ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 اسفند 1397     |     کد : 186932

روزشمار تاریخ

شنبه11اسفند1397-25جمادی الثانی1440-2 مارس 2019

عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران (1360ش)

عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران (1360ش)

همزمان با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، انواع كمك‏ها از طرف بسياري از كشورها به عراق سرازير شد تا برضد جمهوري اسلامي ايران به كار گرفته شود. در اين ميان، ملك حسين اردني پادشاه اردن نيز با حمايت كامل از اين جنگ، خواستار پشتيباني كليه كشورهاي عربي از عراق گرديد. در اين راستا بندر عقبه اين كشور در ساحل درياي سرخ براي ارسال كمك‏هاي تسليحاتي غرب به عراق به اين منظور اختصاص يافت و سيل كمك‏ها روانه عراق گرديد. همچنين تعداد چهل هزار سرباز مسلح اردني به دستور ملك حسين در مرز اردن با عراق مستقر شدند كه در اين روز به جبهه‏هاي جنگ عليه ايران عزيمت كردند. با تمام اين كمك‏ها و همكاري ده‏ها كشور با عراق براي جنگ با نهال نوپاي انقلاب اسلامي ايران، ارتش، بسيج و سپاه اسلام، در برابر اين دشمن متحد و پيشرفته و مسلح مقاومت كرده و آنان را از خاك ميهن اسلامي بيرون راندند.

درگذشت "يحيي بن قاسم ثَعْلَبي" ملقب به "ابوزكريا" اديب و شاعر مشهور عرب(616 ق)

ابوزكريا، يحيى بن قاسم ثَعْلَبي، فقيه، قاري، مفسّر، نحوي، لغوي، عروضي و شاعر ماهر بود. او سال‏ها در مدرسه‏ي نظاميه‏ي بغداد به تدريس اشتغال داشت و شاگردان زيادي پرورش داد. از ابوزكريا كه در ميان اعراب بيشتر به عنوان اديب و شاعر مطرح مي‏باشد، ديوان شعري به جاي مانده است. سرانجام ابوزكريا در سال 616 ق در 95 سالگي بدرود حيات گفت.
 

ارتحال عالم بزرگ آيت ‏اللَّه "سيدمحمدرضا گلپايگاني" زعيم حوزه‏ي علميه‏ي قم(1414 ق)

سيدمحمدرضا فرزند سيدمحمدباقر موسوي گلپايگاني در سال 1316 قمري در "گوگد" گلپايگان ديده به جان گشود. پس از چندي جهت فراگيري علوم اسلامي به اراك عزيمت نمود و از محضر آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري بهره جست. پس از تأسيس حوزه‏ي علميه‏ي قم، به اين شهر مهاجرت نمود و بعد از درگذشت آيت‏اللَّه حائري، به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت. معظم له از آغاز نهضت 15 خرداد 1342 تا پيروزي انقلاب اسلامي همراه امام خميني(ره) بوده و از پشتيبانان آن امام محسوب مي‏شد. پس از رحلت امام خميني(ره)، از بزرگ‏ترين مراجع تقليد شيعيان به حساب مي‏آمد. آيت اللَّه گلپايگاني بيش از هفتاد و پنج سال بر مسند تدريس تكيه زد و شاگردان بي‏شماري را به جامعه‏ي اسلامي عرضه نمود. حضرات آيات مرتضي حائري يزدي، عبدالرحيم رباني شيرازي، مرتضي مطهري، محمدعلي قاضي طباطبايى، سيداسداللَّه مدني، محمد مفتح، سيدمحمد بهشتي، علي مشكيني، ناصر مكارم شيرازي، جعفر سبحاني، لطف اللَّه صافي گلپايگاني، احمد جنتي و ده‏ها نفر از علما و فضلاي حوزه، از جمله شاگردان اين مرجع بزرگوار تقليد مي‏باشند. آيت اللَّه گلپايگاني داراي تاليفات و تقريرات متعددي نيز مي‏باشند كه كتاب الحج، كتاب القضا و الطهاره و... از آن جمله‏اند. اولين مدرسه‏ي علوم ديني به سبك جديد، اولين موسسه‏ي بزرگ قرآني در قم، اولين فهرست بزرگ فقهي و حديثي بااستفاده از دانش و اختراعات جديد بشري و تاسيس و ساخت صدها مدرسه، مسجد، موسسه‏ي ديني در كشور و خارج ازكشور از جمله خدمات اين عالم رباني مي‏باشند. سرانجام اين فقيه جليل و مرجع كبير در 18 آذر 1372 ش در 96 سالگي بدرود حيات گفت و در كنار اساتيد بزرگ خود در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون شد.
 

آغاز حملات هوايي امريكا به ويتنام شمالي در جريان تهاجم به اين كشور (1956م)

پس از آن كه امريكا، در اوت 1964م به بهانه‏هاي واهي، خود را درگير جنگ با ويتنام شمالي كردند، در دوم مارس1965م نيز حملات هوايى امريكا به ويتنام آغاز شد. در ماه‏هاي اول جنگ، ميلياردها دلار خسارت در ويتنام شمالي به بار آمد وده‏ها هزار نفر از مردم اين سرزمين در جريان بمباران‏هاي هوايى كشته شدند. اين بمباران‏ها به حدي بود كه تنها طي 2/5 سال، هواپيماهاي امريكايى بيش از 107 هزار حمله به خاك ويتنام شمالي انجام دادند و 2/5 ميليون تن بمب بر سر مردم بي‏دفاع اين كشور فرو ريختند. با اين حال، موج مخالفت‏هاي ضد جنگ مردمي و فشار افكار عمومي باعث شد كه امريكا پس از 9 سال جنگ بي‏امان، بدون اخذ نتيجه، اين جنگ را پايان دهد و با ذلت، ويتنام را ترك نمايد.
 


نوشته شده در   شنبه 11 اسفند 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode