ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 مرداد 1396     |     کد : 179011

وزارت خارجه: آمريکا زندانيان ايراني را فوراً آزاد کند

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: تهديدات آمريکا ناشي از ماهيت مداخله‌جويانه و خوي سلطه‌طلبي دولت آن کشور است و ملت انقلابي ايران سابقه‌اي طولاني و تجربه‌اي غني در عدم پذيرش زورگويي و مقابله با چنين رفتارهاي خصمانه دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: تهديدات آمريکا ناشي از ماهيت مداخله‌جويانه و خوي سلطه‌طلبي دولت آن کشور است و ملت انقلابي ايران سابقه‌اي طولاني و تجربه‌اي غني در عدم پذيرش زورگويي و مقابله با چنين رفتارهاي خصمانه دارد.
‌بهرام قاسمي ‌در واکنش به بيانيه روز گذشته کاخ سفيد گفت: بيانيه کاخ سفيد چون هميشه مصداق دخالت در امور داخلي ايران و امري غيرقابل قبول و مردود است.
اين ديپلمات کشورمان اظهارنظرکرد: دستگاه قضايي، دادگاه و قاضي در جمهوري اسلامي‌ايران همچون ديگر نظام‌هاي دموکراتيک کاملا مستقل بوده و براساس قوانين و مقررات داخلي کشور و در چارچوب اصل تفکيک قوا مسئوليت بررسي دقيق قضايي مبتني بر آيين دادرسي عادلانه هرگونه اقدام و رفتار خلاف امنيت ملي کشور را برعهده دارد و در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي‌ايران با اين‌گونه رفتارها و اقدامات برخورد مي‌کند و صدور بيانيه‌هاي مداخله جويانه و تهديدآميز از سوي مقامات و نهادهاي آمريکايي هيچ تاثيري در عزم و اراده سيستم قضايي کشور براي محاکمه و مجازات مرتکبين و ناقضين قوانين کشور و امنيت ملي ايران نخواهد داشت.
قاسمي‌همچنين افزود: براساس اعلام مقامات قضايي کشور، افرادي که در بيانيه کاخ سفيد به نام آنها اشاره شده است، براساس قوانين جمهوري اسلامي‌ايران داراي اتهاماتي هستند که طبق قانون به آنها رسيدگي مي‌شود. همچنين همانگونه که بارها به مقامات آمريکايي اعلام شده است فردي به نام "رابرت لوينسون" سال‌ها پيش به ايران سفري داشته است که پس از ترک خاک ايران هيچ‌گونه اطلاع جديدي از سرنوشت وي در اختيار جمهوري اسلامي‌ايران وجود ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به رويه نادرست و خلاف موازين و قوانين بين‌المللي دولت ايالات متحده آمريکا در تهديد ساير کشورها و دخالت در امور داخلي آنها، گفت: اين گونه تهديدات، ناشي از ماهيت مداخله‌جويانه و خوي سلطه‌طلبي دولت آمريکا است و ملت انقلابي ايران سابقه‌اي طولاني و تجربه‌اي غني در عدم پذيرش زورگويي و مقابله با چنين رفتارهاي خصمانه دارد. جمهوري اسلامي‌ايران همان‌گونه که بارها به اثبات رسانده است تحت هيچ شرايطي هيچ‌گونه تحميل و زورگويي را نمي‌پذيرد و دولتمردان آمريکا بايد با زبان تکريم و احترام با ملت بزرگ ايران سخن بگويند.
‎سخنگوي وزرات خارجه کشورمان با يادآوري بدعهدي‌ها، نقض قول‌ها و اظهارات خلاف عرف و خارج از قواعد پذيرفته شده بين‌المللي دولت آمريکا، به مقامات آمريکايي يادآور شد نسبت به آزادي فوري زندانيان ايراني در آمريکا که در سال‌هاي اخير و به دلايل واهي و بي‌اساس و برخلاف هر گونه موازين اخلاقي و انساني در زندان‌هاي آن کشور در شرايط نامطلوب و سختي به سر مي‌برند اقدام کنند و از تعقيب قضايي شماري از شهروندان ايراني در ساير کشورها که حتي يکي از آنان به علت درخواست بي‌دليل استرداد آمريکا فوت کرده است، دست بردارند‌.
بيانيه‌کاخ سفيد
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، ديروز کاخ سفيد در بيانيه‌اي تهديد کرد: در صورتي که ايران شهروندان آمريکايي بازداشت‌شده را آزاد نکند، اين کشور را با «تبعات جدي و جديد» مواجه خواهد کرد.
در اين بيانيه که روي وب‌سايت کاخ سفيد قرار گرفته آمده است: «مسئوليت مراقبت و سلامتي از تمامي شهروندان آمريکايي که در بازداشت ايران هستند، به‌عهده ايران است».
در اين بيانيه همچنين آمده است: «‌ترامپ از ايران مي‌خواهد "رابرت لوينسون" را که براي 10 سال در ايران بازداشت شده است به آمريکا بازگرداند و از ايران مي‌خواهد سيامک و باقر نمازي را که درزمان دولت اوباما دستگير شده‌اند، همراه با تمامي ديگر شهروندان آمريکايي بازداشت‌شده در ايران آزاد کند».
لوينسون از جمله مأموران اف‌بي‌آي است که مطابق برخي ادعاها در جريان يک سفر به جزيره کيش در سال 2007 ناپديد شد.
عراقچي: خواهان آزادي ايرانيان تازه دستگير شده‌ايم
سيد عباس عراقچي با اشاره به ديدار دو‌جانبه هيات ايراني با هيات آمريکايي در حاشيه برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام در وين اظهار داشت: اخيرا شمار جديدي از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکا به جرم واهي دور زدن تحريم‌ها دستگير شده‌اند که در اين جلسه اعتراض خود را نسبت به اين موضوع مطرح کرده و خواهان آزادي آنها شده‌ايم.
اين عضو ارشد هيات مذاکره‌کننده کشورمان با اشاره به برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام، در روز جمعه در وين افزود: در اين جلسه که در سطح معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 برگزار شد، به ابعاد موضوع هسته‌اي در اجراي برجام و همچنين بحث تحريم‌ها پرداخته شد.
وي ادامه داد: در اين جلسه در مورد همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بحث و گفتگو شد. همچنين گزارش آژانس در مورد پايبندي ايران به تعهداتش در برجام مورد توجه قرار گرفت و هيات‌هاي شرکت‌کننده از همکاري کامل ايران با آژانس در اجراي برجام قدرداني کردند.
معاون وزير خارجه گفت: موارد نقض تعهدات از سوي طرف مقابل به ويژه آمريکايي‌ها را به صورت يک به يک شرح داديم ‌. همچنين مواردي را که فضا را تخريب کرده‌اند تا شرکت‌ها و کمپاني‌هاي اقتصادي از کار با ايران بترسند برسي کرديم و همه اعضا متفق‌القول بودند که برجام بايد حفظ و تعهدات از سوي همه طرف‌ها در فضاي حسن نيت و سازنده اجرا شود.
عراقچي تصريح کرد: برخي از هيات‌هاي شرکت‌کننده در نشست با ما همراهي داشتند که آمريکايي‌ها تعهداتشان در برجام را به درستي عمل نکرده‌اند و فضاي سازنده‌اي که لازم است براي اجراي برجام و منتفي شدن ايران از رفع تحريم‌ها ايجاد شود، به درستي محقق نشده است.
وي به جمع‌بندي که توسط «هلگا اشميد» در پايان اين جلسه صورت گرفت اشاره کرد و افزود: در اين جمع‌بندي ضمن قدرداني از ايران تاکيد شد که تمام طرف‌ها بايد به همه مفاد برجام به طور کامل پايبند باشند و با
حسن نيت و در يک فضاي سازنده تعهداتشان را انجام دهند. به نظرم جمع‌بندي که در جلسه صورت گرفت، از نظر ارسال پيام قوي به دنيا و به تمام جوامع اقتصادي، شرکت‌ها،‌ بازرگانان و بنگاه‌هاي اقتصادي و کساني که مي‌خواهند با ايران کار کنند، قوي بود. در عين حال که ما تاکيد داريم که آمريکايي‌ها در ارتباط با برجام بد عهدي‌ها و پيمان‌شکني‌هايي داشته‌اند و در پايان جلسه اعلام کرده‌ايم آمريکايي‌ها بايد به خاطر بد عهدي‌هايشان در اجراي تعهداتشان در برجام مسئول شناخته شوند.
اين مقام وزرات امور خارجه با بيان اين‌که جمع‌بندي جلسه را به تهران منتقل مي‌کنيم و ايران حق خود را براي هر نوع واکنشي نسبت به اين بد عهدي‌ها محفوظ نگه مي‌دارد، ادامه داد: گزينه‌هاي مختلفي در اين ارتباط در دسترس داريم. برخي از اين گزينه‌ها در متن برجام است و برخي از گزينه‌ها در دستورات مجلس،‌ شوراي عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري وجود دارد و اينها همه ملاک ما خواهد بود. ما با توجه به منافع کشور و حقوق خودمان تصميم مي‌گيريم و حتما نسبت به همه بد عهدي‌ها واکنش لازم را در زمان و شکل مناسب خواهيم داشت.
عراقچي در مورد ديدار هيات ايراني و آمريکايي در حاشيه هشتمين نشست کميسيون برجام در وين گفت: معمولا بيشتر اشکالات اجراي برجام، مربوط به هيات آمريکايي است،‌ از اين رو با طرف آمريکايي تمام مسائل را مرور و مطرح وتمام مواردي را که مربوط به نقض عهد، بد عهدي،‌ تاخير و تعلل از سوي آمريکايي‌ها بود ذکر کرديم وآنها توضيحاتي را ارائه کردند.‌ البته از نظر ما اين توضيحات قابل قبول نيست و نتيجه مباحث را به تهران منتقل مي‌کنيم‌.
معاون وزير خارجه کشورمان تصريح کرد: همچون روال گذشته از فرصت ديدار با آمريکايي‌ها استفاده کرديم و از بعد مسائل انساني به موضوع ايرانياني که توسط آمريکا در اين کشور يا در کشورهاي ديگر به جرم واهي چون دور زدن تحريم‌ها دستگير شده‌اند، پرداختيم. اخيرا افرادي جديد از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکايي‌ها دستگير شده‌اند. اين موارد را منتقل کرديم. اعتراض کرديم و خواهان آزادي آنها شديم.
بيانيه اتحاديه اروپا
'هلگا اشميد' معاون 'فدريکا موگريني' مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپاهم در مقام هماهنگ کننده کميسيون مشترک برجام‌، در پايان هشتمين نشست اين کميسيون در بيانيه‌اي، بر اجراي کامل تمام مفاد برجام با حسن‌نيت تاکيد کرد.
به گزارش ايرنا در بيانيه 'هلگا اشميد' آمده است: تمام طرف‌هاي برجام از گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌که مويد پايبندي مستمر ايران به تعهدات هسته‌اي خود بود استقبال کردند و رييس جلسه ضرورت ادامه پايبندي را مورد تاکيد قرار داد.
در اين نشست طرف‌هاي برجام درباره برخي جنبه‌هاي هسته‌اي برجام از جمله تحولات مثبت در مورد رآکتور آب سنگين اراک، روند جاري و آينده همکاري‌هاي صلح آميز هسته‌اي و امور مرتبط با کانال خريد، بحث و گفتگو کردند.
طرف‌هاي برجام وضع لغو تحريم‌ها را مرور کردند و در خلال اين بحث‌، هماهنگ کننده برجام همچنين بر ضرورت اجراي تمامي‌مفاد برجام با حسن‌نيت تاکيد کرد. در اين جلسه گزارش‌هايي ارائه شد که نشان مي‌داد همچنان که در اخبار مربوط به معاملات کلان تجارت و سرمايه گذاري منعکس شده، به رغم برخي چالش‌ها، يک روند مستمر در شراکت اقتصادي با ايران وجود داشته است.
بيانيه هماهنگ کننده کميسيون مشترک در ادامه مي‌افزايد: با توجه به اهميت دومين سالگرد برجام، 'تمامي‌شرکت کنندگان' در اين نشست بر پايبندي مستمر خويش به تعهدات برجام تاکيد کرده و ضرورت حصول اطمينان از اجراي موثر و کامل برجام در يک فضاي سازنده را مورد تاکيد دادند.


نوشته شده در   يکشنبه 1 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode