ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 دي 1396     |     کد : 181943

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد:

درخواست تخفیف برای ۳۰ محکوم به اعدام مأنوس با قرآن

اعتدال: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها به سوالات آنها درباره پرونده‌های مهم و رویدادها و تحولات اخیر در حوزه قضایی کشور پاسخ داد.

اعتدال: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها به سوالات آنها درباره پرونده‌های مهم و رویدادها و تحولات اخیر در حوزه قضایی کشور پاسخ داد.
 
معاون اول قوه قضائیه در بخشی از این نشست خبری، با اشاره به اقدامات فرهنگی صورت گرفته در سازمان زندان‌ها گفت: در سنوات گذشته بخصوص در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اقدامات فرهنگی در سطح قوه قضائیه، مخصوصاً سازمان زندان‌ها به لحاظ ساختاری و امکاناتی و بودجه‌ای تقویت شد که این امر اکنون آثار خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: یکی از کار‌های مؤثر در این بخش ارتباط و انس زندانیان با قرآن است. فقط در استان آذربایجان شرقی ۱۷۱۹ نفر توانستند با قرآن در بخش‌های قرائت و تفسیر و ترتیل و حفظ انس بگیرند و همچنین ۲۴۵ نفر نیز توانستند از یک جزء تا کل قرآن را حفظ کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: خبر حفظ قرآن از سوی این زندانیان بسیار مسرت‌بخش است؛ البته این موضوع تنها به استان آذربایجان شرقی اختصاص ندارد و در استان مرکزی هم در این زمینه شاهد رشد قابل توجهی هستیم.
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: کسانی که در رابطه با موضوع مواد مخدر محکوم به مجازات اعدام شده بودند و حکم آنها قطعی شده بود و دستور اجرای آن نیز صادر شده بود، وقتی گزارش شد که این افراد شروع به حفظ قرآن کرده‌اند و آثار این اقدام در روحیه و رفتار و برخورد آنها با خانواده‌شان نمایان شده است، خود بنده برای ۳۰ نفر از آنها درخواست تخفیف مجازات کردم که در رابطه با برخی از آنها موافقت شده و برای برخی دیگر نیز در دست پیگیری است.
معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: چنانچه مجرمینی باشند که در مقام جبران مافات باشند و از گذشته خود پشیمان شوند، حتماً ارفاقات مختلفی برای آنها صورت می‌گیرد که در مرحله اول شامل تخفیف مجازات می‌شوند و چه بسا مشمول عفو نیز قرار گیرند. 
 
* «قانون حمایت از آمرین به معروف» وظیفه مردم عادی فقط لسانی کتبی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره حادثه دیروز متروی شهرری و وضعیت قانون حمایت از آمرین به معروف پرسید، گفت: این قانون، قانون خوبی است. یکی از مسائلی که در خصوص امر به معروف ونهی از منکر گفته شده، بحث لسانی و کتبی بودن آن است که در این خصوص همه مردم وظیفه دارند؛ لذا همه ما مسئول هستیم چه به صورت لسانی وچه به صورت کتبی. این قانون درجایی گفته است آنجا که فراتر از لسان وکتابت است، دستگاه‌های دولتی و حکومتی مسئول هستند. البته در این قانون حمایت‌هایی برای افراد امر کننده به معروف در نظر گرفته شده است که یک بخشی از این حمایت‌ها حمایت‌های قضایی است.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: فردی که جلوی فرد امر کننده را گرفت، برای او مجازات در نظر گرفته شده است. مثلا اگر کارمندی امر به معروف کرد، مدیر او حق ندارد با اوبرخورد کند یا برای او محدودیت ایجاد کند؛ لذا یک پشتیبانی برای فرد آمر ایجاد کرده است.
معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: در بخش دیگری از این قانون آمده است که اگر آمر به معروف مجروح یا کشته شد، در ردیف شهدا قرار بگیرد.
وی افزود: خود قوه قضائیه هم در این خصوص وظایفی دارد که روال آن مشخص شده است. البته درقانون پیش بینی شده است که کسی به بهانه امر به معروف نیاید کار خلاف قانون انجام دهد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این خصوص، هم قبلا بخشنامه شده وهم الان توصیه شده است. برای این قانون ستادی پیش بینی شده که ۱۸ عضو دارد. ۶ وزیر عضواین ستاد هستند و از خود قوه قضائیه هم یک نفر در این ستاد عضو است.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در خیلی از شورا‌ها افراد می‌توانند یا خودشان شرکت کنند یا نماینده بفرستند؛ اما در اینجا به لحاظ اهمیت موضوع گفته شده است که خود اعضا باید در جلسات شرکت کنند. در این خصوص هر سه قوه در ستاد عضو هستند؛ مثلا از دستگاه‌های نظامی، انتظامی واطلاعاتی حضور دارند که اگرقانون درست اجرا نشد، ورود کنند.
 
* رضایت سفرای 50 کشور از بازدید از اوین
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: همانطور که ملت ما استحضار پیدا کردند نیرو‌های ۵۰ سفارتخانه خارجی به دعوت «سازمان زندان‌ها» از «زندان اوین» بازدید کردند. من بخشی از مصاحبه این افراد را که پس از بازدید انجام شده بود و دستنوشته‌هایی که پس از بازدید داشتند را خواندم و یک ارزیابی داشتم از این مستندات که با آنچه ضد انقلاب دراین مورد می‌گفت، کاملا متفاوت بود.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: این سفرا از این بازدیدی که داشتند بسیار راضی بودند و اعلام کردند که به سؤالات ما با سعه صدر پاسخ داده شد و ما از مکان‌هایی که مورد نظرمان بود، بازدید کردیم؛ اما عده‌ای از ضدانقلاب و برخی از افراد ایرانی که در خارج هستند، از این بازدید و از این اعلام رضایت سفرای بازدیدکننده اظهار نارضایتی کردند که واقعاً باید به حال آنها تأسف خورد. 
 


نوشته شده در   يکشنبه 24 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode