ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 دي 1387     |     کد : 1704

سنّت عزاداري و منقبت­خواني در تاريخ شيعۀ اماميه

بدون ترديد شيعه اماميه را مي­توان عاطفي­ترين فرقۀ اسلامي تلقّي نمود که عشق، ايثار، عاطفه و محبّت سرشارش نسبت به پيامبر بزرگ اسلام(ص) و خاندان پاکش(ع) را همواره در طول تاريخ نمودار ساخته است. جلوه­هاي اين شور و شعف شديد نسبت به رهبران ديني را در مراسم شب­هاي قدر، عزاداري­هاي محرّم و صفر، سوگواري­هاي وفات پيامبر اکرم(ص) و فاطمۀ زهرا(س) مي­توان ديد.

در واقع مي­توان به روشني اظهار داشت که شيعيان جماعتي هستند که با محبت به اولياي خدا، پيامبر خاتم(ص) و خاندان او زنده­اند، در اين راه بذل مال و جان مي­کنند، از خانه و کاشانه و راحتي و آسايش مي­گذرند، و هيئت و دسته و گروه و انجمن تشکيل مي­دهند.

يکي از شعائر ديني و سنن اسلامي، که از همان آغاز ظهور اسلام و بعثت نبي مکرم(ص) در ميان جامعۀ اسلامي پديد آمد و به تدريج داراي ويژگي­ها و شمايل مخصوص گرديد، سنّت منقبت­خواني و عزاداري پيامبر(ص) و خاندان پاک ايشان است. عزاداري به صورت واقعيت غيرقابل انکار تاريخي در حيات مسلمانان، پس از شهادت حسين بن علي(ع) به چشم مي­خورد.

از جمله آيين­هاي مذهبي شيعيان و سنّت­هاي مهم شيعي، صرف­نظر از زبان، جغرافيا، نژاد و قوميّت، پاي­بندي شديد آنها به سنّت سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) است که در عاشوراي 61 هجري با وضعيتي دلخراش و بي­سابقه، همراه عده­اي از خويشان و اصحابش در کربلا به شهادت رسيد. اين سنّت سوگواري ريشه­هاي تاريخي پايداري دارد و به زمان حضور امامان شيعه(ع) و اهتمام آن­ها به برگزاري مجالس عزاي امام حسين(ع) باز مي­گردد. اين سيره سپس تداوم يافته و قرن به قرن و نسل به نسل تا به امروز - البته با اختلاف در درجۀ شدّت و حدّت، در کثرت و قلّت، به صورت يک آيين جمعي وسيع و يا در تجمع­هاي خانگي محدود- حفظ گرديده است.

امامان شيعه(ع) تلاش مي­کردند، حقانيت آن امام همام(ع) و باطل بودن ادعاهاي يزيد و امويان را ثابت کنند و اين حاکي از آن است که جو عمومي جامعۀ اسلامي آن روز، چنان مسموم بود که حتّي برخي از اصحاب و ياران امامان شيعه(ع) از اين موضوع غافل بودند،1چنان­که در بسياري از روايات و دعاهايي که از امامان شيعه(ع) بر جاي مانده است، به طور مرتب تکرار مي­شود که امام حسين(ع) براي خدا و بر پا کردن احکام اسلامي هم­چون نماز و امر به معروف و نهي از منکر قيام کرده است. نکتۀ ديگر اينکه، امامان شيعه(ع) با برپايي عزاي امام حسين(ع) و منسوب کردن خويش به ايشان، سعي در اثبات حقانيت خود و ستمگري و بطلان دشمنان و حکومت زمان خود داشتند و برپايي اين عزاداري را بهترين و مؤثرترين شيوۀ مبارزه در زمان خويش مي­دانستند.

قيام امام حسين(ع) چنان تأثيري در استمرار حرکت شيعه داشت که دربارۀ آن گفته­اند: «اسلام علوي است و تشيّع، حسيني».2بي­ترديد واقعۀ کربلا نقطۀ عطفي در تاريخ شيعه به شمار مي­آيد و شيعيان در ايام محرم و صفر با اجراي مراسم و سنت­هايي ويژه اين خاطره را زنده نگه داشته و از آن هم­چون سلاحي براي مبارزه با دشمنان شيعه و حفظ و گسترش هويت شيعي بهره مي­گيرند.

طبيعي است که ريشه­ها و سرچشمه­هاي سنّت عزاداري شيعيان و دوست­داران اهل بيت(ع) را بايد در همان روزهاي نخست واقعۀ کربلا جست­وجو کرد. شاهدان واقعۀ کربلا به بهترين شيوه قادر بودند زواياي آن حادثۀ غمبار را براي مردم شرح دهند و با اقامۀ عزاي امام حسين(ع) و يارانش، رسالت خود را در رسوا کردن حکومت جور به انجام رسانند. در اين زمينه امام سجّاد(ع) و حضرت زينب(س) و ديگر همراهان كاروان كربلا، الگو و سرمشق قرار گرفتند. در همان زمان، عزاداري امام حسين(ع) و سرودن مرثيه­ها و بيان خطبه­هايي که حزن و اندوه و گريۀ شنوندگان و در پي آن، پشيماني از عدم ياري امام حسين(ع) و بغض و کينه از عاملان فاجعۀ کربلا را به دنبال داشت، صورت مي­پذيرفت.

يکي از شيوه­هاي امامان شيعه در برگزاري عزاداري امام حسين(ع) و زنده نگه داشتن ياد و خاطرۀ قيام عاشورا، استفاده از خطيبان و شاعران و افراد خوش­صدا بوده است. به اين افراد «مُنشد» مي­گفتند که معادل مداح امروزي بود. البته مسلّم است اين افراد که در محضر امامان معصوم(ع) به شعرخواني و مرثيه­سرايي مي­پرداختند، از هرگونه گزافه­گويي و غلو و سخن نادرست به دور بودند و اساساً حادثۀ کربلا آن­قدر دلخراش و حزن­انگيز است که براي تحريک احساسات، نيازي به قصه­پردازي و بيان مطالب نادرست -که متأسفانه کار برخي مداحان شده است- نيست.

در مورد کيفيت و مدت برگزاري مراسم عزاداري در حضور امامان شيعه(ع) نيز از روايات و شواهد تاريخي چنين برمي­آيد که برخلاف ادعاي پنهاني بودن اين مراسم در زمان ايشان، ائمه(ع) براي رسيدن به اهداف خويش سعي مي­کردند اين مراسم را به صورت دسته­جمعي، حتّي در صورت امکان با حضور خانوادۀ خويش، علني و در ملأ عام و در هر فرصت ممکن بر پا دارند.

علاوه بر شيعه، اهل سنّت نيز در احياي عاشورا و عزاي حسيني سهم داشته­اند، هرچند شيعيان به دليل باورهاي مذهبي و پيروي از اهل بيت(ع) به شعائر خاصّي، از جمله عزاداري، بيش­تر پاي­بند بوده، به اجراي آن با تحمل انواع مشکلات و ستم­ها پاي فشرده­اند و در اين راه در جاهاي مختلف و ادوار گوناگون تاريخي، ستم­ها چشيده و قرباني­ها داده­اند. اهداف و انگيزه­هاي قيام امام حسين(ع) تنها در محدودۀ انديشه­هاي يک مذهب و فرقۀ اسلامي خلاصه نمي­­گردد، بلکه بسيار فراتر از تفکّرات و انديشه­هاي فرقه­ها و مذاهب متعدد اسلامي بوده و به بشريت و تاريخ تعلق دارد. اين قيام در واقع، ادامۀ مبارزۀ حق عليه باطل، آزادي در مقابل استبداد، عدالت در مقابل ظلم و تبعيض، و معنويت در مقابل انحطاط و ماديّت بود. 

از حيث زمينه­ها و مباني ديني، عزاداري برگرفته از آموزه­هاي قرآن کريم است که مسلمانان را به مودّت­ نسبت به اهل بيت(ع)3 سفارش مي­کند. البته ارادت نسبت به آستان مقدّس آن بزرگواران، مفهومي جز پيمودن مسير آنان و عمل به سيره­شان ندارد.  

کتاب سنّت عزاداري و منقبت­خواني در تاريخ شيعۀ اماميه که توسط مؤسسه شيعه­شناسي انتشار شده است، بعد از مقدمۀ دکتر محمود تقي­زاده داوري، از دو مقاله تشکيل شده که مقالۀ اول تحت عنوان «شيعه اماميه و عزاداري امام حسين(ع) از آغاز تا عصر صفوي»، جزوۀ تحقيق دورۀ دکتري حسين پوراحمدي و تحت راهنمايي دکتر صادق آئينه­وند بوده و مقالۀ دوم، «سنت عزاداري حسيني و منقبت­خواني در ميان مسلمانان» نوشتۀ دکتر علي­اکبر ولايتي مي­باشد. پايان­بخش کتاب نيز نمايه مي­باشد.  

 

پي­نوشت:

1. مظفر، محمدحسين، تاريخ شيعه، ترجمۀ محمدباقر حجتي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1368، ص69.

2. رباني خلخالي، علي، عزاداري از ديدگاه مرجعيت شيعه، قم، انتشارات مکتب الحسيني، 1400ق، ص30. .

3. سورۀ مبارکۀ شوري، آيۀ شريفۀ 23.


نوشته شده در   جمعه 13 دي 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode