جام جم آنلاين: هوندا FCX كلاريتي يك خودروي هيدروژني شيك و سدان مدرني است كه هماكنون تعداد اندكي از آن در كاليفرنياي جنوبي وجود دارد. اين خودرو بخش مهمي از تلاشهاي شركت هوندا جهت ارائه وسيله نقليهاي با ميزان آلايندگي صفر و به اثبات رساندن آن است.
نيروي پيشرانه اين اتومبيل موتورالكتريكي آن است كه توسط پيلهاي سوختي تامين ميشود. تنها ماده منتشرشده در خروجي (اگزوز) ماشين آب است. كارايي و اثربخشي سوخت اين اتومبيل 3 برابر اتومبيلهاي بنزيني يا گازوئيلي مدرن امروزي و 2 برابر اتومبيلهاي هيبريدي است.
باتريهاي كوچك و قدرتمند استفاده شده در هوندا Flow V باعث شده طراحي شيك و جاداري كه پيش از اين در خودروهاي الكتريكي پيل سوختي غيرقابل دسترسي بود ميسر و شدني شود و استفاده از آن باعث پيشرفت قابل توجهي در ادامه تلاشهاي شركت هوندا براي ارتقاء كارايي و جذابيت خودروهاي الكتريكي پيل سوختي است.
برنامه اجاره هوندا FCX كلاريتي در نمايش دوسالانه هوندا به تاريخ 25 جولاي 2010 انجام شد. مشتريان به مدت 3 سال هر ماه 600 دلار جهت اجاره هوندا FCX به شركت پرداخت ميكردند كه اين مبلغ هزينههاي تعمير و نگهداري را هم پوشش ميداد.
اين برنامه اجاره اولين ابتكار خردهفروشي خودروهاي الكتريكي در مقياس بزرگ در جهان است. از زمان آغاز اين برنامه 70 هزار نفر علاقهمندي خود را جهت اجاره اين خودرو ابراز كرده و در سايت شركت ثبتنام كردهاند.
اولين ايستگاه شارژ اين خودروها در لسآنجلس نصب شده و قرار است در نهايت به شكل ايستگاههاي شارژ خانگي درآيد تا در طول يك شبانهروز خودرو سوختگيري مجدد انجام دهد. اين خودرو با سيستم انرژي شبكه هوشمند سازگاري داشته و كاربران قادرند در طول شب و در ساعاتي غير از ساعات اوج مصرف برق ماشين خود را شارژ كنند تا هزينه كمتري پرداخت كنند. در طول روز و ساعات اوج مصرف مشتريان ميتوانند از ايستگاه هيدروژني ـ خورشيدي داخل شهر استفاده كنند.
هوندا FCX اولين محصول خودروهاي پيل سوختي است كه در اكتبر 2002 در ژاپن و آمريكا معرفي گرديد. همچنين اولين خودروي پيل سوختي است كه در دماي زير صفر درجه عملكرد خوبي داشته است.
شركت هوندا اولين سازندهاي است كه شبكه فروش جزئي خودروهاي الكتريكي پيل سوختي را ايجاد كرده است.
منابع: Auto net / Honda.com