ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 بهمن 1397     |     کد : 186618

روز شمار تاريخ

چهار شنبه17بهمن1397-1جمادی الثانی1440-6فوریه 2019

فرار "ژنرال هايزر" مستشار آمريكايي از ايران (1357 ش)

فرار "ژنرال هايزر" مستشار آمريكايي از ايران (1357 ش)

فرار "ژنرال هايزر" مستشار آمريكايي از ايران (1357 ش)

ژنرال هايزر فرستاده ويژه آمريكا، در چهاردهم دي ماه 1357 به منظور كمك به بقاي رژيم پهلوي و اعلام حمايت آمريكا از فرماندهان ارتش شاه و زمينه‏سازي كودتا عليه انقلاب اسلامي به تهران آمده بود. وي در سفرش به ايران، ارتش را به تحت كنترل گرفتن ايران تشويق نمود و از ارتش خواست تا از دولت بختيار حمايت كرده، نظم را مستقر كند. هايزر معتقد بود كه ارتش قدرت مهار تشنّجات را دارد اما در صورتي كه نيروهاي مذهبي طرفدار امام خميني قصد سرنگوني دولت را داشتند او كودتا را به اجرا مي‏گذاشت. اما ژنرال هايزر پس از يك ماه تلاش بيهوده و شكست در مأموريت خود به كشورش بازگشت.

راهپيمايي عظيم مردمي در حمايت از دولت موقت (1357 ش)

در پي اعلام تشكيل دولت موقت انقلابي، راهپيمايي‏هاي وسيعي از سوي ميليون‏ها نفر از مردم مسلمان و انقلابي ايران براي پشتيباني و تأييد اين تصميم حضرت امام در شهرهاي مختلف برپا شد. در اين روز مردم مسلمان ايران با اجتماع در خيابان‏ها، همه، يك صدا خواستار بركناري دولت سرسپرده بختيار شدند. در اين راهپيمايي، تمام طبقات از جمله روحانيان، اصناف، كارگران، دانشجويان و زنان مشاركت داشتند و شعارهايي در تأييد اقدام امام داده شد. در پايان، طي قطعنامه‏اي به دولت غيرقانوني بختيار هشدار داده شد كه هر چه زودتر از رودررويي ملت كنار بروند.
رحلت آيت‏ اللَّه العظمي "حاج ‏آقا حسين طباطبايي قمي" از مدرسين حوزه علميه نجف و قم (1325 ش)

رحلت آيت‏ اللَّه العظمي "حاج ‏آقا حسين طباطبايي قمي" از مدرسين حوزه علميه نجف و قم (1325 ش)

آيت‏اللَّه حاج آقا حسين طباطبايي قمي در سال 1243ش (28 رجب سال 1282 ق) در شهر قم ديده به جهان گشود. ايشان تحصيلات ابتدايي خود را در يكي از مكتب‏خانه‏هاي قم شروع كرد و پس از آن، درس‏هاي مقدماتي از قبيل صرف و نحو و منطق را فراگرفت. حاج آقا حسين قمي پس از آن براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و از استاداني همچون ميرزا ابوالحسن جلوه، شيخ فضل اللَّه نوري، ميرزا محمد حسن آشتياني، شيخ علي مدرس يزدي و ميرزا محمود قمي بهره برد. آيت اللَّه قمي سپس طي دو بار سفر به عتبات عاليات از محضر عالمان نامداري همچون: ميرزا محمد حسن شيرازي، ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، آخوند خراساني و علامه سيد محمدكاظم يزدي و آخوند ملاعلي نهاوندي استفاده كرد. وي همچنين تهذيبِ اخلاق را در محضر علامه سيد مرتضي كشميري و علم حديث را در محضر علامه ميرزا حسين نوري فراگرفت. ايشان ضمناً به حوزه درس ميرزا محمد تقي شيرازي رفت و عمده شاگردي خود را نزد وي به انجام رساند به طوري كه مورد توجه خاص استاد واقع شد و ميرزا، براي مرجعيت و تقليدِ بعد از خود، او را معين كرد. آيت اللَّه قمي پس از نزديك به بيست سال اقامت در نجف به مشهد بازگشت و حوزه درس خود را تشكيل داد و مرجعيت مردم را نيز عهده‏دار شد. وي در واقعه قيام خونين مسجد گوهرشاد مشهد در اعتراض به كشف حجاب اعتراض خود را مطرح ساخت كه به تبعيد ايشان به عراق انجاميد. ايشان از مراجع وارسته‏اي بود كه در مقاطع مختلف به‏خصوص در دوران خفقان رضاخاني به پا خاست و شجاعانه به ستيز با دشمن پرداخت و دخالت عملي در سياست را با حضور در صحنه‏هاي مختلف سياسي بخوبي نشان داد كه به حق مي‏توان او را "قامت قيام" ناميد. آيت اللَّه قمي از مشايخ حديث و اجتهادِ زمان خود بود كه بعد از شيخ الشريعه اصفهاني، رياست و زعامت شيعه به او منتهي شد. از ايشان آثار متعددي بر جاي مانده كه حاشيه بر عروةُالوثقي، حاشيه بر رساله ارث و نَفقات، مختصَرُ الاحكام، طريقُ النجاة، مناسك حج و... از آن جمله‏اند. اين فقيه عالي مقام و عالم نستوه سرانجام در هفدهم بهمن 1325 ش برابر با چهاردهم ربيع‏الاول 1366ق در هشتاد و دو سالگي رحلت كرد و پس از تشييعي باشكوه در صحن امام علي(ع) دفن گرديد.
عقب‏نشيني مفتضحانه نيروهاي نظامي آمريكا از خليج فارس در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)

عقب‏ نشيني مفتضحانه نيروهاي نظامي آمريكا از خليج فارس در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)

دولت ريگان به دنبال رسوايي ايران گيت، به منظور باز يافتن اعتبار خود در ميان كشورهاي عرب، با درخواست حكّام منطقه جهت اعزام نيرو به خليج فارس به بهانه حفاظت از كشتيراني آزاد موافقت نمود. اين اقدام همچنين به خيال تحريك و تحت فشار قرار دادن ايران و منحرف ساختن تمركز و توجه ايران بر ادامه جنگ تا پيروزي نهايي طرح‏ريزي گرديد. علي رغم مخالفت‏هاي وسيع اغلب اعضاي كنگره و ساير محافل سياسي آمريكا با اقدام جنگ‏طلبانه اين كشور در خليج فارس، دولت ريگان با سماجت و تلاش‏هاي گسترده سياسي - تبليغاتي و برخورداري از حمايت و همكاري صهيونيست‏ها و عواملشان در آمريكا، پس از مدتي توانست تا حدود زيادي منتقدان را خاموش سازد. رسانه‏هاي آمريكايي نيز تا مدتي اغلب، حملات به كشتيراني منطقه را ناديده گرفته و بيشتر به موفقيت عمليات اسكورت آمريكا و عدم وقوع حمله عليه كشتي‏هاي آمريكايي پرداختند. اين رسانه‏ها غالباً آن چه را كه حملات قايق‏هاي توپ‏دار ايران به تانكرهاي متعلق به عربستان و كويت و تانكرهايي كه عازم اين منطقه هستند مي‏خوانند با آب و تاب خاص و با هدف معرفي ايران به عنوان يك نيروي تندرو و تهديدكننده جريان آزاد كشتيراني در خليج‏فارس منعكس مي‏كرد و به ندرت از حملات وسيع عراق عليه تانكرهاي نفتي بين‏المللي ياد مي‏كردند. نيروهاي نظامي آمريكا مانعي بر افزايش حملات به نفت‏كش‏ها نشد به طوري كه رسانه‏هاي آمريكا نيز به آن اعتراف كردند. در نهايت وحشت نيروهاي آمريكا از حملات انتحاري ايرانيان و مخارج سنگين حضور آنان در خليج فارس باعث عقب نشيني مفتضحانه آن‏ها در اين روز گرديد.
درگذشت "ابن عسگر" قاضي، مورخ و فقيه مراكشي (986 ق)

درگذشت "ابن عسگر" قاضي، مورخ و فقيه مراكشي (986 ق)

ابن عسكر، پس از طي مراحل مقدماتي تحصيل، طبّ ابن سينا را نيز فرا گرفت و به تحقيقات و مطالعاتش در زمينه‏ي علوم اسلامي ادامه داد. از ابن عسكر، رساله‏اي برجاي مانده كه شامل گزارشي از احوال برخي بزرگان مراكش در قرن دهم هجري قمري است و اين اثر در مراكش از اهميت زيادي برخوردار است. بعدها اين كتاب مورد استفاده‏ي مورخين مراكشي قرار گرفت و بسياري از آنان به هنگام تاليف برخي از آثارشان به آن استناد كرده‏اند. ديوان الشُّرَفا از ديگر آثار ابن عسكر به شمار مي‏رود.

كشف سردترين نقطه جهان در سيبري (1936م)

سردترين نقطه كره زمين در ششم فوريه 1936م توسط يك هيأت علمي و پس از چهار سال تلاش و جستجو در نقاط سردسيرِ جهان، شناخته شد. اين گروه پس از تحقيقات بسيار، دريافتند كه سردترين ناحيه جهان، شهر ورخويانسك در منطقه سيبري واقع در شمال روسيه است. اين شهر تا پيش از فروپاشي شوروي و به ويژه در زمان تزارها تبعيدگاه محكومان سياسي اين كشور بود و داراي جمعيت بسيار كمي مي‏باشد. سرماي اين منطقه در زمستان به هفتاد درجه زير صفر مي‏رسد. لازم به ذكر است كه اين منطقه از مراكز داد و ستد خَز مي‏باشد و رشته كوه‏هاي ورخويانسك با ارتفاع 2500 متر داراي معادن زغال سنگ، نقره، قلع و روي است.


نوشته شده در   چهارشنبه 17 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode