ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 بهمن 1395     |     کد : 175656

در پایان نشست

آستانه ایران، روسیه و ترکیه تیم پیگیری آتش‌بس در سوریه تشکیل دادند

وزارت امور خارجه قزاقستان از اقدام کشورهای بانی آتش‌بس در سوریه برای تشکیل تیم کاری مشترک به منظور پیگیری تداوم و تثبیت آتش‌بس در این کشور خبر داد.

وزارت امور خارجه قزاقستان از اقدام کشورهای بانی آتش‌بس در سوریه برای تشکیل تیم کاری مشترک به منظور پیگیری تداوم و تثبیت آتش‌بس در این کشور خبر داد.
وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه خود آورده است:سه کشور ناظر بر آتش بس در سوریه شامل ایران، روسیه و ترکیه اعلام کردند که تیم کاری سه جانبه ای را برای پیگیری آتش بس در سوریه تشکیل داده اند.در این بیانیه آمده است: از جمله ماموریت های محوله به این تیم کاری مشترک، تضمین جدا سازی گروه های مخالف مسلح سوریه از گروههای تروریستی و نیز تقویت تدابیر اعتماد سازی دوجانبه به منظور پیش برد فرایند سازش سیاسی برای حل درگیری در سوریه است .براساس این بیانیه، این تیم کاری رایزنی و مشورت?های دائمی درخصوص موضوعات مربوط به التزام و پایبندی طرفهای ذی ربط به آتش بس، رسیدگی به موارد نقض قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه و جلوگیری از شدت بحران در سوریه و نیز تلاش برای کم کردن اوضاع انسانی دشوار در این کشور انجام خواهد داد.در این حال رئیس هیات ایرانی در دومین اجلاس بین المللی سوریه در آستانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مهم‌ترین وظیفه اجلاس آستانه تسهیل گفتگوهای سوری – سوری با هدف تامین صلح و امنیت سوریه است و سازمان ملل متحد در تحقق این هدف از نقشی مهم برخوردار است. حسین جابری انصاری گفت: تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه جایگزین تلاش‌های پیشین جامعه بین‌المللی نبوده و نیست، بلکه مکمل آن است و ارزش‌هایی افزوده دارد و روند آستانه با اهتمام سه کشور، گام‌های اولیه در مسیر حل بحران را برداشته است، ولی برای تکمیل این روند نیاز به اراده و کوشش بیشتر داریم.
از طرفی بشار جعفری نماینده دائم سوریه درسازمان ملل متحد و رئیس هیات دولت این کشور در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان گفت: ترکیه نمی تواند همزمان آتش افروز و مسئول آتش نشانی جنگ در سوریه باشد. بشار جعفری در حاشیه مذاکرات آستانه – ۳ اعلام کرد که ترکیه باید به مصوبه های این اجلاس احترام گذاشته و نیروهای خود را از سوریه خارج کند و به عنوان یکی از سه کشور تضمین کننده مذاکرات آستانه، مرزهای خود را به روی تروریست ها ببندد. وی همچنین بر ضرورت رعایت حق حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد و خروج نیروهای ترکیه را از این کشور خواستار شد.
در این راستا رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرد که نیروهای این کشور عملیات خود را در شهر الباب در استان حلب به پایان رسانده اند. «خلوصی آکار» تأکید کرد که نیروهای ترکیه در حال پاکسازی مناطق الباب در حلب سوریه هستند. وی پس از دیدار با همتای قطری خود اعلام کرد که عملیات نیروهای ترکیه در الباب سوریه به پایان رسیده است. از طرفی معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که در گفتگوهای صلح سوریه در ژنو برای راه‌اندازی مکانیزم تهیه قانون اساسی سوریه تصمیم‌گیری خواهد شد. «گنادی گاتیلوف» همچنین اعلام کرد که «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هنوز از نمایندگان کردهای سوریه برای شرکت در مذاکرات ژنو دعوت به عمل نیاورده است. معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که حفظ اتحاد و تمامیت ارضی سوریه بدون شک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خبر دیگر اینکه وزیر خارجه تونس با بیان به رسمیت شناختن دولت قانونی دمشق، تأکید کرد که هیات های تونسی برای بررسی وضعیت تروریست‌های این کشور که در سوریه حضور دارند به این کشور اعزام شده‌اند.
«خمیس الجهیناوی» گفت: تونس دولت سوریه را به رسمیت می شناسد و در خصوص پرونده تروریستها و افراد زندانی تونسی حاضر در خاک این کشور به هماهنگی با دمشق ادامه می دهد. در چنین شرایطی بشار اسد با اعلام اینکه غرب اکنون بهای حمایت خود از آنچه مخالفان میانه‌رو می‌خواند را می پردازد، تاکید کرد سوریه تا آخرین وجب خاک خود را از دست تروریست‌ها خارج می‌کند. رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با “رادیو اروپا ۱″ گفت: غرب به ظن خود از گروه‌های میانه‌رو حمایت می‌کرد اما در واقع حامی القاعده بود و اکنون بهای این سیاست خود در سوریه را می پردازد. اسد همچنین فاش کرد که تماس‌هایی از سوی مسئولان اطلاعاتی فرانسه با او صورت گرفته است.


نوشته شده در   شنبه 30 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode