ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 ارديبهشت 1390     |     کد : 18654

هرناندز، سلاح ويژه فرگوسن

در ميان عناصري كه نقشي جالب و زياد در حركت همزمان و مجدد منچستريونايتد به سمت 3 جام بزرگ داخلي و خارجي در اين فصل داشته‌اند، خاوير هرناندز مكزيكي هم جاي ويژه‌اي دارد.

جام جم آنلاين: در ميان عناصري كه نقشي جالب و زياد در حركت همزمان و مجدد منچستريونايتد به سمت 3 جام بزرگ داخلي و خارجي در اين فصل داشته‌اند، خاوير هرناندز مكزيكي هم جاي ويژه‌اي دارد. از آنجا كه او تازه اولين فصل حضورش در اولدترافورد را سپري مي‌كند، درخشش او عجيب‌تر و غيرمنتظره‌تر و خبرسازتر از فروغ ديميتار برباتوف بلغاري بوده است كه مي‌رود سومين سال حضورش در منچستر را به پايان برساند و تازه در اين فصل شكوفا شده است.

اين مهاجم 22 ساله اهل آمريكاي شمالي و مركزي درست در مسابقاتي كه نقش تجربه و بينش بين‌المللي در آنها زياد بوده، براي يونايتد بسيار موثر عمل كرده و به واقع به داد تيمش رسيده است.

به عنوان مثال وقتي اسفند 89 شياطين سرخ در منچستر بازي برگشت خود با مارسي فرانسه در مرحله يك‌هشتم نهايي جام قهرمانان باشگاه‌هاي اروپا را برگزار مي‌كردند، هرناندز روي سانترهاي زميني و كم‌ارتفاع يارانش از گوش‌ها با حضوري به موقع در دهانه دروازه تيم ديديه دشان 2 بار گلزني كرد تا يونايتد 1 ـ 2 برنده شود و به يك‌چهارم نهايي برسد. منچستر در اين مرحله روبه‌روي تيم هموطنش ـ ‌چلسي ـ قرار گرفت و در اين مرحله نيز هرناندز گلزني كرد و حذف اين حريف آشنا را هم پايه‌ريزي كرد. او اينك كارنامه‌اي عالي مركب از 6 بار گلزني در 7 مسابقه خود در جام باشگاه‌هاي اروپا فراهم آورده و در مجموع جام‌هاي داخلي و خارجي 21 گل براي يونايتد زده است. براي يك بازيكن و حتي مهاجم در اولين فصل بازي‌اش در اولدترافورد، اين ارقام بسيار جالب محسوب مي‌شود و روني و برباتوف و پيش از آنها سولشر و لوئيس‌ساها نيز چنين آماري را در ابتداي راهشان به ثبت نرسانده بودند.

مردان متعجب

حتي خود آلكس فرگوسن هم با درياي تجربه‌اش و ديدن صدها بازيكن مختلف در نظام‌هاي كاري‌اش در اولدترافورد معترف است كه از ديدن حاصل كار هرناندز در اين فصل حيرت كرده است، او مي‌گويد: «همه ما در اولدترافورد از اين واقعه متعجب شده‌ايم. وقتي او را به اينجا مي‌آورديم مطمئن بودم 2فصل و حتي بيش از آن طول مي‌كشد تا جاي پايش را بيابد، اما او بسيار سريع و در همان فصل اول جواب داده و حتي به لحاظ فيزيكي در فوتبال سراسر جسماني بريتانيا كم نياورده است. اضافه‌شدن او به جمع مهاجمان اصلي نوك ما، دست‌هاي مرا بازتر كرده است و مي‌توانم براي هر مسابقه پيش‌رويمان از بين او، روني و برباتوف يك نفر را انتخاب كنم و با يك در ميان بازي رسيدن به آنها، خستگي هم بر آنان حاكم نشود.‌

نكته: حتي خود آلكس فرگوسن هم با درياي تجربه‌اش و ديدن صدها بازيكن مختلف در نظام‌هاي كاري‌اش در اولدترافورد معترف است كه از ديدن حاصل كار هرناندز در اين فصل حيرت كرده است
بازي خاص او و تفاوتي كه با سبك كار روني و برباتوف دارد، مساله ديگري است كه به بازي ما تنوع مي‌بخشد و مي‌تواند ما را صاحب گزينه‌ها و تاكتيك‌ها و راهكارهاي تازه‌اي در زمينه‌هاي فني كند و به واقع نيز اين كار را انجام داده است. ديگر موضوع مرتبط با هرناندز سرعت عمل و غناي فني بازي اوست و بسيار پخته عمل مي‌كند، به طوري كه به دشواري مي‌توان باور كرد او اين‌قدر كم‌سن و سال است.حتي روي گل‌هايي كه هرناندز در اين فصل براي ما زده است، شما اين پختگي و مهارت را مي‌توانيد بوضوح حس كنيد. او روي توپ‌هاي ارسالي، درست همان جا كه بايد، مي‌ايستد و درست و صحيح ضرباتش را مي‌زند و اصلا هم ترديدي ندارد. حضور و شيوه كار هرناندز به روني هم ياري زيادي رسانده است، زيرا روني حالا مي‌تواند در فضاهايي خلوت‌تر از گذشته كه محصول كشيده‌شدن مدافعان تيم‌هاي رقيب به سمت هرناندز است، كار و مانور كند و در پست دلخواهش كه رابط خطوط مياني و حمله و به واقع مهاجم كاذب پشت فوروارد اصلي تيم است، عمل كند. هرناندز هم در اين سمت، چسبيده به خط حركت مي‌كند.»

بالاتر از والنسيا

آنتونيو والنسيا، مهاجم اكوادوري منچستر نيز بعد از مصدوميتي 6 ماهه، 2 ماه است كه به صحنه بازگشته، اما اين عملكرد هرناندز است كه فراتر از هر مساله‌اي چشم‌هاي سرمربي 25 ساله اخير يونايتد را گرفته و او را به تحسين خود واداشته است.هدايتگر قدرتمند شياطين سرخ كه حتي 70 ساله شدن نيز او را كمرنگ و كم‌انگيزه نكرده است، در دل بهار 2011 اظهار مي‌دارد: «به لطف توانايي هرناندز و البته ساير يارانمان يك بار ديگر در جام‌ باشگاه‌هاي اروپا حضوري خوش داشته‌ايم. حضوري كه قبل از شروع رقابت‌ها كمتر كسي خارج از اردوي ما آن را باور داشت و به آن فكر مي‌كرد و نظرها پيرامون ما اغلب منفي بود. خوشبختانه غلط بودن اين ديدگاه‌ها ثابت شد و باز ما به جمع تيم‌هاي برتر مراحل پاياني جام راه يافته‌ايم. از ته دل اعتقاد دارم كه جام قهرمانان اروپا بزرگ‌ترين، معتبرترين و سخت‌ترين مسابقه فوتبال جهان است و هر مرحله صعود در آن نيز زحمت زيادي‌در بر دارد. آنچه ما را تا اين مرحله بالا آورده، كار خوبمان در زمين حريفان بوده است. وقتي در خانه رقيب معمولا بازنده نمي‌شويد، هميشه فرصتي خواهيد داشت تا در زمين خودتان حتي با يك برد خفيف هم به منظور برسيد. هر تيمي نقطه‌قوت‌ها و ضعف‌هايي دارد و مهم اين است كه چطور در ارتباط با آنها برنامه‌ريزي مي‌كنيد. يك نقطه قوت غيرمنتظره ما كه همچون سلاح ويژه و پنهاني من شده، قابليت‌هاي هرناندز است. درست است كه او در جام‌جهاني 2010 هم ابراز وجود كرده بود، اما چون كلا آنقدرها در فوتبال اروپا پرسابقه و آشنا نيست و خط بازي‌اش را نمي‌شناسند من توانسته‌ام از بازي‌هاي غافلگيرانه او بهترين بهره را براي تيم خود برگيرم. من از حالا هرناندز را در فصل بعدي براي خود تجسم و در ذهنم ترسيم مي‌كنم. موقعي كه شايد رقبا روي او حساس‌تر شده باشند و بازي‌اش شناخته‌شده‌تر باشد، اما به همان اندازه پرتجربه‌تر خواهد بود. او گنجي است كه دست‌كم در 5، 6 سال آينده خدمات بزرگي را به يونايتد ارزاني خواهد داشت.»

گاردين / مترجم وصال روحاني


نوشته شده در   سه شنبه 6 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode