ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 مهر 1396     |     کد : 180254

در مراسم گشايش سال تحصيلي دانشگاه ها

رئيس جمهوري: ايجاد انحصار در اقتصاد مديريت و علم بسيار خطرناك است

رئيس‌جمهوري گفت: در همه انتخابات‌ها جناح‌هاي سياسي مشارکت مي‌کنند، اما در آخر به جاي آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشويق شوند و جايزه بگيرند، يکي جايزه مي‌گيرد و جناح ديگر تنبيه مي‌شود‎.

رئيس‌جمهوري گفت: در همه انتخابات‌ها جناح‌هاي سياسي مشارکت مي‌کنند، اما در آخر به جاي آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشويق شوند و جايزه بگيرند، يکي جايزه مي‌گيرد و جناح ديگر تنبيه مي‌شود‎.
‎به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح ديروز در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکيد بر اهميت آغاز دوران تحصيل در مدارس و دانشگاه‌ها افزود: امروز هر توانايي که در کشور وجود دارد، همه از علم، دانش و دانايي نشات گرفته است‎.
‎وي با اشاره به همزماني آغاز سال تحصيلي جديد با ايام سوگواري امام حسين(ع) خاطر نشان کرد: حادثه عاشورا و فرهنگ و مکتب امام حسين(ع) تابلويي کامل با همه ظرافت‌ها است که معمولا ما به گوشه‌اي از آن توجه مي‌کنيم‎.
‎رئيس‌جمهوري گفت: آزادي، آزادگي، ايستادگي، استقامت، فداکاري و ايثار بخشي از اين تابلوي بزرگ است و بخش ديگر آن اخلاق، صلح، دوستي، اصلاح جامعه، هدايت مردم و دلسوزي براي دشمنان است که کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد‎.
‎روحاني با اشاره به گفت‌وگوهاي امام حسين پيش از خروج از مدينه با حاکم شهر خاطر نشان کرد: پيش از آنکه امام حسين(ع) قيام خود را آغاز کند، با حاکم مدينه حرف زد و براي او استدلال آورد و گفت که چرا با او بيعت نمي‌کند؛ حاکم مدينه دلايل امام حسين (ع) را نپذيرفت. در آن زمان مي‌توانست جنگ شکل بگيرد اما امام حسين(ع) بنا به دلايلي نگذاشت که جنگ آغاز شود ايشان مهلت خواستند تا در اين زمينه بينديشند و در فرصتي ديگر پاسخ حاکم را بدهند‎.
‎وي ادامه داد: ايشان ماه‌ها در مکه ماند و با گروه‌هاي مختلف ملاقات و گفتگو کرد و نامه‌هاي متعددي از کوفه دريافت نمود و سپس در مقطعي از مکه خارج شد و اعلام کرد که براي اينکه حرمت حرم نگه داشته شود از مکه به سوي کوفه مي‌رود‎.
‎رئيس‌جمهوري با بيان اينکه امام حسين (ع) براي حفظ حرمت کعبه از مکه خارج شدند، ادامه داد: امروز در جامعه ما حرمت، جايگاه و شخصيت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخي قلمها و زبان‌ها شکسته مي‌شود‎.
‎وي با تاکيد بر اين که وجود دانشگاه‌ها براي اين است که ما با مکتب امام حسين (ع) آشناتر شويم و آن را به خوبي بياموزيم و به جامعه منتقل کنيم، به ماجراي دستور امام حسين (ع) براي پر کردن تعداد بيشتري مشک آب جهت رفع تشنگي دشمنان اشاره و خاطر نشان کرد:امام حسين(ع) حتي براي رفع عطش دشمنان خود آب ذخيره مي‌کردند و در زماني که با حر مواجه شدند در پاسخ به يکي از اصحاب خود که اصرار داشت تا عدد دشمنان کم است به آنها حمله شود، تاکيد کردند که من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم و هيچگاه هم آغازگر جنگ نخواهم بود‎.
روحاني با بيان اين که عاشورا بزرگترين مکتب آموزشي و دانشگاه و معلم ما و همچنين بزرگترين عامل براي وحدت و امنيت ملي ما است، تصريح کرد: وظيفه دانشگاه، برقراري پيوند ميان جامعه و فرهنگ متعالي بشريت است‎.‎رئيس شوراي انقلاب فرهنگي ادامه داد: دانشگاه همواره گذاري از يک جامعه با شرايط استبداد و استعمار و انحصار قدرت به سمت جامعه‌اي آزاد، مستقل و جامعه‌اي که در آن شايستگي‌هاي علمي و اخلاقي افراد مورد توجه باشد، است. در اين زمينه در دوران مشروطه شاهد انحصار در مديريت کشور بوديم، اما حوزه ودانشگاه توانستند در کنار يکديگر اين انحصار را بشکنند و امروز مشاهده مي‌کنيم که مديران جامعه اکثرا تحصيلکرده دانشگاه‌هاي ما و تعدادي تحصيلکرده حوزه‌هاي علميه هستند‎.
‎روحاني با بيان اين که دانشگاهيان ابتدا بايد معضلات خود در دانشگاه‌ها را حل و سپس معضلات و مشکلات جامعه را حل كنند، به طرح انتقاداتي از وضع مديريت دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: بارها در جلسات مختلف ازجمله شوراي انقلاب فرهنگي وهيات دولت اعلام کرده‌ام که معلوم نيست که در مديريت دانشگاه‌ها راه خوبي را پيش مي‌رويم يا نه؛ چراکه ‌اداره دانشگاه‌ها را قطعه قطعه کرده‌ايم و برخي مسئول دين، برخي مسئول انقلاب و برخي مسئوليت‌هاي ديگري بر عهده دارند؛ اين درحالي است که نبايد اين تقسيم بندي‌ها انجام شود‎.‎ رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اين که بايد همواره ميان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌هاي دانشجويي رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه يک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌هاي سياسي ايجاد کرده‌ايم؛ در همه انتخابات‌ها اين جناح‌ها مشارکت مي‌کنند. ما در آخر به جاي آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشويق شوند و جايزه بگيرند، يکي جايزه مي‌گيرد و جناح ديگر تنبيه مي‌شود. آيا نتيجه اين روش اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي ايجاد مي‌کند؟
روحاني با بيان اين که ممکن است برخي از دستگاه‌ها بيکار باشند و براي ايجاد شغل براي خود عده‌اي را احضار کنند، افزود: اگر در جناحي که از ابتدا ساختمان ديوارش کوتاه ساخته شده است، کسي خيلي هم تاثيرگذار باشد و مردم را براي مشارکت تشويق کند و تکرار کند که مردم پاي صندوق بيايند، باز هم آنها نبايد تشويق شوند‎.
‎رئيس‌جمهوري با تاکيد براين که بايد از اين مسيرها رها شويم، به نتايج راي مردم در انتخابات‌ سال‌هاي 92 تا 96 اشاره و خاطر نشان کرد: يک بار در سال 92 و مجددا در سالهاي 94 و 96 اين تجربه حاصل شد. در اقتصاد، علم و مديريت، انحصار بسيار خطرناک است و ما بايد براي نقد و مشارکت، همه جامعه را تشويق کنيم‎.
‎وي همچنين با بيان اين که بيان نقد به ويژه در دانشگاه بايد آزاد باشد تصريح کرد: اگر استاد يا دانشجويي در دانشگاه کلامي مطرح کند که آن کلام مورد پسند من نباشد، بايد تشويق شود‎. ‎روحاني در ادامه سخنراني خود با انتقاد از پذيرش بيش از حد دانشجو در برخي رشته‌هاي تحصيلي افزود: دانشگاه براي حل و فصل مسائل و پيچيدگي‌هاي جامعه است، اما امروز موضوع فارغ التحصيلان دانشگاهي خود يک معضل براي جامعه ايجاد کرده است؛ اين در حالي است که ابتدا بايد بررسي کنيم که چه شغلي نيازمند تحصيلات دانشگاهي است، سپس در آن رشته دانشجو بپذيريم‎.
‎رئيس‌جمهوري خاطر نشان کرد: مديريت نيروي انساني بر مبناي هرم امکانپذير است، اما امروز در حال ايجاد استوانه در اين بخش هستيم و مي‌خواهيم همه کلاس اولي‌ها را با مدرک دکترا از نظام آموزش خارج کنيم، اين درحالي است که بر اساس برخي بررسي‌هايي که در کشورهاي مختلف درباره نياز مشاغل به تحصيلات دانشگاهي انجام شده است، 40 تا 45 درصد مشاغل نيازي به تحصيلات دانشگاهي ندارند‎.
‎روحاني با اشاره به وجود مشکل بيکاري در جامعه خاطر نشان کرد: دولت و همه نهادها بايد در زمينه ايجاد شغل در کشور تلاش کنند. در اين زمينه من بسيار خوشحال هستم که نسبت به سال گذشته رقم بيکاري يك درصد کاهش يافته که اين به معناي آن است که مسير درستي انتخاب شده است و بايد با سرعت بيشتري طي شود‎.
وي همچنين با تاکيد بر لزوم پيشرو بودن دانشگاهيان و دانشجويان در مسائل روز کشور گفت: نمي‌گويم که يک دانشجو يک ديپلمات است، اما يک دانشجو بايد مسائل سياسي جامعه خود را بداند و به خوبي نقد و انتقادات خود را مطرح کند، چرا که سن دانشجويي، سن خلاقيت و طراحي نقد و انتقاد است. اساتيد دانشگاه نبايد بگذارند عده‌اي جامعه را نسبت به آينده مايوس کنند و کار ارزشمند ملت را زير علامت سئوال قرار دهند‎.
‎رئيس‌جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، اظهارات رئيس‌جمهوري آمريکا را عجيب و غريب خواند و خاطر نشان کرد: ممکن است در کشوري براساس برخي مبناها فردي رئيس‌جمهوري شود که با کارهاي عجيب و غريب خود همه دنيا را نگران کند. حال ممکن است چنانچه معضلي که در يک کشور ايجاد شده است به کشورهاي ديگر دنيا نيز سرايت کند و بر ما نيز فشارهايي وارد شود، اما ما نبايد نسبت به مسيري که انتخاب کرده‌ايم، ترديد کنيم‎.
‎وي با انتقاد از طرح برخي اظهارات از سوي عده‌اي در داخل کشور در اين زمينه گفت: نمي‌دانم چرا عده‌اي از اين موضوع و اين که کشور دچار مشکل شود، خوشحال مي‌شوند و نان خود را در دعوا مي‌بينند؟ با اين وجود معتقديم تضارب آرا هيچ مشکلي ندارد، اما بايد در موضوعات مربوط به منافع ملي همه يک صدا باشند‎.
‎روحاني با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و 1+5 تصريح کرد: در برجام به منافع غيرقابل بازگشتي دست يافته‌ايم و نه فقط ترامپ، بلکه چنانچه 10 ترامپ ديگر در دنيا روي کار بيايند، آن منافع غيرقابل بازگشت هستند. در مذاکرات هسته‌اي قدرت سياسي خود را به جهانيان نشان داديم و ديپلمات‌هاي ما آنقدر قوي و قدرتمند با شش قدرت بزرگ دنيا حرف زدند و به توافق رسيدند که آن طرف توافق يعني آمريکا مي‌گويد ايراني‌ها ما را فريب داده‌اند‎. ‎رئيس‌جمهوري ادامه داد: گرچه اين حرف نادرست است و مبناي ما در اين توافق برد ـ برد بوده، اما ما به عنوان يک توانمند سياسي در صحنه مذاکرات با قدرت‌هاي دنيا ظاهر شديم و نشان داديم نه فقط در جنگ و اقتصاد قوي هستيم، بلکه در صلح و سياست نيز قدرتمنديم که اين نيز يک موضوع غيرقابل بازگشت است‎.
وي با تاکيد بر اين که اتحاد جهاني عليه ايران را شكستيم، به سخنراني سران کشورهاي عضو سازمان ملل در مجمع عمومي اين نهاد اشاره و خاطر نشان کرد: همه کشورها عليه ايران متحد شده بودند. در سازمان ملل از نخستين ناطق تا آخرين سخنران، همه عليه ما حرف مي‌زدند و حتي کشورهاي به ظاهر دوست هم صحبتي به نفع ما نمي‌کردند، اما امسال در مجمع عمومي سازمان ملل بيش از 169 کشور دنيا حرف ايران را بر زبان آوردند و فقط يک کشور به نام آمريکا و يک رژيم اشغالگر به نام اسرائيل عليه ايران حرف زد‎.
‎روحاني تصريح کرد: ايران در صحنه ديپلماسي جهان موفق و پيروز شد و در پاسخ به آمريکا و برخي از کشورها که مي‌گفتند ايران دروغ مي‌گويد و به دنبال بمب هسته‌اي است، به دنيا گفت که در پي ساخت بمب اتم نيست، بلکه به دنبال انجام فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي است. به همين دليل برجام پيروزي اخلاقي ما هم به حساب مي‌آيد‎.
‎رئيس‌جمهوري با اشاره به لغو تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران و بسته شدن پرونده‎ PMD ‎افزود: برخي مي‌گفتند که پرونده‎ PMD ‎هيچگاه بسته نمي‌شود، ولي توانستيم در مذاکرات هسته‌اي اين پرونده را ببنديم و آژانس رسما اعلام کرد که ديگر سوالي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ما ندارد. همچنين توانستيم قطعنامه‌هاي سازمان ملل را که سال‌ها عليه کشور تصويب شده بود، لغو کنيم‎.
‎روحاني همچنين با انتقاد از طرح برخي مسائل در داخل نسبت به احتمال اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران گفت: ممکن است فردي بگويد بعدا نيز قطعنامه‌هايي صادر خواهد شد. اين حرف مانند آن است که مي‌گوييم در جنگي پيروز شده‌ايم و عده‌اي مي‌گويند ممکن است در جنگ بعدي پيروز نشويم؛ در پاسخ اعلام مي‌کنيم چنانچه روزي سازمان ملل بخواهد عليه ما قطعنامه‌اي صادر کند، تجربه لغو قطعنامه‌هاي قبلي را داريم‎.
‎وي در ادامه به بيان برخي ديگر از منافع غيرقابل بازگشت برجام پرداخت و ادامه داد: در زمينه اقتصادي از جمله فروش نفت و ميعانات نفتي و همچنين جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي و گشايش اعتبارات بزرگ در بانک‌هاي بين‌المللي و ورود فناوري به کشور منافع بسياري براي کشور حاصل شده که غيرقابل بازگشت است‎.
‎رئيس‌جمهوري با طرح اين پرسش که چرا عده‌اي نادرست با مردم صحبت مي‌کنند، گفت: مردم توانستند حق هسته‌اي خود را کف خيابان تا وين و نيويورک ببرند و آن را تثبيت کنند؛ اگر امروز آمريکا مرتکب تخلفي شود، دنيا آن را محکوم مي‌كند، اما بازهم عده‌اي در داخل مي‌گويند که چرا به آمريکايي‌ها اعتماد کرديد‎.
روحاني با اشاره به انعقاد معاهده‌هاي مختلف ميان پيامبر اسلام(ص) و کفار و نقض مکرر اين معاهده‌ها از سوي کفار ادامه داد: آيا بايد به پيامبر ايراد بگيريم که چرا به کفار اعتماد کرد و آيا متضرر شد؟ در حالي که ايستادن پاي عهد به ضرر معاهده کننده نيست، بلکه به ضرر آن کسي است که نقض عهد مي‌کند و اعتبار خود را زير پاي مي‌گذارد‎.‎
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش‌ ديگري از صحبت‌هاي خود به بيان برخي وظايف اساتيد و دانشجويان پرداخت و خاطر نشان کرد: يکي از وظايف مهم دانشگاه‌ها، وظايف سياسي و بيان واقعيات براي مردم از طريق دانشجو و کلاس‌هاي درس است. قطعا در دانشگاه‌ها اساتيد بسياري در رشته‌هاي مختلف حضور دارند که بايد شرايط کشور را براي دانشجويان و مردم تشريح کنند‎.
‎روحاني ادامه داد: مردم سال 92 راهي را انتخاب کردند و در سالهاي 94 و 96 بار ديگر آن راه را تائيد کردند، اما عده‌اي مي‌خواهند بگويند که مردم ايران مرتکب اشتباه شده‌اند؛ اين در حالي است که مردم در اين انتخابات‌ راه درست را برگزيده‌اند و امروز عظمت و اعتبار بين‌المللي ايران و همچنين روابط ما با جهان افزايش يافته و مسير تعاملي که مقام معظم رهبري فرموده‌اند، هموار شده است‎.
‎وي گفت: کشور امروز با معضلات و مشکلات مختلفي مواجه است که حل آن به عهده همه مسئولان و مردم است؛ اما دانشگاه‌ها به دليل آنکه پايگاه علم و دانش در اختيار دارند، وظايف بيشتري در اين زمينه به عهده‌شان است. امروز کشور با مشکلات بسياري در زمينه‌هاي مسائل زيست محيطي، کمبودآب، موضوعات بانکي و اقتصادي مواجه است که مربوط به دولت يازدهم و دوازدهم نيست و به عنوان قرض پيشينيان به ما ارث رسيده است‎. ‎رئيس‌جمهوري در پايان با تاکيد بر لزوم حمايت دولت از دانشگاه‌ها و مراکز علمي خاطر نشان کرد: دولت توقع دارد که همه دانشگاه‌ها معضلات کشور را معضلات دولت ندانند، بلکه آنها را معضلي براي همه کشور تلقي کنند و براي حل آن دست به دست هم بدهند‎.‎
وزيربهداشت: سهميه‌ها دركنكور، يكي از موانع ارتقاء كيفي دانشگاه‌هاست
دکتر سيد حسن قاضي زاده‌هاشمي، وزير بهداشت هم در اين مراسم با اشاره به مهمترين تهديدات مراکز آموزشي و پژوهشي حوزه سلامت، ضمن انتقاد از توجه ناکافي به وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالي، تاکيد کرد: توجه ناکافي در حوزه آموزش عالي به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاه‌هاي علوم پزشکي متناسب با جايگاه علمي خود از منابع انساني و مالي برخوردار نباشند.
وي تصريح کرد: جايگاه و نقش دانشگاه‌ها، تلاش براي ساختن جامعه‌اي آگاه، ثروتمند و داراي رفاه اجتماعي از طريق تربيت نيروهاي ارزشمند، توليد علم و دانش براي توسعه و ارتقاي فرهنگ جامعه و افزايش سرمايه اجتماعي است.
هاشمي افزود: متاسفانه بايد بپذيريم که در کشور ما هنوز هم عمده فعاليت و تلاش بسياري از مراکز آموزش عالي، افزودن رشته‌ها و دادن مدرک است. وي يادآور شد: در شرايط فعلي، کشور نيازمند دانش‌آموختگاني خلاق و نوآور است که با بهره‌گيري از دانش خود بتوانند به توليد علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعي بپردازند. هاشمي تصريح کرد: يکي از چالش‌هاي عدم دستيابي به دانشگاه‌هاي نسل سوم و چهارم، وجود سهميه‌هاي متعدد است؛ به طوري که تفاوت معني‌داري در رتبه‌هاي ورودي به دانشگاه‌ها ديده مي‌شود. وزير بهداشت گفت: تفاوت رتبه‌ها در يک کلاس درسي در گروه پزشکي، گاهي بيش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئيس‌ جمهوري در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گروهي ماموريت يافتند تا با بررسي سهميه‌هاي مختلف، زمينه‌هاي اجراي عدالت آموزشي در کشور فراهم شود.
سخنان سرپرست وزارت علوم
دکتر سيد ضياء‌هاشمي، سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم با بيان اين‌که کميت‌گرايي در دانشگاه‌ها منجر به توسعه نامتوازن و بي‌عدالتي در دانشگاه شده است، گفت: در صورت عدم تغيير مسير، شاهد «دانشگاه‌هاي متروکه‌اي» خواهيم بود که بخش عمده‌اي از زيرساخت‌هاي آن‌ها به مرور کارکردهاي حداقلي خود را نيز از دست خواهند داد. سرپرست وزارت علوم افزود: متاسفانه سيطره کميت‌گرايي بر نظام آموزش عالي کشور در دهه گذشته و محدود ديدن رشد علمي به تعداد دانشجو و مقاله و پايان‌نامه، علاوه بر دامن‌زدن به کاهش کيفيت آموزش، توسعه نامتوازن و بي‌عدالتي در دانشگاه، مسير مدرک‌فروشي و توسعه شهريه‌محور را گشود و دانشگاه را از برقراري ارتباط با صنعت و جامعه و حل مسائل آنها دور کرد.
وي نتيجه اين رويکرد را ايجاد «دانشگاه منزوي» دانست و يادآور شد: اين «دانشگاه منزوي» به دنبال خود، سيل بيکاران دانش‌آموخته را به دنبال داشت که عموما از مشارکت در حل مسائل کشور و اصلاح امور جامعه در حوزه‌هاي مختلف نظير اقتصاد، روابط بين‌الملل، فرهنگ و سياست بازمانده‌اند.هاشمي با بيان اينکه امروز و با پايان موج گسترده تقاضاي جمعيت جوان براي ورود به دانشگاه و فرارسيدن زمان ورود آنها به بازارهاي کار، بي‌شک تداوم روندهاي پيشين که عمدتا مبتني بر تعادل ميان عرضه و تقاضا در حوزه آموزش عالي بود، ناممکن است، ادامه داد: با کاهش انگيزه و تقاضا براي ورود به دانشگاه، به‌زودي و در صورت عدم تغيير مسير ما شاهد دانشگاه‌هاي متروکه‌ خواهيم بود.
سخنان رئيس دانشگاه تهران
دکتر محمود نيلي احمد آبادي، رئيس دانشگاه تهران هم در سخناني با تاکيد بر اقدامات دولت در عرصه‌هاي بين‌المللي گفت: اقدامات انجام شده موجب بهبود مراودات و افزايش تبادلات استاد و دانشجو شده است.
وي خاطر نشان کرد: در سايه اين سياست‌ها، مراودات‌ بين دانشگاهي و تبادلات فناورانه روان‌تر شده، شاخص دستاوردهاي علمي بين‌المللي ايران، تبادلات دانشجو و استاد و برنامه‌هاي مشترک به ميزان زيادي افزايش يافته است.
دکتر عباسعلي کريمي، سرپرست دانشگاه علوم پزشکي تهران هم در ادامه گفت: براي ساختن کشور توجه ويژه به دانشگاه در شرايط محدوديت منابع مانند توجه بدن به ارگان‌هاي حياتي در شرايط بحراني ضروري است.
وي خاطر نشان کرد: بايد دانشگاه را در بدترين شرايط از نظر اقتصادي و مسائل مختلف که منجربه ايجاد شوک به کشور مي شود، مورد توجه قرار دهيم.
گفتني است در اين مراسم از 5 تن از نفرات برتر آزمون سراسري سال 1396 در هر کدام از رشته‌هاي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني و سه نفر از برگزيدگان رشته‌هاي زبان‌هاي خارجي و هنر و نيز نفرات برتر هر کدام از اين پنج رشته از سهميه ايثارگران تقدير شد.


نوشته شده در   يکشنبه 16 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode