ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 بهمن 1397     |     کد : 186640

روز شمار تاريخ

پنج شنبه18بهمن1397-2جمادی الثانی1440-7فوریه 2019

تصويب اولين قانون مطبوعات در ايران (1286ش)

تصويب اولين قانون مطبوعات در ايران (1286ش)

موافق اصل بيستم از قانون اساسي عامه مطبوعات غير از كتب ضلال و مواد مضره به دين مبين آزاد و مميزي در آنها ممنوع است ولي هر گاه چيزي‌مخالف قانون مطبوعات در آنها مشاهده بشود نشر دهند يا نويسنده بر طبق قانون مطبوعات مجازات مي‌شود اگر نويسنده معروف و مقيم ايران باشد‌ناشر و طابع و موزع از تعرض مصون هستند مقرر مي‌شود طبع كتب و روزنامجات و اعلانات و لوايح در تحت قوانين مقرره ذيل كه از براي حفظ حقوق‌عموم و سد ابواب مضار از تجاوزات ارباب قلم و مطبوعات وضع مي‌شود آزاد است هر كس بخواهد مطبعه داير نمايد يا كتاب و جريده و اعلاناتي به‌طبع برساند يا مطبوعات را بفروشد بايد بدواً عدم تخلف از فصول اين قوانين را نزد وزارت معارف به التزام شرعي ملتزم و متعهد شود.
رحلت فقيه بزرگوار آيت‏ اللَّه "سيدهبة الدين حائري حسيني شهرستاني" عالم بزرگ عراق (1345 ش)

رحلت فقيه بزرگوار آيت‏ اللَّه "سيدهبة الدين حائري حسيني شهرستاني" عالم بزرگ عراق (1345 ش)

سيدمحمدبن حسين، ملقب به هِبةُالدين معروف به حائري حسيني شهرستاني، در سال 1262 ش در سامرا متولد گرديد. وي پس از تحصيل علوم مقدماتي حوزه، از محضر استاداني چون آخوند خراساني، سيدكاظم يزدي و شيخ الشريعه اصفهاني كسب فيض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد. آيت اللَّه شهرستاني پس از استقلال عراق از سلطه انگليس، به وزارت معارف منصوب شد و به اصلاحات امور ديني و مذهبي و مراقبت در حفظ ديانت محصلين پرداخت و مدتي نيز رياست ديوان عالي آن كشور را به عهده داشت. ايشان مدتي عضو مجلس شوراي ملي عراق بود و پس از آن، تمامي اوقات خود را در تأليف كتاب و دفاع از اسلام در مقابل حملات قَلَمي معاندين مصروف داشت. آيت اللَّه شهرستاني جهت بيداري مسلمانان، با انديشمندان جهان اسلام ارتباط برقرار مي‏كرد و در پرورش روح اتحاد و بيداري مسلمين كوشش فراواني از خود نشان مي‏داد. از ايشان آثار ارزنده‏اي بر جاي مانده است كه فيض الباري، الشَّريعَةُ الطبيعَه و الدّلايل و المسائل از آن جمله‏اند. آيت اللَّه حائري شهرستاني سرانجام در 18 بهمن 1345 ش برابر با 26 شوال 1386 ق در 83 سالگي وفات يافت و در حرم مطهر كاظمين(ع) به خاك سپرده شد.
آغاز عمليات بزرگ والفجر مقدماتي در فكّه به فرماندهي سپاه (1361 ش)

آغاز عمليات بزرگ والفجر مقدماتي در فكّه به فرماندهي سپاه (1361 ش)

عمليات والفجر مقدماتي با هدف دستيابي به شهر العماره عراق، از 18 بهمن سال 1361 آغاز شد و به مدت چهارماه به طول انجاميد. عمليات والفجر مقدماتي را بايد جنگ موانع ناميد. زيرا دشمن بعثي پس از دريافت ضربات متعدد در عمليات گذشته و وحشت از حملات گسترده ايران، به ايجاد بيش از پانزده نوع مانع در مقابل مواضع خود پرداخت. دشمن در اين منطقه نيز با اطلاع از موقعيت عمليات، نزديك به يك سال براي مستحكم كردن منطقه، فعاليت نمود. با اين حال، به رغم دژهاي دفاعي بسيار سنگين دشمن، رزمندگان اسلام موفق شدند تعداد زيادي از جنگ افزارهاي بعثيان را منهدم و چند پاسگاه عراقي و ايراني را آزاد سازند. اين علميات نشان داد كه دشمن از عمليات گذشته رزمندگان، تجربه‏ها كسب كرده و به تحكيم مواضع خود از راه ايجاد موانع مختلف پرداخته است. نتايج عمليات بزرگ والفجر مقدماتي عبارت بودند از: 120 نفر اسير، 4500 نفر كشته و زخمي؛ تامين بخشي از مرز جمهوري اسلامي ايران در شمال چزابه؛ و انهدام 80 دستگاه تانك و نفربر، 5 فروند هواپيما و 120 دستگاه خودرو.

درگذشت "مؤیدالدین محمد ابن علقمی" وزیر مستعصم باللَّه(656 ق)

مؤیدالدین محمد بن احمد بن علقمی بغدادی، وزیر شیعی مذهب و روشن ضمیر مستعصم باللَّه، آخرین خلیفه‏ی عباسی، عالم و فاضل و آگاه در امور سیاسی و دارای کفایت و فطانت و حسن تدبیر بود. وی به اهل تقوی و علم ارج نهاد و احترام می‏کرد. ابن علقمی پس از حمله‏ی مغول و تسخیر بغداد وانقراض سلسله‏ی عباسی در حفظ میراث اسلامی تلاش نمود ودر همان سال درگذشت.

تولد "توماس مور" فيلسوف و متفكر شهير انگليسي (1478م)

سرتوماس مور، فيلسوف معروف انگليسي در هفتم فوريه 1478م در لندن به دنيا آمد. وي مدارج تحصيلي را به سرعت طي كرد و در جواني وكيل دعاوي شد ولي دلش بيشتر شوق دانش و دانايى داشت تا حقوق و قانون. مور پس از آن كه وارد پارلمان شد مورد توجه پادشاه وقت انگلستان قرار گرفت و از شاه، درجه لُردي گرفت. با اين وجود، اين فيلسوف احساس مي‏كرد كه نمي‏تواند به شاه اعتماد كند. مور از نيات پادشاه و از راه و رسم روزگار به خوبي آگاه بود. سال‏ها در رؤياهايش دنيايى را مجسم مي‏ساخت كه حكمراني داناتر و عاقل‏تر و مردمي شريف‏تر داشته باشد. از اين رو در سال 1518م نتيجه اين رؤياها را در داستاني فلسفي به رشته تحرير كشيد و نامش را اُتوپيا يا مدينه فاضله نهاد. مدينه فاضله مور، مملكتي بود كه بر اساس تعليمات مسيح(ع)، كه مخالف جمع ثروت و اشتغال به جنگ بود شكل مي‏گرفت و كوششي بود براي نزديك‏تر كردن مسيحيان به مسيح(ع). اين شهر آرماني، جزيره‏اي خيالي است كه در آن، همه كارها به بهترين وجه و به سود همه مردم انجام مي‏گيرد. اين داستان كه از يك كمال ايده‏آلي سخن مي‏گويد، هجوي است از انگلستانِ عصر موريا به مفهومي كلي‏تر، از همه دنياي آن قرن. تمام اين داستان چنان با صداقت و اعتماد نوشته شده است كه چه بسيار خواننده كه وجود چنين جزيره و مملكتي را حقيقت مي‏پندارد. مور اظهار مي‏دارد كه در مدينه فاضله از توطئه توانگران براي چاپيدن بي‏نوايان و از نفرت، بغض، قمار و غرورِ بيش از اندازه اثري نيست. هم‏چنين مالكيت خصوصي با خير جامعه، ناسازگار تلقي مي‏شود. در نظر ساكنان مدينه فاضله، تنها راه رسيدن به عدالت كامل و عام، اشتراك منافع است. در اين مملكتِ تصوري، فقط يك دين وجود دارد و آن، دين مهرباني و محبت است اما طريق پرستش براي هر كس آزاد است. شش ساعت كار در روز، وجود تعداد معدودي از روشن‏فكران براي پرورش روح كارگران، زندگي اقتصادي مبتني بر حذف پول و مبادله كالا، صلح به عنوان هدف نهايى دولت‏مردان، اشتراك منافع تنها راه رسيدن به عدالت و واگذاري مجازات بي‏دينان به خداوند و... از ديگر مشخصات اين مدينه فاضله است. از ديدگاه وي اگرچه دولتْ قبل از هر چيز، توطئه ثروت‏مندان بر ضد تهي‏دستان است، اما در اين، سلطاني حكومت مي‏كند كه هم بنيان‏گذار و هم قانون‏گزار دولت است و در عين حال، تابع دولت و ملت. قانون‏گزار و مردم به دنبال همكاري دوستانه بر اساس مساوات مي‏باشند. با اين حال، مور مي‏دانست كه به زودي از وي به خاطر عقايد "ويرانگرش" بازخواست خواهند كرد. از اين رو در نتيجه پافشاري‏هاي سرسختانه‏اش در مخالفت با بيدادگري‏هاي پادشاه انگلستان راهي زندان شد و محكوم به مرگ گرديد. سرتوماس مور سرانجام در ششم ژوئيه 1535م در 57 سالگي اعدام شد.

تولد "چارْلْزْ ديكِنْزْ" رمان ‏نويس و اديب بلندآوازه انگليسي (1812م)

چارلز ديكنز نويسنده شهير انگليسي در هفتم فوريه 1812م در خانواده‏اي فقير در انگلستان به دنيا آمد. وي از نوجواني به نگارش روي آورد و سلسله مقالاتي هجوآميز از زندگي روزانه مردم انگليس منتشر كرد. در كتاب‏هاي اوليه ديكنز، خرده‏گيري شديدي از جامعه عصرملكه ويكتوريا وجود دارد كه باعث شهرت پا برجاي او شد. هم‏چنين در آثار او، سهل‏انگاري فراواني نسبت به اصول و قواعد ادب و زبان ديده مي‏شود كه با قدرت استاديش در ظرافت و بذله‏گويى برطرف شده است. وي به سبب انعكاس حقايق موجود در جامعه در آثار خود، به عنوان بنيان‏گذار سبك رئاليسم شناخته مي‏شود كه در آن، حقيقت‏جويى و واقع‏بيني به جاي خيال‏پردازي و خيال‏پرستي مطرح مي‏گردد. شهرت آثار ديكنز به سبب قدرت او در مجسم كردن خصوصيات قهرمانان خود و تصوير صحنه‏هاي زندگي اجتماعي و جنبه احساسي آنهاست. ديكنز علاوه بر واقع‏بيني، لحني پرجاذبه و مردم پسند دارد و سبك نوشته‏هايش، نافذ، مطايبه‏آميز، عرفاني، انساني و خيال‏انگيز است. وي توانسته است به صورتي قانع كننده، بي‏عدالتي‏ها و ستمگري‏هايي را كه از طرف بزرگترها بر كودكان وارد مي‏شود، در نظر خواننده مجسم سازد. چارلز ديكنز سرانجام در نهم ژوئن 1870م در 58 سالگي درگذشت. (ر.ك: 9 ژوئن)


نوشته شده در   پنجشنبه 18 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode