ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1396     |     کد : 178332

رئیس‌جمهوری در ضیافت افطار با اصحاب رسانه:

راهی جز اعتدال وجود ندارد نباید با دنیا به تندی صحبت کرد

رئیس جمهوری عصرپنجشنبه در ضیافت افطار با اصحاب رسانه، با طرح این سئوال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم‌، اظهار داشت: با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد.

رئیس جمهوری عصرپنجشنبه در ضیافت افطار با اصحاب رسانه، با طرح این سئوال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم‌، اظهار داشت: با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم با تسلیت سالروز شهادت مظلومانه مولی الموحدین حضرت علی ابن ابیطالب‌(ع) فعالیت و کار در عرصه رسانه را کار پیامبری و مقدس دانست و تاکید کرد: همان طور که قرآن می‌گوید رسول باید امین باشد، همه رسانه‌ها هم باید واقعیت‌ها و حقایق این جامعه را به خوبی به مردم ابلاغ کنند و به دنبال تحقق اهداف ملی باشند.
وی ابراز امیدواری کرد که همگان بتوانند از شب‌های قدر بهره کافی ببرند و همواره پیرو راه امام علی‌(ع) باشند.
دکتر روحانی با اشاره به روز غدیر و معرفی امام علی‌(ع) از سوی پیامبر عظیم الشان اسلام، به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: اساسا رسالت یعنی کسی که پیام الهی و آنچه که خداوند مقرر کرده به بشر ابلاغ می‌کند پس کار رسانه کار پیامبری و کار مقدسی است. پیامبر‌(ص) در همان روز غدیر به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کردند و فرمودند همه آنهایی که در اینجا حضور دارید موظف هستید تا حادثه امروز را به کسانی که در اینجا حضور ندارند ابلاغ کنید و برسانید.
رئیس جمهوری ابلاغ پیام‌های اصلی دین‌، تاریخ‌، ملت، انقلاب و اهداف نظام اسلامی‌را وظیفه همگان دانست و گفت: رسانه سازنده خبر نیست، رسانه ابلاغ کننده حقیقت است و این وظیفه سنگینی است.
دکتر روحانی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در دوران انتخابات و حضور و مشارکت گسترده مردم در آن برهه تاریخی حساس گفت: روزهای انتخابات روزهای بسیار مهمی‌برای کشور و عید سیاسی و روزها و شب‌های قدر ملت ایران بود. مردم ایران قدر، آینده و سرنوشت خود را با حضور در کنار صندوق‌های رای رقم زدند.
رئیس جمهوری افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات در حساس ترین موقعیت منطقه ای، تاریخی و جهانی روی داد، یعنی در شرایطی که غرب به دنبال فشار جدید به ایران بود و برخی‌ها در منطقه اجتماع کرده بودند تا پیام تهدید را به ملت ما بدهند و اربابان، دستورات جدیدی را به تروریست‌های منطقه داده بودند که حتما باید تهران را ناامن کنید، اما مردم ایران با حضور پرشور خود همه این توطئه‌ها را نقش بر آب کردند.
وی با بیان این که بی تردید دولت یازدهم مظلومترین دولت در تاریخ انقلاب بوده است، گفت: در شرایط امروز باید بیشتر به آینده و نه گذشته و به اهداف ملی و نه رقابت‌های دیروز نگاه کنیم. روحانی دولت را نماینده مردم ایران دانست و اظهارداشت: بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های دولت چیزی جز بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های ملت نیست. دولت چیزی نیست جز نماینده مردم و یکی از اشتباهاتی که رسانه‌ها باید تصحیح کنند، این است که گفته می‌شود مثلا این آقا وکیل الدوله یا این رسانه، رسانه طرفدار دولت است، در حالی که دولت همان نماینده ملت است.
وی با اشاره به حضور مردم در هر چهار سال در سطح ملی برای انتخاب رئیس جمهوری به عنوان نماینده همه مردم، گفت: انتخابات در سطح کشور و ملی است و کسی که انتخاب می‌شود مبنای قانون اساسی این است که رئیس “جمهور” و “همه مردم ” و مجری وظایفی باشد که قانون اساسی بر دوش او گذاشته است.
رئیس قوه مجریه با تاکید بر این که انتقاد سازنده بسیار مفید است، گفت: درست است که انتقاد کاملا لازم و در مثل حکم نمک غذا را دارد، اما همه غذا که نباید از نمک تشکیل شود. بلکه باید اصل اخبار و واقعیت‌ها را هم به مردم گفت.
رئیس جمهوری افزود: انتقاد واقعی و سازنده یعنی این که واقعیتی را برای مردم توضیح دهیم و مثلا به مردم بگوییم در تولید گندم خودکفا شدیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم. انتقاد سازنده لازم است، اما مثلا بگوییم که در حالی که در سال ۹۲ روزانه ۶ میلیون لیتر گازوییل وارد می‌کردیم، امروز روزانه ۱۳ میلیون لیتر گازوییل صادر می‌کنیم و برنامه داریم که این میزان سال آینده به ۲۰ میلیون لیتر برسد. بگوییم در حال رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین هستیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم.
وی اظهار داشت: انتقاد یعنی این که اول اصل و واقعیت را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم در طول سه سال و نیم گذشته در پارس جنوبی ۱۱ فاز جدید افتتاح شد، در حالی که در کل دولت‌های گذشته ۱۰ فاز افتتاح شده بود و بعد بگوییم که ۱۱ فاز کم است و باید فازهای بیشتری افتتاح می‌شد. برای مردم بگوییم بعد از سالیان دراز صادرات غیرنفتی بر واردات کشور پیشی گرفت و بعد انتقاد کنیم که چرا یکسال زودتر این اتفاق نیفتاد. بگوییم تولید محصولات غذایی در دولت یازدهم ۲۱ میلیون تن اضافه شده است و بعد انتقاد کنیم که مثلا چرا این میزان بیشتر نبود یا زودتر اتفاق نیفتاد.
روحانی تصریح کرد: از رسانه‌هایی که ادای وظیفه کردند سپاسگزاریم و از رسانه‌هایی هم که به اعتقاد ما مسیرشان دقیق نبوده خواهش می‌کنیم حالا که انتخابات تمام شد، دولت یازدهم هم تمام شد و می‌خواهیم وارد دولت دوازدهم شویم، بیایید کمک کنید با یک فضای جدید وارد این عرصه شویم. لحن‌ها را دوستانه و برادرانه تر کنیم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: زندگی حضرت علی‌(ع) به ما می‌آموزد که تبلیغات ناصحیح می‌تواند حتی چهره امیرالمومنین و واقعیت این چهره ای را که سراسر حق و عدل است، مخدوش کند. به ما می‌آموزد که تبلیغات ناصحیح کاری می‌کند که مردم روبروی امیرالمومنین در جمل و صفین و نهروان می‌ایستند.
روحانی گفت: این نشان می‌دهد که امروز رسالت سنگینی بر عهده ماست. البته مردم در ایام انتخابات و در شکل شهروند خبرنگار به صحنه آمدند و لذا اگر رسانه‌هایی که در مسیر حق حرکت می‌کردند، تنها بودند در انتخابات موفق نبودیم.
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با طرح این سئوال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، اظهار داشت:با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام خمینی‌(ره) هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می‌گفت بروند جلو ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می‌شد،اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.
روحانی افزود: امیرالمومنین‌(ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می‌دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی‌خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی‌(ع) می‌دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می‌دانیم و ناسزا گویی را انقلابیگری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم‌(ص) است، عماریاسر است. مگر ما شیعه علی نیستم؟ انقلاب کردیم تا راه پیامبر‌(ص) و راه علی‌(ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می‌فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در این روزها که متعلق به امیرالمومنین است، بیایید تلاش کنیم راه او را انتخاب کنیم.
در ابتدای این نشست محمد علی وکیلی، نماینده مجلس و مدیر مسئول روزنامه ابتکار‌، لوایح اصلاح قانون مطبوعات و نظام صنفی را مطالبه جامعه رسانه ای کشور دانست و از دولت خواست این لوایح را برای انجام امور بهتر رسانه‌ها، تقدیم مجلس کند. وی همچنین خواهان تلاش برای تعیین تکلیف وضع شماری از مدیران کانال‌های تلگرامی‌شد که در بازداشت به سر می‌برند.
محمد علی نادعلی، مدیر عامل پایگاه خبری جماران هم به عنوان دومین سخنران خواهان اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی همه دستگاه‌ها و نهادها شد و اجرای دقیق این قانون را راهگشای بسیاری از مشکلات فعلی کشور دانست.
در این مراسم همچنین محمد برنو برنده جایزه نخست جشنواره عکس px3 اروپا، جایزه و مجموعه آثار خود را به دکتر روحانی اهدا کرد.
ضیافت روحانی افطار با اساتید و پزشکان
رئیس جمهوری همچنین در دیدار و ضیافت افطار با اساتید و پزشکان با گرامیداشت نوزدهم ماه مبارک رمضان و تسلیت ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، گفت: هر روز که مقالات علمی‌و فناوری‌ها به نتیجه می‌رسد، روز افتخار ملی است و هر روز ما باید روز افتخار ملت ایران باشد. دانشگاه‌ها و مراکز درمانی می‌توانند هر روز برای ملت افتخار آفرینی کنند.
دکتر حسن روحانی افزود: افتخار ما این است که بتوانیم پیرو خوبی برای آن حضرت باشیم و پیروان راه علی ابن ابی طالب‌(ع) بی‌تردید رستگارند.
رئیس‌ جمهوری با بیان این که حکومت مولا علی(ع) کوتاه، اما دارای درس‌های فراوان است، گفت: حکومت مولای ما دوران بسیار کوتاهی داشت و ایشان در سال ۳۵ هجری به خلافت رسیدند و اداره جامعه اسلامی‌را به دست گرفتند و در سال چهلم هجری به شهادت رسیدند.
وی با بیان این که حضرت علی(ع) به دست فردی به شهادت رسید که بیشترین احسان را از دستان امیرالمؤمنین دیده و عظمت او را حس کرده بود، اظهارداشت: حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را هم گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.
رئیس جمهوری با اشاره به این که اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی‌(ع) هم انتخاب و نظر مردم بود. روحانی افزود: انتخاباتی که امروز در کشور انجام می‌دهیم و همچنین موضوع آرای مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آرای مردم می‌داند.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که در دنیای دموکراسی امروز کمتر سراغ داریم که مردم یک کشور همه خواست‌ها و حرف خود را در دوران انتخابات با صدای بلند و رسا بیان کنند و در اجتماعات بزرگ آن را بگویند، گفت: صدای رسای ملت در انتخابات شکوهمند بهار ۹۶ حائز اهمیت و موجب افتخار بود و در این انتخابات عظمت ملی خود را به جهانیان نشان دادیم.
دکتر روحانی با بیان این که امام راحل و مقام معظم رهبری به شنیدن صدای رسای مردم اهتمام داشته و دارند، افزود: این از افتخارات انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ایران است که امام راحل آن را برای ما به ارث گذاشته و امروز مقام معظم رهبری هم ادامه دهنده راه امام(ره) است.
رئیس‌ جمهوری اظهار داشت: حضور پرشور و شکوهمند مردم در پای صندوق‌های رأی بسیار مهم بود و اگر این امکان وجود داشت که صندوق‌ها تا ساعاتی پس از نیمه شب برای رأی‌گیری باز باشد این حضور بسیار پرشکوه‌تر می‌شد. دکتر روحانی همچنین با اشاره به رونمایی از ۴۳ دستاورد مهم در ۲۰ فروردین امسال به عنوان روز فناوری هسته ای اظهار داشت: برخی برجام را باعث تضعیف و تعطیلی صنعت هسته ای کشور معرفی می‌کردند،‌ در حالی که تاکید داشتیم برجام باعث تقویت فناوری هسته ای کشور خواهد شد و امسال در روز ملی فناوری هسته ای این موضوع اثبات شد.
وی افزود: دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌و فناوری کشور هر روز می‌توانند یک فخر برای کشور بیافرینند. روزگاری نه چندان دور در ایران، مردم نه برای بیماری‌های پیچیده که برای درمان بیماری‌های معمولی به کشورهای خارجی می‌رفتند و این مایه افتخار است که امروز غیرایرانی‌ها و ایرانی‌های خارج از کشور، حتی از اروپا و دیگر مناطق برای درمان به ایران می‌آیند.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: از سوی دیگر در نظام درمان کشور تحول بزرگی رخ داده است. قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، جنازه مسلمان را برای مخارج و هزینه‌های او نگه می‌داشتند و وقتی کسی وارد بیمارستان می‌شد، باید همه لوازم و تجهیزات لازم را از بیرون بیمارستان تهیه می‌کرد؛ آیا در شرایطی که کشور در این دوره بیشترین درآمد نفتی را داشت، مایه ذلت نبود؟
رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: امروز در حالی که نسبت به آن زمان کمترین میزان درآمد نفت را داریم و قیمت نفت در بهترین شرایط به یک سوم قیمت نفت در آن زمان فروخته می‌شود، وضع درمان برای مردم بسیار بهبود یافته و از سوی دیگر اشتغال خالص ایجاد شده است که در آن سال‌ها در حدود صفر بود، در فاصله بهار ۹۵ تا بهار ۹۶ به بیش از ۷۰۰ هزار شغل رسیده است.
دکتر روحانی جوانان،‌ دانشگاه‌ها،‌ مراکز علمی‌و اساتید را مایه عزت و عظمت و افتخار هر روز کشور توصیف کرد و گفت: امروز بنا بر گزارش‌ها، ۱۸ دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند؛ در حالی که روزگاری عده ای سفر اساتید و محققان کشور به خارج برای تحقیقات علمی‌را مایه نگرانی برای نفوذ بیگانگان به کشور می‌دانستند. امروز محققان و اساتید ما به راحتی به سفر و ماموریت‌های علمی‌و مطالعاتی می‌روند و همه جا از آنها استقبال می‌شود.
رئیس قوه مجریه افزود: بنا به تاکید پیامبر گرامی‌اسلام باید علم را هم بیاموزیم و هم منتقل کنیم. چه اشکالی دارد که ما علم را از دیگران بیاموزیم. ندانستن هیچ شرم و خجالتی ندارد بلکه باید به دنبال آموختن باشیم. مگر غربی‌ها علم را از دانشمندان ما نیاموختند.
دکتر روحانی اظهار داشت: تلاش ما در دولت یازدهم بهبود وضع درمان مردم بود. اجرای طرح تحول نظام سلامت پایان این تلاش نبود، بلکه آغاز راهی است که در دولت دوازدهم باید ادامه یابد. دولت در این مسیر گام کوچکی برداشت و قدم بزرگتر را اساتید و کادر درمانی و بهداشتی و سلامت کشور برداشتند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: از سوی دیگر دولت یازدهم تلاش کرد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و تولید برقرار شود تا دانشگاه بتواند روی پای خود بیایستد. درست است که دولت باید از دانشگاه حمایت کند، اما منابع ما همیشه محدود است و وقتی می‌توانیم این راه را برای همیشه ادامه دهیم که دانشگاه خوداتکا شو د و روی پای خود بایستد و از آن مهم تر در عرصه گسترش دانش و برقراری ارتباط آن با صنعت و تولید، مردم به میدان بیایند. پیش از سخنان رئیس‌جمهوری، احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و محمودرضا میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به نمایندگی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون مسایل و موضوعات مختلف پرداختند.
کسب رتبه اول در شتاب علمی‌در جهان، رشد ۳۶ درصدی مقالات ISI، رشد شرکت‌های دانش بنیان، افزایش تعامل گسترده با دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌جهان پس از برجام، تلاش برای حفظ سلامت مردم، توسعه زیرساخت‌ها در کشور و اجرای طرح تحول نظام سلامت برای ایجاد عدالت در دریافت خدمات درمانی از جمله موضوعات مهمی‌بود که به عنوان دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه علوم و فناوری و بهداشت و درمان در کشور به انجام رسیده است.


نوشته شده در   شنبه 27 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode