ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 دي 1397     |     کد : 186402

روز شمار تاريخ

یکشنبه30دی1397-14جمادی الاول1440-20ژانویه 2019

انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ايران (1357 ش)

انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ايران (1357 ش)

انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ايران (1357 ش)

انتشار خبر بازگشت حضرت امام خميني به ميهن اسلامي، شادي و شعف فراواني در ميان مردم ايران به وجود آورد. گفتگو درباره مراجعت امام و كيفيت استقبال از ايشان، در ميان مردم و اجتماعات كوچك و بزرگ، شور و هيجان غيرقابل وصفي ايجاد كرد. از طرف ديگر، اعلام تصميم قطعي امام براي بازگشت به ايران، عوامل رژيم شاه را دچار بحران و اضطراب شديدي كرد. آنها با تلاش بي‏وقفه سعي داشتند راهي براي نجات خود بيابند و بسياري ناچار به استعفا و فرار از ايران شدند. بعضي از نظاميان وابسته رژيم نيز با حمله به مردم بي‏دفاع، آخرين تلاش‏هاي خود را براي حفظ نظام طاغوت به كار بستند. اما اين اقدامات نه تنها نتوانست خللي در اراده آهنين مردم ايران وارد كند، بلكه آنها را در ادامه راهشان تا حصول پيروزي نهايي، مصمم‏تر كرد.

وفات "ميرزا عبدالغفّار تهراني" رياضي‏دان ايراني(1326 ق)

ميرزا عبدالغفار تهراني ملقب به نجم الدوله، از همان ابتداي تحصيل، استعداد و علاقه‏اي عميق به رياضيات داشت. او اين علم را در مدارس مشهور آن زمان همچون دارالفنون فرا گرفت و به تحقيق و مطالعه در زمينه‏ي رياضيات پرداخت. نَجمُ الدوله، سال‏ها معلم رياضي در مدرسه‏ي دارالفنونِ تهران بود. از اين رياضي‏دانِ ايراني، تاليفاتي هم‏چون بدايةُ الحساب و اصول هندسه به يادگار مانده است.

کشته شدن ابراهیم بن مالک اشتر(71ق)

ابراهیم فرزند مالک اشتر نَخَعی، هنگام قیام مختار برای خونخواهی امام‌حسین(ع) به او پیوست و در سال 67 ق به سرداری لشکر منصوب شد. ابراهیم از طرف مختار، مأمور تصرف موصل شد و سپاه شام را که از طرف خلیفه‏ اموی آمده بودند شکست داد. او عبیدالله‌بن زیاد را به قتل رساند و تعدادی از قاتلان امام حسین(ع) و یاران او را از دَمِ تیغ گذراند.پس از به شهادت رسیدن مختار توسط مُصعَب بن زُبَیر با دستگیری ابراهیم بن مالک، به مُصعَب پیوست و به دولت ابن زُبَیر خدمت کرد. سرانجام، هنگامی که عبدالملک بن مروان، خلیفه‏ اموی، لشکری برای نبرد با سپاه ابن زبیر به عراق فرستاد، ابراهیم بن مالک 13 جمادی الاول سال 71 قمری در این جنگ کشته شد.

كشف اشعه ايكس توسط "ويلهلم رونتگن" دانشمند معروف آلماني (1896م)

اشعه ايكس اشعه‏اي از نوع نور ولي نامرئي با طول موج بسيار كوتاه است كه در بيستم ژانويه 1896م توسط ويلهلْمْ رونْتْگِن، فيزيك‏دان آلماني كشف شد و چون ماهيت آن نامعلوم بود، آن را اشعه ايكس به نام حرف X كه در رياضيات، علامت مقدار مجهول است خواندند. هم‏چنين اين اشعه را به نام كاشف آن، رونتگن نيز مي‏نامند. اين اشعه مانند نور معمولي، صفحه حساس عكاسي را متأثر مي‏كند و هم‏چنين گازها را تجزيه كرده، هادي و رساناي برق مي‏سازد. اگرچه اشعه ايكس ممكن است به بافت‏هاي زنده آسيب برساند و ايجاد سوختگي‏هاي شديدو خطرناك كند، با اين حال ارزش فوق العاده‏اي در معالجات راديوتراپي، تشخيص امراض از طريق رؤيت ساده راديوسكوپي و عكس‏برداري داخلي، راديو گرافي، دارد. علاوه بر اين، در مورد جراحي، براي تعيين محل شكستگي استخوان، پرتوهاي ايكس، وسيله بسيار سودمندي است. فيزيك‏دان‏ها، پرتوهاي ايكس را براي تجزيه ماهيت ساختماني بلورها به كار مي‏گيرند. هم‏چنين از اين پرتوها، در صنعت به منظور بررسي و تحقيق وضع ساختماني قسمت‏هايي از فلز كه بايد زير شرايط سختي كار كند استفاده مي‏شود.

 


نوشته شده در   يکشنبه 30 دي 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode