ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 فروردين 1398     |     کد : 187253

روزشمار تاریخ

شتبه10فروردین1398-23رجب1440-30مارس 2019

اعتراف "جيمي كارتر" رييس جمهور وقت آمريكا درباره اشتباه در مورد ايران (1359 ش)

اعتراف "جيمي كارتر" رييس جمهور وقت آمريكا درباره اشتباه در مورد ايران (1359 ش)

در حالي كه از چندين ماه قبل، لانه جاسوسي آمريكا توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در تهران به تصرف درآمده و تهديدات دولت آمريكا بر ملت و دولت ايران تأثيري نگذاشته بود، جيمي كارتر، رييس جمهور وقت آمريكا با ارسال پيامي به جمهوري اسلامي ايران، به شكست سياست‏هاي دولتش اشاره كرد. اعتراف آشكار و صريح كارتر به حقانيت موضع‏گيري انقلاب اسلامي ايران و اشغال لانه جاسوسي آمريكا، مفهومي جز به بن‏بست رسيدن ديپلماسي در آمريكا نيست. او اعتراف كرد كه در رأس يك نظام سياسي قرار داشته و دست به كارهايي زده كه بايد محكوم شوند. اين اعترافات درحالي صورت گرفت كه شيطان بزرگ در روزهاي بعد با حمله نظامي به ايران، قصد آزادسازي گروگان‏ها را داشت. اما با عنايات الهي، در دام جهنم طبس گرفتار آمدند و شكست سنگين ديگري براي آنان رقم خورد.
 
رحلت آيت ‏اللَّه "سيدحسين طباطبايي بروجردي" زعيم حوزه علميه قم (1340 ش)

رحلت آيت ‏اللَّه "سيدحسين طباطبايي بروجردي" زعيم حوزه علميه قم (1340 ش)

حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيدحسين طباطبايي بروجردي در حدود سال 1254 ش (1292 ق) در بروجرد به دنيا آمد و پس از فراگيري مقدمات در زادگاه خود راهي نجف اشرف گرديد. ايشان در نجف از استادان نامدار زمان از قبيل آخوند خراساني، شيخ‏الشريعه اصفهاني و سيدمحمدكاظم يزدي استفاده برد و به مدارج والاي علمي و فقهي دست يافت. آيت‏اللَّه بروجردي پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد، در بروجرد سكني گزيد و به امور علمي و مذهبي پرداخت. اما پس از مدتي، به اصرار فضلاي حوزه علميه قم، در سال 1324 ش راهي آن حوزه مبارك گرديد و زعامت آن را به عهده گرفت. حضور ايشان بر مسند زعامت حوزه علميه مانع اجراي نقشه‏هاي خائنانه رژيم پهلوي بود و شاه تا زمان حيات معظم له از اجراي برنامه‏هاي ضد ديني خود به صورت آشكار اجتناب مي‏كرد. آيت‏اللَّه بروجردي سال‏هاي متمادي بر مسند تدريس تكيه زد و شاگردان فراواني را تربيت كرد كه حضرات آيات: شهيد مرتضي مطهري، سيد محمد حسيني بهشتي، جعفر سبحاني، علي‏پناه اشتهاردي، حسين نوري همداني، ناصر مكارم شيرازي، مجتبي محمدي عراقي، سيد مصطفي صفايي خوانساري و ده‏ها عالم فاضل از آن جمله‏اند. همچنين آثار متعددي از اين فقيه فرزانه به يادگار مانده‏اند كه برخي از آنها بدين قرارند: جامع احاديث شيعه، طبقات رجال و حاشيه بركفايه. سرانجام اين عالم رباني و مرجع عظيم در دهم فروردين سال 1340 ش برابر با 13 شوال 1380 ق در 86 سالگي درگذشت و پس از تشييعي باشكوه، در كنار مسجد اعظم قم كه از آثار ماندگار ايشان است به خاك سپرده شد.

رحلت عالم بزرگ "سيدحسين كوه كمره ‏ای" (1299 ق)

عالم بزرگ آيت‏اللَّه سيد حسين كوه كمره‏اي از بزرگان علماي شيعه است كه نَسَب شريفش با 24 واسطه به امام حسين(ع) مي‏رسيد. وي پس از فراگيري مقدمات راهي نجف اشرف گرديد و سال‏ها در عتبات عاليات از محضر شيخ كاشف الغطاء، شيخ محمدحسن صاحب جواهر و شيخ انصاري بهره‏مند گرديد. آيت‏اللَّه كوه كمره‏اي در فقه و اصول استاد بود و پس از مرحوم شيخ انصاري از زعماي حوزه‏ي عراق به شمار مي‏رفت و قسمتي از بلاد جهان تشيع از ايشان تقليد مي‏كردند. گويند بيش از 800 نفر از فُضلاي بزرگ در محضر درس او حضور مي‏يافتند. حضرات آيات ميرزا موسي تبريزي و شيخ حسن مامقاني از جمله شاگردان اين فقيه فرزانه بودند. آيت اللَّه كوه كمره‏اي هم‏چنين رساله‏هايي در باب عبادات، فروع دين و احكام حلال و حرام به رشته‏ي تحرير در آورده است. وفات اين عالم رباني در نجف اشرف واقع شد و در مقبره‏اي كه به نام خودش و در مقابل مقبره‏ي استادش، محمدحسن نجفي صاحب جواهر، قرارداشت به خاك سپرده شد.
تولد "كراوفورد لانگ" پزشك برجسته امريكايي (1815م)

تولد "كراوفورد لانگ" پزشك برجسته امريكايي (1815م)

دكتر كراوفْورْدْ لانْگْ پزشك امريكايى، در 30 مارس 1815م در ايالت جورجياي امريكا به دنيا آمد. وي با پشتوانه پدر كه او نيز پزشك بود، در رشته پزشكي به تحصيل پرداخت و از دانشگاه پنسيلوانيا و نيويورك با اخذ درجه دكتري در پزشكي فارغ التحصيل شد. تا سال 1842، هر كس احتياج به عمل جراحي داشت بدون بي‏هوشي مجبور بود تن به اين كار بدهد. هرچند كه به كمك الكل يا ترياك، بدن بيمار را تا اندازه‏اي بي‏حس مي‏كردند. اما دراين زمان بود كه دكتر لانگ براي اولين بار، از اِتِر به عنوان داروي بي‏هوشي در عمل جراحي استفاده كرد و غُدّه گردن يكي از بيماران خود را با موفقيت تمام و بدون آن كه مريض احساس درد كند عمل نمود. اين ماده، مايعي بي‏رنگ و قابل اشتعال بود كه اثري بي‏هوش كننده دارد و در طب به عنوان حلال مواد چربي و روغن به كار مي‏رود. دكتر لانگ براي چنين ابداع و ابتكاري درصدد طلب شهرت و افتخار برنيامد، زيرا او هنوز نتوانسته بود تشخيص دهد كه چه كشف مهمي نموده است. ولي پس از اين كه در سال‏هاي بعد، اشخاص ديگري هر كدام ادعاي چنين ابداعي داشتند، لانگ وارد ميدان شد و كار خود را به نمايش گذاشت. هرچند پس از مدتي داروي بي‏هوشي ديگري در عمل‏هاي جراحي مورد استفاده قرار گرفت ولي اين مسئله از ارزش كشف لانگ نمي‏كاهد. دكتر كراوفورد لانگ سرانجام در 8 آوريل 1878م در 53 سالگي درگذشت.
تولد "ونسان فان‏گوگ" نقاش شهير هلندي (1853م)

تولد "ونسان فان‏گوگ" نقاش شهير هلندي (1853م)

وِنسان فان‏گوگ يكي از پرآوازه‏ترين نقاشان هنر مدرنِ قرن نوزدهم، در 30 مارس 1853م در لاهه هلند به دنيا آمد. وي در ابتداي جواني به كارهاي گوناگوني روي آورد ولي در سي سالگي عشق غريبي به نقاشي پيدا كرد. از اين رو به فراگيري نقاشي روي آورد و در اين هنر به تحصيل پرداخت. فان‏گوگ به واسطه وسواس زيادي كه در نقاشي داشت، اخلاقش تند و يك نوع خشم و عصبانيت هميشگي در او بود. از اين رو، در اثر همين بحران عصبي گوشش كر شد و حال غيرعادي يافت. با اين وجود درحال تب و هذيان هم زغال به دست مي‏گرفت و روي كاغذ طراحي مي‏كرد. فان‏گوگ در ابتدا از رنگ‏هاي تيره استفاده مي‏كرد و از سال 1886م به رنگ‏هاي زنده و روشن توجه نمود. وي در اين ايام، نشاط و فعاليت بي‏سابقه‏اي يافت و تابلوهاي بسياري كشيد. با وجود جنون ادواري كه عارض او مي‏شد، تابلوهاي بسياري از فان‏گوگ به يادگار مانده است. اين نقاش بلند آوازه هلندي، طي پنج سال آخر عمرش بيش از 800 تابلوي رنگ روغن پديد آورد. سيب‏زميني‏خواران و گل آفتاب گردان از زيباترين آثار فان‏گوگ به شمار مي‏روند. وِنسان فان‏گوگ سرانجام در 28 ژوئيه سال 1890م در 37 سالگي خودكشي كرد.

 


نوشته شده در   شنبه 10 فروردين 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode