خودرويي كه قادر است پرواز كند، بهزودي نخستين پرواز آزمايشي خود را انجام خواهد داد و به اين ترتيب فناوري جديدي در خدمت انسانها قرار خواهد گرفت
با وجود اين تا زماني كه خودروهاي پرندهاي ساخته شوند كه قادر باشند در محيطهاي ترافيك شهري پرواز كنند فاصله زيادي داريم؛ چراكه خودرو ساخته شده اخير تنها قادر به پرواز در جادههاي برون شهري با استانداردهاي خاص خواهد بود.
به گزارش سانديتايمز، فاكسنيوز و تايمز لندن، خودرو پرنده كه هنوز اسمي براي آن در نظر گرفته نشده در آمريكا ساخته شده و قرار است از ماه آينده به شكل آزمايشي پرواز كند.
اين خودرو ۲۰۰ هزار دلار معادل ۱۳۲ هزار پوند قيمت دارد و ميتواند سفر خوبي را براي صاحبش مهيا كند.
خودرو فوق كه بيشتر به يك جت كوچك شباهت دارد، توسط مهندسان سابق ناسا طراحي شده و با فشار تنها يك دكمه و در مدت زمان ۱۵ ثانيه تبديل به هواپيمايي كوچك خواهد شد. به گفته مهندسان سازنده اين خودرو، اگر آزمايشهاي اوليه موفقيت آميز باشد نمايش اين وسيله تا ۱۸ماه ديگر در نمايشگاههاي خودرو آغاز خواهد شد.
كارل دايتريچ، مهندسي كه كارخانه سازنده اين وسيله را در ماساچوست آمريكا به نام TERRAFUGIA داير كرده است، گفت: اين نخستين وسيله يكپارچه طراحي شده براي ۲ ماموريت است كه بهطور خودكار ميتوان هر يك از ۲ كارايي را از آن دريافت كرد.
موتور اين خودرو پرنده قادر به توليد نيرويي برابر ۱۰۰ اسب بخار روي زمين و آسمان است كه آنرا قادر ميسازد با سرعت ۱۱۵ مايل (معادل ۱۸۸ كيلومتر) در ساعت در آسمان و ۹۵ مايل (معادل ۱۵۶ كيلومتر) در ساعت روي زمين حركت كند.
از جزئيات خودروي پرنده تنها به سوخت بنزيني آن اشاره شده است و با اندازه كوچكي كه دارد به راحتي در پاركينگ منازل پارك ميشود. تا به حال ۴۰ درخواست خريد براي اين خودرو گرانقيمت كه به اندازه خودروهاي فراري و بنتلي قيمت دارد به سازندگان ارسال شده است. اين قيمت ممكن است براي يك خودرو گران بهنظر برسد، اما براي يك هواپيما قيمت خوبي است.
داشتن گواهينامه رانندگي و همچنين خلباني براي صاحبان اين خودرو الزامي است. اين خودرو قادر به ۱۰ هزار ساعت پرواز خواهد بود. خلبان اتوماتيك و سيستم نويگيشن متصل به GPS از ديگر امكانات اين خودروي پرنده است.
اتحاديه هوانوردي آمريكا در طبقه بندي پروازهاي خود رديف جديدي به نام پروازهاي ورزشي سبك ايجاد كرده است. تنها مكاني در آمريكا كه اين خودرو خواهد توانست بهطور قانوني مجوز پرواز دريافت كند آلاسكا خواهد بود.
انواع خودروهاي پرنده
تاكنون گزارشهاي متعددي درباره ساخت خودروهاي پرنده در رسانهها منتشر شده است. سال گذشته خبري در رسانهها منتشر شد مبني بر اينكه گروهي از دانشمندان دانشگاه MIT (مؤسسه فناوري ماساچوست) در تلاش براي ساخت نمونه اوليه از خودرو پرنده هستند. اين دانشمندان معتقدند كه تكميل نمونه اوليه هواپيمايي كه ميتواند روي جاده نيز در وضعيتي مطلوب و بدون خرابي براند، طي يك سال امكانپذير خواهد بود.
در سال ۱۹۱۸ گروهي از دانشمندان در آمريكا از جمله جورج جستون تلاش كردند تا نمونه اوليه از وسيله نقليهاي را بسازند كه هم ميتواند روي جاده راه برود و هم پرواز كند، اما از آن زمان تاكنون تمام نمونههاي ابتدايي ساخته شده از اين وسيله نقليه با مشكلات فني مواجه بود و هرگز به مرحله توليد تجاري نرسيد؛
اما محققان دانشگاه MIT اعلام كردهاند كه توانستهاند بر اين مشكلات فني غلبه كنند و طي يكسال اين وسيله نقليه ۲منظوره را توليد كنند. شركت سازنده اين خودرو پرنده موسوم به TERRAFUGIA كه در سال ۲۰۰۶ تاسيس شد، اخيرا موفق به توليد نخستين بال تاشوي خودكار براي يك هواپيماي ورزشي سبك شده است، اما ساخت اين بال، نخستين گام براي توليد خودروي تركيبي پرنده است.
ساخت قطعهاي كه شبيه به بال است از مهمترين قسمتهاي اين خودرو تركيبي است، بنابراين ساخت اين بال جديد تحول شگفت و مهمي در زمينه ساخت خودروي پرنده است.
چندي پيش نيز شركت فراري از ساخت اتومبيل پرندهاي با نام Autovolantor خبر داد كه تكميل و عرضه آن به بازار حدود ۲ سال طول ميكشد.
اين خودروي پرنده كه قيمت پايه آن ۳۱۹ هزار و ۶۵۳ دلار اعلام شده بود، براساس مدل GTB Ferrari ۵۹۹ طراحي شده است و ميتواند بهصورت عمودي از روي زمين بلند شود و مانند هليكوپتر حركت كند.
رؤياي پرواز با خودرو
ايده بهرهگيري از خودرو شخصي جمع و جوري كه قدرت پرواز داشته باشد، به اندازه علم پرواز قدمت دارد، در سازمان ناسا، برنامه ويژهاي براي طراحي و توليد خودروهاي پرنده تحت عنوان «برنامه كاوش خودروهاي شخصي پرنده» در مركز تحقيقات لانگلي در هامپتون ويرجينيا در حال اجراست و بهزودي حاصل تحقيقات و آزمايشهاي اين مركز، رؤياي خودروهاي پرنده را به واقعيت نزديكتر خواهد كرد.
اندرو هامان، از تحليلگران مركز تحقيقات لانگلي ميگويد: تا به حال، فقط در خيال ميگنجيد، اما سال ۲۰۰۹ نخستين پرواز آزمايشي چشم همه را خيره خواهد كرد.
افزون بر مركز تحقيق لانگلي، ساير بخشهاي سازمان ناسا نيز برنامههاي جداگانهاي در اين زمينه تعريف كردهاند كه درصورت تحقق اين رويا، چگونه هماهنگيهاي لازم بهعمل آيد تا پرواز اينگونه خودروها جنبه عملي پيدا كند.
براي پرنده شدن خودروها، ابعاد بسيار گوناگون و متعددي بايد در نظر گرفته شود؛ از جنبههاي ايمني گرفته تا مسائل قضائي و قانوني. از سوي ديگر، نحوه ارتباط خودروسوار با مراكز كنترل نيز بايد به اندازهاي آسان شود كه مردم عادي كه با مسائل تخصصي پيچيده آشنايي ندارند، از عهده كنترل اين خودروها برآيند.
خودروي پرنده در حراجي
از سوي ديگر، يكي از خودروهايي كه در نمايشگاه بينالمللي خودروي نيويورك در سال گذشته به نمايش درآمد و تعجب بسياري از بازديدكنندگان را برانگيخت، خودرو پرنده بود. در همين حال نخستين خودرو پرنده موسوم به M۲۰۰X Volantor۱ در حراجي اينترنتي به فروش گذاشته شد.
اين خودرو كه در دهه ۱۹۸۰ چند بار پرواز كرده است، ۱۸ هزار و ۸۸۸دلار قيمتگذاري شده بود. پل مولر، مديرعامل شركت Moller International در اين زمينه گفته بود:« خريدار اين خودرو نزد ما آموزشهاي پرواز را خواهد ديد و در نظر داريم تا مدلهاي ديگري از خودرو به نامهاي Neuera و Firefly را تا ۲۰۰۹ راهي بازار كنيم.»
حميد ضيايي پرور
همشهري آنلاين