کرد و گفت: صدا و سیما می تواند نقش مهمی در گسترش شعر آیینی داشته باشد، به شرط اینکه برنامه هایش از پشتوانه علمی و مطالعاتی برخوردار باشد و اشخاص دانشوری در ساخت برنامه ها دخیل باشند.

وی درباره وضعیت شعر و ادب در تبریز گفت: تبریز حتی قرنها قبل از صفویه یکی از مراکز مهم مدنیت و ادبیات ایران بوده است، به گونه ای که شاعران بزرگی مانند خاقانی، ظهیرفاریابی، فلکی شروانی، کمال خجندی و از این سنخ شاعران که نامشان در سپهر ادبیات ایران همچنان می درخشد، از گوشه گوشه ی ایران بزرگ آن روزگار به سوی تبریز رهسپار می شدند و در این شهر سکنی می گزیدند. این نشان می دهد که در این شهر شرایط برای اهل شعر و ادب و آفرینش ادبی بسیار مناسب بوده است. ولی متاسفانه امروز ماجرا بر عکس است و شاعران و نویسندگان در صورت امکان از تبریز مهاجرت می کنند.

جلال محمدی خواستار سعه صدر مسئولان در مقابل موضع گیری‌های شاعران اهل بیت و انقلاب شد و گفت: شاعران تبریز در مقابل برخی حوادث و رویدادهای جهان تشیع مانند کشتار شیعیان یمنی توسط آل سعود و اهانت شبکه معاند به ساحت مقدس صدیقه طاهره (سلام الله علیها) با صدور بیانیه هایی موضع گیری کرده‌اند که حاکی از بصیرت و بیداری سیاسی شاعران است.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد شاهد تنگ نظری و حتی غرض ورزی‌ها در این مورد هستیم که می توان به مساله قتلگاه خوانی با ساز و آواز در یکی از برنامه های شبکه سهند در سال 95 اشاره کرد که موجب شد شاعران آیینی تبریز با صدور بیانیه‌ای نسبت به آن اعتراض کنند، ولی مدیریت وقت صدا وسیمای استان در اتفاقی عجیب، به جای شنیدن سخنان مشفقانه و اصلاح عملکرد، برخی شاعران آیینی و انقلابی را ممنوع التصویر کرد!

محمدی با اشاره به رویکردهای نادرست در حوزه فرهنگ گفت: اندیشه ی تقی زاده ها طی سالهای اخیر در تبریز پیگیری می شود که یکی از نشانه‌های آن، نصب تندیس یکی از نزدیکان تقی زاده و از عوامل دخیل در قتل شیخ فضل الله نوری در مرکز تبریز است.

حجه الاسلام والمسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با طرح این  سؤال که برای اعتلای شعر و ادب تبریز چه باید کرد، از  محمدی خواست که با حضور در شورای فرهنگ عمومی استان، مسایل مورد نظر را مطرح سازد.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 31 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode