ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 تير 1396     |     کد : 178893

حمایت سازمان‌ملل و اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام

دبیرکل سازمان در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد تحقق برجام، ایران را به خاطر پایبندی به این توافق تحسین کرد و آن را دستاورد بزرگی دانست که نوید می‌دهد پیچیده ترین امور در این حوزه را می‌توان از راه گفتگو، تفاهم و همکاری حل و فصل کرد.

دبیرکل سازمان در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد تحقق برجام، ایران را به خاطر پایبندی به این توافق تحسین کرد و آن را دستاورد بزرگی دانست که نوید می‌دهد پیچیده ترین امور در این حوزه را می‌توان از راه گفتگو، تفاهم و همکاری حل و فصل کرد.
به گزارش ایرنا، گوترش در این بیانیه که تارنمای رسمی‌سازمان ملل متحد منتشر شده، افزوده است: ‘برجام دستاورد بزرگی در حوزه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و به ما نوید می‌دهد که پیچیده ترین مسائل را در حوزه هسته‌ای می‌توان از راه گفتگو، تفاهم و همکاری حل و فصل کرد. من اطمینان دارم که برجام بهترین راه برای حصول اطمینان از این است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز باشد و از تمامی‌کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهم از پیگیری بیشتر این توافق تاریخی حمایت کنند.’
دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: در این دو سال، تداوم اجرای برجام مرا دلگرم کرده و جمهوری اسلامی‌ایران را به خاطر اجرای تعهدات هسته‌ای خود که از سوی ‘آژانس بین‌المللی انرژی اتمی’ راستی آزمایی شده است، تحسین می‌کنم و همچنین از تاکید دوباره کشورهای حاضر در برجام به اجرای کامل و کارآمد در نشست ۲۵ آوریل (سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه سال جاری) استقبال می‌کنم. تعهد پایدار آنها برای حیات درازمدت و موفقیت اجرای برجام ضروری است. من از تمامی‌آنها می‌خواهم با حسن نیت و به طور متقابل با یکدیگر کار کنند تا اطمینان حاصل شود تمامی‌طرف‌ها از برجام سود ببرند.’
گوترش همچنین تاکید کرد: ‘ همچنین از تمامی‌کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهم که از پیگیری بیشتر این توافق تاریخی حمایت کنند و به حمایت از اجرای برجام بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ (سال ۲۰۱۵) و سایر تصمیمات مرتبط شورای امنیت، ادامه خواهم داد. اینکه این دستاورد دیپلماسی چندجانبه در برابر تحولات و اجرای چالش‌هایی که تعهد جمعی ما را به دیپلماسی و گفتگو تحکیم می‌کند، تاب آورده، به نفع جامعه بین‌المللی است.’
نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ پس از حدود دو سال مذاکرات فشرده در ۲۳ تیر۱۳۹۴(۱۴جولای ۲۰۱۵ ) به توافقی جامع با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند و متعهد به اجرای آن شدند.
موگرینی: برجام دستاوردی تاریخی است
- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد امضای توافق هسته‌ای تاکید کرد: برجام دستاوردی تاریخی برای امنیت منطقه و جهان و موفقیتی برای دیپلماسی چندجانبه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، در بیانیه موگرینی آمده است: دو سال پس از امضا و ۱۸ ماه پس آغاز اجرای برجام، تمام طرفها از جمله ایران با موفقیت این توافق را اجرا کرده اند چنانکه این مساله در ۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ذکر شده است.
موگرینی افزود: از طریق کمیسیون مشترک که من هماهنگی آن را بر عهده دارم، به طور بسیار دقیق بر اجرای کامل تمام بخشهای برجام نظارت می‌کنیم؛ نشست‌های منظم کمیسیون مشترک که جلسه بعدی آن جمعه آینده ۲۱ ژوییه (۳۰ تیر) در وین برگزار می‌شود، برای تضمین شفافیت و گفتگوی مداوم و اجرای توافق توسط همه طرفها ضروری است. وظیفه من به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، این است که اجرای کامل و موثر توافق توسط تمام طرف‌ها را تضمین کنم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: در زمانه ای که جهان بار دیگر با تهدید توانایی‌های هسته‌ای کنترل نشده رو برو ست، برجام به عنوان بخش مهمی‌از تلاشهای جهانی منع اشاعه هسته‌ای مطرح است. این توافق که به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده ،متعلق به جامعه بین‌المللی است و شورای امنیت ازهمه طرف‌ها انتظار دارد تعهداتی را که دو سال پیش بر عهده گرفتند اجرا کنند.
در ادامه بیانیه موگرینی آمده است: اتحادیه اروپا به حفظ و اجرای برجام متعهد بوده و خواهد بود و همچنین متعهد است که از این توافق به عنوان پایه‌ای برای پرداختن به سایر منابع حل نشده تنش و مناقشه در منطقه استفاده کند. وجود یک فضای باثبات و
صلح آمیز در یک نظم منطقه ای عاری از مناقشه و مبتنی بر همکاری، همچنان هدف نهایی ما ست.
حفظ برجام با تحقق کامل مفاد آن
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن عصر جمعه با انتشار یادداشتی به مناسبت دومین سالگرد حصول توافق برجام تاکید کرد که حفظ برجام در گرو تعهد تمامی‌اعضا برای تحقق کامل مفاد آن است.
بعیدی نژاد در این یادداشت که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد نوشته است:
برجام توافقی بین‌المللی است و به یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بحران‌های اخیر بین‌المللی پایان داد. در کنار دستاوردهای برجام برای حفظ و تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، برجام برای ایران نیز دستاوردهای درخشانی به همراه داشته است. علاوه بر تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان، برجام بسیاری از موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور را که وضع تحریم‌ها برای کشورمان ایجاد کرده بود از سر راه برداشت که برای اهل انصاف نمونه‌های آن روشن است. برجام به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌های انرژی شامل نفت و گاز و پتروشیمی‌و همچنین حمل‌ونقل چون کشتیرانی بازرگانی و کشتیرانی نفت‌کش و هواپیمایی و بسیاری از حوزه‌های مشابه پایان داد و آنها را لغو کرد، تحریم‌هایی که آثار عینی مخرب آن در اقتصاد ایران بسیار محسوس بوده‌اند. براثر لغو تحریم‌های مالی، اقتصادی، انرژی، بانکی و غیره صادرات نفت و گاز ایران از سر گرفته شد، ده‌ها میلیارد منابع مسدود شده‌ ایران در بانک‌های خارجی آزاد شدند، ناوگان هواپیمایی ایران برای اولین بار به خرید هواپیما و نوسازی خود اقدام کرد و ناوگان کشتیرانی ایران با رها شدن از فشار تحریم‌ها به شکوه گذشته‌ خویش در حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی بازگشت. تأثیرات مثبت برجام بر روند اقتصادی ایران باعث شد که بعد از ده‌ها سال ایران بتواند رشد حدود هشت‌درصدی را در اقتصاد تجربه کند. امید است که این روند مثبت علیرغم همه‌ حسادت‌ها و فشارها از سوی دشمنان به لطف الهی ادامه یابد. با در نظر گرفتن موقعیت ویژه‌ ایران در سطح منطقه، برجام فرصتی استثنایی برای کشورمان برای ایجاد روابطی راهبردی با همسایگان به‌ویژه عراق فراهم کرده است. طلیعه‌ شکست داعش در عراق و سوریه، بار دیگر به‌خوبی ثابت کرد که قدرت ایران نه ابزاری برای اعمال سلطه بر دیگر ملت‌ها بلکه عاملی برای ایجاد و تثبیت صلح و امنیت در منطقه است.
اگر امروز در آستانه دومین سال حصول برجام، این توافق کماکان محور توجه در سطح جهانی و منطقه‌ای است، این به دلیل محکم بودن مبانی و اصول بنیادین این تفاهم است. حتی دولت آمریکا که باروی کار آمدن خود با قاطعیت اعلام می‌کرد که به‌محض روی کار آمدن این توافق را پاره خواهد کرد، کماکان از اقدام علیه برجام ناتوان بوده است و علیرغم تمامی‌لفاظی‌ها و بدعهدی‌ها مجبور بوده است مجموعاً به تعهدات اساسی خود در برجام عمل کرده و رسماً هم اعلام کند که تا رسیدن به یک ارزیابی دقیق به اجرای تعهدات خود ادامه خواهد داد و این در شرایطی است که دولت آمریکا باوجود تمامی‌مخالفت‌ها، ابایی از نقض برخی از تفاهمات دوجانبه و چندجانبه مهم نداشته و ندارد اما بی‌شک اجرای برجام با چالش‌های مهمی‌هم روبروست. باوجودآنکه دولت آمریکا به‌طور مشخص تا این لحظه خلاف صریح تعهدات بنیادین خود اقدام نکرده ، اما تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا درباره برجام به‌نوعی حزم و احتیاط در جامعه اقتصادی و شرکت‌های بزرگ تجاری و بانک‌های بین‌المللی برای ورود به کار اقتصادی و مالی با طرف‌های ایرانی انجامیده است. این وضع در تعارض آشکار با تعهدات دولت‌ها بر اساس برجام است، چراکه برجام که آنها را به اقدامات مؤثر برای حمایت از این تفاهم باهدف عادی ساختن روابط اقتصادی با ایران متعهد کرده است. در همین چارچوب تصویب لایحه سنای آمریکا اگر به تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد، اقدامی‌است که فارغ از مفاد آن‌که تعارض یا عدم تعارض آن با برجام نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد، بی‌شک باعث ایجاد فضایی در تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می‌شود که به هر روی مانع از بهره‌مندی کامل ایران از منفعت‌های برجام می‌شود. از دولت آمریکا و دیگر اعضای مؤثر برجام انتظار می‌رود که به هر صورتی که شده جلو این اقدامات را بگیرند.
درنهایت اینکه برجام توافقی بین‌المللی و چندجانبه است و همان‌طور که هیچ کشوری نمی‌تواند به‌صورت یکجانبه نسبت به سرنوشت آن تصمیم بگیرد، حفظ آن هم به تعهدی از سوی تمامی‌اعضا برای تحقق کامل مفاد آن نیاز دارد.
«فرانسوا سنمو» سفیر فرانسه در تهران هم در دومین سالگرد توافق هسته‌ای (برجام) در صفحه توییتر سفارت نوشت: پاریس به اجرای برجام در تمامی‌زمینه‌ها پایبند است.
تاکید آلمان بر اجرای کامل توافق هسته‌ای
وزارت امور خارجه آلمان هم بر لزوم اجرای کامل این توافق تاکید کرد و گفت: آلمان خواهان اجرای بدون قید و شرط برجام به نفع تمام طرف‌های این توافق است.
در بیانیه وزارت امور خارجه آلمان آمده است: توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران که با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، باید همچنان به طور کامل مطابق با منافع دولت ‌آلمان و متحدانش اجرا شود.
دولت فدرال (آلمان) همچون متحدانمان خواستار اجرای کامل و بدون قید و شرط توافق وین است. این توافق در صورت تحقق کامل به افزایش اعتماد دو طرفه منجر خواهد شد.


نوشته شده در   يکشنبه 25 تير 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode