آغاز به كار "هيئتهاي مؤتلفه اسلامي" با نظارت حضرت امام خميني(ره) (1342ش)
پس از وقايع مربوط به لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي در سال 1341، دستههاي گوناگون مردمي تشكيل گرديدند كه در صدد مبارزه با رژيم شاه بودند. افراد و اعضاي اين گروههاي مردمي، از مسلمانان ناب و خالص ولي اكثراً فاقد تجربه سياسي و سازماندهي و حتي معلومات كافي و عميق مذهبي و اجتماعي بوده و به كمكهاي فكري و تعليمات ديني و سياسي و سازماندهي نياز داشتند. اين گروهها طي جلساتي با هم آشنا شده و با نظر و تصويب حضرت امام خميني(ره)، استاد شهيد مرتضي مطهري و چند تن ديگر از شخصيتهاي روحاني، متكفّل هدايت و تغذيه معنوي آنان كه از آن پس، هيئتهاي مؤتلفه اسلامي خوانده ميشدند، گرديدند. همگامي مؤتلفه با حوزه علميه قم و مبلّغان و ائمه جماعات، نيروي عظيم مردم مسلمان ايران را، پشت سَرِ امام و مراجعِ ديگر، وارد ميادين مبارزه كرد. مهمترين اقدام اين هيئتها، ترور و اعدام انقلابي حسنعلي منصور، نخست وزير سرسپرده رژيم پهلوي و عامل تصويب قانون ننگين كاپيتولاسيون و تبعيد حضرت امام به تركيه بود. اغلب اعضاي جمعيت مؤتلفه، پس از پيروزي انقلاب، جذب حزب جمهوري اسلامي شدند. در ساليان بعد جمعيت موتلفه اسلامي موجوديت خود را حفظ كرده است.
آغاز محاصره اقتصادي ايران توسط آمريكا و اروپا (1359ش)
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دولت آمريكا به دخالتهاي خود در امور داخلي ايران ادامه داد. در آبان 1358 كه شاه ظاهراً براي درمان به آمريكا رفت، روابط جمهوري اسلامي با آمريكا بسيار بحراني شد. ملت ايران ضمن محكوم كردن اقدامات آمريكا به دليل حمايت از رژيم محمد رضا پهلوي، خواستار استرداد وي جهت محاكمه شدند، اما آمريكا اين درخواست را رد كرد. به دنبال رد اين خواسته و نيز در پي افزايش مداخلات آمريكا در امور داخلي ايران، سفارت آمريكا در 13 آبان 1358 به تصرف دانشجويان پيرو خط امام درآمد و كليه كاركنان آن به گروگان گرفته شدند. در پي تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران، شيطان بزرگ كه به ايران پس از انقلاب اسلامي، به چشم همان ايرانِ زمان رژيم ستمشاهي مينگريست، و به دنبال شكستهاي سياسي، تبليغاتي و نظامي خويش براي رهايي گروگانها، در اول خرداد 1359، به حربه تحريم اقتصادي توسل جست؛ اما از همان آغاز، شكست چنين توطئهاي روشن بود. از اينرو آمريكا به كمك بازار مشترك اروپا، داد و ستدهاي اقتصادي ايران را تحريم كرده تا ايران را منزوي سازند. ولي گذشت زمان نه تنها ايران را گوشهگير نساخت، بلكه باعث شد تا ايران بيشتر از قبل روي پاي خود بايستد. همچنين شركتهاي متعدد اروپايي و حتي آمريكايي كه از تحريم ايران متضرّر شده بودند، خواهان ارتباط اقتصادي و همكاريهاي دوجانبه بودهاند. استقبال شركتهاي خارجي براي همكاري با ايران به اندازهاي بودكه آنان به تحريم ايران توجهي نكردند و در نتيجه بُعد منفي اين تحريم گريبان غرب را گرفت.
روز بزرگداشت "صدرالدين محمدقوام شيرازي" معروف به "ملاصدرا"
صدرالدين محمد شيرازي مشهور به صدرالمُتِألّهين و ملاصدرا در نهم جمادي الاولي سال 980 ق در شيراز به دنيا آمد. سنگ بناي علمي و اخلاقي ملاصدرا در محضر درس شيخ بهايي، عالم كم نظير دوران صفوي بنانهاده شد و تكميل اين بناي معنوي در محضر دانشمند نامي و استاد بزرگ، ميرداماد، صورت گرفت. ملاصدرا، درايه، رجال، فقه و اصول را از شيخ بهايي؛ فلسفه، كلام، عرفان و علوم ذوقي را از ميرداماد و علوم طبيعي، رياضي، نجوم و هيئت را از محضر حكيم ابوالقاسم ميرفندرسكي از علماي نامدار زمان فراگرفت. وي سپس بر مسند تدريس تكيه زد و ضمن آشنايي با فلسفه اشراق و مكتب مَشّاء، به تدوين حكمت متعاليه پرداخت. ملاصدرا با تركيب چهار مكتب مهم عرفاني، فلسفي و ديني شامل مشاء، اشراق، عرفان محييالدين عربي و آموزههاي ديني اسلام، حكمت متعاليه را بنيان نهاد و تأثيري شگرف و غيرقابل انكار بر فلسفه اسلامي گذاشت. وي در اين مكتب كوشيده است عرفان و فلسفه دين يا به سخن ديگر، تهذيب نفس و برهان عقلي و وحي را در يك مجموعه هماهنگ، تركيب و يگانه سازد. ملاصدرا تلاش كرد تا در پرتو معرفت عرفاني و فلسفه عقلاني، تفسيري ديگرگون از دين دست دهد. از اين حكيم الهي بيش از چهل عنوان كتاب به يادگار مانده كه اسفار اربعه مهمترينِ آنهاست. سرانجام اين عالم رباني و فيلسوف اسلامي، پس از عمري پربار، در سال 1050 ق در هفتاد سالگي در شهر بصره عراق دارفاني را وداع گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
روز بهره وری و بهینه سازی مصرف
تاریخچه بهره وری میتوان گفت برای نخستین بار لغت «بهره وری» توسط فردی به نام «کوئیزنی» در سال ۱۷۷۶ (میلادی) بکار برده شد. بیش از یک قرن بعد یعنی در سال ۱۸۳۳ (میلادی) فردی به اسم «لیترِ» بهرهوری را «قدرت و توانایی تولید کردن» تعریف کرد. بایستی توجه داشت که واژه بهرهوری با گسترش انقلاب صنعتی و جهت افزایش سودمندی حاصل از نیروی کار, سرمایه و مواردی از این دست گسترش یافت ولی اصطلاح بهرهوری آب در چند ساله اخیر و به دلیل کمبود این ماده ارزشمند گسترش یافتهاست.
شهادت محمد بروجردی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء (1362 ش)
اول خرداد 1362هجري شمسي: محمد بروجردي فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا براثر انفجار مين به شهادت رسيد. بروجردي در جواني براي آموزشهاي نظامي و فراگيري فنون چريكي عازم سوريه ولبنان شد.و بعد از آن به نيروهاي تحت فرماندهي شهيد چمران پيوست . شهيد بروجردي بعد از فرمان امام خميني(رحمة الله علیه) ) براي سركوبي ضد انقلابيون عازم پاوهو سپس كردستان شد گفتني است كه همه ساله كنگره سرداران شهيد استان تهران36000شهيد سپاه تهران به پاس قدرداني از مقام والاي اين عزيزان برگزار مي شود.
نزول كتاب مقدس تورات بر "حضرت موسي بن عمران" به نقل از نبي اكرم(ص)
تورات، لفظ عربي شده کلمه «تورا» به زبان عبري است که بهمعناي تعليم و آموزش يا ارشاد است، يهوديان آن را ناموس، شريعت و قانون ميدانند، اما «تورات» در متداولترين کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتيق (تورات) و از کتاب مقدس يهوديان است که به "اسفار خمسه" نيز مشهور است. واژه تورات، گاه بر کل "عهد عتيق" اطلاق ميشود. اين تورات را به عقيده يهوديان، خداوند از طريق موسي کليمالله، يکي از پيامبران اولوالعزم (صاحب کتاب) در کوه سينا به بني اسرائيل در پنج کتاب (سفر) ابلاغ کرده است. از همينرو، اعتقاد به آسماني بودن تورات از ضروريات دين يهود است. بيشتر يهوديان معتقد هستند که تورات به دو صورت کتبي و شفاهي، در مدت چهل سال اقامت بني اسرائيل در بيابان بر موسي نازل شد و او آن را بر قوم خود آموخت و اين مطالب بر سطح دو لوح سنگي بود. در اين کتاب (تورات) که دستورات اصلي مربوط به راه و رسم زندگي اخلاقي و جسماني آمده است، از ابتداي آفرينش شروع و با بيان مرگ حضرت موسي (ع)، قبل از تسخير کنعان توسط بني اسرائيل، تمام شده است. بايد گفت که يکي از مجموعه کتابهاي ديني يهوديان که به اختصار «تنخ» مي گويند، "تورا" يا "اسفار خمسه" معروف به شريعت حضرت موسي است. • اين پنج سفر کتاب اول يا اين پنج کتاب سفر از کتاب مقدس عبارتاند از: ۱- سفر تکوين يا پيدايش؛ در اينجا داستان آفرينش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتي از آدم و حوا، نوح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اسحاق، يعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت يوسف عليهالسلام به پايان ميرسد. ۲- سفر خروج؛ در اينجا مطالبي چون ماجراي بردگي بني اسرائيل در مصر، تولد و پيامبري حضرت موسي (ع)، خروج بني اسرائيل از مصر و سرگرداني آنها در بيابان است. در اين سفر خروج، احکام بسياري گفته شده و اعطاي ده فرمان يا «احکام عشره» به حضرت موسي (ع) در همين بخش است. ۳- سفر لاويان؛ شامل احکام ديني و شرعي و آداب و قواعدي است که درواقع بهمنزله کتاب راهنماي کاهنان بني اسرائيل از «سبط لاوي» و آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکي و نهي از زنا با محارم و ساير روابط جنسي و اوقات مقدس و اعياد خاص است. ۴- سفر اعداد؛ شامل مسافرت بني اسرائيل در دشت (بيابان) و حوادثي که بين راه مصر و سرزمين موعود بر اين قوم گذشت و فتح اراضي کنعان است. ۵- سفر تثنيه؛ تکرار شرايع و مقررات و فرمانهاي اسفار قبلي از زبان حضرت موسي (ع) خطاب به بني اسرائيل بهطور اختصار و تعيين يوشع بهعنوان رهبر بني اسرائيل و درنهايت، درگذشت حضرت موسي (ع) پيغمبر است و چون تکرار احکام و گزارشهاي قبلي است، گاه آن را «تکرار تورات» يا «تورات مکرر» گويند. در سنت يهوديت و مسيحيت، تورات را به موسي (ع) نسبت ميدهند ولي چنين برداشتي ندارند که عين الفاظ تورات، وحي الهي است. لذا از اين نظر با مسلمانان فرق دارند، زيرا مسلمين تورات تحريف نشده را عين وحي الهي ميدانند. • کلمه تورات ۱۸ بار و عناوين ديگري از آن مانند کتاب صحف موسي (ع) و... در قرآن ذکر شده است. قرآن کريم تصريح دارد که خداوند تورات را بهوسيله وحي بر موسي عليهالسلام نازل کرده، سورههاي آلعمران آيه ۳، سوره مائده آيه ۴۴ در قرآن گفته شده که حضرت عيسي مسيح (ع) و پيامبر اسلام (ص) تصديقکننده آن هستند. سورههاي مائده آيه ۴۶ و سوره صف آيه ۶۱ و در آيه ۵ سوره جمعه آمده است: کساني که تورات بر آنها عرضه شده و سپس حق را چنانکه بايد و شايد بهجاي نميآورند، مانند درازگوشي هستند که کتابهائي حمل ميکنند و نکته مهم که در قرآن اشاره شده اينکه يهوديان انتظار پيغمبر آخرالزمان حضرت محمد (ص) را داشته و وصف او را در تورات داشتند. (سوره اعراف آيه ۱۵۷) • تحريف يا تغيير و در لغت به معني گردانيدن سخن و خصوصاً درمورد تغيير دادن کتاب است. تحريف در تورات، ريشه در قرآن کريم دارد که تأکيد شده است که کتابهاي آسماني يهوديان و مسيحيان (تورات و انجيل) تحريف شده است. آيه ۷۵ سوره بقره: گروهي از يهوديان کلام خدا را ميشنوند و بهرغم اينکه آن را ميفهمند، تحريفش ميکنند. آيه ۷۹ سوره بقره، آيه ۷۸ سوره آلعمران، همين معنا را دارد که کساني به دست خود، کتابي مينويسند و ميگويند که از جانب خداست. آيه ۴۶ سوره نساء و آيه ۱۳ سوره مائده، به مسئله تحريف کلام از جانب اهل کتاب اشاره دارد. آيه ۴۱ سوره مائده، باز همين نکته را با تعبير ديگري آورده است. در مصاديق اين تحريف به موضوعات مختلفي اشاره شده که بايد در قسمت مربوطه مطالعه شود. فقط يک موضوع تحريف شده مهم را در اينجا بيان ميکنيم و آن، وصف پيغمبر اسلام (ص) و بشارت به پيامبري اوست. همچنانکه در قرآن هم بيان شده، در تورات و انجيل هم آمده ولي يهود و نصارا، آن را تحريف کردند. بنا به نظر علامه طباطبايي رحمةالله عليه: از آيه ۴۳ سوره آلعمران اينطور برمي آيد که توراتي که اينک در دست يهوديان است، شامل بخشي از تورات واقعي است که بر موسي (ع) نازل شده و بخشي از آن هم دچار تحريف و تغيير شده است.
درگذشت "ويكتور هوگو" شاعر و نويسنده مشهور فرانسوي (1885م)
ويكتور هوگو، درخشانترين شخصيت ادبي فرانسه در قرن نوزدهم، در 26 فوريه 1802م در شهر بزانسون فرانسه به دنيا آمد. وي در ابتدا وارد عرصه ادبيات گرديد و پس از مطالعه آثار بزرگان، مقام ادبي مهمي به دست آورد. وي در 25 سالگي به عضويت آكادمي فرانسه پذيرفته شد و همزمان به عنوان نماينده به پارلمان فرانسه راه يافت. هوگو در زمان حكومت ناپلئون سوم، به دليل مخالفت با سياستهاي مستبدانه وي از صحنه سياست دور افتاد و نزديك به 19 سال در تبعيد به سر برد. در همين دوران بود كه ويكتور هوگو، رمانهاي ماندگار خود را خلق كرد. هوگو را ميتوان مروج و پيشاهنگ مكتب رمانتيسم در اين دوره دانست چرا كه اين مكتب به وسيله او به اوج شكوفايى و رشد رسيد. براساس مكتب رمانتيسم، قواعد و سنتهاي كلاسيك، مانع درك طبيعت، لذت بردن از آن و بيان آن بود. اين مكتب به برتري احساسات و تخيل بر عقل باور داشت و معتقد بود كه هنرمند بايد بدون هيچ قيدي به بيان احساسات خود بپردازد. هوگو، طرفدار آزادي در هنر بود. وي در اشعار خود از موضوعات مختلفي سخن رانده و از همه صورتها و اشكال هنري بهره گرفته است؛ از سرودههاي حماسي تا هجوگويى و مرثيه. در اشعار او، مضاميني چون تضاد نيكي و بدي، وجدان و بيوجداني و روشنايى و تاريكي مدنظر قرار گرفته است. ويكتور هوگو محبوبترين نويسندگان زمان خود به شمار ميآمد. اين محبوبيت تاحدي به سبب تبعيد وي كه رنگي افسانهاي به خود گرفته بود و به سبب وضع سياسي زمان بود كه او را مظهر حكومت تازه معرفي ميكرد، مربوط ميشد. همچنين به سبب حساسيت و ادراك او در برابر احساسهاي بشري كه بيشتر با محروميتها و ناكاميهاي بشر ارتباط مييافت. همچنين به سبب فصاحت بيان كه در عين حال از سادگي برخوردار بود و به سبب نبوغ پرثمر و تنوع استعداد. ويكتور هوگو طرفدار اصلاحات به نفع طبقات محروم و رنجديده بود. مسئله بزرگ از ديدگاه او بيعدالتي است كه از آن به عنوان بدي ياد كرده است. زندگي هوگو به رغم ماتمها و بدبختيهاي خانوادگي و به رغم تبعيدها، زندگي پيروزمندانهاي بود، برخوردار از سرنوشتي استثنايى با مفاخر فوق العاده. هوگو مظهر درخشان ملت جمهوريخواه بود. خطابههايش در موارد مختلف، انعكاس وسيعي به همراه داشت و هر روز بر افتخار او افزوده ميگشت. ويكتور هوگو در سالهاي پاياني عمر مورد احترام و ستايش عمومي بود به طوري كه در جشن تولد هشتاد سالگي او، ششصد هزار تن از مردم پاريس و شهرهاي ديگر فرانسه براي تهنيت و گراميداشت او در برابر خانهاش گرد آمدند. بينوايان، مردي كه ميخندد، كارگران دريا، ناپلئون كوچك، گوژپشت نوتردام و روح انسان از معروفترين رمانهاي ويكتور هوگو ميباشند. ويكتور هوگو سرانجام در 22 مي 1885م در 83 سالگي در اوج محبوبيت و شهرت درگذشت و پس از تشييعي با شكوه در پاريس به خاك سپرده شد.