ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 شهريور 1396     |     کد : 180000

عکس‌العمل قاطع به نقض برجام

روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به ادبیات «کینه‌توزانه» ترامپ تاکید کرد:

روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به ادبیات «کینه‌توزانه» ترامپ تاکید کرد:
 
رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود در جمع سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اتهامات او علیه ایران واکنش نشان داد و مواضع آمریکا در جهان و منطقه را زیر سوال برد.

حسن روحانی در سخنرانی دیروز گفت: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه ومشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای که از زبان رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه درتقابل باخواسته امروز ملت‌ها ازاین اجلاس ـ یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله باجنگ وتروریسم- قرارداشت.

وی با تاکید بر اینکه اعتدال، منش و روش ملت ایران است، گفت: اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی تفاوتی است و نه پرخاشگری؛ مشی اعتدال، مشی صلح است؛ اما صلحی عادلانه و جامع؛ نه صلح برای ملتی، و جنگ و درگیری برای ملتی دیگر.

وی افزود: اعتدال، آزادی و مردم‌سالاری است؛ اما به صورتی شامل و فراگیر؛ نه حمایت ظاهری از آزادی در یک جا، و پشتیبانی از دیکتاتوری در جای دیگر؛ اعتدال،هم‌افزایی اندیشه‌هاست و نه رقص شمشیرها.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما ظلم را نمی‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم، گفت: ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی‌پذیریم. زبان ما زبان کرامت است و زبان تهدید را برنمی‌تابیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اما از موضع برابر و احترام متقابل، و با رویکرد برد ـ برد.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت کشورها در هم تنیده شده‌اند. نمی‌شود مردم فلسطین توسط رژیمی شرور و نژادپرست از کمترین حقوق انسانی محروم باشند و غاصبان این سرزمین در امنیت. نمی‌شود یمن، سوریه، عراق، بحرین، افغانستان، میانمار و بسیاری مناطق دیگر در فقر و جنگ و درگیری زندگی کنند و عده‌ای گمان کنند که می‌توانند امنیت و رفاه و توسعه بلندمدت در کشورهای خود داشته‌باشند.

ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم و تندروی مذهبی در خاورمیانه قرار دارد، گفت: این حضور نه از موضع فرقه‌ای و قومی، که از موضعی انسانی، اخلاقی و استراتژیک است.

وی برجام را بهترین نشانه صدق ادعای جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: نمی‌توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته‌ای‌اش منطقه و جهان را تهدید می‌کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین المللی نیست، ملت‌های صلح‌طلب را نصیحت کند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: به صراحت اعلام می‌کنم، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد؛ اما چنین اقدامی هرگز قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را در مسیر پیشرفت و تعالی خود متوقف کند.

وی افزود: دولت جدیدآمریکا با پیمان‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی،فقط اعتبار جهانی خود را می‌شکند و اعتماد دولت‌ها وملت‌ها نسبت به هرگونه مذاکره وتعهدات آینده خودرا ازدست می‌دهد.

رئیس‌جمهور به برنامه موشکی کشورمان اشاره کرد و افزود: در همین جا اعلام می‌کنم که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از جمله توانمندی‌های موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت‌ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه‌طلبی‌های فاجعه بار را نخواهیم داد.

وی اظهار کرد: من به صراحت اعلام می‌کنم که مداخله خارجی وتعیین تکلیف برای مردم منطقه نتیجه‌ای جز تداوم وگسترش بحران برجای نخواهدگذاشت. بحران‌های سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارد وتنها از طریق توقف خشونت و پذیرش رای و نظر مردم پایان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور گفت: دولت آمریکا باید برای مردم خود توضیح دهد که چرا با صرف صدها میلیارد دلار از دارایی‌های ملت خود و ملت‌های منطقه به جای آن‌که به ثبات و امنیت کمک کند موجب قتل و فقر و ویرانی و رشد تروریسم و افراطی‌گری شده است.

روحانی: رفتار ترامپ همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا با بیان این‌که لحن و رفتار رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد، تاکید کرد: آینده سیاست‌های آمریکا برای دولت‌ها، نخبگان و جهانیان قابل پیش‌بینی نیست؛ و این بیش از همه به ضرر ملت آمریکاست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی گفت: در یک تعهد چندجانبه که مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و موضوعش مربوط به بحث عدم اشاعه است، خروج آمریکا هزینه بسیار بالایی دارد، به این معنا که دیگر کسی به آمریکا اعتماد نخواهد کرد و این بالاترین هزینه‌ای است که آمریکا پرداخت می‌کند.

وی افزود: دیگر چه کشوری حاضر است بیاید با آمریکایی‌ها بنشیند، راجع به حل معضلات منطقه‌ای یا بین‌المللی حرف بزند، برای این‌که در برجام بیش از دو سال مذاکره ادامه داشت و برای جمله جمله و کلمه به کلمه این توافق بحث شده و بعد از بحث در مراحل مختلف و در کشورهای مختلف مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفته است.

روحانی گفت: روسیه، چین و اروپا به برجام متعهدند و به آمریکا هم توصیه کرده‌اند با خروج احتمالی آمریکا، شرایط نوینی ایجاد می‌شود و در آن زمان، ایران هم انتخاب خود را خواهد داشت.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 30 شهريور 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode