ترکی
|
فارسی
|
العربیة
|
English
|
اردو
|
Türkçe
|
Français
|
Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 8 آذر 1403
پنجشنبه 8 آذر 1403
صفحه اصلی
میز خدمات الکترونیک
معرفي استان
تبریز
موقعیت شهرستان تبریز
آثارتاریخی شهرستان تبریز
آذرشهر
موقعیت شهرستان آذرشهر
آثارتاریخی شهرستان آذرشهر
اهر
موقعيت شهرستان اهر
آثار تاريخي شهرستان اهر
اسكو
موقعيت شهرستان اسكو
آثار تاريخي شهرستان اسكو
بستان آباد
موقعيت شهرستان بستان آباد
آثار تاريخي شهرستان بستان آباد
بناب
موقعيت شهرستان بناب
آثار تاريخي شهرستان بناب
جلفا
موقعيت شهرستان جلفا
آثار تاريخي شهرستان جلفا
چاراويماق
آثار تاريخي شهرستان چاراويماق
موقعيت شهرستان چاراويماق
سراب
موقعيت شهرستان سراب
آثار تاريخي شهرستان سراب
شبستر
موقعيت شهرستان شبستر
آثار تاريخي شهرستان شبستر
عجب شير
موقعيت شهرستان عجب شير
آثار تاريخي شهرستان عجب شير
كليبر
موقعيت شهرستان كليبر
آثار تاريخي شهرستان كليبر
مراغه
موقعيت شهرستان مراغه
آثار تاريخي شهرستان مراغه
مرند
موقعیت شهرستان مرند
آثارتاریخی شهرستان مرند
ملکان
موقعیت شهرستان ملکان
آثارتاریخی شهرستان ملکان
میانه
موقعیت شهرستان میانه
آثارتاریخی شهرستان میانه
ورزقان
موقعیت شهرستان ورزقان
آثار تاريخي شهرستان ورزقان
هريس
موقعيت شهرستان هريس
آثار تاريخي شهرستان هريس
نقشه استان
معرفي سازمان
تاريخچه
اهداف سازمان
مدیرکل
مشروح ماموريت ها
تكريم ارباب رجوع
منشور حقوق شهروندی
چشم انداز 20 ساله
معرفي دارالقرآن
چارت سازمان
اتوماسيون اداري (ويژه همکاران)
نصب نرم افزار
معرفي تشکيلات و ساختار دستگاه
اساسنامه سازمان
مجموعه قوانين و مقررات
مجموعه قوانين واحد آموزش
مجموعه قوانين واحد انفورماتيك
مجموعه قوانين واحد دبيرخانه
آگهي هاي مناقصه و مزايده
خدمات اداره
امورفرهنگی و تبلیغ
تشکل های دینی
هیئات مذهبی
مراحل اخذ مجوز
فرم درخواست اخذ مجوز
چرخه اخذ مجوز هيئات مذهبي
اساسنامه شوراي هيئات مذهبي
ثبت نام هیئت مذهبی
انجمن های اسلامی
معرفي
جرخه اخذ مجوز انجمن هاي اسلامي
اصلاحيه چرخه اخذ مجو انجمن هاي اسلامي
ثبت نام انجمن اسلامی
کانون های فرهنگی تبلیغی
شرایط تاسیس مراکز فرهنگی
چرخه اخذ مجوز مراكز فرهنگي
اصلاحيه اخذ مجوز كانون هاي فرهنگي
ثبت کانون فرهنگی تبلیغی
اعزام روحانیون
روحانيون مستقر
چرخه جذب روحانيون مستقر
ثبت نام در سامانه اعزام روحانیون
دارالقرآن
اهداف
شرايط تاسيس مراكز قرآني
برنامه های اولویت دار
ستاد قرآن
واحدهای مرتبط
چرخه اخذ مجوز مراكز قرآني
کل قرآن
اصلاحيه چرخه اخذ مجوز مراكز قرآني
سامانه ثبت موسسات قرآني مردمي
طرح اعطاي مدرك به حفاظ
ثبت نام دوره هاي تخصصي
آموزش و پژوهش
دبيرستان هاي صدرا
آشنايي با دبيرستانهاي صدرا
مشخصات دبيرستانهاي صدرا
نمونه فعاليتهاي دبيرستانهاي صدرا
دانلود فايل آموزشي
ويژه نامه ها
سه علامه
زندگينامه علامه اميني(ره)
زندگينامه علامه طباطبائي(ره)
زندگينامه علامه جعفري(ره)
ويژه نامه جواد الائمه
كودك و نوجوان
ويژه نامه باقرالعلوم
ويژه نامه عرفه
ويژه نامه عيد قربان
القدس لنا
ویژه نامه اعتکاف
مولود کعبه
شهداي محراب
ام المصائب
ویژه نامه خاتم انبیاء
ام المصائب
ویژه نامه ثارالله (امام حسین (ع))
ویژه نامه علمدارکربلا
ویژه نامه زین العابدین
ویژه نامه هفته دفاع مقدس
ویژه نامه كريم اهل بيت- حضرت امام حسن (ع)
ویژه نامه ليله القدر
ویژه نامه شهادت حضرت علی(ع)
ويژه نامه ضامن آهو
ویژه نامه عید فطر
افلاكيان خاك نشين
ادیان و مذاهب
ضرب المثلها
كتابخانه ديجيتالي
خانواده و زندگي
مساجد برگزاری اعتکاف در تبریز
مناقصه و مزایده
اعتکاف رجبیه
توافقنامه سطح خدمات
پیوند پیگیری
میز خدمات الکترونیک
معرفی تبيان
معرفي تبيان
اينترانت
تماس با ما
تماس با ما
درخواست هاي مردمي و شكايات
تماس با مديران
نشریات
اندیشه معلم
شبستان اندیشه
خبرخوان
لینک ورود به سایت
جستجو در سایت
لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
بيشتر...
اوقات شرعی
تاریخ :
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398
| کد :
187700
لینک کوتاه
روز شمار تاريخ
یکشنبه15اردیبهشت1398-29شعبان1440-5می 2019
صدور تاريخيترين سند مبارزه امام خميني(ره) براي دعوت به قيام براي خدا (1323 ش)
صدور تاريخيترين سند مبارزه امام خميني(ره) براي دعوت به قيام براي خدا (1323 ش)
در حالي كه تبليغات مسموم عليه اسلام و روحانيت و حوزههاي علميه، سعي داشت در سطح وسيعي مردم را از اصول راستين اسلام دور نمايد، حضرت امام خميني(ره) در 15 ارديبهشت 1323 ش برابر با 11 جماديالاول 1363 در سن چهل و دو سالگي، اولين بيانيه سياسي خود را صادر كردند. در اين بيانيه، حضرت امام ضمن بررسي و تحليل اوضاع گذشته، حال و آينده مردم، قيام براي خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان كرده كه آن، فلسفه بعثت همه انبياي الهي بوده است. ايشان در ادامه، دلايل بدبختي مسلمانان و ملت ايران را تشريح ميكنند و در قسمت ديگري، مسؤوليت سنگين علما و روحانيان را برشمرده و عواقب زيانبار غفلت سياسي آنها را متذكر ميشوند. در ادامه، ايشان در اين بيانيه، صريحاً علماي اسلام و جامعه اسلامي را به قيام عمومي فراخواندند و نسبت به سكوت در برابر توطئههاي ضد اسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار اين بيانيه، به صدا در آوردن زنگ خطر و بيدار باشي براي طلاب جوان بود. اين اقدام، شخصيت و موضع سياسي ايشان را بيش از پيش آشكار كرد و به تدريج زمينه حضور عدهاي از ياران همفكر را در جمع شاگردنشان ايشان فراهم آورد. اين اشخاص كساني بودند كه هسته اصلي اقدامات انقلابي سالهاي بعد را تحت رهبري معظمٌله، تشكيل دادند.
رحلت محقق فرزانه و پژوهشگر نهجالبلاغه حجت الاسلام "محمد دشتي" (1380 ش)
استاد فرهيخته، حجت الاسلام و المسلمين شيخ محمد دشتي در سال 1330 ش (1370 ق) در مازندران به دنيا آمد و پس از فراگيري تحصيلات ابتدايي به آموختن علوم ديني روي آورد. وي پس از تلاش و پشتكار فراوان، در بيست سالگي به درس خارج فقه و اصول حضرات آيات: ميرزا هاشم آملي، ناصر مكارم شيرازي، علي مشكيني اردبيلي و عبداللَّه جوادي آملي راه يافت و مباني حكمت و فلسفه را از استادان فن آموخت. حجتالاسلام دشتي پس از آن به تاليف و تدريس و تحقيق روي آورد تا اينكه در سال 1367، مؤسسه تحقيقاتي اميرالمومنين(ع) را بنيان نهاد و با كمك گروهي از محققان، كتابهاي ذيل را فراهم نمود: فرهنگ سخنان معصومين در 15 جلد، تحليل تاريخي سياسي معصومين در 14 جلد و سيره امام علي(ع) در 15 جلد، ترجمه نهج البلاغه، فرهنگ واژهها، موضوعات كلي و معارف نهجالبلاغه در 4 جلد، اسناد و مدارك نهجالبلاغه و دهها اثر ديگر. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي يكسره به تلاش و كوشش در راه احياي شعائر ديني ميپرداخت و هماره به تبليغ دين در شهرهاي مختلف كشور و تدريس در نهادهاي انقلابي و دانشگاهها و سخنراني همت گماشت تا اين كه در بازگشت از سفر تبليغي خويش از كاشان در 5 ارديبهشت 1380 دچار سانحه تصادف شد و پس از گذشت ده روز، در نيمه همان ماه برابر با 11 صفر 1422ق در پنجاه سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
درگذشت شاعر توانا و اديب معاصر استاد "محمدعلي مرداني" (1378 ش)
استاد محمد علي مرداني، در سال 1301 ش در يكي از روستاهاي توابع شهرستان خمين در استان مركزي به دنيا آمد. وي از كودكي به شعر علاقهمند شد. در ده سالگي به مرثيه و مديحهسرايي پرداخت و در تكايا و مجالس سوگواري اباعبداللَّه الحسين(ع) مرثيهسرايي ميكرد. استاد مرداني در زمان رژيم پهلوي، در شهر خمين، به تشكيل مجمع مداحان همت گماشت ولي مورد غضب رژيم ستم شاهي قرار گرفت و خانهاش توسط مزدوران محلي به آتش كشيده شد. وي در سال 1331 ش ساكن تهران شد و از آن پس انجمن نغمهسرايان مذهبي شرق تهران را تاسيس كرد. مرداني پس از پيروزي انقلاب، فعاليت خود را شدت بخشيد و به عضويت شوراي شعر وزارت ارشاد اسلامي و واحد ادبيات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي درآمد. وي همچنين در طول جنگ تحميلي، در جبههها حضور داشت و در اين راه دچار عوارض جسمي گرديد. مرداني شاعري اخلاص پيشه و عارفي وارسته بود و نسبت به چهارده معصوم(عليهم السلام) اخلاص كامل داشت. استاد مرداني در طول عمر خود توفيق تاليف و گردآوري حدود هفتاد مجموعه شعر را يافت كه اغلب آنها به چاپ رسيده كه مجموعه آفتاب، ادبيات عاشورا، همراه با كاروان، حريم عشق، راهيان عاشورا، فروغ ايمان و نواي رزمندگان از آن جمله است. استاد مرداني سرانجام پس از تحمل سالها رنج بيماري در نيمه ارديبهشت 1378 ش برابر با 18 محرم 1420 ق در 77 سالگي بدرود حيات گفت و در قطعه فرهيختگانِ بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
تصويب متمم قانون اساسي و تاييدِ آن توسط محمدعلي شاه قاجار(1325ق)
چون ۵۱ فصلي كه بهنام قانون اساسي در دوران مظفرالدينشاه تنظيم شد، وافي به مقصود نبود و در اين قانون از وظايف مردم نسبت به دولت و بالعكس سخني نرفته بود، بنابراين براي نوشتن متمم قانون اساسي، كميسيوني تشكيل گرديد و آن قانون در ۱۰۷ اصل تنظيم شد و براي امضا تقديم محمدعليشاه قاجار گرديد. • محمدعليشاه قاجار از همان آغاز كار، مصمم به برانداختن مشروطيت بود، اما بهانهاي در دست نداشت. اما در جريان سوءقصدي كه به وي شد، بهانه لازم را بهدست آورد و آن را به گردن آزاديخواهان انداخت، تا اينكه سرانجام پس از ماهها كشمكش ميان مجلس و دربار و عدم دسترسي به نتيجه مطلوب، در روز سهشنبه دوم تيرماه ۱۲۸۷ش برابر با ۲۳ جمادياول ۱۳۲۶ق، هنوز آفتاب طلوع نكرده بود كه قشون محمدعليشاه به سوي مجلس روان شدند و راههايي را كه به مجلس منتهي ميشد، بستند. مجاهدان كه در ميدان بهارستان بودند در سنگرهاي خود به حال آمادهباش درآمدند. چون خبر به گوش حضرات آيات بهبهاني و طباطبايي، از رهبران روحاني مشروطه رسيد، با بيپروايي و دليري از خانه بيرون آمدند و خود را به مجلس رسانيدند تا شايد از وقوع حادثه جلوگيري نمايند. ناگهان مجلس شوراي ملي كه هنوز مدت زيادي از بدو تشكيل آن نميگذشت به دستور محمدعليشاه مستبد و توسط كلنل لياخوف، افسر روسي به توپ بسته شد. در پي اين حمله، نعش خونين آزاديخواهان، صحن بهارستان را پر كرد و صداي ناله و فرياد از هر سو به گوش ميرسيد. مجاهدان نيز مردانه، تفنگ در دست گرفته و از خود و مجلس دفاع ميكردند. جنگ در حدود چهار ساعت به طول انجاميد و سرانجام به نفع شاه پايان يافت. در اين ماجرا، محمدعليشاه كه مورد حمايت دولت روس بود به اعدام و تبعيد و زنداني كردن نمايندگان مجلس پرداخت. شاه دستور داد كه آقا سيدعبدالله بهبهاني را به كرمانشاه تبعيد كرده، آيتالله سيدمحمد طباطبايي را در شميران خانهنشين نمايند. عدهاي از آزاديخواهان را، زنجير به گردن انداخته و كشانكشان به باغشاه بردند. از ميان اين جمع، تنها ملكالمتكلمين و ميرزاجهانگيرخان صوراسرافيل از مشروطهطلبان مشهور و مخالف استبداد قاجاري را به حضور شاه آوردند. وي پس از اينكه مدتي به آن دو دشنام داد، دستور قتل هر دوي آنها را صادر كرد. يك روز پس از به توپ بستن مجلس، محمدعليشاه قاجار براي ايجاد رعب در ميان مردم و تعطيلي اجتماعات و انجمنهاي ملي، حكومت نظامي را در تهران اعلام كرد. براساس اين فرمان، لياخوف روسي فرماندهي نيروهاي قزاق مأمور شد تا با استفاده از نيروهاي گارد قزاق، افراد مسلح را در شهر بازداشت كنند. طي اين فرمان، تجمع مردم در شهر ممنوع گرديد و به مأموران دستور داده شد تا با شليك گلوله مانع از اجتماع افراد شوند. همچنين براي جلوگيري از تحصن مردم در سفارتخانهها يا حرم حضرت عبدالعظيم در ري، عفو عمومي اعلان نمودند. هدف از اين كار، فريفتن مشروطهخواهان متواري بود، چنانكه بدينوسيله، عده بسياري دستگير شدند. در اين واقعه بيش از سيصد تن از مجاهدان، آزاديخواهان و مشروطهطلبان كشته و پانصد تن ديگر زخمي و تعداد زيادي بازداشت شدند. همچنين انجمنها تعطيل، روزنامهها توقيف و مشروطيت دوساله ايران به پايان رسيد. بدينترتيب مجلس، منحل شد و دوره استبداد صغير آغاز گشت. با آغاز استبداد جديد - كه بهدليل عمر كوتاه آن، استبداد صغير ناميده ميشود - بسياري از روشنفكران غربگرا، صحنه مبارازت را رها نموده و يكبار ديگر جنبش مردم ايران با الهام گرفتن از روح مذهب و رهبري روحانيت، در اندك مدتي به اوج خود رسيد. در اين حال، مردم، در تهران و شهرستانها، دست به دفاع مسلحانه زده و در نهايت توانستند با محاصره پايتخت، آن را به تصرف خويش درآورند. انگيزه و محرك اصلي مردم در اين قيام، دستورالعملهايي بود كه از طرف علماي بزرگ، بهويژه از نجف اشرف بهدست مردم ميرسيد. اين بيانيهها و روشنگريها بود كه بر مبناي وظيفه شرعي، مردم را در سراسر ايران، به مقاومت در برابر استبداد برانگيخت و عليرغم حكومت نظامي، به دفاع مسلحانه واداشت تا اينكه سرانجام، استبداد براي بار دوم سقوط كرد. در اين ميان، با برافراشته شدن دو پرچم روس و انگليس بر سردر عمارت سفارت روسيه كه شاه فراري مستبد را پناه داده بود، براي چندمينبار ماهيت سياستهاي هماهنگ و مداخلهجويانه روس و انگليس روشن گرديد. دوران استبداد صغير، يك سال و ۲۲ روز به طول انجاميد و سرانجام با خلع محمدعليشاه و آغاز انتخابات دوره دوم مجلس شوراي ملي پايان يافت.
رحلت بانو نصرت امين از زنان فقیه و دانشمند (1403ق)
بانو نصرت امين در سال 1265 هجرى شمسى در شهر اصفهان ديده به جهان گشود. از چهار سالگى به مكتبخانه رفت تا به فراگيرى قرآن و زبان فارسى بپردازد و اين زمانى بود كه در زمينه تحصيل علوم و معارف دينى بالاتر از سطح روخوانى قرآن هيچ مجال و زمينه اى براى حضور زنان نبود؛ بخصوص در سالهاى 1280 به بعد كه تحصيل علم براى پسران هم آسان و ميسر نبود تا چه رسد به دختران . او در 15 سالگى به ازدواج و همسرى پسر عمويش درآمد. اما زندگى خانوادگى و تربيت فرزندان در فراگيرى دانش او اثرى نگذاشت و آن چنان در جهت كسب علوم دينى از خود جديت نشان داد كه موافقت و مساعدت اطرافيان بويژه همسر خويش را براى ادامه تحصيلات در علوم دينى (فقه و اصول ) و زبان عربى به دست آورد. در اين زمان او بيست ساله بود. مهمترين استاد ايشان كه فقه و اصول و حكمت را به وى آموخت ، آيت الله نجف آبادى بود. بانو امين از زمان كودكى كه اهل ذوق و تفكر و تدبر در موجودات و آثار حق تعالى و از عشاق پروردگار كريم بود، در حين تحصيل حكمت به كشف و شهود نيز نائل مى گرديد و در اين رابطه بهترين سند و گواه آثار تفسيرى ايشان كتاب اربعين الهاشميه و نيز نفحات الرحمانيه است . به دنبال انتشار كتاب اربعين هاشميه در سن 40 سالگى از سوى آيت الله حائرى يزدى ، آيت الله محمد كاظم يزدى و آيت الله آقا ميرزا اصطهباناتى شيرازى درجه اجتهاد گرفت و پس از شركت در آزمون علما و مراجع تقليد وقت (آيت الله شيخ عبدالكريم قمى و آيت الله آقا سيد محمد كاظم شيرازى ) كه شامل سؤ الها و پاسخهاى بسيارى بود - تمامى آنها در كتاب جامع الشتات آمده است - از طرف آن آيات عظام ، درجه اجتهاد و قدرت استنباط احكام شرع را دريافت كرد و اولين بانوى مجتهده در جهان اسلام گرديد.
تولد "كارل ماركس" فيلسوف آلماني و بنيانگذار فلسفه ماترياليسم تاريخي (1818م)
كارل ماركس، فيلسوف آلماني و بنيانگذار مكتب ماركسيسم، در 5 مه 1818م در خانوادهاي يهودي در آلمان به دنيا آمد. هرچند در آينده اعتقادات دينياش را به فراموشي سپرد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي، ابتدا در رشته حقوق و سپس در زمينه تاريخ و فلسفه به تحصيل پرداخت. ماركس مدتي سردبير يك نشريه بود و در 1848 با همكاري فردريش انگلس، فيلسوف هموطن خود، عقايدش را در كتاب مانيفيست كمونيست ارائه كرد. دو سال بعد، ماركس به علت فعاليت سياسي از آلمان تبعيد شد و تا پايان عمر در انگليس اقامت كرد. در نظر ماركس، كارگر يك موجود انساني نيست بلكه يك دست است. از اين رو، بايد تا حد امكان او را ارزان خريد و حاصل كارش را گران فروخت. در اين وضعيت، سرمايهدار و كارگر، هر دو، آلت دست قوانين اقتصادي هستند كه از ضبط و ربط آنها بيرون است. اساس فلسفه ماركسيسم را ماترياليسم تشكيل ميدهد كه بر اساس آن، كليه تحولات اقتصادي و حتي تاريخي را معلول عوامل مادي ميداند. در اين نظام، ماركس با تمركز سرمايه در دست عدهاي معدود، مخالف و رژيم سرمايهداري را محكوم به زوال ميدانست. ماركس همچنين به كمك فردريك انگلس، فيلسوف هموطن خود، زيربناي فلسفي كمونيسم را كه بر مبناي ماترياليسم ديالكتيك استوار شده، پيريزي كرد و با تجزيه و تحليل تاريخ از نظر فلسفه مادي يا ماترياليسم تاريخي آن را تكميل نمود. ماترياليسم ديالكتيك در واقع تلاشي براي اثبات ماده از طريق منطق ديالكتيك است كه به طور خلاصه وجود هرگونه نيروي ماوراءالطبيعه را نفي و انكار ميكند. همچنين ماترياليسم تاريخي يا تفسير تاريخ از نظر فلسفه مادي سير تحولات تاريخي را از نظر مادي بررسي ميكند و براي تمامي تحولات جهان در طول تاريخ، حتي پيدايش اديان، ريشههاي اقتصادي و مادي جستجو ميكند. ماركس معتقد بود كه تكامل بشر از نظر تاريخي، نتيجه تكامل ابزار توليد و مالكيت آن بوده است. وي پيش بيني ميكرد با سقوط سرمايه داري توسط پرولتاريا يا طبقه كارگر، ديكتاتوري پرولتاريا به وجود خواهد آمد و پس از آن، اين رژيم نيز به نفع يك جامعه بدون طبقه و دولت، كنار خواهد رفت. كارل ماركس سرانجام در 14 مارس 1883م در 65 سالگي درگذشت اما افكارش در قالبهاي گوناگون، تاحدود يك و نيم قرن در جهان مطرح بود تا آن كه در اوايل دهه 1990 ميلادي، با فروپاشي بزرگترين كشور كمونيستي جهان يعني شوروي، نادرستي افكار و پيشبينيهاي ماركس روشن شد. همچنين روند تحولات در جهان، بطلان برداشتهاي وي از تاريخ، اجتماع و انسان را به اثبات رساند.
مرگ "ناپلئون بُناپارت" امپراتور فرانسه در تبعيدگاه خود در جزيره سنت هلن (1821م)
ناپلئون بُناپارت امپراتور قدرتمند فرانسه، در پانزدهم اوت 1769م در جزيره كُرس در نزديكي ايتاليا متولد شد. وي در كودكي راهي فرانسه شد و پس از طي تحصيلات مقدماتي خود، وارد مدرسه نظام گرديد. ناپلئون در آغاز انقلاب كبير فرانسه، درجه ستوان يكمي داشت و در جريان وقايع خونين حكومت ترور، با درجه سرواني در پاريس خدمت ميكرد. وي در سال 1795م به دليل نزديكي و دوستي با دولتمردان فرانسوي به فرماندهي نيروهاي فرانسه در ايتاليا منصوب شد. ناپلئون در سالهاي 1796 تا 1799م با پيروزيهاي پياپي در جنگ با دشمنان رژيم جديد فرانسه و توسعه قلمرو حكومت اين كشور محبوبيت زيادي در ميان مردم فرانسه به دست آورد. اين امر زمينهساز كودتاي نهم نوامبر 1799م و به دست گرفتن قدرت توسط ناپلئون گرديد. پس از آن، ناپلئون براي دستيابي به مقام امپراتوري فرانسه تلاش كرد تا اينكه در دوم دسامبر 1804 م به عنوان امپراتور فرانسه تاجگذاري نمود. اين امپراتور قدرتطلب در انديشه كشورگشايى و توسعه متصرفات خود در نقاط مختلف جهان بود، از اين رو در دوران حكومتش، جنگهاي متعددي با ساير كشورها كرد و قسمتهاي زيادي از اروپا را به تصرف در آورد. اما از سال 1812 م و به دنبال لشكركشي نافرجام به روسيه، قدرت ناپلئون رو به ضعف نهاد و پس از شكست در برابر ارتش مشترك انگليس، روسيه و اتريش در سال 1814، در ششم آوريل آن سال، اجباراً از حكومت كنارهگيري كرد و متحدين اجازه دادند با حفظ عنوان امپراتور، حاكم جزيره اِلب در درياي مديترانه باشد. با اين حال ناپلئون ده ماه بعد در اواخر فوريه 1815 از اين جزيره گريخت و به فرانسه رفت و مدت صد روز ديگر حكومت كرد. اين دوران كه به حكومت صد روزه معروف شد، با نبرد واترلو به پايان رسيد. از اين رو، ناپلئون بار ديگر ناچار شد دست از پادشاهي بكشد ولي متحدين به تقاضاي او براي تفويض مقام امپراتوري فرانسه به پسر وي اعتنا نكردند. ناپلئون اين بار به جزيره دور دست سِنْت هِلن در جنوب اقيانوس اطلس تبعيد شد و پس از شش سال در پنجم مه 1821م در پنجاه و دو سالگي در همين جزيره درگذشت. بقاياي جسد او، نوزده سال بعد در سال 1840م به پاريس منتقل شد و در اين شهر مدفون گرديد.
مطالب مرتبط
"فردريك اِنْگِلْسْ" فيلسوف سوسياليست آلماني (1820م)
پايان نبرد تانك ها ميان آلمان و شوروي در جريان جنگ جهاني دوم (1941م)
شهادت عالم مجاهد آيت اللَّه "سيد محمد باقر صدر" توسط دژخيمان بعث عراق(1400ق)
به توپ بستن مجلس به فرمان محمدعلي شاه و آغاز دورهي استبداد صغير(1326 ق)
"باروخ اسپينوزا" فيلسوف شهير هلندي (1632م)
"جك لندن" داستان سرا و نويسنده بزرگ امريكايي (1916م)
آيت اللَّه "شيخ محمدقاسم اردوبادي" عالم و اديب ايراني در تبريز(1274 ق)
«فارابی»؛ فیلسوف مسلمان با نظریّات حکمرانی / از نظریّه «مدینه فاضله» تا «تمدّن نوین اسلامی»
هفته بسيج
عزل "اميركبير" صدراعظم "ناصرالدين شاه" در پي بدگويي دشمنان داخلي و خارجي (1230 ش)
برچسب ها
روز شمار تاریخ
نوشته شده
در
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398
توسط
کاربر 1
PDF
چاپ
بازگشت
نظرات شما :
*
*
*
لطفا صبر کنید...
صفحه اصلی
|
گالری تصاویر
كليهي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به سازمان تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي ميباشد.