ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 فروردين 1398     |     کد : 187200

روزشمار تاریخ

دو شنبه5فروردین1398-18رجب1440-25مارس 2019

تولّد (اميرخسرو دهلوي) شاعر پارسي‏گو (631 ش)

تولّد (اميرخسرو دهلوي) شاعر پارسي‏گو (631 ش)

تولّد (اميرخسرو دهلوي) شاعر پارسي‏گو (631 ش)

اميرخسرو دهلوي شاعر پرآوازه پارسي گوي هندي، در سال 651 ق در شمال غربي هند به دنيا آمد و از جواني، استعداد خود را در زمينه شعر نشان داد. اميرخسرو علاوه بر تسلط بر ادبيات و موسيقي ايراني و هندي، با زبان‏هاي عربي و تركي نيز آشنا بود. اطلاعات وسيع و مهارت او باعث شد تا در زمره پركارترين شاعران ادب فارسي به شمار آيد. از اميرخسرو دهلوي، آثار متعددي به يادگار مانده كه هشت مثنوي و پنج دفتر شعر از آن جمله است. دهلوي در اين مثنوي‏ها، شديداً تحت تأثير نظامي، شاعر شهير ايراني بوده است. وي به حق، بزرگ‏ترين شاعر پارسي گوي هند و صاحب قريحه و اشعار بسيار است.
آغاز تخليه ايران از قواي اشغالگر روس (1325 ش)

آغاز تخليه ايران از قواي اشغالگر روس (1325 ش)

در جريان جنگ جهاني دوم، ايران توسط متفقين اشغال شده و پس از اتمام جنگ، هنوز اين نيروها در كشور حضور داشتند. پس از مدتي، توافق شد كه اين نيروها از ايران خارج شده و كشور را تخليه نمايند. اما شوروي علي‏رغم امضاي توافقنامه، مايل به خروج نبود. بنابراين دولت ايران شكايتي را تسليم سازمان ملل كرد و خواستار تخليه ايران از قواي متجاوز روس گرديد. سرانجام اين نيروها از اوايل سال 1325 ش، راهي كشور خود شده و ايران را تخليه نمودند.
آغاز حكومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه (1589م)

آغاز حكومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه (1589م)

در تاريخ بيست و پنجم مارس 1589م و هم‏زمان با به قدرت رسيدن هانري چهارم، حكومت سلسله بوربون‏ها در كشور فرانسه آغاز شد. بوربون‏ها يكي از خاندان‏هاي مقتدر و نيرومند اروپايى بود كه در برخي از كشورهاي اروپا نظير اسپانيا، فرانسه و... حكمراني كردند. نام اين خاندان از قلعه بوربون در فرانسه اخذ شده است. مؤسس اين خاندان، روبر، پسر لويى چهارم بود. دو قرن پس از وي، اين خاندان در نيمه قرن شانزدهم ميلادي بار ديگر احيا شد و هانري چهارم به تخت پادشاهي نشست. هانري چهارم، خود، پروتستان مذهب بود، ولي براي سلطنت بر كشوري كه اكثريت مردم آن كاتوليك بودند، مذهب كاتوليك را پذيرفت و در سال 1594م تاج گذاري كرد. با اين حال، وي آزادي و امنيت پروتستان‏ها را نيز تامين كرد و نام نيكي در تاريخ فرانسه از خود بر جاي گذاشت. دوران سلطنت برخي از سلاطين بوربون، بسيار طولاني بود به طوري كه تنها نوه هانري چهارم با عنوان لويى چهاردهم و پس از وي، لويى پانزدهم، مجموعاً بيش از 130 سال از طول دوران دويست ساله حكومت بوربون‏ها را به خود اختصاص دادند. آخرين پادشاه اين سلسله لويي شانزدهم بود كه در جريان انقلاب فرانسه در 21 ژانويه سال 1793م، اعدام شد. با اعدام لويي شانزدهم، پادشاهي بوربون‏ها در فرانسه خاتمه يافت و جمهوري اول فرانسه شكل گرفت.
امضاي قرارداد تأسيس "بازار مشترك اروپا" (1957م)

امضاي قرارداد تأسيس "بازار مشترك اروپا" (1957م)

در بيست و پنجم مارس 1957م قرارداد تأسيس جامعه اقتصادي اروپا يا بازار مشترك اروپا در رُم پايتخت ايتاليا بين نمايندگان كشورهاي فرانسه، آلمان غربي، ايتاليا، بلژيك، هلند و لوكزامبورگ به امضا رسيد. هدف از تشكيل اين جامعه، ايجاد اتحاديه گمركي ميان كشورهاي عضو براي از بين بردن تعرفه‏هاي گمركي بود كه به دنبال آن مبادلات كالا، نيروي كار، سرمايه و خدمات نيز به صورت آزاد بين كشورهاي عضو انجام مي‏شد. از اين رو، كشورهاي عضو اين جامعه، با يك جدول زمانبندي شده، تعرفه‏هاي گمركي بين يك‏ديگر را تا سال 1968م به كلي لغو كردند و رفت و آمد اتباع اين كشورها و كار اتباع هر كشور عضو در كشور ديگر آزاد شد. به عبارت ديگر منظور از اين پيمان، برداشتن موانع بازرگاني، ترويج جريان آزاد سرمايه و تسهيل تردد كارگران ميان كشورهاي عضو بود. يكْنواخت سازي نرخ دستمزد كارگران، ايجاد روش‏هايي براي تأمين اجتماعي و تجديد حيات صنايع به وسيله يك بانك سرمايه‏گذاري از ديگر اهداف اين پيمان به حساب مي‏آمد. جامعه اقتصادي اروپا، مقدمه‏اي براي تشكيل اتحاديه اروپا در سال 1992م بود.


نوشته شده در   دوشنبه 5 فروردين 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode