ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 ارديبهشت 1398     |     کد : 187669

روز شمار تاريخ

جمعه13اردیبهشت1398-27شعبان1440-3می 2019

انعقاد قرارداد "فين كن اشتاين" بين ايران و فرانسه در زمان "فتحعلي شاه قاجار" (1186 ش)

انعقاد قرارداد "فين كن اشتاين" بين ايران و فرانسه در زمان "فتحعلي شاه قاجار" (1186 ش)

انعقاد قرارداد "فين كن اشتاين" بين ايران و فرانسه در زمان "فتحعلي شاه قاجار" (1186 ش)

به دنبال حملات پي‏درپي قواي روسيه به مناطق شمالي ايران، دولت ايران براي دفع اين حملات، ابتدا از انگلستان تقاضاي كمك كرد. ليكن انگليسي‏ها به علت اتحاد با روسيه بر ضد فرانسه، حاضر به همكاري با ايران نشدند. ناچار دولت ايران به ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه توسل جست و ناپلئون نيز كه براي مقابله با انگلستان به يك متحد در منطقه نياز داشت درخواست ايران را پذيرفت. از اين رو بين طرفين، عهدنامه‏اي به نام فين كن اشتاين منعقد شد. به موجب اين قرارداد، فرانسه تعهد كرد كه با ارسال اسلحه و كارشناس نظامي، ايران را در باز پس‏گيري گرجستان و ديگر متصرفات روسيه در خاك ايران ياري كند. در برابر، ايران تعهد سپرد كه تمامي روابط سياسي و تجاري خود را با انگلستان قطع و به اين كشور اعلان جنگ دهد و در جنگ فرانسه با انگليس و روس، متحد فرانسه باشد. همچنين اگر ناپلئون بخواهد از ايران به هند كه مستعمره انگليس بود، لشكركشي كند، ايران امكانات خود را براي عبور سپاهيان فرانسه در اختيار آنها قرار دهد. پس از انعقاد اين پيمان، گروهي از مستشاران نظامي به فرماندهي ژنرال گاردان به ايران آمدند تا لشكريان ايران را رسم جنگ‏هاي اروپايي بياموزند. اين معاهده ديري نپاييد و ناپلئون بر خلاف قرار خود، پس از مدتي با روسيه طرح دوستي ريخت و مستشاران فرانسوي، ايران را ترك كردند.

اعدام "ميرزا علي محمد شيرازي" بنيانگذار فرقه‏ي بابيه(1266 ق)

اعدام "ميرزا علي محمد شيرازي" بنيانگذار فرقه‏ي بابيه(1266 ق)


پس از درگذشت حاج سيدكاظم رشتي جانشين شيخ احمد احسايى كه فرقه‏ي شيخيه را پايه‏ريزي كرده بود، بين دو تن از شاگردان او بر سر رياست اين فرقه رقابت در گرفت. در 1259 ق سيدعلي محمد شيرازي كه شاگرد معروف سيدكاظم بود، پس از سفر به مكه به بندر بوشهر رفت و در آن جا خود را به جاي "ركن باب" يعني نايب امام زمان خواند و پيروانش به بابيه معروف شدند. چيزي نگذشت كه سيدعلي محمد از مقام بابيت بالاتر رفت و ادعاكرد كه او نقطه‏ي اعلي يا نقطه‏ي بيان است و سپس مدعي شدكه خود، قائم آل محمد(ص) مي‏باشد و كتاب البيان رانگاشت. از اين پس او دعوت خود را آشكار كرد و طرفداران فراواني يافت كه چندين بار با قشون دولتي جنگيدند و حتي پيروزهايي به دست آوردند. سرانجام سيدعلي محمد محبوس گرديد و پس از درگيري‏هاي فراوان، علماي تبريز حكم به اعدام وي دادند. بالاخره در شعبان 1266 ق ميرزاعلي محمد شيرازي را به تبريز برده و به دستور اميركبير تيرباران كردند.

تولد "آلكسي كلودكلرو" رياضي‏دان شهير فرانسوي (1713م)

تولد "آلكسي كلودكلرو" رياضي‏دان شهير فرانسوي (1713م)

آلكسي كلود كلرو رياضي‏دان فرانسوي، در 3 می 1713م در پاريس به دنيا آمد. وي از كودكي به رياضيّات علاقه داشت و نبوغ خود را در اين زمينه آشكار كرد به طوري كه در سيزده سالگي رسالاتي در مباحث رياضي نگاشت و در هجده سالگي كتابي در رياضيات تأليف كرد كه خيلي مورد توجه و تعجب رياضي‏دانان قرار گرفت. از اين رو در همان سال به عضويت آكادمي علوم فرانسه پذيرفته شد. كلرو در 23 سالگي مأموريت يافت در نواحي قطب به اندازه‏گيري طول يك نصف‏النهار بپردازد. وي پس از مدتي توانست اندازه يكي از مدارهاي زمين را محاسبه كند. هم‏چنين كشف آزمايشي روشي براي تعيين و تثبيت شكل زمين، تحقيقاتي درباره ماه، مقايسه تأثيرات جاذبه سياره زهره با ماه بر روي زمين و تعيين رقم نسبتاً صحيح جرم زهره و ماه از ديگر فعاليت‏هاي علمي اين رياضي‏دان برجسته فرانسوي است. كلرو به خاطر تحقيقاتي كه در زمينه معادلات ديفرانسيل نيز انجام داده است، در مجامع علمي جهان شهرت دارد. اين دانشمند شهير سرانجام در 17 می 1765م در 52 سالگي درگذشت.
 

آغاز قيام "ژانْدارْكْ" دوشيزه ميهن ‏پرست فرانسوي عليه انگلستان (1429م)

آغاز قيام "ژانْدارْكْ" دوشيزه ميهن ‏پرست فرانسوي عليه انگلستان (1429م)

ژانْدارْكْ، دختري فرانسوي بود كه در ششم ژانويه 1412م در دامريِ اين كشور به دنيا آمد. وي هنگامي كه نوجواني بيش نبود و خاك كشورش عرصه تاخت و تاز نيروهاي انگليسي بود، در عالم رؤيا خود را مامور ديد كه به نجات كشور برخيزد. در ابتدا، ادعاي او مورد تمسخر و استهزا واقع مي‏شد اما با اصرار فراوان، توانست فرماندهي ارتشي را كه پادشاه فرانسه در اختيار او قرار داده بود به عهده بگيرد و با شكست دادن سپاهيان انگليسي، آنان را از شمال فرانسه بيرون رانَد. ژاندارك در جريان تسخير پاريس اسير شد و به انگليسي‏ها تحويل گرديد. ژاندارك سرانجام در يك محاكمه فرمايشي در كليساي انگليسي به ارتداد و جادوگري متهم و سپس در 30 مه سال 1431 در نوزده سالگي، زنده زنده در آتش سوزانده شد. به اين ترتيب ژاندارك به قهرمان ملي فرانسه تبديل شد و فرانسويان همه ساله براي بزرگ‏داشت وي در چنين روزي، به نام عيد ژاندارك، جشن ملي برگزار مي‏كنند.

 


نوشته شده در   جمعه 13 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode