ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396     |     کد : 180096

روحاني: مرزها در منطقه نبايد تغييركند

رئيس جمهوري در گفتگوي تلفني همتاي روسي خود با استقبال از گسترش روابط همه‌جانبه تهران – مسکو تاکيد کرد که روابط دو کشور با پيشبرد طرح‌هاي در دست اجرا بيش از پيش مستحکم خواهد شد.

رئيس جمهوري در گفتگوي تلفني همتاي روسي خود با استقبال از گسترش روابط همه‌جانبه تهران – مسکو تاکيد کرد که روابط دو کشور با پيشبرد طرح‌هاي در دست اجرا بيش از پيش مستحکم خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در تماس تلفني "ولاديمير پوتين" با ايشان‌، با اشاره به نشست قريب‌الوقوع روساي جمهوري ايران‌، روسيه و جمهوري آذربايجان در تهران گفت: ما براي روابط سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان اهميت قائل هستيم و در اجلاس پيش رو‌، مسائلي را که مورد توجه سه کشور است، در دستور کار قرار خواهيم داد.
وي به مواضع مشترک دو کشور در موضوع سوريه و پيگيري اجلاس آستانه اشاره کرد و گفت: ما در مساله سوريه جدي هستيم و معتقديم اکنون نگاه همه دنيا به مذاکرات آستانه و همکاري‌هاي سازنده ما در سوريه معطوف است.
رئيس جمهوري افزود: تماميت ارضي در منطقه و عدم تغيير مرزها براي جمهوري اسلامي ايران بسيار حائز اهميت است و ما کاملا آماده ايم روند همکاري‌ها و هماهنگي‌ها را براي اجلاس بعدي آستانه ادامه دهيم.
روحاني با اشاره به تحولات جاري عراق اظهارداشت: براي جمهوري اسلامي ايران امنيت منطقه و حفظ تماميت ارضي و وحدت ملي عراق بسيارمهم وحياتي است و هماهنگي و همراهي کشورهاي منطقه در اين ارتباط بسيار مهم و اثرگذار خواهد بود.
ولاديمير پوتين هم در اين گفتگوي تلفني بار ديگر بر عزم مصمم مسکو براي توسعه همه جانبه
‌روابط با تهران تاکيد کرد و اجراي سريع پروژه‌ها و طرح‌هاي در دست اجرا را در مسير تقويت بيش از پيش اين روابط تاثير گذار دانست.
رئيس جمهوري روسيه همچنين به نشست قريب الوقوع سه جانبه سران ايران‌، روسيه و آذربايجان اشاره کرد وگفت: دامنه گسترده اي از موضوعات در ارتباط با تقويت همکاري‌هاي همه جانبه سه کشور در اجلاس تهران به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
پوتين در گزارشي از اجلاس‌هاي پيشين درباره سوريه در آستانه پايتخت قزاقستان و تمجيد از مواضع سازنده تهران در اين نشست‌ها گفت: همکاري‌هاي مشترک دو کشور به همراه ترکيه درباره سوريه، همچنان با قوت و تا برقراري آرامش در سوريه و از بين بردن تروريست‌ها تداوم خواهد يافت.
رئيس جمهوري روسيه همچنين با تبيين مواضع مسکو در قبال تحولات عراق گفت دولت روسيه از دولت بغداد و تماميت ارضي عراق حمايت مي‌کند.
روساي جمهوري ايران و ترکيه خواستارحفظ تماميت ارضي و وحدت ملي عراق شدند
روساي جمهوري اسلامي ايران و ترکيه در تماسي تلفني، ضمن رايزني درباره مهمترين مسائل دوجانبه و منطقه اي و از جمله موضوع همه پرسي در اقليم کردستان عراق‌، تاکيد کردند که تماميت ارضي و وحدت ملي عراق به هيچ وجه نبايد مورد خدشه قرارگيرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، طرفين در اين تماس تلفني اظهارداشتند: مواضع دو کشور در اين ارتباط کاملا با يکديگر هماهنگ است.
حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در اين تماس تلفني با ابراز خرسندي از تعامل خوب ايران و ترکيه در اين زمينه اظهارداشت: براي جمهوري اسلامي ايران حفظ تماميت ارضي و وحدت ملي عراق و امنيت منطقه بسيارمهم وحياتي است وبايد به برهم زنندگان ثبات و امنيت منطقه پيام روشني داده شود.
دکتر روحاني تصريح کرد: هماهنگي و همراهي کشورهاي منطقه در اين ارتباط بسيار مهم و اثرگذار خواهد بود و
بي‌ترديد کشورهاي منطقه اجازه شکل‌گيري بي ثباتي جديدي را در منطقه نخواهند داد.
رئيس جمهوري ترکيه هم در اين گفتگوي تلفني با اشاره به اقدامات گسترده کشورش در مقابله با بي ثباتي در عراق به دنبال تشکيل شوراي امنيت ملي ترکيه و نشست فوق العاده مجلس کشورش براي اتخاذ تصميمات لازم در ارتباط با اين همه پرسي افزود: در اين نشست‌ها درباره اقدامات سياسي‌، اقتصادي و نظامي و هر حرکتي که انجام آن لازم باشد، بحث و گفتگو شد و مجلس هم اختيار انجام عمليات مرزي را در ارتباط با تحولات عراق و سوريه به دولت داد.
'رجب طيب اردوغان' تاکيد کرد که ترکيه آماده است روابط خود را در همه زمينه‌ها با جمهوري اسلامي ايران گسترش دهد.
اردوغان همچنين تصريح کرد که تمامي وزارتخانه‌هاي مرتبط‌، طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را براي توسعه روابط دو کشور به منظور ارائه و بررسي در چهارمين نشست شوراي عالي راهبردي ايران و ترکيه آماده کرده اند.
گفتگوي تلفني روحاني
با نخست وزير عراق
رئيس جمهوري در گفتگوي تلفني با "حيدر العبادي" نخست وزير عراق هم با تاکيد بر مخالفت جمهوري اسلامي ايران با هر حرکتي که در تقابل با تماميت ارضي و وحدت ملي عراق باشد‌، اظهارداشت : همه بايد بدانند که مشروعيت آنها در چارچوب قانون اساسي عراق است.
‌و‌ي گفت: جمهوري اسلامي ايران کاملا از دولت مرکزي عراق حمايت مي کند و مطمئن هستيم مثل همه مشکلات ديگر‌، دولت و ملت عراق با تدبير و حکمت‌، از اين مشکل هم عبور خواهند کرد.
دکتر روحاني گفت: از نظر ما قانون اساسي عراق بايد مورد احترام همه باشد و تخلف از آن به معناي انجام اقدامات غيرقانوني است.رئيس جمهوري به گفتگوي تلفني خود با رئيس جمهوري ترکيه و اشتراک نظر دو کشور در حمايت کامل از بغداد اشاره کرد و گفت: در اين مساله مهم عراق‌، ما کنار همسايه خود و دولت عراق خواهيم بود.
نخست وزير عراق هم در اين گفتگوي تلفني با قدرداني از مواضع ايران در حمايت از تماميت ارضي و وحدت ملي عراق تصريح کرد: حرکت بارزاني در اقليم کردستان عراق‌، تحولات را به سمت‌رويارويي جديد در عراق سوق خواهد داد.
وي با تشريح اقدامات گسترده دولت مرکزي عراق براي مقابله با اين حرکت اقليم کردستان گفت: دولت مرکزي بسيار فراتر از آنچه در قانون اساسي عراق اعلام شده است‌، اختيارات به اقليم کردستان عراق داد و اين حرکت بارزاني اقدامي عليه تماميت ارضي و قانون اساسي عراق است که به هيچ وجه پذيرفتني نيست.
وي بار ديگر تاکيد کرد که همه پرسي در اقليم کردستان عراق خلاف قانون اساسي و هر نتيجه آن ‌هم غيرقانوني است و دولت مرکزي هرگز آن را نخواهد پذيرفت و مذاکره‌اي هم در اين ارتباط نخواهد کرد و مسئولان اقليم بايد درک کنند که به هيچ وجه نبايد به فکر تجزيه عراق باشند.نخست وزير عراق همچنين در اين گفتگوي تلفني برضرورت گسترش و تعميق همکاري‌هاي تهران – بغداد در همه عرصه‌ها تاکيد کرد.


 


نوشته شده در   سه شنبه 4 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode