ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 اسفند 1395     |     کد : 175738

پس از رقابت ۸۰۰۰ پاسدار در مراحل سه‌گانه؛

سپاه پاسداران نمایندگان خود را برای رقابت‌های قرآنی نیروهای مسلح شناخت

اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپاه پیش از ظهر دیروز، دوم اسفندماه در ستاد فرماندهی سپاه و با حضور جمعی از مسئولان این نیرو برگزار شد...


اعتدال: اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپاه پیش از ظهر دیروز، دوم اسفندماه در ستاد فرماندهی سپاه و با حضور جمعی از مسئولان این نیرو برگزار شد و از برگزیدگان رشته‌های مختلف این دوره از مسابقات – که به رقابت‌های قرآنی نیروهای مسلح که سال آینده و به میزبانی ارتش برگزار می‌شود راه خواهند یافت - با اهدای لوح یادبود و هدایای نقدی تقدیر بعمل آمد.

در ابتدای این مراسم مهدی ساعد،‌ نفر اول رشته قرائت تحقیق در بین نیروهای پایور به تلاوت آیاتی از کلام‌الله وحی پرداخت و در ادامه نیز وحید خزائی دارنده رتبه نخست رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات در بین نیروهای وظیفه آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد.

*    گزارش دبیر این دوره
 از مسابقات
در ادامه نیز سرهنگ کیانوش امانی، دبیر این دوره از مسابقات به ارائه گزارشی از این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم سپاه در بخش آقایان، در راستای شناسائی و ارزیابی استعدادهای قرآنی و ارتقای سطح آنان و ایجاد فضای معنوی در سپاه و زمینه‌سازی انس و الفت پایوران و نیروهای وظیفه با قرآن کریم در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهائی و نهائی برگزار شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات شرکت‌کنندگان در ۱۰ رشته به رقابت پرداختند، افزود: مرحله نهائی این دوره از مسابقات در روزهای ۳۰ بهمن‌ و ۱ و ۲ اسفندماه و با حضور ۴۳۰ نفر از برترین‌های قرآنی در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد.  
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن سپاه در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مطلوب این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: در این دوره از مسابقات شرط کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز توسط شرکت‌کنندگان در همه رشته‌ها به عنوان ملاک حضور در مرحله نهائی اعلام شد تا از این طریق سطح این مسابقات را تا حد لازم ارتقاء دهیم. همچنین آزمون مفاهیم و نکات تفسیری سوره مبارکه لقمان را برای شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ، تحقیق، ترتیل و اذان مدنظر قرار دادیم تا آشنائی با مفاهیم قرآن کریم نیز در دستور کار قرار گیرد.
امانی در پایان با اشاره به دعوت از داوران برجسته درون سازمان در کنار اساتید ممتاز بین‌المللی و کشوری در این دوره از مسابقات اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره تلاش شده تا توجه ویژه‌ای به بخش لحن‌الاداء و تلاوت معنا محور داشته باشیم. همچنین در حاشیه این مسابقات کارگاه قرآن و مهارت‌های زندگی نیز برگزار شد.
در ادامه این مراسم عماد انوری، نفر اول رشته حفظ کل قرآن کریم در بین نیروهای پایور سپاه به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن نیز کلیپی از مراحل مختلف برگزاری مسابقات پخش شد.
*  نمایندگان سپاه
در رقابت‌های قرآنی نیروهای مسلح مشخص شدند
سخنرانی سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی،‌ معاون هماهنگی و تبلیغات نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه بخش دیگری از این مراسم بود.
وی در سخنان خود با اشاره به برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروهای سپاه،‌ گفت: نفرات برگزیده این مسابقات به رقابت‌های قرآنی نیروهای مسلح که سال آینده و به میزبانی ارتش برگزار می‌شود راه خواهند یافت.
وی افزود: در مرحله مقدماتی مسابقات قرآن سپاه نزدیک به ۸۰۰۰ نفر حضور یافتند که از این بین حدود ۵۰۰۰ نفر به مرحله نیمه نهائی راه یافتند و در نهایت نیز ۵۵۰  نفر موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدند.
معاون هماهنگی و تبلیغات نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه در این دوره در نهایت ۴۳۰ نفر موفق به حضور در مسابقات شده‌اند، گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی تعدادی از شرکت‌کنندگان موفق به حضور در مرحله کشوری مسابقات نشدند.
محبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه همه این فعالیت‌ها مقدمه‌ای برای رسیدن به فهم قرآن است، بیان کرد: بر همین اساس یکی از برنامه‌هائی که در این راستا و در این دوره از مسابقات نیز مدنظر قرار دادیم بحث توجه به مفاهیم قرآن کریم و تعیین حدنصاب در بخش مفاهیم برای ورود به رشته‌های دیگر بوده است.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در سال آینده کارگاه‌های قرآن‌پژوهی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: تهیه، چاپ و توزیع کارت‌هائی حاوی پیام‌های قرآنی و تهیه کتابی در زمینه آشنائی با مفاهیم قرآن کریم و توزیع آن در بین کارکنان از دیگر برنامه‌های مورد توجه است.

*  شاخص‌های مهجوریت قرآن در کلام جانشین نماینده
ولی فقیه در سپاه
در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه نعمت‌هائی که خداوند متعال عنایت کرده است دو دسته هستند، گفت: برخی نعمت‌ها باطنی  و برخی نیز ظاهری هستند. این نعمت‌ها دارای تفاوت‌هائی با هم هستند که البته نعمت‌های ماندگارتر همان نعمت‌های باطنی هستند و خداوند از ما خواسته است تا شکرگزار و قدردان این نعمت‌ها باشیم.
حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه هر نعمت دارای سه عمل دیدن نعمت،‌ دیدن صاحب نعمت و ادای حق نعمت است،‌‌ افزود: خداوند در دنیا به قارون و حضرت سلیمان(ع) همه چیز داد، اما قارون همه نعمت‌های به دست آمده را بر اساس تلاش خود و متعلق به خود دانست، در صورتی که حضرت سلیمان(ع) همه نعمت‌ها را متعلق به خداوند دانست و سرنوشت این دو شخصیت در تاریخ برای همه روشن است.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به تأکید بر آیه «رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ»،‌ به پیشرفت عده‌ای اشاره کرد که در اگرچه در زندگی پیشرفت کرده‌اند اما این پیشرفت همراه با سقوط بوده است، گفت: از جمله نعمت‌هائی که خداوند عطا کرده است یکی همین تلاوت‌های زیبا هست و یکی هم حفظ قرآن،‌ فلسفه وجودی قران این تلاوت‌ها و یا رسیدن به مفاهیم و ... نیست بلکه فلسفه اصلی «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ» یعنی هدایت و تعالی انسان است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه حدود چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده است، به آیه «وَ قَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» اشاره کرد و گفت: چهل سال گذشته است اما آیا توانسته‌ایم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم،‌ آیا پیامبر(ص) از ما ناراضی نیست.
حاجی صادقی در ادامه به برخی شاخص‌های مهجوریت قرآن اشاره و اظهار کرد: مهجوریت در این است که مسئولان سیاست‌ها را از قرآن نمی‌گیرند،‌ادبیات قران یک چیز است و ادبیات مسئولان چیز دیگری است.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: قرآن می‌گوید «هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا یُحِبُّونَکُمْ وَتُؤْمِنُونَ» یعنی مرزبندی داشته باشید،‌ خداوند در قرآن حضرت ابراهیم(ع) را اسوه در مرزبندی با دیگران معرفی کرده است.
وی در بخش دیگری صحبت‌های خود به ارائه یک پیشنهاد پرداخت و عنوان کرد: پیشنهاد من این است که مسئولان برگزاری مسابقات هر سال یک موضوع را معرفی کنند تا تمام فعالیت‌ها بر اساس آن باشد تا آن بخش و موضوع از قرآن کریم از مهجوریت خارج شود. به عنوان مثال یک سال را به عنوان بررسی سیاست خارجی در قرآن مورد توجه قرار دهند و آیات مربوط به آن را استخراج کنند.
حاجی‌صادقی در پایان بیان کرد: قرآن در همه زمینه‌ها به صورت شفاف نظرات خود را بیان کرده است. به این ترتیب اگر سیاست اسلامی می‌خواهیم باید به قرآن مراجعه کنیم، اگر اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم پاسخ آن در قرآن است و اگر در زندگی آرامش نیاز داریم باید به قرآن مراجعه کنیم.
با تشکر از ایکنا

 


نوشته شده در   سه شنبه 3 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode