ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 خرداد 1396     |     کد : 177850

گردهمائی اساتید تفسیر قرآن برگزار شد

گردهمائی ویژه اساتید تفسیر مبلغ اعزامی در ماه مبارک رمضان به اقصی نقاط کشور با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دارالقرآن علامه طباطبایی، در قم برگزار شد.

 
اعتدال: گردهمائی ویژه اساتید تفسیر مبلغ اعزامی در ماه مبارک رمضان به اقصی نقاط کشور با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دارالقرآن علامه طباطبایی، در قم برگزار شد.
 
در این مراسم که شامگاه دوشنبه اول خرداد در دارالقرآن علامه طباطبائی با حضور اساتید سطوح عالی و خارج حوزه و مفسران قرآن کریم برگزار شد، علاوه بر حضرت آیت الله مکارم ، آیت الله مقتدایی، دبیر دوم شورای عالی حوزه نیز به ایراد سخن پرداختند.
مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی (ره)، طی سخنانی در این مراسم با بیان این که به لطف الهی چند سالی است حرکت ارزشمند و پربرکت اعزام اساتید تفسیر به سراسر کشور در حال اجراست، اظهار داشت: دارالقرآن علامه طباطبائی (ره) تلاش می کند در کنار مراکز حوزوی منشا آثار و برکات خوبی از این حیث باشد به طوری که در مشارکت و همکاری با مجمع عالی تفسیر حوزه، گام‌های ارزشمندی را برداشته است.
وی افزود: بی شک یکی از کارهای خوب همین بحث اعزام اساتید تفسیر در ماه رمضان به استان‌ها بوده که البته در دو سال گذشته این کار با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گرفته است. درسال گذشته حدود 60 نفر به مراکز استان‌ها اعزام شدند و امسال ما توانستیم به یاری الهی زمینه اعزام 100 تن از اساتید را فراهم نمائیم.
 
*  *  آیت الله العظمی
 مکارم شیرازی: خطبا و مبلغان، مراقب نفوذ تدریجی دشمن باشند
گردهمائی اساتید تفسیر اعزامی ماه مبارک رمضان دوشنبه شب در دارالقرآن علامه طباطبائی(ره) برگزار شد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که همه باید قدردان نعمت بزرگ انقلاب اسلامی باشیم، گفتند: علما، خطبا و مراجع معظم همواره باید مراقب نفوذ تدریجی دشمن باشند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی طی سخنانی در این گردهمائی، با اشاره به این که ابتکار اعزام اساتید تفسیر به شهرستان‌ها و استان‌ها ، کار بسیار ارزشمندی است، اظهار داشتند: امیدواریم روزی به جای صد نفر چند هزار نفر از قم به نقاط مختلف کشور در زمینه تفسیر قرآن اعزام بشوند به خصوص در ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است.
ایشان افزودند: بی شک ما هر چه به قرآن نزدیک تر شویم، مشکلاتمان کمتر می شود و از آن سو هر چه از قرآن ، دورتر شویم مشکلاتمان افزون تر می گردد.
معظم له با بیان این که در ماه ضیافت الهی انواع نعمت‌های مسرت بخش و باعث پیشرفت و افتخار وجود دارد، گفتند: پیامبر اکرم (ص)در اجرای رسالت الهی خویش با انواع مشکلات و دشمنان مواجه بودند و تهمت‌های ناروائی شنیدند اما با این حال همچون کوه مقاوم در برابر مشکلات و فشارها و سختی‌ها ایستاده و به هدایت مردم پرداختند.
ایشان اضافه کردند: در زمان نهضت و انقلاب اسلامی نیز به امام راحل و انقلابیون ما تهمت‌هائی می زدند برای این که جریان انقلاب و راه امام را تخریب نمایند  اما بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در برابر این نسبت‌های ناروا، به تأسی از پیامبر(ص) مثل کوه ایستاد و در نهایت هم موفق شد.
مفسر برجسته قرآن کریم همچنین بیان داشتند: اگر مثل کوه مقابل دشمن بایستیم عاقبتش می شود این که قرآن می فرماید یدخلون فی دین الله افواجا و در زمان پیامبر(ص) هم دیدیم که با صبر و استقامت ایشان فوج فوج مردم به دین مبین اسلام گرویدند.
ایشان گفتند: نکته حایز اهمیت دیگر این که در تفسیرها و تبلیغ‌ها توجه داشته باشید که نفوذ دشمن گاهی تدریجی است و ما 5 آیه در قرآن کریم داریم که می فرماید از گام‌های شیطان پیروی نکنید و این نشان می دهد که نفوذ شیطان گام به گام و تدریجی است.
معظم له تصریح کردند: از این رو باید به شدت مراقب بود، گاهی شیطان به انسان در باغ سبز نشان می دهد و حال آن که در نهایت رو به انحراف است و از این رو باید همه خطبا و علما و مراجع مراقب نفوذ تدریجی شیطان باشند و بدانند که دشمن هم نفوذش تدریجی است.
ایشان گفتند: در زمان رضاخان ، خواستند اسلام و تشیع که مانع راهشان است را بردارند ، در همان زمان نیز مرحله به مرحله پیش رفتند به این معنی که اول با طرح تغییر لباس وارد شدند و بعد وارد مرحله کشف حجاب شدند و مراحل دیگر تا آن جا که در این راه در نهایت حمام خون در مسجد گوهرشاد به راه انداختند و بسیاری را شهید و مجروح نمودند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کردند: در زمان فرزندش محمدرضا نیز در ادامه کار رضاخان به سراغ تاریخ رفتند و حقیقتاً اگر امام راحل قیام نکرده بود و جلوی این‌ها را نگرفته بود ، خطوات شیطانی و گام به گام موفق می شد در این کشور و لذا همه ما باید قدردان نعمت بزرگ انقلاب باشیم.
ایشان ابراز داشتند: امروز هم دشمنان و شیاطین با برنامه‌های مختلف به دنبال نفوذ تدریجی و انحراف جامعه هستند چه آن که سیاست گام به گام شیطانی ، محور امروز فعالیت‌های دشمن است؛ البته این برنامه در مسایل حاد نظامی و سیاسی وجود دارد تا مسایل دیگر.
استاد برجسته حوزه‌های علمیه گفتند: در حال حاضر نیز دشمنان به دنبال جدا کردن و تفرقه در بسیاری از جوامع اسلامی هستند و هدفشان این است که با غربی سازی کشورهای مسلمان را از فرهنگ و دین خود بیگانه کنند
ایشان در خاتمه ابراز امیدواری کردند: در ماه مبارک رمضان، هوشیارتر و موفق تر و محکم تر و مقاوم تر باشیم و در نشر قرآن بکوشیم که بالاترین عبادت همین است
 
*  *  دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه:
مبلغان و مفسران در ماه مبارک رمضان به نیازهای کاربردی مردم توجه کنند
آیت الله مقتدائی گفت: مبلغان و مفسران ماه مبارک رمضان باید به نیازهای کاربردی مردم در زندگی شان توجه بیشتری نشان دهند.
آیت الله مرتضی مقتدائی نیز در این گردهمائی، با بیان این که در طول ماه مبارک رمضان همه باید بکوشیم که آمادگی لازم برای ورود به ماه ضیافت الهی را پیدا کنیم، اظهار داشت: این سفر تفسیری و تبلیغی در ماه مبارک رمضان که سومین سال آن برگزار می شود، یک حرکت ارزشمند و قابل تقدیر می باشد که بی شک در این سال‌ها برکات معنوی و فرهنگی بسیاری به همراه داشته است.
وی افزود: هر سال هم به لطف الهی شاهد رشد و شکوفائی و پیشرفت بهتر نسبت به سال قبل هستیم به طوری که سال گذشته حدود 60 استاد و امسال 100 استاد به شهرستان‌های مختلف اعزام می شوند.
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: به هر صورت کار ارزشمندی که امسال صورت گرفته و باید از دست اندرکاران تشکر کرد، این است که هماهنگی بسیار خوبی با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نمایندگی ولی فقیه در سپاه و ارتش صورت گرفته و هماهنگی بهتری با ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها به عمل آمده است.
وی خطاب به اساتید تفسیر قرآن گفت: در جاهائی که تشریف می برید لازم است که الزامات منطقه و نیازهای مخاطبین را مورد توجه جدی قرار داده و این شرایط را مورد بررسی قرار دهید؛ این که چه جمعیت و نیازها و اقتضائاتی دارد و این که بکوشید مطالبی که بیان می شود منطبق با نیازها باشد.
وی اضافه کرد: این طور نباشد که صرف یک سری اطلاعات باشد بلکه مهم این است که در زندگی شان به درد بخورد و کاربردی باشد؛ به خصوص این که در حال حاضر یک فرصت بسیار خوبی فراهم شده که اساتید حوزه و درس خارج و دروس تفسیری در بین مردم بروند.
آیت الله مقتدائی بیان داشت: بر اساس آموزه‌های قرآنی و کلام اهل بیت (ع) آنچه مهم است این که باید با تقوای الهی به امر تبلیغ پرداخت و لذا کسانی که مبلغ و مفسر قرآن هستند باید هر چه بیشتر در مسیر نشر معارف اهل بیت(ع) بکوشند.
وی افزود: دعوت مردم به دین و قرآن و قیامت و آخرت ، رسالت و مسئولیت سنگینی است که بر عهده ما گذاشته شده است؛ همان طور که پیامبر(ص) بار رسالت بر دوش دارند، شما نیز با فراگیری علوم قرآن ، مسئولیت آن چه فرا گرفته اید و انتقال و تبلیغ آن‌ها را برعهده دارید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مردم علاقه مند به قرآن هستند ولو این که سواد خواندن نداشته باشد، احترام فوق العاده ای برای این کتاب الهی قائل هستند.
وی افزود: این قرآن عهد الله است بر گردن همه ما که علاوه بر احترام ، باید به آن عمل کرد و اساساً هر فرد مسلمان وظیفه دارد که به طور روزمره به این عهد توجه کرده و هم قرآن را بخواند و هم به آموزه‌های دینی آن عمل نماید.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: باید به مردم که علاقه مند به قرآن هستند یادآوری کنید که فقط احترام ظاهری به قرآن کافی نیست بلکه باید به این عهد الهی عمل کرد.
وی افزود: در برخی روایات ما آمده که مردم بکوشند حداقل روزی 50 آیه قرآن را تلاوت کنند و بعد در آیات آن تدبر داشته باشند، چرا که مهم آن است که این آیات قرآنی را برنامه زندگی خود قرار دهند
آیت الله مقتدائی در خاتمه سخنان خود با اشاره به برگزاری شکوهمند انتخابات اظهار داشت: مقام معظم رهبری طوری هدایت کردند که همه اقشار مردم با تدبیر ایشان پای صندوق‌های رای حاضر شدند؛ حتی برخی شاید نظام را قبول نداشتند اما دیدیم که آمدند و این گونه یک حماسه بیش از 40 میلیون نفری در انتخابات شکل گرفت و درایت رهبری به گونه ای بود که یکی از رسانه‌های غربی بیان کرد، زیرک ترین رهبر جهان، رهبر ایران است.
 
*  *  دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه خبر داد: اعزام ۱۰۰ تن از اساتید تفسیر در ماه رمضان به استان های مختلف کشور
حجت الاسلام و المسلمین احمدی قمی از اعزام ۱۰۰ تن از اساتید تفسیر در ماه مبارک رمضان به استان های مختلف کشور خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی قمی نیز طی سخنانی در این گردهمائی، با اشاره به این که اهتمام اصلی مجمع عالی تفسیر بر این است که قرآن در تمامی علوم اسلامی، محور باشد و می کوشد که هیمنه قرآن بر تمامی علوم حوزوی و علوم انسانی غالب شود، اظهار داشت: مجمع بر این باور است که انسان ها تنها با رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) می توانند به کمال انسانیت دست یافته و زندگی طیب و خوبی داشته باشند.
وی افزود: از این منظر چند سالی است که در جهت گسترش فرهنگ قرآنی با توجه به خلا و نیازی که در جامعه وجود داشته ، مجمع عالی تفسیر تلاش کرده اساتید سطوح عالی و خارج حوزه که کارهای قرآنی و تفسیری کرده اند را به شهرها و استان های مختلف اعزام کند تا فرهنگ پرداختن به قرآن در سطح جامعه توسعه و گسترش لازم را پیدا کند.
این استاد حوزه با اشاره به این که دو سال قبل 30 نفر از اساتید به مراکز استان ها اعزام شدند، گفت: این عزیزان برنامه های تفسیری خوبی داشته و صدا و سیمای استان ها نیز برنامه های آن ها را ضبط و پخش کردند و در سال گذشته نیز حدود 60 نفر از اساتید به مراکز استان ها اعزام شدند.
وی اضافه کرد: امسال نیز به لطف الهی توانستیم زمینه اعزام 100 تن از اساتید را مراکز استان ها و حتی چند نفر به خارج از کشور را فراهم کنیم که از این تعداد 60 نفر با هماهنگی سازمان تبلیغات و حدود 40 نفر با حمایت های مجمع و دارالقرآن علامه طباطبائی اعزام می شوند.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی قمی گفت: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه تلاش شده تا استقبال بهتری از این برنامه ها در استان ها به عمل آمد ضمن آن که با نمایندگی ولی فقیه در سپاه و عقیدتی سیاسی و نیز وزارت کشور و دستگاه قضائی نیز هماهنگ شده تا اقشار مختلف از مباحث تفسیری استفاده لازم را ببرند.
وی خاطرنشان کرد: بی شک تنها چیزی که سعادت افراد را تامین کرده و نظام را تقویت می کند همانا بازگشت به قرآن و اهل بیت(ع) است که این دو همیشه همراه با هم هستند و از هم جدا نمی شوند تا این که در کنار حوض کوثر به خدمت رسول مکرم برسند.
* اعزام ۱۰۰ نفر از اساتید تفسیر به شهرهای کشور
مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی از اعزام ۱۰۰ نفر از اساتید سطوح عالی حوزه به شهرهای کشور خبر داد.
مرتضی نجفی قدسی در گردهمائی اساتید مفسر قرآن اعزامی به استانها در ماه رمضان که به همت دارالقرآن علامه طباطبائی برگزار شد، از افتتاح سالن همایشهای دارالقرآن
علامه طباطبائی خبر داد و گفت: این سالن با حضور آیت اللّه مکارم شیرازی
افتتاح می شود. وی با اشاره به بالندگی و رشد دارالقرآن علامه طباطبائی و افزایش برنامه های قرآنی در آن گفت: این مرکز قرآنی افتخار دارد که در کنار سایر مراکز حوزوی، در خدمت تفسیر قرآن کریم باشد و خدمات قرآنی را به مردم ارائه کند.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی با اشاره به فعالیتهای مجمع عالی تفسیر گفت: این مرکز علاوه بر راه اندازی و شکل دهی دروس تفسیری حوزه، اساتید تفسیر را هم به مناطق مختلف کشور اعزام نموده است.
وی با اشاره به استقبال مردم و نهادها از این اعزامها بیان کرد: امسال نیز ۱۰۰ نفر از اساتید سطوح عالی حوزه به استانهای کشور اعزام می شوند.
 


نوشته شده در   پنجشنبه 4 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode