ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 فروردين 1390     |     کد : 17971

چه كنيم تا حساسيت نگيريم؟

فصل بهار با همه زيبايي و طراوتش براي گروهي از افراد آزاردهنده و دردسرساز است. افرادي كه تجربه واكنش‌هاي حساسيتي را دارند، مي‌دانند كه بايد بيشتر دقت داشته و شرايط را كنترل كنند.

جام جم آنلاين: فصل بهار با همه زيبايي و طراوتش براي گروهي از افراد آزاردهنده و دردسرساز است. افرادي كه تجربه واكنش‌هاي حساسيتي را دارند، مي‌دانند كه بايد بيشتر دقت داشته و شرايط را كنترل كنند.

آلرژي يا حساسيت در واقع واكنش غيرطبيعي سيستم ايمني بدن است كه طي آن سيستم دفاعي بدن به ماده‌اي بي‌ضرر در محيط مانند گرده گياهان يا برخي مواد غذايي واكنش نشان داده و علائمي خاص ايجاد مي‌كند. البته خوب است دقت داشته باشيم كه تقريباً هر چيزي مي‌تواند باعث بروز واكنش‌هاي آلرژيك شود و اين واكنش‌ها مي‌تواند ملايم و خفيف بوده ‌يا آزار دهنده و حتي تهديدكننده باشند.

گرده گياهان

گرده‌ گل‌ها و گياهان مي‌توانند سبب بروز واكنش‌هاي حساسيتي بشوند. بنابراين قرار گرفتن در معرض چنين موادي يكي از عوامل مهم بروز حساسيت‌هاي فصلي است. در چنين شرايطي فرد با علائمي نظير عطسه، آبريزش يا گرفتگي بيني، خارش و اشك ريزش از چشم روبه‌رو مي‌شود. در صورتي كه حساسيت شديد و غيرقابل تحمل باشد، بايد با مراجعه به پزشك و استفاده از داروهاي مناسب، تا حدي شرايط را كنترل كرد. همچنين كساني كه با اين مشكل روبه‌رو هستند مي‌توانند در روزهايي كه هوا باد دارد و در نتيجه گرده‌ها بيشتر در محيط حضور دارند، در فضاي بسته مانده و از خانه خارج نشوند.

حيوانات خانگي


مواد موجود روي پوست و در بزاق حيوانات خانگي نيز مي‌تواند براي برخي افراد ايجاد حساسيت كند. همچنين دقت داشته باشيد كه ممكن است تا ماهها پس از قطع تماس با حيوان نيز شرايط بهبود نيافته و علائم برطرف نشود. بنابراين چنانچه شما هم به دليل نگهداري از حيواني در خانه دچار آلرژي شده‌ايد، بهتر است هر چه سريع‌تر اتاق خواب، فرش‌ها، ظروف و... را تميز كرده و با حيوان تماس نداشته باشيد.

نيش حشرات

افرادي كه به نيش حشرات آلرژي دارند، ممكن است در چنين شرايطي واكنشي شديد و حتي تهديدكننده سلامت داشته باشند.

اين گروه از افراد پس از نيش زدن حشرات دچار قرمزي و تورم شديدي مي‌شوند كه ممكن است يك هفته و حتي بيشتر ادامه داشته باشد.

علاوه بر اين حالت، آنها دچار خستگي، تهوع و تب خفيفي نيز خواهند شد. همچنين در شرايطي خاص كه البته به‌ندرت اتفاق مي‌افتد، نيش حشرات باعث آنافيلاكسي شده كه با علائمي همچون تنگي نفس،‌ كهير، تورم صورت، گلو يا دهان، سرگيجه و افت فشار همراه است.

حساسيت‌هاي غذايي

شير، آجيل و گندم از جمله مهم‌ترين مواد غذايي‌اي هستند كه باعث حساسيت مي‌شوند.

واكنش‌هاي آلرژيك معمولا تنها چند دقيقه پس از خوردن اين مواد ايجاد شده و با علائمي همچون مشكلات تنفسي، كهير، اسهال، استفراغ و تورم اطراف دهان خودش را نشان مي‌دهد.

در اين شرايط بايد تا حد امكان سعي كنيد از اين گروه مواد غذايي اجتناب كنيد.

داروها

برخي از داروها نيز مي‌توانند سبب بروز علائم حساسيتي بشوند. اين نشانه‌ها مي‌توانند ملايم و خفيف بوده‌ يا شديد و خطرناك باشند. چنين حساسيت‌هايي معمولا با كهير، خارش چشم‌ها، گرفتگي و تورم در دهان و گلو بروز كرده و خودش را نشان مي‌دهد.

مواد معطر

مواد معطري كه مي‌توانند سبب بروز حساسيت شوند، اغلب در عطرها، شمع‌هاي معطر، مواد شوينده و مواد آرايشي وجود دارند.

اغلب مردم نيز پس از قرار گرفتن در معرض بويي شديد و تند دچار چنين حساسيت‌هايي مي‌شوند. البته تكرار شرايط و قرار گرفتن براي مدتي طولاني‌تر مي‌تواند علائم را تشديد كرده و مدت زمان آن را طولاني‌تر سازد بنابراين با وجود چنين موادي كه باعث بروز حساسيت و واكنش‌هاي حساسيتي مي‌شوند، افراد بايد بيشتر دقت كرده و تا حد امكان از تماس با اين مواد اجتناب كنند.

Webmd
مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي


نوشته شده در   سه شنبه 23 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode