امضاي نخستين قانون اساسي ايران توسط "مظفرالدين شاه" با نام نظامنامه سياسي (1285ش)
امضاي نخستين قانون اساسي ايران توسط "مظفرالدين شاه" با نام نظامنامه سياسي (1285ش)
نخستين قانون اساسي مشروطه با نام نظامنامه سياسي كه توسط اولين مجلس شوراي ملي ايران در 51 ماده تهيه و تدوين شده بود، در هشتم دي ماه 1285 ش به امضاي پادشاه وقت ايران، مظفرالدين شاه قاجار، رسيد و مظفرالدين شاه، خود پس از ده روز درگذشت. قانون اساسي امضا شده توسط شاه، در برگيرنده خواست واقعي مردم و علما نبود و اصولاً بدون وقت كافي و با عجله به طور عمده در جهت مسائل مجلس شوراي ملي تدوين شده بود. اين قانون همچنين از بسياري مسائل مهم و اساسي ديگرِ حقوقي كه ميبايد در آن مطرح ميشد، بيبهره بود. از سوي ديگر، روشنگريهاي روحانيت كه در صف مقدم نهضت و مبارزات مشروطيت حضور داشتند، عليرغم كارشكنيهاي مداوم درباريان، شرايطي را به وجود آورد كه پس از مرگ مظفرالدين شاه، در همان آغاز سلطنت محمدعلي شاه، كميسيوني در مجلس شوراي ملي به منظور تهيه متمم قانون اساسي تشكيل شد. متمم قانون اساسي سرانجام در 107 ماده تصويب و در 15 مهر 1286 ش به امضاي محمدعلي شاه قاجار رسيد. قانون اساسي مشروطه در طول سالهاي متمادي، به ويژه در دوره رژيم ديكتاتوري پهلوي، دستخوشِ تغيير و تحول بسيار شد، به طوري كه در زمان محمدرضا پهلوي، چندين بار، اصول آن تغيير يافت و يا مواردي به آن اضافه شد. حذف و اضافه اين اصول، معمولاً به ضرر حاكميت مردم و اسلام بر كشور و در جهت تثبيت سلطه استبدادي پهلوي بود. دگرگوني اصول مهم قانون اساسي اوليه، از عوامل انحراف نهضت مشروطيت بود. در نهايت با طلوع آفتاب پرشكوه انقلاب اسلامي، قانون اساسي كشور نيز مورد بازنگري كلي قرار گرفت و قانون اساسي فعلي جايگزين آن شد.
آزمايش اولين ماشين بخار توسط "ژوزف كونيو" مبتكر فرانسوي (1770م)
نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازندهٔ آن یک مهندس فرانسوی بود بهنام ”ژوزف کونیو“ که در ارتش خدمت میکرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشینآلات داشت. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری میشود، بهمنظور حملونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخهای گاری بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب میریختند و بهوسیله ذغالسنگ بخارآب تولید میکردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمیآورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر میتوانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و بهعلاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار میشد، هر ۱۵ دقیقه یک بار میبایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!
درگذشت لئوپولد کرونکر، ریاضیدان و منطقدان آلمانی (1891م)
لئوپولد کرونکر Leopold Kronecker) , دسامبر ۱۸۲۳-۲۹ دسامبر ۱۸۹۱) ریاضیدان و منطقدان آلمانی بود معتقد بود حساب و آنالیز باید بر پایه عددهای صحیح بنا شوند.