ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1396     |     کد : 178405

جام‌جم بازتاب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حمله موشکی ایران علیه تروریست‌ها را بررسی می‌کند

طنین ذوالفقار

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، بازتاب بسیار گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌های بین‌المللی داشت و کارشناسان داخلی و خارجی از این رویداد به عنوان فصلی جدید در مبارزه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم یاد می‌کنند.

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، بازتاب بسیار گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌های بین‌المللی داشت و کارشناسان داخلی و خارجی از این رویداد به عنوان فصلی جدید در مبارزه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم یاد می‌کنند.

در این حمله که پاسخی بود به اقدام اخیر تروریست‌ها در تهران، شش فروند موشک بالستیک میان‌برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه شلیک شد و این موشک‌ها پس از عبور از آسمان عراق، مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور سوریه (در فاصله حدود 650 کیلومتری) را مورد اصابت قرار داد.

به گزارش برخی منابع میدانی، داماد ابوبکر بغدادی در جریان این حمله موشکی کشته شده است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این خصوص گفت: در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میان‌برد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند و به شرارت‌ها ادامه دهند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار کرد: این موشک‌ها از ایران شلیک شد و از آسمان عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد. هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.

اصابت دقیق به هدف

حاجی‌زاده با تاکید بر این‌که تمام موشک‌ها دقیقا به محل مورد نظر اصابت کرد، افزود: شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مساله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست.

آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته در این عملیات که لیله‌القدر نام گرفته از موشک‌های بالستیک «ذوالفقار» و «قیام» استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از منابع میدانی، یکی از سرکردگان عالیرتبه گروه تکفیری، صهیونیستی داعش به نام سعد الحسینی معروف به ابوسعد با تابعیت سعودی در حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هلاکت رسیده است.

همچنین کمیته امور خارجی پارلمان عراق اعلام کرد: حمله موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور با هماهنگی اتاق عملیات چهارجانبه صورت گرفت و با طرف عراقی هماهنگ شده بود.

پیام‌های شلیک شبانه

گرچه اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضربات سنگینی به تروریست‌های مستقر در سوریه وارد کرد اما بسیاری از کارشناسان، پیام‌های این حمله را بسیار فراتر از انهدام مواضع تروریست‌ها می‌دانند.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که برای نخستین بار است که از خاک کشورمان با استفاده از موشک‌های میان‌برد مواضع تروریست‌ها را در خاک سوریه هدف قرار‌می‌دهیم، گفت: پیش از این تنها نقش مستشاری در سوریه داشتیم و نیروهای سوری را کمک می‌کردیم. این حمله موشکی از خاک خودمان حامل این پیام ویژه است که نظام جمهوری اسلامی ایران عزم و اراده جدی برای مبارزه با تروریست‌ها دارد و توان دفاعی و تهاجمی ما برای تامین امنیت در دوردست‌ها در این عملیات به نمایش گذاشته شد.

وی اظهار کرد: ان‌شاء‌الله این عملیات محدود موشکی پیام خودش را برای گروهک‌های تروریستی در مرحله اول و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها در مرحله بعد به دنبال داشته باشد تا دیگر طمع انجام دادن عملیات‌های تروریستی را در جغرافیای کشور عزیزمان نداشته باشند و احترام ملت ایران را پاس بدارند. در صورت تکرار مجدد، تروریست‌ها باید در انتظار ضربات سخت و تعیین‌کننده‌تری باشند.

وی افزود: برخورد سپاه با حوادثی از این‌دست نشان‌دهنده روحیه جهادی، شجاعت و روحیه انقلابی و توکل بر خداست که مایه غرور نیروهای مسلح و آحاد ملت ایران است. نیروهای سپاه تحت تاثیر دشمنان و سیاستمداران قرار نمی‌گیرند و به وظیفه خود عمل ‌کرده و به طور جدی با مسائل برخورد می‌کنند.

شریف اظهار کرد: دشمنان باید بدانند نظام و مردم ایران در حفظ منافع ملی و امنیت خود با هیچ کسی شوخی ندارند و در برابر هر کنش بسیار مقتدرانه و هوشمندانه از خود واکنش نشان داده و به دشمنان این مرز و بوم می‌آموزند که در قبال جمهوری اسلامی ایران باید بسیار محتاط و عاقلانه رفتار کنند و از هر گونه کنش تهدیدآمیز و تحریک‌کننده بپرهیزند.

سپاه در دفاع از حریم کشور با هیچ یک از ابرقدرت‌ها و کشورهای جهان شوخی ندارد و کوچک‌ترین دست‌درازی عواقب بدی را برای آنها در پی خواهد داشت.

برخورداری سپاه از انبوه موشک‌های بالستیک

سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه هم در گفت‌وگو با جا‌م‌جم آنلاین درخصوص این‌که این حمله چه پیامی برای حامیان تروریسم دارد، گفت: اولا مشخص شد اقتدار موشکی جمهوری اسلامی ایران امری است حقیقی و جنبه شعاری ندارد و مطلب بعدی این‌که جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین امنیت ملت و دفع تهدید، منبع تهدید را شناسایی و براحتی مورد هدف قرار خواهد داد.

وی با بیان این‌که سپاه بعد از وقایع تروریستی تهران به مردم شریف ایران وعده انتقام از تروریست‌ها را داده بود، خاطرنشان کرد: سپاه به وعده خود عمل کرد و این همه آنچه به آن وعده داده بود، نیست. در واقع حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها تنها بخش کوچکی از اقدام ما برای تنبیه تروریست‌ها بود.

جوانی با اشاره به نقطه‌زنی و قدرت تخریب بالای موشک‌های شلیک شده به سوی تروریست‌ها افزود: حجم بالایی از این نوع موشک‌ها در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد؛ ضمن این‌که این موشک‌ها از سکوهای متحرک پرتاب می‌شود و در هر نقطه‌ای که لازم باشد می‌توان مبادرت به شلیک آنها کرد.

بازتاب بین‌المللی حمله موشکی ایران به پایگاه‌ تروریست‌ها

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه‌های تروریست‌ها در سوریه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش صداوسیما، برخی از مطالبی که در رسانه‌های بین‌المللی در این زمینه منتشر شد از این قرار است:

روزنامه انگلیسی گاردین: ایران به تلافی حملات (تروریستی) به تهران، به شهر دیرالزور سوریه ـ که در تصرف داعش است ـ حمله موشکی کرد. این نخستین‌بار است که آنها انجام چنین حملاتی را از داخل خاک ایران تائید می‌کنند.

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز: سپاه پاسداران ایران شبه‌نظامیان داعش را در شرق سوریه با موشک هدف قرار داد و هشدار داد هر حمله‌ای به ایران را به همین شکل تلافی می‌کند.

نشریه دیلی کالر: ایران برای اولین بار با موشک‌های بالستیک مواضع داعش را در سوریه هدف قرار داد.

پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»: سپاه پاسداران هشدار داد علیه هر گروه دیگری که حملاتی را در ایران انجام دهد، به همین شکل تلافی خواهد کرد.

نیویورک‌تایمز: حمله موشکی ایران در سوریه نشانه‌ای از قدرت روبه رشد تهران در منطقه است. ایران پیش از این هرگز موشکی را در سوریه شلیک نکرده و تاکنون فقط آمریکا و اسرائیل در سوریه مبادرت به حمله موشکی کرده‌اند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت: جمهوری اسلامی ایران عملیات موشکی نادری را انجام داده است. ایران با حمله موشکی به داعش خود را به عنوان «قدرت جهانی» مطرح کرده و ممکن است اسرائیل را نیز هدف قرار دهد.

خبرگزاری ایتارتاس: نیروهای سپاه که قدرتمندترین سازمان امنیتی و نظامی ایران است، حملات موشکی را علیه گروه‌های تروریستی نزدیک شهر دیرالزور سوریه انجام داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: من یک پیام برای تهران دارم و آن این است که اسرائیل را تهدید نکنید.

محمدجواد ظریف: توان موشکی ایران از شهروندانش در دفاع مشروع و قانونی حمایت می‌کند و همزمان‌ مبارزه مشترک جهانی با داعش و تروریسم افراط‌گرا را پیش می‌راند.

علی‌اکبر ولایتی: مستقل‌ترین کشور جهان با اقتدار، پاسخ قاطع به بدخواهان، تروریست‌ها و دشمنان خود را در هر جایی که باشند، داده و خواهد داد.

امیر احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش: موشک‌باران محدود، بخشی از توان تهاجمی فرزندان ولایت است؛ دفاع دیگر به مرزهای جغرافیایی کشور محدود نیست و هر جا که تهدید باشد، میدان عمل ماست.

محسن رضایی: این شروع انتقام از داعش بود؛ سیلی بزرگ‌تر در راه است.

حسین امیرعبداللهیان: سپاه پاسداران به تلافی عملیات تروریستی اخیر در تهران، مرکز فرماندهی تروریست‌ها را در سوریه موشک باران کرد؛ این فقط یک هشدار نرم بود.

ویژگی‌های موشک ذوالفقار

موشک ذوالفقار در کلاس موشک فاتح قرار دارد که دقیق‌ترین موشک ایرانی است.

این موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن، موشکی‌ مایل‌پرتاب با برد 700کیلومتر است؛ ضد جمینگ بودن نیز از دیگر ویژگی‌های ذوالفقار است.

برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادارگریزی و همچنین سبک و تاکتیکی بودن، از جمله ویژگی‌های ذوالفقار است.

طراحی و ساخت موشک‌ تاکتیکی ذوالفقار در شرایط تحریم صورت گرفت.

 


نوشته شده در   سه شنبه 30 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode