ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 6 تير 1403
چهارشنبه 6 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آبان 1396     |     کد : 180617

تغییرات یا تبلیغات

در هفته‌ای که گذشت، هر روز خبری از عربستان پرمخاطب بود: نشست سه‌جانبه با وزیرخارجه آمریکا و نخست‌وزیر عراق در ریاض برای آنچه شروع دوباره در روابط ریاض- بغداد خوانده شد، ایجاد یک ابرشهر جدید با فناوری پیشرفته، بازگشت به اسلام میانه‌رو.

نیلوفر قدیری:در هفته‌ای که گذشت، هر روز خبری از عربستان پرمخاطب بود: نشست سه‌جانبه با وزیرخارجه آمریکا و نخست‌وزیر عراق در ریاض برای آنچه شروع دوباره در روابط ریاض- بغداد خوانده شد، ایجاد یک ابرشهر جدید با فناوری پیشرفته، بازگشت به اسلام میانه‌رو.

اين اخبار در ادامه خبرهايي مانند آزادي رانندگي براي زنان، نام عربستان را به‌عنوان كشوري «درحال تغييرات شتابنده» به جهان معرفي مي‌كند. نيكلا ساركوزي، رئيس‌جمهور پيشين فرانسه كه هفته گذشته براي شركت در همايش سرمايه‌گذاري در آينده عربستان به اين كشور رفته بود، در سخنراني‌اي، از عبارت سونامي تغييرات براي توصيف تحولات اين روزهاي عربستان استفاده كرد.

سال گذشته محمد بن‌سلمان وليعهد كنوني عربستان در انتهاي مصاحبه‌اي كم‌سابقه با اكونوميست در دفتر كارش، خطاب به خبرنگاران اين نشريه انگليسي گفت: ما از نقد دوستانمان استقبال مي‌كنيم، اما انتظارحمايت هم داريم. اين شروع روند جديد تبليغات رسانه‌اي عربستان بود. به گواه اسناد ويكي‌ليكس و بعد، افشاگري روزنامه‌هاي آمريكايي، عربستان سال‌ها با ديپلماسي دسته چك، رسانه‌ها و انديشكده‌هاي غربي را براي تبليغات مثبت به سود اين كشور در جهان، تطميع مي‌كرده‌ ‌است.

در سال‌هاي اخير با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و مطالبه‌گري شهروندان در سراسر جهان، اين نوع از تبليغات ديگر جوابگو نبود. اكنون مقامات جديد سعودي نوع ديگري از تبليغات را شروع كرده‌اند. وعده ايجاد شهري نوين كه 33برابر نيويورك است و سعودي‌ها نام آن را داووس در صحرا گذاشته‌اند با بودجه 500ميليارد دلاري كه همه كارهايش را روبات‌ها انجام دهند، جديدترين نمونه از اين تبليغات نمايشي است.

2پروژه مشابه ديگر كه در 2سال گذشته با همين تبليغات گسترده اعلام شد، بدون پيشرفتي رها شده‌اند. طرح‌هاي اقتصادي كه حاكم جديد و جوان عربستان در 2سال گذشته اعلام كرده، همگي مبتني بر بودجه هنگفتي بوده‌اند كه كسري ناشي از سقوط قيمت نفت و هزينه‌هاي رو به رشد نظامي و غيرنظامي اين كشور، سرانجام آنها را با ترديد جدي مواجه كرده‌است. تغييرات سياسي اجتماعي اعلام شده، مانند اعلام برخي آزادي‌ها براي زنان يا جمع‌آوري و برخورد با سخنرانان مذهبي افراطي، اگرچه پاسخ به نياز جامعه هستند، اما به‌دليل نوع اجراي آن كه آمرانه و بدون جريان فكري حامي است، بادوام و تأثيرگذار به‌نظر نمي‌رسند. برخي مي‌گويند،

شرايط داخلي، منطقه‌اي و جهاني عربستان، اين تغييرات را اجتناب‌ناپذير كرده‌بود. 70درصد جمعيت عربستان زير 30سال هستند، نرخ بيكاري روند صعودي دارد و درآمد اقتصاد وابسته به نفت عربستان، به‌شدت در حال سقوط است. اما تغييرات تبليغاتي اعلام شده پاسخي به اين مشكلات نمي‌دهد. در شرايطي كه جنگ يمن ادامه دارد و زير پوست جامعه با دستگيري مخالفان سياسي و ايجاد شرايط امنيتي براي شاهزادگان معترض، پرالتهاب است، تغييرات اعلام شده بيشتر به نمايش تبليغاتي شبيه است.


نوشته شده در   شنبه 6 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode