ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 فروردين 1390     |     کد : 17753

احداث پژوهشكده دارو‌هاي گياهي كشور در ملكان

فرماندار شهرستان ملكان از احداث پژوهشكده انگور و داروهاي گياهي كشور در اين شهرستان خبر داد.

 فرماندار شهرستان ملكان از احداث پژوهشكده انگور و داروهاي گياهي كشور در اين شهرستان خبر داد.

مصطفي قاسمي در حاشيه جلسه كارگروه كشاورزي و منابع طبيعي ملكان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملكان اظهار داشت: احداث دو مركز تحقيقاتي در خصوص انگور و دارو را نشانگر ظرفيت بالاي اين منطقه در امر كشاورزي و منابع طبيعي دانست.
وي ادامه داد: مجوز احداث پژوهشكده انگور كشور در شهرستان ملكان صادر شده و اين مركز به زودي توسط دانشگاه آزاد اسلامي واحد ملكان در زميني به مساحت 50 هكتار احداث مي‌شود.
قاسمي افزود: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در سفر شهريور 89 در ملكان قول احداث اين پژوهشكده را داده بود و هم اكنون زمين مورد نياز و بودجه لازم براي احداث نيز فراهم شده است.

* ‌احداث مركز تحقيقاتي داروهاي گياهي
فرماندار ملكان همچنين از احداث مركز تحقيقاتي داروهاي گياهي در اين شهرستان خبر داد و گفت: در اين مركز داروهاي گياهي به صورت انبوه توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي صادر مي‌شود.
رئيس كار گروه كشاورزي ملكان از اين شهرستان به عنوان قطب كشاورزي كشور ياد كرد و با اشاره به فراهم بودن امكانات لازم و زيرساخت‌ها در ناحيه صنعتي بر حمايت از سرمايه‌گذاران به خصوص در امر ايجاد صنايع تبديلي در اين شهرستان تاكيد كرد.
وي گفت: حدود 11 هزار هكتار تاكستان در ملكان وجود دارد و خوشه‌هاي طلايي انگور و نيز پرورش 60 نوع انگور اين شهرستان را در سطح استان و حتي كشور زبانزد كرده است.
قاسمي با اشاره به اشتغال اكثر جمعيت روستايي و شهري ملكان به امر كشاورزي و باغداري و به خصوص تاكداري اظهار داشت: كاركنان دستگاه‌هاي دولتي پس از اتمام ساعات كار اداري به سر باغات خود رفته و همدوش همشهريان باغدار خود تا پاسي از شب به باغداري مي‌پردازند.
وي با بيان اينكه كشمش و مشتقات انگور ملكان در كشور حرف اول را مي‌زند، افزود: غلظت و شيريني انگور ملكان در كشور همتا ندارد.

* برگزاري نخستين جشنواره سراسري انگور در ملكان
فرماندار ملكان در ادامه برگزاري نخستين جشنواره سراسري انگور در ملكان را در امر صادرات و فروش محصول باغداران به قيمت مناسب موثر خواند و بر عمل كردن وزارت جهادكشاورزي به تعهدات داده شده از طرف وزير از جمله در خصوص واگذاري غرفه‌هاي فروش در سطح كشوري تاكيد كرد.

* 7 درصد انگور كشور در ملكان توليد مي‌شود
وي همچنين با اشاره به اينكه 67 درصد انگور استان و هفت درصد انگور كشور در ملكان توليد مي‌شود خواستار تسريع در ايجاد خانه انگور در اين شهرستان شد.
شهرستان ملكان محل اتصال سه استان آذربايجان شرقي و غربي و كردستان است كه در جنوب شرقي درياچه اروميه و در 150 كيلومتري جنوب شهرستان تبريز در مسير جاده ترانزيتي تبريز ـ مياندوآب واقع شده است و از شمال و شمال شرقي به شهرستان مراغه و از سمت شمال به شهرستان بناب و از قسمت جنوب و جنوب غربي به شهرستان مياندوآب از استان آذربايجان غربي و از سمت غرب و شمال غربي به درياچه اروميه و سرزمين‌هاي غربي به درياچه اروميه و سرزمين‌هاي شوره‌زار اطراف درياچه محدود مي‌شود.
اين شهرستان با وسعتي حدود 840 كيلومتر مربع 2.3 درصد مساحت كل استان را به خود اختصاص داده است.


نوشته شده در   شنبه 20 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode