ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 فروردين 1390     |     کد : 18356

چه كسي جلودار «فتل» در فرمول يك است؟

پيروزي‌هاي جالب سباستين فتل در هر دو تورنمنت نخست فصل جاري مسابقات گراندپري اتومبيلراني كه در ملبورن استراليا و كوالالامپور مالزي برگزار شدند، خبر از عزم راسخ اين راننده 24 ساله آلماني براي تجديد قهرماني غيرمنتظره‌اش در فصل گذشته مي‌دهد.

جام جم آنلاين: پيروزي‌هاي جالب سباستين فتل در هر دو تورنمنت نخست فصل جاري مسابقات گراندپري اتومبيلراني كه در ملبورن استراليا و كوالالامپور مالزي برگزار شدند، خبر از عزم راسخ اين راننده 24 ساله آلماني براي تجديد قهرماني غيرمنتظره‌اش در فصل گذشته مي‌دهد.
قهرماني‌اي كه در واپسين روز فصل و بعد از سبقت جستن فرناندو آلونسو راننده اسپانيايي تيم فراري از فتل در تورنمنت ماقبل آخر فصل و تشديد شانس‌هاي آلونسو به دست آمد و راننده تيم رد بول را كه از اواسط تا اواخر فصل صدرنشين جدول امتيازات بود و فقط در رقابت ماقبل آخر از آلونسو عقب افتاده بود، بر بام خطرناك‌ترين ورزش جهان نشاند.

با توجه به حضور مجدد جنسن باتون و لوئيس هميلتون، راننده‌هاي انگليسي مك لارن در اين تيم و بيشتر جا افتادن آلونسو در فراري و ادامه حضور فيليپه ماساي برزيلي در اين تيم مشهور ايتاليايي و همچنين شركت مدعيان ديگري مثل نيك هايدفلد، راننده آلماني تيم رنو در رقابت‌هاي امسال تصور مي‌شد كه فتل كار بسيار سختي براي تكرار قهرماني فصل پيش خود داشته باشد و حتي مارك وبز (هم‌تيمي)‌ استراليايي او در تيم رد بول نيز وزنه‌اي معتبر در رقابت‌هاي فرمول يك است، اما وقايع آغازين فصل جاري چيزي خلاف اين را مي‌گويد و گويي فتل نقشه يك قهرماني تازه را بسيار دقيق و قاطعانه ريخته است. اين مساله و قهرماني تقريبا قاطعانه فتل در ملبورن و سپس پيست معروف سپانگ مالزي ناظران را به اين باور رسانده كه قهرمان فصل 2011 فرمول يك جهان كسي بجز همان فاتح سال 2010 اين مسابقات نخواهد بود. با اين همه فتل منكر اين احتمال است كه حاكم مطلق اين رقابت‌ها خواهد بود و كاري را خواهد كرد كه هموطن بسيار مشهورترش در 2 دهه 1990 و 2000 و بهتر بگوييم از 1994 تا 2004 و بخصوص سال‌هاي 2002 تا 2004 انجام داد. او همه چيز را در گراندپري اتومبيلراني در سيطره خود داشت و با حاكميت كامل قهرمان شد و سال 2004 تا به آنجا پيش رفت كه از 18 تورنمنت‌ فصل 13 تا را فتح كرد و در بقيه اول نشد، زيرا حوصله‌اش سر رفته بود.

اما در شرايطي كه شوماخر در 42 سالگي در يك اقدام غلط و بي‌اثر 2 سالي است كه به صحنه رقابت‌هاي فرمول يك بازگشته و ثمري بجز كسب رتبه‌هاي هشتم تا دهم در برخي تورنمنت‌ها نبرده، فتل تجديد چنان جايگاهي را براي خود غيرممكن توصيف مي‌كند و مي‌گويد نبايد فقط براساس 2 مسابقه نخست فصل همه چيز را در خدمت و اختيار او دانست و تصور كرد كه وي به آساني و با برتري كامل بر رقبا، دوباره قهرمان خواهد شد.

مثل باتون

فتل تا به حال صاحب 50 امتياز از حداكثر 50 امتياز ممكن در فصل جاري شده و از باتون انگليسي كه در جدول دوم است، 24 امتياز پيش افتاده است. همين باتون در فصل 2009 در 6 تورنمنت از 7 مسابقه نخست فصل اول شد و با اين كه در نيم‌فصل دوم لغزش‌هاي متعددي داشت، اما بر پايه نمايش‌هايش در همان 6 ماهه نخست سال عنوان قهرماني جهان را به دست آورد، حالا به نظر مي‌رسد كه فتل در حال تكرار همان روند است. آنچه اين احتمال را قوت مي‌بخشد نكات ديگري با احتساب آخرين تورنمنت‌هاي فصل گذشته است. با در نظر گرفتن آن مسابقه‌ها، فتل هر چهار تورنمنت آخر و 5 مسابقه از 6 تورنمنت واپسين «فرمول يك» را فتح كرده و با اين وضعيت بعيد است كه در رقابت‌هاي بعدي ميدان و مجال چنداني به رقبا بدهد.

با اين حال فتل مي‌گويد: «بله، چيزهايي كه تا به حال روي داده، شيرين و مثبت بوده اما چطور مي‌توان براساس فقط 2 تورنمنت از سري رقابت‌هاي 19‌گانه فصل قضاوت و حكم صادر كرد؟

راهي طولاني تا پايان فصل (اواسط آبان)‌ مانده و تا آن موقع اتفاقات زيادي روي خواهد داد كه قابل پيش‌بيني هم نيستند. حتي شرايط و جزئيات پيست‌هاي محل برگزاري رقابت‌ها با يكديگر فرق مي‌كند و هريك از آنها راننده‌ها را در شرايطي متفاوت قرار مي‌دهد و در نتيجه احتياج به انطباق‌پذيري سريع و دقيق دارد و اگر دائما به هوش و سريع نباشيد، عقب خواهيد افتاد. حتي ماجراي آلونسو در فصل گذشته نشانگر كامل چنين وضعيتي است. هر بار كه كار او را تمام شده دانستند، وي محكم‌تر و موفق‌تر به صحنه بازگشت و تا قبل از برگزاري تورنمنت پاياني فصل صدرنشين جدول امتيازات بود و اگر در آن مسابقه پنجم نيز مي‌شد، براي حفظ پيشتازي و قهرماني‌اش كافي بود. فكر مي‌كنم امسال نيز چنين اتفاقاتي را در پيش داشته باشيم و كار به هفته‌هاي آخر بكشد. در اين راه بايد استمرار داشت و هميشه هوشيار و كم‌اشتباه باشيد، از تمام امكانات موجود استفاده كنيد و از حوادث تلخ و تصادف‌هاي سخت دوري جوييد.»

رقابتي پاياپاي؟

لوئيس هميلتون قهرمان سال 2008 جهان كه قبل از قهرماني سال گذشته فتل ركورددار كمترين سن در زمان تصاحب عنوان جهاني بود، معتقد است صاحب استمرار لازم براي رقابتي پاياپاي با قهرمان آلماني تا پايان فصل است، اما او نيز از سياست‌ها و استراتژي‌هاي تيمش ـ مك‌لارن ـ ابراز نارضايتي كرده است و مي‌گويد تاكتيك‌هاي تعيين شده براي او در سپانگ موردي بود كه باعث توقف و ناكامي وي در دومين تورنمنت فصل شد. او مي‌گويد مديران و مهندسان مك‌لارن با تعيين Pit Stop‌هاي نامناسب و انتخاب تايرهاي ناجور و نداشتن استراتژي فني صحيح براي طي كردن دورها و نقاط متفاوت پيست سهم عمده‌اي در شكست وي داشته‌اند، اما خود هميلتون نيز در اواخر مسابقه جلوي آلونسو رقيب بزرگ سال‌هاي 2007 تا 2009 خود پيچيد تا مرتكب قانون‌شكني شود و مسوولان امر 20 ثانيه از زمان حاصله وي بكاهند و او از رده هفتم به رده هشتم جدول تنزل كند.

نكته: سباستين فتل جوان، منكر اين احتمال است كه طي سال‌هاي طولاني حاكم مطلق رقابت‌هاي اتومبيلراني فرمول يك خواهد بود و كاري را تكرار خواهد كرد كه هموطن بسيار مشهورترش ميشائيل شوماخر در 2 دهه در تيم‌ فراري انجام داد
با وجود اين هميلتون مي‌گويد: «با اين كه ممكن است براساس نتايج 2 تورنمنت نخست فصل تصور شود كه من فاقد استمرار لازم بوده‌ام، اما اين فاكتوري است كه من در كارم احساس مي‌كنم. من در رقابت زمان‌سنجي و «تعيين‌ خط» نيز (كه يك روز قبل از مسابقه اصلي برگزار شد)‌ يك بار ديگر به رتبه دوم رسيدم و باور و احساس قوي‌ام اين بود كه در طول رقابت اصلي نيز همان موج و روند در اختيارم بود و مي‌توانستم آنجا نيز حداقل دوم شوم اما اين امر آن طور كه بايد متجلي نشد. اين جور اتفاق‌ها در طول فصل روي مي‌دهد و من نبايد اجازه بدهم كه باعث نااميدي من شود و اجازه هم نخواهم داد. در فصلي كه مشتمل بر 19 تورنمنت است چطور مي‌‌توان همين وقايع را مبنا قرار داد و به اتفاقات 17 مسابقه بعدي بها و سهمي نداد؟»

تحت‌الشعاع پيشاهنگ

در تورنمنت دوم فصل در مالزي به خاطر مشكلات مورد اشاره هميلتون، نه وي بلكه هم‌تيمي و هموطن او جنسن باتون بود كه به رتبه دوم رسيد و به روند جمع‌آوري امتيازهاي خود در اين فصل ادامه داد و نيك هايدفلد كه اينك به جاي آلونسو مرد اول تيم رنو شده است به رتبه سوم رسيد. شوماخر كه پيشتر وصف او رفت و اينك راننده تيم مرسدس است، فقط به رتبه نهم رسيد و پل دي رستا، راننده اسكاتلندي تيم فورس اينديا در جاي دهم ايستاد. با اين وجود همه اين راننده‌ها و همچنين كامويي كوباياشي عضو ژاپني تيم سائوبر، نيكو رزبرگ و روبنز باري‌كلو كهنه‌كار همگي تحت‌الشعاع فتل قرار داشتند و اين تكرار سناريوي مسابقه نخست فصل بود كه در استراليا برگزار شده بود.‌ آيا با اين اوصاف مي‌توان فتل را در تورنمنت‌هاي بعدي گرفت؟

مارتين براندل كه خود از راننده‌هاي شاخص فرمول يك بوده و اكنون گزارشگر و مفسر اين رقابت‌ها در يك شبكه تلويزيوني انگليس است، بر خلاف فتل اميد چنداني به تعقيب‌كنندگان او نمي‌بخشد و مي‌گويد: «من از نمايش شجاعانه باتون و هايدفلد در كوالالامپور لذت بردم، اما با خونسردي و تسلطي كه فتل بر اوضاع دارد، فكر نمي‌كنم كسي حريف و جلودار وي شود. به نظر مي‌رسد رقابت اصلي بين كساني است كه پشت سر او حركت مي‌كنند و ظاهرا فقط كسب رتبه دومي براي آنان امكان‌پذير است. حاكميت فتل بر گراندپري اتومبيلراني در حال حاضر برداشتي جز اين را غيرعقلايي جلوه مي‌دهد.»

Mirror / مترجم: وصال روحاني


نوشته شده در   چهارشنبه 31 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode