ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 دي 1397     |     کد : 186240

تبیین منظومه فکری رهبری برای رسیدن به تمدن اسلامی

هدف نهایی انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است و در این زمینه طرح« تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری» در جهت گفتمان سازی،از یک سال پیش در سراسر کشور آغاز شده است.

هدف نهایی انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است و در این زمینه طرح« تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری» در جهت گفتمان سازی،از یک سال پیش در سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز تشکیل حکومتی بود که درصدد است اندیشه‌های والای توحیدی و اسلامی را در سراسر جهان طنین‌انداز کند ومقام معظم رهبری نیز هدف نهایی انقلاب اسلامی را ایجاد تمدن نوین اسلامی عنوان کرده‌اند.

گفتمان‌سازی بر پایه اندیشه‌های اسلامی و انقلابی شرط اصلی و اساسی تحقق ایجاد تمدن نوین اسلامی است بنابراین طرح گفتمان‌سازی اندیشه‌های مقام معظم رهبری به‌عنوان نقشه راه انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی بسیار راهگشا است.

 

منظومه فکری رهبری نقشه راه انقلاب اسلامی

نسرین حیدری، نماینده طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری در استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با فارس گفت: در این راستا طرح سراسری "تبیین منظومه فکری رهبری" 25 مهرماه سال 96 در تمام استان‌ها به شیوه‌ای نوین جهت آشنایی عموم مردم اعم از نخبگان و غیرنخبگان با منظومه فکری رهبرانقلاب آغاز شده است و گروه‌های مختلفی در کشور اجرای این طرح را بر عهده گرفته و آن را اجرا می‌کنند.

وی افزود: برای آشنایی با این منظومه فکری بهترین راه مطالعه اندیشه های مقام معظم رهبری بوده  و در این راستا سیر مطالعاتی آثار منتشر شده ایشان ارائه شده است.

حیدری با اشاره به سیر مطالعاتی کتاب‌ها در دوره مقدماتی اظهار داشت: بخش اول با عنوان اعتقادات ناب شامل کتاب‌های «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، «ولایت و حکومت »، «انسان ۲۵۰ساله»، «میراث فاطمی»، «ولایت فقیه» و در بخش دوم کتاب تشکیلات ( ضروریات، بایدها و نبایدها) بخش سوم معنویت و اخلاق کتاب «انسان شناسی»، «شرح احادیث اخلاقی» بخش چهارم با موضوع فرهنگ کتاب« دغدغه های فرهنگی» و در بخش پنجم کتاب «علم »و در بخش ششم با موضوع انقلاب و انقلابی‌گری کتاب‌های «عهد شکنی»، «دشمن‌شناسی»، «دوران جدید علم»، «معیشت مومنانه»، «مدیریت جهادی»، «روش تحلیل سیاسی»، «عدالت »، «بصیرت و استقامت» و در بخش هفتم با موضوع اقتصاد کتاب «اقدام و عمل» و در بخش هشتم با موضوع زن و خانواده کتاب «خانواده و مجموعه پنج جلدی نقش و رسالت زن» مطالعه می‌شود.

نماینده طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری ادامه داد: این طرح سراسری  شامل دو مرحله مطالعاتی و عملیاتی است که هدفد نهایی این طرح تمدن سازی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری است و افرادی که عضو این طرح هستند کتاب‌های این طرح مطالعاتی را به شکل منظومه فکری مطالعه کرده و با مدل فکری رهبری آشنا می‌شوند، این طرح  دوره‌ای است مطالعه‌محور که بعد از طی بخش مقدماتی دوره پیشرفته آن ارائه خواهد شد.

 

اجرای طرح در فضای حقیقی و فضای مجازی

حیدری با اشاره به این که این طرح در فضای مجازی نیز اجرایی می‌شود، گفت: افرادی که تمایل دارند در فضای مجازی این طرح را پیگیری کنند، در پیامرسان های داخلی می‌توانند عضو این طرح شده و ثبت نام نمایند و افرادی که علاقه‌مند فضای مجازی نیستند برای آنها نیز گروه‌های ۱۰نفره تشکیل شده و در حضور مربی این سیر مطالعاتی را ادامه می‌دهند،در حسینیه هنر تبریز روزهای چهارشنبه از ساعت 3.30 دقیقه تا 5 عصر این جلسات به صورت حضوری مباحثه شده و پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۰ نفر عضو طرح تبیین منظومه فکری رهبری هستند،اعضای اصلی آن را اعضای خانه قرآن ریاحین تشکیل داده‌اند که تعداد خواهران ۱۱۰نفر و تعداد برادران نیز ۴۰ نفر است و در قالب ۶گروه طبقه‌بندی شده‌اند و در شهرستان‌های مراغه، سراب، مرند و اسکو افرادی که عضو این طرح هستند آن را اجرا می‌کنند. این طرح در حوزه علمیه ولیعصر نیز با مشارکت ۳۰ نفر از طلاب اجرایی می‌شود البته چون این طرح یک طرح جدید و نوپایی است مطمئنا بعد از معرفی از سوی رسانه‌ها با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه خواهد شد.

حیدری در مورد نحوه تهیه کتاب‌های طرح نیز اظهار داشت: تهیه کتاب‌ها بر عهده اعضای این طرح است ولی در کنار آن طرح «وقف کتاب» نیز آغاز شده و خیران کتاب در این طرح ما را یاری می‌کنند و در ادامه این طرح بخش گردش کتاب  نیز راه‌اندازی شده است.

نماینده طرح سراسری تبیین منظومه  فکری رهبری با اشاره به کمک‌ها ومساعدت‌های ویژه حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز ادامه داد: حاج آقای آل هاشم پدر معنوی این طرح بوده و هر وقت با ایشان در مورد کم و کاستی‌های آن صحبت کرده‌ایم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌اند و مجموعه‌هایی همچون بسیج رسانه و بنیاد خاتم الاوصیا نیز حمایت‌هایی انجام داده‌اند ولی بسیاری از نهادها با وجود اینکه قول همکاری و مساعدت  داده بودند ولی همکاری لازم را نداشتند.

وی با اشاره به برگزاری همایش سراسری در ۱۸ مرداد سال جاری در جهت معرفی این طرح گفت: در ۱۸مرداد ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور همایشی برگزار شد و از طرف جبهه فرهنگی استان دعوتنامه‌هایی به مدیران کل ادارات و نهادهای مختلف ارسال  شد ولی بسیاری از مسوولان در این مراسم شرکت نکردند.

حیدری با تصریح بر اینکه انقلاب اسلامی به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) متصل می‌شود، افزود: انقلاب نکرده‌ایم که این انقلاب فقط در داخل مرزهای کشور محصور شود بلکه این انقلاب در کل دنیا یک تفکر جدیدی به وجود آورده است تا دنیا به سمت مهدویت حرکت کند و در این راستا تربیت نیروی انسانی صاحب فکر و اندیشه از الزامات این تفکر جهانی است و با تربیت نیروی انسانی متخصص دولت اسلامی برقرار می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری ادامه داد: مقام معظم رهبری هدف نهایی انقلاب اسلامی را ایجاد تمدن نوین اسلامی عنوان کرده‌اند بنابراین برای ایجاد تمدن اسلامی باید چهار مرحله طی کنیم که اولین آن انقلاب اسلامی بود که ایجاد شده مراحل بعدی آن نیز دولت اسلامی و جامعه اسلامی است که باید به تمدن اسلامی منجر شود و برای تحقق آن باید نقشه راه داشته باشیم و بهترین نقشه راه فرمایش‌ها و صحبت‌های مقام معظم رهبری است که از سیره ولایت و رهبری  جدا نیست و مستند به آیات و روایات است.

حیدری با اشاره به همراهی  یکی از بانوان فرهیخته و فعال عرصه کتاب و کتابخوانی کشور در هیات اندیشه ورز این طرح گفت: تمام افتخار ما این است که بانوی فعال و فرهیخته عرصه کتابخوانی کشور خانم اعظم علیلو که بیش از ۲۵سال در عرصه تبیین و گسترش کتابخوانی فعالیت می‌کند، عضو اصلی این طرح بوده و همه همکاران ما افتخار می‌کنند که چنین بانوان فعال و سخت‌کوشی در عرصه فرهنگ این کشور فعال هستند.

وی مهم‌ترین اهداف طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-تبیین جایگاه و موقعیت ولی فقیه در عصر غیبت با رویکرد تفهیم مهم و ثمربخش بودن این جایگاه در تعجیل فرج به سبب ارتقاء سطح پایبندی مردم به ولایت فقیه

۲-گفتمان‌سازی عمومی نسبت به اندیشه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات رهبری

۳-سعی بر ترویج سبک زندگی اسلامی، انقلابی به منظور طی کردن مقدمات پنج‌گانه ظهور (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی)

۴-پیگیری مطالبات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در سطوح اجرایی مختلف تا حد توان

۵-استفاده حداکثری از فضای مجازی در جهت تبیین مبانی انقلاب اسلامی

۶-تشکیل شبکه نخبگان اثربخش، اولویت‌شناس و فعال فرهنگی در تمام استان‌ها

۷-ایجاد فضای شناسایی، همفکری و همکاری نیروها در سطح کشور با استفاده از شبکه انسانی تشکیل شده

۸-ایجاد فرهنگ کتابخوانی و انس با کتاب

 

طرح منظومه فکری شامل دو بخش مطالعاتی و عملیاتی

الهام قاسمیان، عضو اصلی هیات اندیشه‌ورز طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: این طرح شامل دو بخش طرح مطالعاتی و بخش اجرایی و عملیاتی است و یک تشکیلات سراسری بوده  و در تمام استان‌ها نمایندگی داشته و کاملا مردمی است.

قاسمیان ادامه داد: در این طرح بانوان فرهیخته شامل استادان حوزه و دانشگاه در راس کار قرار دارند و مهم‌ترین هدف آن تاکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه است چرا که اگر خانم‌ها اهل فکر، اندیشه ،مطالعه و کتاب باشند جامعه پیشرفت خواهد کرد.


شاخص انقلابی گری زندگی همراه با بصیرت

وی، شاخص انقلابی‌گری را داشتن بصیرت دانست و گفت: شاخص انقلابی‌گری زندگی همراه با بصیرت است و این بصیرت میسر نمی‌شود مگر در سایه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، باید نسبت به ایجاد تمدن اسلامی گفتمان‌سازی صورت گیرد و این گفتمان‌سازی جهانی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری است.

قاسمیان با اشاره به فعالیت‌هایی که در مورد معرفی این طرح صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مصلای تبریز بعد از برگزاری نماز جمعه بهترین مکان برای ثبت نام افراد و عضوگیری این طرح است و ما در همین راستا چندین بار با دایر کردن غرفه‌های فرهنگی برای معرفی طرح اقدام کرده‌ایم همچنین در مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون راهپیمایی روز قدس از ساعات اولیه صبح تا وقت نماز ظهر و عصر در مسیر راهپیمایی غرفه‌های فرهنگی در جهت معرفی ابعاد مختلف صورت گرفته است و علاوه بر آن در روز نیمه شعبان نیز این کار انجام شده است.


پاسخگویی به مطالبات رهبری

قاسمیان تصریح کرد: دربخش عملیاتی پاسخگویی به مطالبات و دغدغه‌های رهبری مدنظر قرار می‌گیرد و هر استان بخشی از مطالبات رهبری را بر عهده گرفته و آن را پیگیری می‌کند و در این راستا استان آذربایجان‌شرقی پیگیر مطالبات و دغدغه‌های فرهنگی ایشان است و در همایش سراسری که برگزار شد، مطالبات مقام معظم رهبری احصاء شده بود و هر استان وظیفه داشت براساس وظیفه محول شده خود به تولید محتوا در آن زمینه بپردازد.

وی با اشاره به سهم آذربایجان‌شرقی از مطالبات رهبری خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی مطالبات و دغدغه فرهنگی رهبری را بررسی و تولید محتوا کرده و آن را وارد فاز عملیاتی می‌کند و ما برای رسیدن به این هدف هر هفته یک روز به طور مداوم مطالبات فرهنگی را مطالعه کرده و آن را به صورت تولید محتوا عرضه کرده و محتوای تولید شده در اختیار فعالان عرصه دینی و فرهنگی که در حوزه کار با جوانان و نوجوانان فعال هستند، قرار می‌گیرد.

قاسمیان،گسترش فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی را از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری اعلام کرد و افزود: یکی از مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری گسترش فعالیت‌های فرهنگی و  کتابخوانی در جامعه و مخصوصا از سوی بانوان است ولی در تبریز بانوان برای فعالیت‌های فرهنگی خود یک مکان فرهنگی ندارند و انتظار داریم خیران فرهنگی برای انجام کارهای فرهنگی فضای مناسب در اختیار ما قرار دهند.

وی ادامه داد: هیات اندیشه‌ورز بانوان این طرح از تمامی بانوان فرهیخته و کتابخوانان حرفه‌ای دعوت می‌کند، با عضویت در این طرح پیگیر مطالبات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشند.

گزارش از معصومه درخشان


نوشته شده در   يکشنبه 16 دي 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode