اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام(ره) و گسترش این مسأله به سایر کشورهای اسلامی، فلسطین را از مسألهای داخلی بودن، خارج و آن را به عنوان یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، تبدیل کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هرساله آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس در حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین و مظلومان دنیا، ملت ایران و دیگر ملل اقدام به برپایی روز قدس میکنند سؤالی که معمولاً مطرح است این است که اصلاً «روز قدس چرا و چگونه و توسط چه کسی پایهگذاری گردید، فلسفه و نتایج آن چیست؟ که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
در اولین ماه رمضان پس از پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) – که از ابتدای قیام علیه رژیم پهلوی و آمریکا از آزادی فلسطین و مردمش دفاع میکردند – آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان در این روز ندای آزادی قدس را علیه مستکبران سر دهند و با تظاهرات و راهپیمایی و هرگونه اقدام ممکن، به جهاد برخیزند.
این اقدام مهم و تاریخی حضرت امام(ره) اولاً برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و جلب توجه مسلمین و دولتهای اسلامی به خطر صهیونیسم بود و ثانیاً عکس العمل ناشی از بصیرت و غیرت اسلامی در برابر خیانتهای سازشکارانه برخی دولتهای عربی مانند انور سادات بود.
دولت مصر یکی از کشورهای پشتیبان فلسطین بود و به همراهی سوریه، سالیان سال به جنگ و ستیز با صهیونیستها میپرداخت، اما بعد به ابتکار و حمایت آمریکا در سال ۱۹۷۸ به انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر به طور یکجانبه در «کمپ دیوید» آمریکا صلحی را با صهیونیستها به امضاء رساند و نه تنها عملاً مصر را از گردونه درگیری با دشمن صهیونیستی خارج کرد، بلکه بهانه خوبی برای سایر دولتهای کشورهای اسلامی در سستی و بی تفاوتی نسبت به مسئله مردم مظلوم فلسطین شد. خداوند سبحان خروج مصر را به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) جبران فرمودند. امام در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در پیام مهمی برای اعلام روز قدس، فرمود:
«من در طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را به مسلمین گوشزد نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطیی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند.من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی، میخواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آنان به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را – که از ایام قدر است و میتواند تعیینکننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد – به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بینالمللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر را خواستارم».صحیفه نور، ج ۸، ص ۲۲۹٫
و در پیام دیگری میفرماید: «روز قدس یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا بودند … روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند … روز قدس روز اسلام است، روز قدس، روزی است که اسلام را باید احیاء کرد و احیاء بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود.
روز قدس، روزی است که باید به همه ابر قدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما – به واسطه عمال خبیث شما – واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند، قدرتهای مادی، قدرتهای معنوی مسلمین – که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایی که دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ایمان پشتوانه آنهاست – از چه باید بترسند؟ … اسلام دین خدا است و باید در همه اقطار، اسلام پیشروی کند.
روز قدس، اعلام یک همچون مطلبی است. اعلام این مطلب است که مسلمین به پیش، برای پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سرتاسر کشورها، بیرقش افراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمیتوانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) میدانم. روزی است که باید ما، تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند …»همان، ج ۵، ص ۲۸۶٫٫
دستاوردها
اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام(ره) و گسترش این مسئله به سایر کشورهای اسلامی، فلسطین را از مسئله داخلی بودن خارج و آن را به عنوان یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، تبدیل کرد. این مسئله باعث آگاهی، بیداری و اتحاد جهان اسلام، در قبال اهداف شوم آمریکا و صهیونیسم بینالملل شد و افکار عمومی جهان اسلام را به کانون این توطئهها، سوق داد.
این موضوع و اهتمام حضرت امام(ره) به موضوع فلسطین، در داخل آن کشور نیز دارای تأثیرات بسیار ارزندهای بود، پس از دهههای ۵۰ تا ۷۰ – که اسلام از صحنه فلسطین خارج بود – مجدداً مسئله فلسطین به مرکزیت نهضت اسلامی معاصر منتقل شد و با این پشتوانه جدید، به مقابله با پدیده اسرائیل رفت. شقاقی، فتحی ابراهیم، انتفاضه و طرح اسلامی معاصر، تهران، انتشارات بینالمللی الهدی، ۱۳۷۱، ص ۴٫
از این به بعد اصول جهاد، شهادت و فداکاری در راه هدف – که نمادهای شیعیان و شعارهای انقلاب ایران بود – به عنوان اصول اساسی جهاد اسلامی فلسطین مطرح شد. شیخ عبدالعزیز عوده میگوید: «انقلاب خمینی(ره) مهمترین و جدیدترین تلاش در بیدارسازی اسلامی، برای اتحاد ملتهای مسلمان بود». او میگوید: «ایران تنها کشوری بود که واقعاً بر روی مسئله فلسطین متمرکز شد».کدیور، جمیله، رویارویی انقلاب اسلامی ایران و آمریکا، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۴، ص ۱۱۴٫
جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: «مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی است، نه یک مسئله ملی که تنها مربوط به فلسطینیان باشد و یا یک مسئله عربی که فقط به اعراب ارتباط داشته باشد. این مسئله، مسئله جهان اسلام است».همان.
احیای اسلام اصیل و اقبال مردم فلسطین به طرف آن، شکلگیری گروههای مبارز فلسطین با تکیه بر آموزههای اصیل اسلامی، گسترش روز افزون انتفاضه و در پی آن ایجاد وحشت و ناامنی برای اشغالگران متجاوز، به چالش کشاندن سیاستهای رژیم صهیونیستی و … از دیگر نتایج این موضوع مهم است.