ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 آبان 1396     |     کد : 180657

رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

دیگر نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد تجربه تاریخی

به دنبال تجربه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با آمریکا در سال‌های اخیر کسب کرده است، رئیس‌جمهور کشورمان در سخنان دیروز از مقامات آمریکایی خواست توقع نداشته باشند کشور دیگری درباره یک موضوع بین‌المللی با واشنگتن مذاکره کند.

به دنبال تجربه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با آمریکا در سال‌های اخیر کسب کرده است، رئیس‌جمهور کشورمان در سخنان دیروز از مقامات آمریکایی خواست توقع نداشته باشند کشور دیگری درباره یک موضوع بین‌المللی با واشنگتن مذاکره کند.

حسن روحانی که در جلسه رای اعتماد صحبت می‌کرد خطاب به دولت آمریکا گفت: به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علنا مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.

وی مواضع مقامات آمریکایی در مقابل برجام و درخواستشان از ایران برای مذاکره در دیگر موضوعات را داستانی مضحک خواند و خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند تعهدی که قبلا با هم بسته‌ایم، این فعلا قرص و محکم نباشد و متزلزل باشد، بیاییم راجع ‌به موضوعی دیگر با هم مذاکره کنیم. این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است. یک کسی عهدی می‌بندد و می‌گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستاده‌ام و به آن عمل می‌کنم و جایزه من این است که راجع به موضوع دیگر گفت‌وگو کنیم. این حالا قابل بحث است، اما آمریکایی‌ها با رفتارشان دارند اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره نیستیم، ما اهل تعهد نیستیم، ما اصول اخلاقی را نمی‌شناسیم، ما اصول بین‌المللی را نمی‌شناسیم، معنایش این است. خب، اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت، آیا دیگر کشوری می‌تواند به آن اعتماد کند؟

روحانی با اشاره به پیغام آمریکا به برخی از کشورهای شرق آسیا برای مذاکره گفت: شما به مذاکره امضاشده‌ای که به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، بی‌اعتنا هستید، بعد کشورها بیایند با شما مذاکره کنند؟ آمریکا باید با این شیوه‌ای که در پیش گرفته است آینده مذاکره و تعهدات خود نسبت به کشورهای دیگر را برای همیشه کنار بگذارد.

وی افزود: می‌گویند چرا ایران از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند و قدرتمند است. چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؟ این مشکل کیست، این مشکل شما آمریکایی‌هاست. شما آمدید در منطقه و امنیت و ثبات عراق و افغانستان را به‌هم زدید. شما با آوردن تروریسم در منطقه، امنیت سوریه را به‌هم زدید. شما امنیت لبنان را به هم ریختید، شما که تروریست‌های منطقه را پرورش داده‌اید، آیا شما باید جایزه بگیرید؟ اما کشور ایران که به کمک مردم عراق و سوریه رفته و یار ملت‌های دیگر بوده است، باید تنبیه شود. شما می‌خواستید عراق را تجزیه کنید، این ملت و ارتش عراق و ملت ایران و کشورهای منطقه بودند که نگذاشتند تمامیت ارضی عراق خدشه‌دار شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما از شما می‌پرسیم ملت ایرانی که حامی کشورهای مظلوم در برابر تروریسم و در برابر تجزیه‌طلبی بوده، این ملت از نظر شما رفتارش خوب نیست و شما که امنیت را به هم زده‌اید و داعش را به وجود آورده‌اید و شما که طالبان و دیگر گروه‌های تروریست را ساخته‌اید و منافقان را پناه داده‌اید، صلح‌طلب هستید. وی ادامه داد: شما به ملت ایران در طول تاریخ ظلم کرده‌اید، شما سکوی نفتی ملت ایران را زدید. آیا سکوی نفتی، میدان جنگ بود، سکوی نفتی، هواپیما و تانک بود که آن را زدید؟ شما در داستان طبس تجاوز کردید و قبول ندارید که کشور متجاوز هستید. شما هواپیمای مسافربری ما را زدید، آیا قبول ندارید که متجاوز هستید؟ شما بارها بی‌ادبانه ملت ایران را تروریست خواندید، ملت ایران در طول تاریخ با تروریست‌ها مبارزه کرده است. ملت ایران منافقین تروریست را از این کشور بیرون رانده است. گروهک‌های تروریستی دیگر را از کشور بیرون رانده است، داعش را در عراق به زانو درآورده است. تروریست‌ها را در سوریه به زانو درآورده است. شما به جمهوری اسلامی ایران ایراد می‌گیرید به خاطر تلاش‌هایش در منطقه و از آن طرف به موشک‌های ما ایراد می‌گیرید، ما برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان، برای دفاع از ملتمان هر نوعی نیاز داشته باشیم در تولید کردن آن، در انبار کردن آن و در زمان لازم برای دفاع از آن تردید نخواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما موشک ساخته‌ایم، می‌سازیم و خواهیم ساخت و با هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی در تضاد و تنافی نیست. ما راه دفاع از امنیت ملی‌مان را ادامه خواهیم داد و بدانید که هر نقض عهدی که شما بکنید، به ضرر شما خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران به شما پاسخ قاطع خواهد داد.

گفتنی‌است؛ رهبر معظم انقلاب در آبان 1392 یعنی درست چهار سال پیش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که در آن مقطع درحال انجام بود فرمودند: «از مذاکراتی که امروز در جریان است ضرری نخواهیم کرد. البته بنده همچنان خوشبین نیستم... لکن تجربه‌ای است...»

به این ترتیب با توجه به موضعگیری‌های امروز، این تجربه تاریخی برای ملت ایران به‌دست آمده است.

 


نوشته شده در   دوشنبه 8 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode