ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 مرداد 1396     |     کد : 179133

با افتتاح پايگاه ملي فضايي امام‌خميني(ره) انجام شد

پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره‌بر سيمرغ

رئیس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر این‌که امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حائز اهمیت است،گفت: هر چه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقاء خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر این‌که امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حائز اهمیت است،گفت: هر چه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقاء خواهد یافت.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی به مناسبت پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ به فضا و افتتاح پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) در اینستاگرام خود نوشت:
«امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حائز اهمیت است و هر چه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقاء خواهد یافت.
‌در پسابرجام، فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و هم با اراده و کوشش مضاعف متخصصان و دانشمندان خودمان بتوانیم دستاوردهای بیشتری که باعث بروز و توسعه ملی می‌شود، داشته باشیم.
‌امروز پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) با پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ به فضا به‌طور رسمی افتتاح شد. این پایگاه که نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، همه مراحل آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را به‌عهده دارد.
‌پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در فاز نهایی قادر است همه نیازهای کشور در مدار پایین کره زمین (مدار LEO) را پوشش دهد. ماهواره‌بر سیمرغ نیز قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰کیلوگرم را در مدار ۵۰۰کیلومتری زمین قرار دهد.»
پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ به فضا
به گزارش ایسنا، پایگاه فضایی حضرت امام خمینی(ره) که نخستین پایگاه سکوی ثابت ایران به شمار می رود مجموعه عظیمی است که همه مراحل آماده سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره برها را برعهده دارد.
پایگاه ملی فضایی از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و قادر است در مرحله نهایی همه نیازمندی‌های کشور در مدار LEO–فاصله 160تا2000کیلومتر ازسطح زمین-را هم پوشش دهد.
ماهواره بر سیمرغ قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰کیلوگرم را در مدار۵۰۰کیلومتری زمین قرار دهد.
جانشین گروه فضایی صاایران با بیان این که پایگاه فضایی امام نیازهای صنعت هوافضای کشور را دستکم تا 10 سال آینده تامین می کند، گفت:دانشمندان هوافضای کشور توانستند با افتتاح این پایگاه قابلیت‌های نظامی خود را به کاربری‌های تجاری تبدیل کنند.
مهدی نصیری در گفتگو با ایرنا با تبریک افتتاح پایگاه فضایی به مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و دانشمندان سازمان هوافضای کشور اظهارداشت : این پایگاه توسط دانشمندان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است و دانشمندان هوافضای کشور توانستند قابلیت‌های نظامی خود را به کاربری‌های تجاری تبدیل کنند.
وی افزود: اهمیت این پایگاه در این است که قابلیت پرتاب ماهواره‌های پرتعداد در مدار ارتفاع پایین« low earth orient » را دارد و می توان به کمک این ماهواره‌ها انواع کاربری‌های مخابراتی، هواشناسی، موقعیت یابی، اینترنت اشیا و خدمات آی‌تی و مخابرات ماهواره‌ای را فراهم کرد.
جانشین گروه فضایی صاایران گفت: دانشمندان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این پایگاه را در شرایط تحریم‌های ظالمانه، کاملا به صورت بومی و مطابق استانداردهای روز دنیا طراحی کرده و ساخته اند به طوری که این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه در جنوب غرب آسیا به شمار می رود.
نصیری افتتاح این پایگاه را نقطه عطفی در صنعت هوافضای کشور بیان کرد و گفت:پایگاه فضایی امام قادر است ماهواره‌های جدید کشور که شروع آن ماهواره سیمرغ است را به فضا پرتاب کند‌.
گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه با تقبیح اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و در واکنش به آزمایش ماهواره بر سیمرغ در پایگاه ملی فضایی کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران، هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قایل نیست.
به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه، بهرام قاسمی اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را مصداق مداخله در امور داخلی و نشانه‌ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک کشورهای مستقل اعلام کرد.
وی آزمایش موفقیت آمیز موشک ماهواره بر سیمرغ را محصول اراده و عزم دانشمندان جوان ایران در پیشبرد اهداف بلند علمی کشور برشمرد و افزود‌: ایران برای تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشمندان و متخصصان خود در حوزه‌های مختلف، منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.
قاسمی با محکوم کردن مجدد اقدامات، اظهارات، مصوبات و تصمیمات کنگره و دولت آمریکا علیه ایران به ویژه از زمان شروع به کار دولت جدید آمریکا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بنابر بر اعلام مراجع ذیصلاح پایبندی خود را به اجرای برجام اثبات کرده و به دفعات این موضوع توسط مراجع ذیربط و از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته و این دولت آمریکاست که باید از استمرار رفتار خصمانه و بدعهدی‌ها و سیاست‌های یکسویه ضد برجامی خود دست بردارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سوابق و تجربیات چندین ساله کشورمان در آزمایشات مربوط به پرتاب موشک‌های ماهواره بر، این اقدام را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران و در تطابق کامل با تعهدات بین‌المللی کشورمان دانست.
قاسمی، تمسک مقامات آمریکایی به چنین موضوعاتی به عنوان نقض برجام از سوی کشورمان را تلاش بی اساس و بی منطق دولت آمریکا برای توجیه اقدامات و سیاست‌های کینه توزانه و ضد ایرانی واشنگتن دانست و تاکید کرد: دولتمردان آمریکایی بهتر است به جای بهانه جویی و ایراد اتهامات واهی به ایران، از تکرار اقدامات مغایر با موازین بین‌المللی خود دست برداشته و از فروش بی‌حد و حصر تسلیحات و ادوات مرگبار جنگی که امنیت و ثبات و آرامش و صلح منطقه را نشانه رفته است، اجتناب کنند.


نوشته شده در   شنبه 7 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode