خبرگزاری فارس- گروه حج و زیارت: امام خمینی(ره) همواره در همه امور بیانات و رهنمونهای مثمرثمری داشتهاند که «حج» نیز در فرمایشات ایشان بسیار مورد تأکید بوده است که در ادامه بخش نخست فرمودههای رهبر کبیر انقلاب اسلامی را در مورد «اهمیت حج» و توصیههای ایشان به حجاج میخوانیم.
لزوم اعلام برائت از مشرکین در حج
امام خمینی(ره) 29 اسفند 1367 با اشاره به اهمیت برائت از مشرکین در حج، فرمودند: «در امسال انشاءاللّه، یکصد و پنجاه هزار نفر از ایران به حج میروند و حجاج به وظیفۀ خود که برائت از مشرکین و امریکا و اسرائیل است عمل میکنند. ممکن نیست حجاج ما به حج بروند و دست به تظاهرات علیه استکبار جهانی نزنند. اصولاً برائت از مشرکین از وظایف سیاسی حج است و بدون آن، حج ما حج نیست. آلسعود بدانند اگر غیر از این عمل کنند، در مقابل تمام مسلمین دنیا ایستادهاند و اگر صحیح و درست عمل کنند به نفع خودشان است».
بررسی اوضاع مسلمین و مشکلات آنان در حج
ایشان ادامه دادند: «مشکلات مردم در حج، باید تمام بلادی که وارد میشوند و مردم مستطیعش یا روحانیون محترمش وارد میشوند، باید بررسی از اوضاع مسلمین در هر سال بشود که مسلمین در چه حال هستند، بین خودشان با حکومتها چه وضعی است، بین حکومتها با قدرتهای شیطانی دیگر چه وضعی است،بین خود ملتها با خود ملتها چه وضعی است، بین روحانیونی که در بلاد متفرقۀ مسلمین هستند با وضع حج چه وضعی دارند. اینها اموری است که باید رسیدگی به آن بشود و حج برای همین امور است. حج برای این است که مشکلات یک سال مسلمین را بررسی کنند و در صدد رفع مشکلات برآیند. آن طور که آخوندهای درباری منطقه و غیرمنطقه میگویند که حج باید از جهات سیاسی خارج باشد، اینها رسول اللّه را محکوم میکنند، اینها خلفای اسلام را محکوم میکنند، ائمۀ هدی را محکوم میکنند. اینها نمیدانند که این سفر حج و این حج برای این مسائل بوده است، برای قیام ناس بوده است، برای این بوده است که مسلمین مشکلات مسلمین را درک کنند و در رفعش کوشش کنند، برای این بوده است که بین مسلمین اخوت و مودت پیدا بشود».
بیدار و متحد کردن مسلمان در حج
امام خمینی(ره) تصریح فرمودند: «آن حجی که خدای تبارک و تعالی میخواهد و آن حجی که اسلام از ما خواسته است، آن است که وقتی میروید حج، این مسلمین بلاد را بیدار کنید، متحد کنید با هم، بفهمانید به آنها که چرا باید بیش از یک میلیارد مسلمین تحت فشار دوتا قدرت چندصد میلیونی باشند. تمام گرفتاریها برای این است که مسلمین را از آن راهی که اسلام دارد منحرف کردهاند، و حتی اگر یک مجالسی هم داشته باشند لابد شنیدهاید که آن مجلسی را که روحانیون داشتند و در یک جایی بود، محکوم نکردند. حاضر نشدند که افغانستان را که شوروی[اشغال]کرده، اینها لفظاً بگویند این کار درستی نیست.این قدر هم همین کسانی که، مسیحیانی که، روحانیونی مسیحی که بودند حاضر نشدند این قدر بگویند که افغانستان چه، ترسیده بودند از این. وقتی بنا باشد که روحانیون شان اینطور، ما از آن وقت تا حالا خیال میکردیم که روحانیون مسیح امریکایی هستند، حالا معلوم شد هم امریکایی هستند هم شوروی هستند، و روحانیون مسلمین هم بسیاریشان کمتر از آنها نیستند. آنهایی که محکوم میکنند مسلمین را که نسبت به صهیونیست یک صدایی بکنند، نسبت به امریکا یک کلمهای بگویند، آنها کمتر از آن روحانیون مسیحی که میگویند باید هیچ حرف نزد، و آن روحانیونی که طرفدار امریکا هستند کمتر از آنها نیستند، اینها هم طرفدار امریکا هستند. مسلمین باید بیدار بشوند، این یک میلیارد مسلمان باید بیدار بشوند و کلک این دو تا قدرت بزرگ و دیگر قدرتها را که در این مناطق مشغول فساد هستند، کلک اینها را بکنند».
انزوای اسلام با تبلیغ جدایی دین از سیاست
ایشان ادامه دادند: «به قدری تبلیغات دامنهدار دشمنان اسلام در همۀ مسائل اسلامی زیاد و دامنهدار بوده است که به خود مسلمین هم باوراندهاند که نباید دخالت در سیاست بکنند، به خود روحانیون هم. بسیاری از روحانیون هم باورشان آمده است که روحانی نباید دخالت در سیاست بکند. روحانی باید مسئله بگوید، آن هم مسائل غیرسیاسی. مسائل سیاسی اسلام چندین برابر مسائل عبادیاش است، برای اینکه آن مسائل سیاسی هم عبادت است مع الاضافه. کتب اسلام، کتب فقهی اسلام مشحون از مسائل سیاسی است، مشحون از مسائل اجتماعی است. و آن وقت یک دسته نادان گمان میکنند که اسلام مثل سایر ادیان منحرفه ـ که آن هم در اول اینطور نبوده است، بعد با دست همین استعمارگران به اینجا رسیده است ـ وضع این است که باید روحانی فقط بنشیند و دو رکعت نماز بخواند و برود منزلش و همان جا چرت بزند تا دوباره وقت نماز دیگر بیاید. اینها همه تبلیغاتی بوده است که در طول مدت از آن وقتی که اسلام تولد پیدا کرد و قدرت پیدا کرد به دست خلفای اُمَوی و عبّاسی و بعد هم به دست حکومتهای مرتجع و بعد هم به دست قدرتهای بزرگ این مسائل شده است که اسلام را منزوی کنند و منزوی کردند. آن اسلامیکه به درد جامعه نرسد، و آن اسلامی که به درد حکومت جامعه نرسد، آن اسلام منزوی است. اسلام منزوی در مساجد بود. با اسم اسلام، اسلام را منزوی کردند در چهار دیوار مساجد، مساجد بیتحرک. مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم مرکز جنگها و مرکز سیاستها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده. اینطور نبوده است که در مسجد پیغمبر ـ صلی اللّه علیه وآله ـ همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد؛ مسائل سیاسیاش بیشتربوده. هروقت میخواستند به جنگ بفرستند اشخاص را بسیج کنند مردم را برای جنگها، از مسجد شروع میکردند این امور را. معالأسف در دنبال تبلیغات از صدر اسلام یعنی، بعد از یک مدتی تا زمان ما مساجد یک مساجدی شده بود که اسلام در آنجا محکوم میشد. محکوم کردن اسلام به این نیست که یک کسی بگوید من اسلام را محکوم میکنم، محکوم کردن اسلام بر این است که آن چیزی که اسلام میخواهد در مسجد زیرپا گذاشته بشود. اسلام میخواهد که مردم آگاهانه برای مصالح خودشان، برای مصالح مسلمین در آنجا فعالیت بکنند و حج از مسائلی است که جنبۀ سیاسیاش بسیار بیشتر است از جنبههای عبادیاش. و شما آقایان که انشاءاللّه با سلامت مشرف میشوید باید توجه به این معنا داشته باشید که این فکر استعماری که در مغز بسیاری از حتی روحانیین ممالک اسلامی گنجانیده شده است این را ازاله کنید».
تأثیر حج بر خنثی کردن شبههافکنی دشمنان درباره ایرانیان
بنیانگذار انقلاب اسلامی در 16 مرداد سال 1365 نیز درباره اهمیت حج فرمودند: «از زائران محترم کشور ایران تقاضا دارم که توجه کنند از چه کشوری میروند و به سوی کی رو آوردهاند. از کشوری میروند که برای اسلام عزیز و اجرای احکام نورانی آن به جای احکام طاغوت بپاخاسته و زن و مرد و پیر و جوان هر چه داشتهاند فدا کردند. جوانان عزیز متعهدی که هر یک از آنها ارزشهای الهیای دارند که ما از درک آن عاجزیم، شهید شدهاند و معلول گردیدهاند و به اسارت درآمدهاند و ملتی که مشتاقانه در راه خدا از جان و جوان و مال و منال خود گذشتهاند و داغ عزیزان خود را به جان خریدهاند. و به سوی کشوری میروند که خانۀ خداوند تعالی و کعبۀ آمال انبیای عظام و اولیای کرام و مَحطّ وحی و مَهبط جبرئیل امین و ملائکةاللّه است. به سوی خدا میروند تا هر حرکت و سکونشان الهی باشد و به سوی قربانگاه اسماعیل عزیز میروند که دستور گذشتن از هر چیز را در راه او به ما داد، و به سوی مدینۀ محمد ـ صلی اللّهعلیه و آله ـ میروند تا محمدی شوند و چگونه زیستن و چگونه مجاهدت کردن و چگونه رفتن به سوی معشوق را بیاموزند.... پس تکلیف شما جداً زیاد است و حرکات و اعمال شما علاوه بر آنکه در محضر حق تعالی و حضور اوست و در مراقبت اولیاءاللّه و ملائکةاللّه است، در پیش چشمان هزاران زائری است که از کشورهای اسلامی و از سراسر جهان به آنجا آمدهاند و چه بسا تحت تأثیر تبلیغات دامنهدار رسانههای گروهی دشمنان اسلام و ایران قرار گرفتهاند که از هر صبح تا شام بسیاری از وقت خود را صرف دروغپردازی دربارۀ اسلام و ملت ایران و دستاندرکاران خدمتگزار این کشور مظلوم کرده و میکنند و مردم بپاخاستۀ این مرز و بوم را به غیر از آنچه هستند معرفی میکنند، که شاید به واسطۀ این تبلیغات بسیاری از مردم مسلمان جهان یا باور نموده یا در ابهام به سر برند».
خرید کالا از حجاز کمک به جنایتکاران است/ سوغات را از ایران تهیه کنید
ایشان در توصیه دیگری به حجاج ادامه دادند: «کالاهایی که در حجاز به حجاج محترم عرضه میشود، آنچه مربوط به امریکای مخالف با آرمانهای اسلامی و اساساً مخالف با اسلام است، خریداری آنها کمک به دشمنان اسلام است و ترویج باطل است و از آنها باید احتراز شود. انصاف نیست که جوانان عزیز ما در جبههها جان دهند و جانبازی کنند و شما با خرید این کالاها به جنایتکاران جنگی کمک کنید و به اسلام و جمهوری اسلامی و ملت مظلوم خود با این اعمال دهنکجی نمایید. شما برای خودتان یا دوستانتان میتوانید چیزهای مناسب از خود ایران تهیه نمایید که به دشمنان ایران و اسلام کمک نشود. اینجانب وظیفۀ خود را ادا نمودم و شمایید که در زیارت خدا و رسول، به دشمنان آنان کمک ننمایید و موجب سرافکندگی ملت و میهن خود نشوید. اینها تذکراتی است که به واسطۀ اهمیت آن در سالهای قبل داده شد و تکرار آن وظیفۀ اینجانب است».