ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 فروردين 1390     |     کد : 17312

چهار شنبه 10 فروردين 25 ربيع الثاني 30 مارس

درگذشت « ثابت بن قرة صابي» رياضيدان ،منجّم ،فيلسوف و طبيب در سال 288هجري قمري ...

درگذشت « ثابت بن قرة صابي» رياضيدان ،منجّم ،فيلسوف و طبيب در سال 288هجري قمري
« ثابت بن قرة صابي» رياضيدان ،منجّم ،فيلسوف و طبيب برجسته مشرق زمين درگذشت. وي در سال 221هجري در حَرّان متولد شد و چون صابيان به يوناني سخن مي گفتند او زبانهاي يوناني و سرياني را به خوبي مي دانست و پس از پيروزي عربها، اين زبان را هم آموخت. ثابت در يكي از سفرهاي محمد بن موسي رياضيدان كم نظير و بسيار مشهور آن روزگار به حَران، مورد توجه او قرار گرفت و پس از چندي به دعوت محمد بن موسي به بغداد رفت ثابت در بغداد به هدايت وي دانشمندي برجسته در رياضيات و نجوم گرديد، به طوري كه نوشته ها و آثار رياضي او در هموار كردن راه براي كشفيّات مهم در رياضيات از قبيل هندسه تحليلي و هندسه نا اقليدسي نقشي بسزا داشت. ثابت بن قره در علم نجوم از نخستين كساني بود كه به اصلاح دستگاه بطلميوس پرداخت. از موارد برجسته زندگي علمي ثابت فعاليتهاي تحقيقاتي و علمي او در پزشكي و علوم طبيعي است. ثابت بن قره آثار متعددي در زمينه هاي رياضي و نجوم از يوناني به عربي ترجمه كرد كه از آن ميان مي توان به« كتابُ المفروضات و الذخيرة في علم الطب» اشاره كرد .

وفات آيت‌الله العظمي حاج سيد حسين بروجردي
آيت‌الله العظمي حاج سيد حسين بروجردي با سي واسطه نسبت به حضرت امام حسن مجتبي (ع) مي‌رساندند. در سال 1253 ش در بروجرد متولد شده و در سن 18 سالگي براي تكميل تحصيل به اصفهان رفت و پس از ده سال به نجف اشرف عزيمت نموده و به درس آيت‌الله خراساني وارد گرديد. ايشان پس از مراجعت و اقامت در بروجرد به قم مهاجرت كرده و به عنوان مرجع تقليد شيعيان جهان معرفي گرديدند و مدت 16 سال مرجعيت عامه را عهده‌دار بودند.

به توپ بستن حرم حضرت امام رضا(ع) توسط قزاقان روسي در سال1291هجري شمسي
قزاقان روسي مستقر در مشهد حرم حضرت امام رضا(ع) را در سال1291هجري شمسي به توپ بستند. روسها اين اقدام را پس از تشكيل ژاندامري خزانه به رياست مورگان شوستر امريكايي انجام دادند. زيرا دولت روسيه ژاندارمري خزانه را مخالف سياست و منافع خود در ايران مي دانست از اين رو هشداري جدّي با سه اصل به دولت ايران داد و براي اجراي ان چهل و هشت ساعت مقرر كرد. اخراج شوستر از ايران پرداخت مخارج لشكر كشيروسها به ايران و استخدام اتباع خارجي بانظرواجازه دولتهاي روس و انگليس شرطهاي دولت روسيه بود. گفتني است كه مجلس شوراي ملي به زنهاره يا اولتيماتوم دولت روسيه اعتنايي نكرد و شرطهاي آن را نپذيرفت. به همين علت قزاقان روسي مستقردرتبريزبه قزوين آمدند و قزاقاني كه درمشهد بودند حرم امام رضا(ع) را به توپ بستند و شماري ازمردم را شهيد يا مجروح كردند.

آغاز همه پرسي براي تعيين حكومت پس از انقراض رژيم پهلوي در سال1358هجري شمسي
درپي پيروزي انقلاب اسلامي درايران و انقراض رژيم پهلوي همه پرسي عظيم و سراسري براي تعيين حكومت در كشور سال1358هجري شمسي آغاز شد. اين همه پرسي به سبب استقبال بي سابقه مردم مسلمان ايران دوروزبه طول انجاميد و درپايان استقرارنظام مقدس جمهوري اسلامي با 98/2 درصد كل آرا اعلام شد.

فروش سرزمین آلاسکا به امريكا در سال1867ميلادي
سرزمين آلاسكا واقع درشمال غربي كانادا به ازاي هفت ميليون و دويست هزاردلار در سال 1867ميلادي به امريكا فروخته شد. آلاسكا كه امروزه چهل و نهمين ايالت امريكاست تا سال 1867ميلادي به روسيه تعلق داشت 


نوشته شده در   چهارشنبه 10 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode