ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395     |     کد : 176145

معیشت و بیکاری را درمان کنید

در نخستین روز اجلاس خبرگان رهبری از دولت مطالبه شد


در نخستین روز اجلاس خبرگان رهبری از دولت مطالبه شد
معیشت و بیکاری را درمان کنید
 
دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دیروز در حالی آغاز شد که مسائل اقتصادی و موضوعات مربوط به فضای مجازی از محورهای مورد بررسی در این اجلاس اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی افتتاحیه اجلاس خبرگان با اشاره به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم از رئیس‌جمهور خواست گزارش عملکرد دولت را درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم باید بدانند که عملکرد دولت در این خصوص چه بوده است؟ با آمار نمی‌شود؛ باید اقدامات صورت گرفته روی زمین را نشان داد.

وی تأکید کرد: باید معلوم شود چه کارهایی انجام شده است. اگر کارهای انجام شده را بگویند، مردم خوشحال می‌شوند که مطالبات رهبر معظم انقلاب زمین نمانده و اگر به این مطالبات عمل نشده است از مردم عذرخواهی کنند و عذرشان را هم بگویند که به چه علت بوده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، بخشی از مشکلات کشور را ناشی از جدی گرفته نشدن اقتصاد مقاومتی دانست و با بیان این‌که مشکلات معیشتی و بیکاری از مهم‌ترین مشکلات کشور است، اظهار کرد: مشکلات زیادی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها داریم، اما مشکل بیکاری دامنگیر عده بسیاری در کشورمان است؛ چه کسی باید جواب اینها را بدهد؟ چه کسی در برابر آنان مسئول است؟ باید برای حل و فصل این مشکل اقدام کنیم.

احراز صلاحیت‌ نامزدها وظیفه‌ای سنگین است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری صلاحیت‌ها باید احراز شود، خاطرنشان کرد: یک مساله، کار شورای نگهبان است که واقعا سنگین است و مساله دیگر مردم هستند؛ باید همه بر مشارکت بالای مردم تاکید و احساس مسئولیت کنند و رای بدهند.

رئیس مجلس خبرگان، شروط 9 گانه لازم را برای داوطلب ریاست جمهوری بسیار مهم دانست و عنوان کرد: این شروط اعم از شروط مربوط به رجال مذهبی سیاسی و مدیر و مدبر بودن باید محرز شود.

آیت‌الله جنتی همچنین شرط امانت و تقوا را برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شروط عظیمی دانست و گفت: این تقوا باید احراز شود و این مساله‌ای بسیار سنگین است.

وی درخصوص انتخابات شوراها تصریح کرد: انتخابات شوراها واقعا مصیبت است، زیرا هیچ حساب و کتاب منظمی ندارد و نظارتی بر آن نمی‌شود؛ به صلاحیت داوطلبان رسیدگی نمی‌شود یا به شکل سطحی رسیدگی می‌شود، چون 400 هزار نفر وارد گود انتخابات می‌شوند.

آیت‌الله جنتی افزود: باید مشخص شود چه کسانی وارد شوراها می‌شوند و این‌که از شرایط لازم برخوردارند یا نه؟ این مساله بسیار حساسی است، زیرا خیلی جاها عملکرد شوراها خوب نبوده است و بابت برخی کارهایشان به دادگاه کشیده شدند.

فتنه‌گران، عامل نفوذی‌اند

رئیس مجلس خبرگان با بیان این‌که فتنه خاموش نشده است و عده‌ای در پی فتنه هستند، گفت: فتنه‌گران بیکار ننشستند. آنان در پست‌هایی در نظام جمهوری اسلامی حضور دارند. باید بررسی شود که با مردم و حزب‌اللهی‌ها چگونه برخورد می‌کنند. آنان را باید بشناسیم و به‌عنوان عامل نفوذی در نظام تلقی کنیم.

وی با اشاره به طرح موضوع آشتی ملی از جانب برخی افزود: منظور آنها این است که همه کارها را کرده‌اند و حالا می‌خواهند دوباره برگردند و از ما می‌خواهند که آنان را بپذیریم تا فردا دوباره وارد مجلس شوند و با گرفتن پست‌های مدیریتی بر کرسی‌ها بنشینند. یعنی این‌که از ما می‌خواهند بابت مصیبت‌هایی که سر کشور آورده اند به آنان جایزه بدهیم. آیت‌الله جنتی با تکریم رهبر معظم انقلاب بابت برخورد با فتنه‌گران تأکید کرد: آنان باید بدانند که مردم از دستشان ناراضی‌اند و به این زودی‌ها فتنه‌گری‌شان را فراموش نمی‌کنند. وی از علما بویژه اعضای مجلس خبرگان خواست با استفاده از تریبون‌هایی که دراختیار دارند، فتنه‌گران، نقش و وضعیت آنان را برای مردم تبیین کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین تبیین مساله دشمنی آمریکا با ملت ایران را از دیگر مسائل مهم دانست و بیان کرد: دشمنی با آمریکا را نباید ساده گرفت بلکه باید رصد کرد تا مبادا کسانی در پی این باشند که طرح رفاقت با آمریکا را بریزند.

انتقاد از هزینه‌های میلیونی

آیت‌الله جنتی همچنین در ضیافت شام مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از هزینه‌های میلیونی از بیت‌المال گفت: امروز افرادی در جامعه و کشور حضور دارند که برای تامین نان شب خود مشکل دارند آن‌وقت هیات دولت مراسمی را در کرج برگزار می‌کند که 500 میلیون تومان هزینه داشته و من این موضوع را در رسانه‌ها خواندم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان نمی‌داند با وجود چنین گرفتاری‌های اقتصادی که در جامعه وجود دارد، چگونه با این قضیه برخورد کند.

دولت کارنامه اقتصادی ارائه دهد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان هم در حاشیه اجلاسیه خبرگان رهبری با اشاره به نزدیکی به پایان سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، افزود: طبیعتا دولتمردان باید در این‌باره کارنامه‌ای از خود نشان دهند چراکه مقام معظم رهبری در سخنان مهمی تأکید کردند که راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات و تحریم، عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است و راهکاری غیر از این نمی‌تواند جوابگو باشد.

به گزارش تسنیم، رئیسی درباره محوری‌ترین مسائل در نطق رئیس و اعضای این مجلس در اجلاسیه دوم گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز و پایان سال، دغدغه معیشت مردم و همچنین موضوع اقتصادمقاومتی مطرح شد که فکر می‌کنم از مسائل اساسی برای کشور و تمام نمایندگان مردم در خبرگان رهبری است.

آیت‌الله رئیسی افزود: همچنین موضوع فضای مجازی یکی از محورهای مهم این اجلاسیه است چراکه امروز مدیریت فضای مجازی از مسائل مورد تأکید اعضای خبرگان رهبری است که در اجلاسیه پیشین نیز مورد بحث بود.

وی گفت: فضای مجازی امکانی ساخته دست بشر است که باید از آن استفاده کنیم اما این فضا باید حتما مدیریت شود.

حل مشکلات کشور با عمل به سیاست‌های اقتصادمقاومتی

سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) هم که دیروز مهمان ویژه اجلاسیه خبرگان رهبری بود، گفت: حل مشکلات معیشت و بیکاری در کشور با عمل به سیاست‌های اقتصادمقاومتی محقق می‌شود.

به گزارش دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، عبداللهی با اشاره به دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، نمونه‌ای از توانمندی‌های این قرارگاه را اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی عنوان کرد و افزود: طراحی، تجهیز، ساخت، اجرا و بهره‌برداری از این فازها نشان داد که اتکا به توان داخلی و دانش بومی می‌تواند راهگشا باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: ما به حضور شرکت‌های خارجی در انجام پروژه‌ها نیاز نداریم و اقتصادمقاومتی به ما توان اجرای پروژه‌ها را داده است اما هنوز بعضی‌ها نگاهشان به توان داخلی نیست.

رئیس‌جمهور: ارائه گزارش اقتصاد مقاومتی، بزودی

رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اظهار کرد: دولت در پایان سال با ارائه گزارشی مفصل اعلام خواهد کرد در طول سه سال و نیم گذشته برای اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام داده است.

حسن روحانی پس از حضور در اجلاس خبرگان رهبری در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: برای نمونه ما ابتدای سال اعلام کردیم که 7500 واحد نیمه‌فعال را با تسهیلات بانکی فعال خواهیم کرد، اما امروز می‌توانیم به مردم بگوییم این 7500 به 22 هزار واحد تبدیل شد، بنابراین کار و حرکت خوبی آغاز شده است. وی افزود: راه اقتصاد مقاومتی ادامه پیدا می‌کند زیرا اقتصاد مقاومتی یک قدرت برای نظام است و همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند ما باید قدرت‌هایمان را نمایان کنیم تا همگان بدانند ایران قدرتمند است. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر آزاد نبودن انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته ایران گفت: انتخابات در ایران آزاد، سالم، رقابتی و دموکراتیک است و فکر می‌کنم آنانی که به انتخابات ایران انتقادی دارند باید نگاهی به انتخابات اخیر و مسائلی که خودشان داشتند، بیندازند.

وی اظهار کرد: انتخابات اخیر آمریکا مورد اعتراض دو طرف بود و خود رئیس‌جمهور فعلی آمریکا هم قبل از انتخاب شدن در سلامت انتخابات تردید داشت، بنابراین آمریکایی‌ها باید به انتخابات خودشان بیشتر نگاه و آن را اصلاح کنند.

روحانی با اشاره به این‌که انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با سازوکارهایی که دارد با حضور مردم برگزار می‌شود، گفت: وقتی 70 تا 73 درصد مردم در انتخابات پای صندوق‌های رای می‌آیند، معلوم است که مردم به این انتخابات اعتقاد دارند و شما می‌بینید که چگونه تا پایان زمان رای‌گیری صف‌های طولانی برای ریختن آرا به صندوق‌ها وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما طبق قانون اساسی و قوانین جاری کشور سیستم اجرایی بسیار دقیقی داریم و سیستم نظارتی قوی شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می‌کند.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode